AnonymBruker Skrevet 6. april 2021 #1 Skrevet 6. april 2021 Jeg er så lei. Mannen min roter så alvorlig. Han setter seg ikke inn i hvor ting skal være, hverken på stue, kjøkken eller bad. Og han bruker heller ikke øynene sine å "ser" hvor ting skal ligge. Skal han vaske noe, ødelegger han det ved å ta feil såpe. Eks klor på hvit plastbenk som ble knallgul. Neste gang han skal vaske finner han gjerne på noe liknende. Hvis han skal ta ut av oppvaskmaskinen, havner mesteparten på benken slik at jeg må rydde det opp derifra (ofte så er det jeg som fyller maskinen også). Hvis noe blir tomt i skapet, så lar han eskene stå igjen. Han fyller også skapene, men har null system, slik at det står flere åpnede varer av samme slag, og støver ned. Jeg går konstant og organiserer etter han. Dessuten så setter han poteter på display i solen.. Eller lar ting stå i pose på benken eller bordet etter han har handlet, slik at jeg skal rydde det på riktig plass. Han kliner ned benken med blodig kjøtt, tørker heldigvis opp med kluten.. Men lar samme kjøttklut ligge til tørk på vasken.. Sånne ting finner han på i et sett. Og så har vi et evig rot i vår kjeller og garasje med ting som han skal ta vare på. Han fyller gulvene. Ca to gange ri året så må jeg bli med han å rydde. Men så gar det en liten stund.. Så er det fyllt opp igjen. (1 mnd). Verktøyet er over hele huset.. Jeg har mine egne få verktøyting, som han roter vekk fordi han ikke finner sitt eget.. Så har vi klesvask. Det klarer han ikke. Han har fått huskelapp. Men blander fremdeles farget og hvitt tøy. Vasker på kortprogram og glemmer det i maskinen. Det stinker fis av tøyet hans hvis han vasker det selv for å si det mildt.. Finnes det kur? Jeg vet ikke hva jeg vil med dette, jeg bare er så frustrert. For meg er det ubegripelig at det skal være så vanskelig. Og så er jeg litt lei meg, for det virker som han ikke brur seg. Men jeg vil ikke bli dårlig av å spise ting fra vårt kjøkken🤷♂️ 😱😱😱😥😥😥 Anonymkode: 9c893...f7e 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2021 #2 Skrevet 6. april 2021 Hvor mange tråder trenger vi om dette temaet egentlig? Kan dere ikke diskutere med hverandre, dere som lager tråder, istedet for å lage nye hele tiden. Om akkurat det samme. Anonymkode: 308fd...ac4 2
AnonymBruker Skrevet 6. april 2021 #3 Skrevet 6. april 2021 Han bryr seg vel ikke da, eller liker det sånn. Forlanger han at du rydder opp, eller har dere rett og slett bare forskjellige behov? Anonymkode: 24c90...f19 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2021 #4 Skrevet 6. april 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Han bryr seg vel ikke da, eller liker det sånn. Forlanger han at du rydder opp, eller har dere rett og slett bare forskjellige behov? Anonymkode: 24c90...f19 Vi har forskjellig behov, jeg ser den.. Men man må da kunne møtes på midten et sted? Samtidig så gjør han jo ting som potensielt ødelegger inventaret i huset /hygienen på kjøkken og jeg nevnte det ikke.. Men badet også... .. For meg så virker det som at dette er helt ok for han eller at han syns det er greit at jeg gjør det, i det minste. Vet ikke🤷♂️ Det er en ren og pen mann ellers, og snill er han og.🤭 Anonymkode: 9c893...f7e 5
Juniper Skrevet 6. april 2021 #5 Skrevet 6. april 2021 Han mangler bo-evne. For det første må han ta inn over seg problemet og innse egne begrensninger. Deretter må han jobbe med å lære hvordan ting skal gjøres rett. Dere trenger trolig ekstern hjelp. Hvis han ikke er villig til dette må du vurdere hvor mye det irriterer deg og minne deg selv på hvorfor du ønsket å bo med han. Det jeg ville irritert meg mest over er den totale mangelen på respekt for deg og inventaret. 9
AnonymBruker Skrevet 6. april 2021 #6 Skrevet 6. april 2021 Juniper skrev (11 minutter siden): Han mangler bo-evne. For det første må han ta inn over seg problemet og innse egne begrensninger. Deretter må han jobbe med å lære hvordan ting skal gjøres rett. Dere trenger trolig ekstern hjelp. Hvis han ikke er villig til dette må du vurdere hvor mye det irriterer deg og minne deg selv på hvorfor du ønsket å bo med han. Det jeg ville irritert meg mest over er den totale mangelen på respekt for deg og inventaret. Der sa du noe! Jeg tenker kanskje også at det har noe med dette å gjøre når du nevner det. Jeg opplever han som surrete, det er vanskelig for han å holde styr, antagelig fordi han ikke er vandt med det muligens. Og så blir han mer skuffa en meg når han feiler på ting, og blir veldig opphengt i den følelsen. Det blir ofte en diskusjon om hvem som gjør mest, men det er overhodet ikke det det handler om for min del altså😥 Jeg bare kjenner det blir for mye for meg, å tenke for to. Takk! Anonymkode: 9c893...f7e
AnonymBruker Skrevet 6. april 2021 #7 Skrevet 6. april 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Der sa du noe! Jeg tenker kanskje også at det har noe med dette å gjøre når du nevner det. Jeg opplever han som surrete, det er vanskelig for han å holde styr, antagelig fordi han ikke er vandt med det muligens. Og så blir han mer skuffa en meg når han feiler på ting, og blir veldig opphengt i den følelsen. Det blir ofte en diskusjon om hvem som gjør mest, men det er overhodet ikke det det handler om for min del altså😥 Jeg bare kjenner det blir for mye for meg, å tenke for to. Takk! Anonymkode: 9c893...f7e Kan han muligens ha ADHD? Anonymkode: 71303...011 2
AnonymBruker Skrevet 6. april 2021 #8 Skrevet 6. april 2021 37 minutter siden, AnonymBruker said: Vi har forskjellig behov, jeg ser den.. Men man må da kunne møtes på midten et sted? Samtidig så gjør han jo ting som potensielt ødelegger inventaret i huset /hygienen på kjøkken og jeg nevnte det ikke.. Men badet også... .. For meg så virker det som at dette er helt ok for han eller at han syns det er greit at jeg gjør det, i det minste. Vet ikke🤷♂️ Det er en ren og pen mann ellers, og snill er han og.🤭 Anonymkode: 9c893...f7e Enkelte har det bare ikke i seg, mange er lite fleksible på områder de ikke er gode på. Mamma vil se bilder av livene til barn og barnebarn, men blånekter å bruke Snapchat, Instagram og Facebook, for "slike ting forstår jeg meg ikke på", uansett hvor mye jeg prøver å vise at at det tar sånn ca. et halvt minutt å åpne appen og klikke litt rundt. Av samme grunn nekter hun å bruke Spotify, men har stua full av CDer, og hun ble faktisk sinna og fortvilt da jeg og stefaren min pakket bort VHS-spilleren for et par år siden. Netflix er totalt uaktuelt. Hun er 60 altså, ikke 90. Mannen din er ikke mentalt på rydder'n. Mange er ikke det. Jeg ba eksen min gang på gang på gang å vaske bort tannkremklumper og sminkerester i vasken, men i løpet av de fem årene vi var samme skjedde det aldri. Hun tenkte ikke over det, glemte det, hadde ikke tid, etc. Anonymkode: 24c90...f19 4
AnonymBruker Skrevet 6. april 2021 #9 Skrevet 6. april 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Kan han muligens ha ADHD? Anonymkode: 71303...011 Det vet jeg ikke🙂 Han er en veldig rolig type. Og veldig snill❤️ Det er sikkert folk med adhd også😂 ikke det jeg mener. Han gjør veldig mange positive ting også, for meg altså. Men han er generelt en rotefant😂 Anonymkode: 9c893...f7e
AnonymBruker Skrevet 6. april 2021 #10 Skrevet 6. april 2021 Juniper skrev (23 minutter siden): Han mangler bo-evne. For det første må han ta inn over seg problemet og innse egne begrensninger. Deretter må han jobbe med å lære hvordan ting skal gjøres rett. Dere trenger trolig ekstern hjelp. Hvis han ikke er villig til dette må du vurdere hvor mye det irriterer deg og minne deg selv på hvorfor du ønsket å bo med han. Det jeg ville irritert meg mest over er den totale mangelen på respekt for deg og inventaret. Det er som regel rusmisbrukere og psykisk utviklingshemmede som mangler boevne. Jeg tror ikke det feiler denne mannen noe, men han er rett og slett lat og ser ikke på dette med rydding og husarbeid som noe viktig. Hvordan er foreldrene hans ts? Er han som mange andre menn, oppvokst med en mor som har tatt opp all dritt etter han, vasket klær og servert middagen på bordet og tatt tallerkenen bort etterpå som på restaurant? I så fall er det ikke rart mannen er udugelig hjemme. Er desverre mange mødre som har gjort sine sønner en stor bjørnetjeneste på den måte . Anonymkode: ff036...81c 3
AnonymBruker Skrevet 6. april 2021 #11 Skrevet 6. april 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Enkelte har det bare ikke i seg, mange er lite fleksible på områder de ikke er gode på. Mamma vil se bilder av livene til barn og barnebarn, men blånekter å bruke Snapchat, Instagram og Facebook, for "slike ting forstår jeg meg ikke på", uansett hvor mye jeg prøver å vise at at det tar sånn ca. et halvt minutt å åpne appen og klikke litt rundt. Av samme grunn nekter hun å bruke Spotify, men har stua full av CDer, og hun ble faktisk sinna og fortvilt da jeg og stefaren min pakket bort VHS-spilleren for et par år siden. Netflix er totalt uaktuelt. Hun er 60 altså, ikke 90. Mannen din er ikke mentalt på rydder'n. Mange er ikke det. Jeg ba eksen min gang på gang på gang å vaske bort tannkremklumper og sminkerester i vasken, men i løpet av de fem årene vi var samme skjedde det aldri. Hun tenkte ikke over det, glemte det, hadde ikke tid, etc. Anonymkode: 24c90...f19 😂 Det ble eks ja😂 Uff.. Ja du sier noe om bestemødre. Men det var en fin unnskyldning til å få besøk, for å se på bilder da❤️ Men ja, gamle vaner er vonde og vende. For meg også 😂 jeg skjønner hva du mener Anonymkode: 9c893...f7e
AnonymBruker Skrevet 6. april 2021 #12 Skrevet 6. april 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er som regel rusmisbrukere og psykisk utviklingshemmede som mangler boevne. Jeg tror ikke det feiler denne mannen noe, men han er rett og slett lat og ser ikke på dette med rydding og husarbeid som noe viktig. Hvordan er foreldrene hans ts? Er han som mange andre menn, oppvokst med en mor som har tatt opp all dritt etter han, vasket klær og servert middagen på bordet og tatt tallerkenen bort etterpå som på restaurant? I så fall er det ikke rart mannen er udugelig hjemme. Er desverre mange mødre som har gjort sine sønner en stor bjørnetjeneste på den måte . Anonymkode: ff036...81c Nei😂 Jeg tror moren lukker øynene og drar på ferie😂 Kanskje jeg skal bli med.. Men jaaa. Jeg tror du har rett i det😂 Anonymkode: 9c893...f7e
AnonymBruker Skrevet 6. april 2021 #13 Skrevet 6. april 2021 Takk for innspill folkens, nå føler jeg meg mindre tullerusk😋 Jeg må nok ta fatt i dette på en annen måte enn jeg har gjort hittils Anonymkode: 9c893...f7e
AnonymBruker Skrevet 6. april 2021 #14 Skrevet 6. april 2021 Ikke gjør som meg. Jeg giftet meg og fikk tre barn med min. Verdens snilleste og hyggeligste type. Det var ikke noe problem å tenke for to, men å tenke for fem og både være mor og sjef på detaljnivå for den andre som liksom skulle være ansvarlig voksen i husstanden knakk all kjærleik og livsvilje, gitt. Så nå mottar jeg i stedet ukentlig tre ustelte, flokete (i varierende grad etter alder, de eldste klarer å stelle seg selv) unger, med hull og flekker i alle klær og en uke med matbokser og melkebokser i skolesekken. Klær og utstyr kjøper jeg i bulk på finn, for det meste forsvinner (og dukker ikke opp igjen før det er for smått eller feil sesong). Det viste seg for øvrig at det var helt uproblematisk å finne en mann som både var snill, rolig OG ryddig. Anonymkode: 358ed...358 10
AnonymBruker Skrevet 6. april 2021 #15 Skrevet 6. april 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Ikke gjør som meg. Jeg giftet meg og fikk tre barn med min. Verdens snilleste og hyggeligste type. Det var ikke noe problem å tenke for to, men å tenke for fem og både være mor og sjef på detaljnivå for den andre som liksom skulle være ansvarlig voksen i husstanden knakk all kjærleik og livsvilje, gitt. Så nå mottar jeg i stedet ukentlig tre ustelte, flokete (i varierende grad etter alder, de eldste klarer å stelle seg selv) unger, med hull og flekker i alle klær og en uke med matbokser og melkebokser i skolesekken. Klær og utstyr kjøper jeg i bulk på finn, for det meste forsvinner (og dukker ikke opp igjen før det er for smått eller feil sesong). Det viste seg for øvrig at det var helt uproblematisk å finne en mann som både var snill, rolig OG ryddig. Anonymkode: 358ed...358 ❤️ Ja, det der er ikke til å spøke med egentlig. Klem til barna dine og deg! Det der var jo dramatisk😳 Anonymkode: 9c893...f7e
AnonymBruker Skrevet 6. april 2021 #16 Skrevet 6. april 2021 Som kvinne utdannet i mannsdominert miljø så kan jeg røpe at det finnes menn som med viten og vilje gjør en bedriten jobb på hjemmefronten for å slippe unna slik jobb. De har funnet ut at ved å gjøre jobben bare halvveis og ganske dårlig så gjør kvinnen i huset det heller selv..... Anonymkode: 12580...770 8
AnonymBruker Skrevet 6. april 2021 #17 Skrevet 6. april 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Som kvinne utdannet i mannsdominert miljø så kan jeg røpe at det finnes menn som med viten og vilje gjør en bedriten jobb på hjemmefronten for å slippe unna slik jobb. De har funnet ut at ved å gjøre jobben bare halvveis og ganske dårlig så gjør kvinnen i huset det heller selv..... Anonymkode: 12580...770 Slik føler jeg det er litt her hos oss..Mannen har bodd for seg selv lenge før vi ble sammen, og da hadde han det svært ryddig. Så jeg vet han kan både vaske,rydde og stryke klær. Men når han nå er blitt vant med at jeg gjør det meste er han blitt slurvete. Vasker ulltøy på 60 grader sammen med skittent undertøy, legger halvtomme bokser med pålegg og brød igjen på kjøkkenbordet slik at det tørker inn osv... Anonymkode: ff036...81c
AnonymBruker Skrevet 6. april 2021 #18 Skrevet 6. april 2021 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Som kvinne utdannet i mannsdominert miljø så kan jeg røpe at det finnes menn som med viten og vilje gjør en bedriten jobb på hjemmefronten for å slippe unna slik jobb. De har funnet ut at ved å gjøre jobben bare halvveis og ganske dårlig så gjør kvinnen i huset det heller selv..... Anonymkode: 12580...770 , 😳 håper ikke det er sånn. Anonymkode: 9c893...f7e
AnonymBruker Skrevet 6. april 2021 #19 Skrevet 6. april 2021 Tenker du må snakke ordentlig med ham. Presiser at du ikke snakker om husarbeid-fordeling, men ting han gjør som ødelegger, skaper mer arbeid eller er farlig (tenker da hygiene/matforgiftning feks). Du må få ham med på at dette er et problem og hva løsningen er. Vær tydlig på at det ikke er holdbart for deg at dere holder på sånn. Tenker også du må starte med de viktigste tingene når dere prater om dette, så det ikke blir overveldende og føles som at du bare synes alt er galt. Mye av det du sier mener jeg ikke er normalt å ikke klare for en normalt intelligent voksen person. Så da må det være slurv, aldri lært (dårlig oppvekst?), bryr seg ikke eller annet som ligger bak og mye av det bør kunne fikses eller iallfall forbedres med litt innsats fra ham. Anonymkode: d1875...0f1 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2021 #20 Skrevet 6. april 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Tenker du må snakke ordentlig med ham. Presiser at du ikke snakker om husarbeid-fordeling, men ting han gjør som ødelegger, skaper mer arbeid eller er farlig (tenker da hygiene/matforgiftning feks). Du må få ham med på at dette er et problem og hva løsningen er. Vær tydlig på at det ikke er holdbart for deg at dere holder på sånn. Tenker også du må starte med de viktigste tingene når dere prater om dette, så det ikke blir overveldende og føles som at du bare synes alt er galt. Mye av det du sier mener jeg ikke er normalt å ikke klare for en normalt intelligent voksen person. Så da må det være slurv, aldri lært (dårlig oppvekst?), bryr seg ikke eller annet som ligger bak og mye av det bør kunne fikses eller iallfall forbedres med litt innsats fra ham. Anonymkode: d1875...0f1 🙄 Jeg tenker også det, at mye av dette er slurv. (støvsuging midt på gulvet... Og det er jo greit som hurtigrengjøring midt i uka når man bare skal fyke over å få ting til å se greit ut. Men man må jo gå grundigere til verks innimellom. Osv. Men når han har gjort dette (føket over raskt, eller bare midt på gulvet) , da har han bidratt til den store gullmedalje i følge han selv. Men jeg må jo støvsuge og vaske rett etterpå igjen🤷♀️😂.) Det er så mye han ikke ser. Gørrete sluk på badet osv osv. Er dusjen tett, så dusjer han videre, til det renner over. Og sånn går dagene 😬 Nei, jeg bare kjenner på mye følelser nå, det er litt som om jeg er en ballong nær bristepunktet. Jeg forsøker ofte å vinkle det slik, at det finnes alternativer måter å gjøre ting på. Og at den måten som han gjør det på har konsekvenser. Men jeg tenker at det ikke når inn til han egentlig. Anonymkode: 9c893...f7e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå