Gå til innhold

I år skal Norge bruke nær 40 milliarder kroner på bistand, nesten 3 prosent av hele statsbudsjettet.


Stina234

Anbefalte innlegg

sicario skrev (36 minutter siden):

Kunne ofret langt mer av fellesgodene for å hjelpe mennesker i nød. 
Man kan diskutere hvordan bistandspenger best kan utnyttes, men vi i fellesskap kan bruke mye mer.

er det ved å sende deler av feriepengene våre i juni vi yter bistand? 
 

åpningsinnlegget ditt fremsto i det minste som seriøst, men her blir du bare arrogant og flåsete. Dette blir rett og slett for dumt.

Det er mulig det, men et svar på din flåsete kommentar.

Men, for å være seriøs, det som politikerene våre ikke tør si er at vår velstand er i ferd med å bli spist opp av en enorm kostnad innenfor det offentlige.  Olje og skatteinntektene vil ikke kunne dekke dette på sikt.  Dette vil si at det er svært begrenset hvor lenge man kan si Norge er et rikt land.  

Dette har også sammenheng med ukritisk sløsing med midler som går til bistand.  Hvor mye Norge har brukt i bistand er vel ikke helt dokumentert med anslagsvis 600-700 milliarder kroner, alt etter hvor man leter etter tallene.  Dessverre er mye av dette fullstendig bortkastet og forsvunnet i tvilsomme prosjekter og korrupte statsledere.  Jeg er ikke imot bistand men det må settes krav til de som får bistand, midlene må også stå i forhold til hva vi er, et lite land med ca 5 mill innbyggere.

Samtidig legges det ned skoler og sykehjemsplasser i Norge.  Bygging av infrastruktur i distrikter skammelig dårlig.   

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Stina234 skrev (6 timer siden):

Her går skattepengene våre.  Dette mens Norge sliter med Korona og arbeidsledigheten er veldig høy.

Nær sagt alle land i Amerika sør for USA får bistand. Det samme gjelder nesten hele Afrika.

Nesten alle land i Asia får støtte.

Kilde:

https://www.nettavisen.no/nyheter/norge-har-brukt-280-milliarder-pa-bistand-mer-enn-52-000-kroner-for-hver-eneste-innbygger/s/12-95-3423922192

 

Det er ekstremt provoserende spesielt i år og i fjor hvor så mange er arbeidsledige og permittert. 

Disse pengene burde sprøytes inn i norsk næringsliv og norske arbeidsplasser istedet. 

Vi kan ikke redde verden uten å redde oss selv først.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stina234 skrev (6 timer siden):

Her går skattepengene våre.  Dette mens Norge sliter med Korona og arbeidsledigheten er veldig høy.

Nær sagt alle land i Amerika sør for USA får bistand. Det samme gjelder nesten hele Afrika.

Nesten alle land i Asia får støtte.

Kilde:

https://www.nettavisen.no/nyheter/norge-har-brukt-280-milliarder-pa-bistand-mer-enn-52-000-kroner-for-hver-eneste-innbygger/s/12-95-3423922192

 

Dette er feil. Norge beholder 99% av pengene selv og gir 1% i bistand. Det burde vi absolutt ha råd til synes jeg. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gamle Smukka skrev (4 timer siden):

Historie begrenses som sagt ikke til 1900-tallet, ei heller kun USA. Du må lese deg opp på historiske massevandringer.

Jeg regner med jeg har sagt mitt her.

Det er ganske svakt å argumentere med "les historie" uten å vise til et eneste historisk eksempel selv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

malifika skrev (1 time siden):

Så hvorfor får vi, folket alltid høre at disse pengene ikke finnes? At det å sitte med statsbudsjettet er en forferdelig grusom oppgave, fordi man stadig må avgjøre hvem som skal få og hvem som får mindre? Hvis vi har så masse penger på bok Hvorfor går folk rundt i Norge og sulter? Hvorfor er det noen som dør, blir blinde, havner i rullestol etc fordi medisinene deres er for dyre til å prioriteres? Det sier seg selv at vi ikke har nok til alle når dette er hverdagen til mange her til lands.

Jeg skjønner ikke hvordan du kan mene at disse gruppene ikke får mindre på bekostning av bistandsbudsjettet. Jeg skjønner at det er egne potter til forskjellige utgiftsposter men, hvis vi ikke hadde puttet noe i bistands-potten i utgangspunktet så hadde vi hatt 40 milliarder mer å putte i andre potter.

Bistand er vel og bra og Jeg har ikke noe behov for å sette sårbare grupper opp mot hverandre. Men, jeg mener at de som bor i Norge bør komme først i køen. I en flystyrt setter man tross alt på sin egen maske før man hjelper andre, og frem til vi har alt på stell i Norge så syntes jeg ikke vi har råd til å gi bort til andre.

Vi får høre at de pengene ikke finnes fordi de aller fleste pengene Norge har er i Oljefondet. Derfra kan man kun bruke en viss sum innad i Norge ellers blir pengene mindre verdt pga inflasjon. 

Man kan omfordele innad i Norge, dvs at man kan øke skattene til de som har aller aller mest, og gi til de som har mindre. Eller - hadde bare alle betalt den skatten de faktisk skulle så hadde det dekket inn bistandsbudsjettet greit. (https://www.aftenposten.no/okonomi/i/kaREk/flere-tatt-for-skatteunndragelser-i-fjor) <- ulike beregninger viser hva skattegapen kan være - og alle overstiger 40 milliarder i året. 

Så jo - du setter sårbare grupper opp mot hverandre, mens Exit-gutta ler hele veien til banken. 

 

"men, hvis vi ikke hadde puttet noe i bistands-potten i utgangspunktet så hadde vi hatt 40 milliarder mer å putte i andre potter." Dette er feil - de 40 milliardene ville forblitt i oljefondet. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Grandidosa83 skrev (1 time siden):

Kjernen i politikk er å prioritere bruk av begrensede ressurser. De gruppene som får de største tildelingene er alle «sårbar», så svaret på spørsmålet ditt sier seg selv.

Jeg ser dette «spørsmålet» blir stilt i alle slike tråder og undrer meg om man faktisk ikke skjønner relevansen?

 

Jeg ønsker heller å sette ressursterke grupper opp mot sårbare grupper - jeg mener at man bør skattelegge de som har aller mest og omfordele disse ressursene nedover. Da setter man ikke opp sårbare grupper mot hverandre slik det gjøres her, men sårbare grupper får mer, mens ressursterke grupper for noe mindre. 

Spørsmålet blir stilt fordi det faktisk går an å tenke omfordeling, og ikke bare la de fattige sloss om smulene.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryddet for brukerdebatt og brudd på opphavsrett, og svar til dette. 

_popcorn_, mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

MollyJones skrev (1 time siden):

Jeg ønsker heller å sette ressursterke grupper opp mot sårbare grupper - jeg mener at man bør skattelegge de som har aller mest og omfordele disse ressursene nedover. Da setter man ikke opp sårbare grupper mot hverandre slik det gjøres her, men sårbare grupper får mer, mens ressursterke grupper for noe mindre. 

Spørsmålet blir stilt fordi det faktisk går an å tenke omfordeling, og ikke bare la de fattige sloss om smulene.

 

Men jeg synes ikke vi skal gi særlig penger til bistand før vi har akseptabel bemanning på sykehjem, sykehus, i barnehager og på skoler, at alle skoler, barnehager og andre offentlige institusjoner har akseptabelt oppgradert byggmasse med ventilering etc, at vi har forsvarlige veier og broer, at alle i Norge får tannlegebehandling, kiropraktor, fysioterapi og lignende ved behov, at man får raskt time hos psykolog ved behov, at man får dekket alle nødvendige medisiner (per nå er det en del unntak), og mange andre ting som per nå ikke skjer fordi vi ikke har råd. Når alle disse tingene er på plass, da kan vi vurdere å begynne å dele med andre land hvis vi har noe til overs.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

velociraptor skrev (14 minutter siden):

 

Men jeg synes ikke vi skal gi særlig penger til bistand før vi har akseptabel bemanning på sykehjem, sykehus, i barnehager og på skoler, at alle skoler, barnehager og andre offentlige institusjoner har akseptabelt oppgradert byggmasse med ventilering etc, at vi har forsvarlige veier og broer, at alle i Norge får tannlegebehandling, kiropraktor, fysioterapi og lignende ved behov, at man får raskt time hos psykolog ved behov, at man får dekket alle nødvendige medisiner (per nå er det en del unntak), og mange andre ting som per nå ikke skjer fordi vi ikke har råd. Når alle disse tingene er på plass, da kan vi vurdere å begynne å dele med andre land hvis vi har noe til overs.

Problemet er at Norge går i minus før man regner pengene til bistand til andre land.

Med stadig økende utgifter rundt ikke-bærekraftig innvandring og stadig flere eldre og behov før større investeringer i eldreomsorg, går vi i minus allerede i dag. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drizzt skrev (10 minutter siden):

Problemet er at Norge går i minus før man regner pengene til bistand til andre land.

Med stadig økende utgifter rundt ikke-bærekraftig innvandring og stadig flere eldre og behov før større investeringer i eldreomsorg, går vi i minus allerede i dag. 

Jepp... Så dermed betyr det at vi i mine øyne egentlig ikke har en krone å gi i bistand per nå. 

Ikke har vi råd å ta i mot innvandrere som ikke kommer for å jobbe heller. Å importere trygdemottakere makes no sense.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

velociraptor skrev (1 time siden):

Jepp... Så dermed betyr det at vi i mine øyne egentlig ikke har en krone å gi i bistand per nå. 

Ikke har vi råd å ta i mot innvandrere som ikke kommer for å jobbe heller. Å importere trygdemottakere makes no sense.

Det er helt likt i mine øyne også. Jeg begynner å bli ganske usikker på mine pensjonutsikter hvis ting fortsetter slik. Jeg må vurdere flere inntektskilder i årene fremover hvis jeg fortsatt bor her som pensjonist.

Endret av Drizzt
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MollyJones skrev (2 timer siden):

Jeg ønsker heller å sette ressursterke grupper opp mot sårbare grupper - jeg mener at man bør skattelegge de som har aller mest og omfordele disse ressursene nedover. Da setter man ikke opp sårbare grupper mot hverandre slik det gjøres her, men sårbare grupper får mer, mens ressursterke grupper for noe mindre. 

Spørsmålet blir stilt fordi det faktisk går an å tenke omfordeling, og ikke bare la de fattige sloss om smulene.

 

Det forstår jeg er gunstig retorisk sett gitt man støtter alle gode saker. I en praktisk politikk er det dog umulig. Det er rett og slett ikke nok rike å ta fra for å kunne velge å ikke prioritere mellom sårbare grupper,

For å ta Norge konkret: om Rødt sitt «fantasibudsjett» får gjennomslag og man øker skattene med 30 mrd for alle «rike» med inntekt over 600k.. utgjør dette ca 2% økning på nasjonalbudsjettet. 2%! Altså øker budsjettet fra 1515 til 1545 mrd. Disse mrd kan løse noen problemer, men hauger vil være igjen.

Beslaglegger man all rikdommen til Norges 100 rikeste er det ikke nok penger til å drive staten Norge et år engang(samt man taper enorme summer i framtidig reduserte skatteinntekter). 

Vi husker jo alle når SV skulle fjerne fattigdommen med et pennestrøk, og 8 år etterpå var det blir flere relativt fattige. Det er jo ikke slik at Halvorsen og Co ikke gjorde sitt beste, men det er faktisk ikke mulig. 

Ser man til bistand konkret er det skremmende at man kaster bort nærmere 40 mrd i året på noe Riksrevisjonen år etter år påpeker mangler måloppnåelse.. Det er altså ikke snakk om å sette «svake grupper» mot hverandre engang. Det er mer som å sette norske syke og trengende behov opp mot et gigantisk pengebål.

Årsaken til at dette skjer er jo som tidligere påpekt i tråden; man har satt som mål å dele ut et enormt beløp uten å ha en god plan for det hele.

Gjennom en ryddig debatt hvor man faktisk satte målsetninger og resultater opp mot hverandre kunne midlene vært brukt langt bedre. Rett og slett fordi man ikke kan forsvare å bruke penger på «ingenting» om har et ansikt eller sak å sammenligne med. 

Å sette «svake grupper» opp mot hverandre er etter min mening den beste måten å sikre at pengene brukes på en hensiktsmessig måte.

 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Grandidosa83 skrev (41 minutter siden):

Det forstår jeg er gunstig retorisk sett gitt man støtter alle gode saker. I en praktisk politikk er det dog umulig. Det er rett og slett ikke nok rike å ta fra for å kunne velge å ikke prioritere mellom sårbare grupper,

For å ta Norge konkret: om Rødt sitt «fantasibudsjett» får gjennomslag og man øker skattene med 30 mrd for alle «rike» med inntekt over 600k.. utgjør dette ca 2% økning på nasjonalbudsjettet. 2%! Altså øker budsjettet fra 1515 til 1545 mrd. Disse mrd kan løse noen problemer, men hauger vil være igjen.

Beslaglegger man all rikdommen til Norges 100 rikeste er det ikke nok penger til å drive staten Norge et år engang(samt man taper enorme summer i framtidig reduserte skatteinntekter). 

Vi husker jo alle når SV skulle fjerne fattigdommen med et pennestrøk, og 8 år etterpå var det blir flere relativt fattige. Det er jo ikke slik at Halvorsen og Co ikke gjorde sitt beste, men det er faktisk ikke mulig. 

Ser man til bistand konkret er det skremmende at man kaster bort nærmere 40 mrd i året på noe Riksrevisjonen år etter år påpeker mangler måloppnåelse.. Det er altså ikke snakk om å sette «svake grupper» mot hverandre engang. Det er mer som å sette norske syke og trengende behov opp mot et gigantisk pengebål.

Årsaken til at dette skjer er jo som tidligere påpekt i tråden; man har satt som mål å dele ut et enormt beløp uten å ha en god plan for det hele.

Gjennom en ryddig debatt hvor man faktisk satte målsetninger og resultater opp mot hverandre kunne midlene vært brukt langt bedre. Rett og slett fordi man ikke kan forsvare å bruke penger på «ingenting» om har et ansikt eller sak å sammenligne med. 

Å sette «svake grupper» opp mot hverandre er etter min mening den beste måten å sikre at pengene brukes på en hensiktsmessig måte.

 

 

Så bra innlegg. Javel, når 601k inntekt i året regnes som ''rik'', så er vi virkelig et land, bestående hovedsakelig av rikinger 😄

Hvorfor grense på 600 og ikke 400? Kanskje ville vi vært oppe i 3% økning da? 

Helt enig at man er nødt til å sette svake grupper opp mot hverandre. Skal norske funksjonshemmede få det bedre eller afrikanske korrupte ledere i fattige land? Skal norske eldre på sykehjem få det bedre eller sør-amerikanske narkolangere? Det er virkelig et vanskelig valg - norske trengende eller korrupte utenlandske lommer :klo: Men så langt taper den norske parten i duellen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TeaSpoon skrev (7 minutter siden):

Snart valg og noen politikere ønsker å sikre seg toppjobb i FN og lignende. 

Ja, tror du er inne på noe der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

TeaSpoon skrev (15 timer siden):

Snart valg og noen politikere ønsker å sikre seg toppjobb i FN og lignende. 

Som påpekt, dette er ikke årlige budsjett valg; dette er et stortingsvedtak som krever at det må komme et forlag til stortinget om å fjerne kriteriet i løpende budsjettarbeid. 

Ropstad ønsker å øke dette til 1,3 %, men dette er mere resultat av KrF sitt verdigrunnlag, enn enkeltpolitikere sine ambisjoner. Hadde det handler om Bollestad, kunne vi snakket om ambisjoner, men venstresiden  i KrF er på defensiven. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

malifika skrev (På 6.4.2021 den 16.59):

Så hvorfor får vi, folket alltid høre at disse pengene ikke finnes? At det å sitte med statsbudsjettet er en forferdelig grusom oppgave, fordi man stadig må avgjøre hvem som skal få og hvem som får mindre? Hvis vi har så masse penger på bok Hvorfor går folk rundt i Norge og sulter? Hvorfor er det noen som dør, blir blinde, havner i rullestol etc fordi medisinene deres er for dyre til å prioriteres? Det sier seg selv at vi ikke har nok til alle når dette er hverdagen til mange her til lands.

Jeg skjønner ikke hvordan du kan mene at disse gruppene ikke får mindre på bekostning av bistandsbudsjettet. Jeg skjønner at det er egne potter til forskjellige utgiftsposter men, hvis vi ikke hadde puttet noe i bistands-potten i utgangspunktet så hadde vi hatt 40 milliarder mer å putte i andre potter.

Bistand er vel og bra og Jeg har ikke noe behov for å sette sårbare grupper opp mot hverandre. Men, jeg mener at de som bor i Norge bør komme først i køen. I en flystyrt setter man tross alt på sin egen maske før man hjelper andre, og frem til vi har alt på stell i Norge så syntes jeg ikke vi har råd til å gi bort til andre.

Pengene går aldri til de fattige. Vi hjelper ingen med de pengene enn korrupt politikere. Noen som vet hvor/hvem de pengene egentlig går til? Fattigdommen i Norge har økt under pandemien men regjerringen sier at de ikke har penger 🙄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest byråkrati
17 hours ago, moon_child said:

Pengene går aldri til de fattige. Vi hjelper ingen med de pengene enn korrupt politikere. Noen som vet hvor/hvem de pengene egentlig går til? Fattigdommen i Norge har økt under pandemien men regjerringen sier at de ikke har penger 🙄

Jepp

https://www.klikk.no/historie/millioner-skattekroner-til-milliardaer-aga-khan---uhjelpspenger-borte-6899204

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/6/2021 at 10:50 AM, Stina234 said:

Her går skattepengene våre.  Dette mens Norge sliter med Korona og arbeidsledigheten er veldig høy.

Nær sagt alle land i Amerika sør for USA får bistand. Det samme gjelder nesten hele Afrika.

Nesten alle land i Asia får støtte.

Kilde:

https://www.nettavisen.no/nyheter/norge-har-brukt-280-milliarder-pa-bistand-mer-enn-52-000-kroner-for-hver-eneste-innbygger/s/12-95-3423922192

 

Men 8 millioner til behandling for Ulrik (4) som ellers kommer til å bli blind, nei det "har" man ikke.

https://www.tv2.no/a/13888751/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...