Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg holder på å søke på jobber, og jeg har opplevd to ganger at det har blitt sendt ut epost hvor det står at stillingen ikke ble besatt. Den ene gange sto det i eposten at de hadde for å søkere. Er det noen andre som har opplevd det samme? 

Jeg føler meg som er skikkelig taper at jeg ikke greier engang å bli tilkalt til intervju når det har vært veldig få søkere. 

Anonymkode: e7ee7...a0b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må da ikke gi opp fordi du har opplevd det to ganger... det er helt vanlig å ikke få svar napp. Mange som søker jobber i flere måneder uten å bli kalt inn på intervju

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Uff da. :(  Du kan jo sende en email til rekrutteringsansvarlig og takke for tilbakemelding og be om muligheten til å presentere deg selv?

Anonymkode: 39289...058

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg holder på å søke på jobber, og jeg har opplevd to ganger at det har blitt sendt ut epost hvor det står at stillingen ikke ble besatt. Den ene gange sto det i eposten at de hadde for å søkere. Er det noen andre som har opplevd det samme? 

Jeg føler meg som er skikkelig taper at jeg ikke greier engang å bli tilkalt til intervju når det har vært veldig få søkere. 

Hva slags stillinger søker du på da, ts? Og hvordan matcher de utdannelse og erfaring?

Altså,  har man en eller to søkere og ingen av dem er drømmekandidaten så kaller man ikke inn til intervju, man lyser ut på nytt. Så det betyr jo at du ikke er drømmekandidaten - i alle fall ikke på papiret. For har man en perfekt kandidat så trenger man ikke flere. Da spretter man sjampisen og ansetter.

Så er jo det sånn at de fleste av oss ikke ER drømmekandidaten. En solid del av voksenlivet er å innse at folk flest er middelmådige - gjennomsnittlige. Det er derfor det heter middelmådig. Middelmådig er et godt livsmål for de fleste, og da må man lære seg å takle at man søker 100 stillinger og kommer på ett intervju.

Men noen av oss er jo nettopp drømmekandidaten, og da er spørsmålet om du har fått frem det godt i søknaden og telefonkontakten du har hatt med bedriften. Eller om du har solgt deg selv dårlig.

Anonymkode: 6b9ab...c2d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

2 avslag og du føler deg som en taper.

Makan til mangel på perspektiv. De fleste må innpå et titalls , kanskje til og med hundre intervju før de får noe jobb. Og kan gå mnd uten jobb.

Og du er skuffet fordi du ikke får jobb etter 2 intervjer. Makan.

Anonymkode: 1a850...bc4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Makan til mangel på perspektiv. De fleste må innpå et titalls , kanskje til og med hundre intervju før de får noe jobb. Og kan gå mnd uten jobb.

Jeg har søkt på mange stillinger uten å bli kalt innpå intervju. En gang når jeg var på jobbintervju i Oslo kommune, så sa han som hadde intervjuet, "å ja, du har mastergrad og har ikke fått jobb enda?." Når man får sånn tilbakemelding og i tillegg får epost om at de ikke velger å ansette fordi de blant annet ikke hadde NOK kandidater som søkte, så begynner å føle seg som taper. 

Forresten, bare for å legge til så jobber jeg på sykehjem for å ha en inntekt. 

• Liker 1
Skrevet

I dag er mange stillinger allerede besatt før de utlyser, men de må utlyse for å følge lover og regler.

Så har du covid19 situasjonen der det har dobblet seg med ledige det siste året og det er ingen utsikter for at dette vil bedre seg, heller tverdt om. Mange av disse søker også nye jobber da gammeljobben er avviklet eller konkurrs. 

Så ja det er veldig tøfft arbeidsmarked nå om du ikke innehar kompetanse eller har ferdigheter over det normale. 

AnonymBruker
Skrevet

Beste tipset jeg kan gi er å gi faen, drit i det. Lev på NAV, det går faktisk fint i norge.

Ikke uten grunn at folk fra afrika kommer hit.

Anonymkode: 74c52...012

AnonymBruker
Skrevet
Hr. Aktiv skrev (2 minutter siden):

I dag er mange stillinger allerede besatt før de utlyser, men de må utlyse for å følge lover og regler.

Så har du covid19 situasjonen der det har dobblet seg med ledige det siste året og det er ingen utsikter for at dette vil bedre seg, heller tverdt om. Mange av disse søker også nye jobber da gammeljobben er avviklet eller konkurrs. 

Så ja det er veldig tøfft arbeidsmarked nå om du ikke innehar kompetanse eller har ferdigheter over det normale. 

Jeg har studert arbeidsrett så jeg vet at man må utlyse stillinger selv om disse er besatt men her er det snakk om stillinger hvor man ikke velger å ansette pågrunn av for få kandidater. 

Og når man får slengt i ansiktet midt under et intervju at jeg er en mastergrad og jeg har ikke fått relevant jobb enda. Da begynner man å føle at det er meg det er et stort problem med. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har studert arbeidsrett så jeg vet at man må utlyse stillinger selv om disse er besatt men her er det snakk om stillinger hvor man ikke velger å ansette pågrunn av for få kandidater. 

Og når man får slengt i ansiktet midt under et intervju at jeg er en mastergrad og jeg har ikke fått relevant jobb enda. Da begynner man å føle at det er meg det er et stort problem med. 

Du har jo tatt en "tulle utdannelse", som ikke har noen nytte for samfunnet.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kansje er du for godt kvalifisert? Det kan også være en god grunn for at ikke får jobb. Bedre kvalifikasjoner betyr også mere lønn og større utgifter for en bedrift som er presset mtp. et budsjett.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du har jo tatt en "tulle utdannelse", som ikke har noen nytte for samfunnet.

Arbeidsrett er et enkeltemne som jeg har tatt. Jeg har en mastergrad i noe helt annet. Kan du ikke bare gå tilbake til 

Hr. Aktiv skrev (1 minutt siden):

Kansje er du for godt kvalifisert? Det kan også være en god grunn for at ikke får jobb. Bedre kvalifikasjoner betyr også mere lønn og større utgifter for en bedrift som er presset mtp. et budsjett.

Søker på stillinger hvor det står at man må ha mastergrad eller minnum bachelorgrad. En jeg studerte med har fått jobb som veileder på NAV og en annen jeg kjenner har fått jobb som jobbveileder med en mastergrad. Kan hende at jeg er veldig uheldig, men jeg føler at jeg har lyst til å gi opp. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Arbeidsrett er et enkeltemne som jeg har tatt. Jeg har en mastergrad i noe helt annet. Kan du ikke bare 

Glemte å skrive ferdig her... Jaja 🤷‍♀️

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Beste tipset jeg kan gi er å gi faen, drit i det. Lev på NAV, det går faktisk fint i norge.

Ikke uten grunn at folk fra afrika kommer hit.

Rapportert 

Anonymkode: 6e6ac...81f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Nei, kjære deg. Det var en utrolig dum og stygg kommentar som du ikke bør ta personlig. 

Anonymkode: 6e6ac...81f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis det bare er én reell søker med de rette kvalifikasjonene vil de fleste lyse ut stillingen på nytt for å få reelle alternativer.

Anonymkode: 0204d...2e1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis det bare er én reell søker med de rette kvalifikasjonene vil de fleste lyse ut stillingen på nytt for å få reelle alternativer.

Anonymkode: 0204d...2e1

Jeg har en mastergrad i sosialfag med fokus på helse og snart fire år med erfaring fra sykehjem. Dette var da en jobb som frivillighetkoordinator for eldreomsorgen i en kommune. Hva mer forventer de fra folk 😆

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Bare to ganger?? Du er veldig lat eller så tåler du svært lite motgang.  Avslag på 2 søknader er absolutt ingenting i dagens marked. 

Anonymkode: dd70f...66f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Bare to ganger?? Du er veldig lat eller så tåler du svært lite motgang.  Avslag på 2 søknader er absolutt ingenting i dagens marked. 

Enten så greier du ikke å lese eller så gidder du ikke å lese resten av innleggene 🤣 Jeg har skrevet maange søknader og blitt kalt inn til kun tre intervjuer. Dette er var andre gang jeg fikk svar på at de ikke hadde besatt stillingen pga få søkere.

Du må tydeligvis lære deg å lese før du kommenter noe. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Kanskje folk kan lære seg å lese innlegget godt nok før de kommenterer?

Ingen steder har TS skrevet at hun har fått to avslag og dermed føler seg som en taper.

Men når man har sendt søknad på en jobb man føler er relevant - og får beskjed tilbake at INGEN får jobben, da de ikke har gode nok søkere... da skjønner jeg godt at man kan ta det tungt! Man har ikke blitt utkonkurrert av noen, man har blitt vurdert som ikke god nok uten engang å ha konkurranse... 

Jeg har ikke hørt om slike tilfeller engang. Håper du ikke lar det gå for mye inn på deg, TS, stå på og søk videre! Det løsner til slutt 😉

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...