AnonymBruker Skrevet 6. april 2021 #1 Skrevet 6. april 2021 Hei. Jeg har nettopp kjøpt en liten leilighet i Oslo. Leiligheten er gammel og jeg er nødt til å pusse opp kjøkkenet, så tenkte å plassere alle hvitevarer der. Badet er for lite til at det kan romme vaskemaskin og tørketrommel. Planen er å ha to høyskap der jeg kan ha oppvaskmaskin+kjøleskap i ett og tørketrommel+vaskemaskin i et annet. Er snakk om å bruke IKEA metod høyskap som er 60cm bred og 220 høy. Noen som kjenner til om dette skal gå fint? Er allerede opplegg til vaskemaskin og oppvaskmaskin på kjøkkenet, så det går fint Anonymkode: 40103...2de
AnonymBruker Skrevet 6. april 2021 #2 Skrevet 6. april 2021 Det blir veldig mye støy. Tenker i tillegg at fukt og varme fra tørketrommel vil skape problemer. Kan du ikke droppe tørketrommel og heller kjøpe ei mindre vaskemaskin til badet? Anonymkode: 56868...f92 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2021 #3 Skrevet 6. april 2021 Hva med en kombinert maskin istedet for frittstående? Tror også det er enklere å få det tilpasset målmessig om du plasserer vaskemaskinen under benken. Anonymkode: d6e7b...4b4
Gjest Albbas Skrevet 6. april 2021 #4 Skrevet 6. april 2021 2 hours ago, AnonymBruker said: Det blir veldig mye støy. Tenker i tillegg at fukt og varme fra tørketrommel vil skape problemer. Kan du ikke droppe tørketrommel og heller kjøpe ei mindre vaskemaskin til badet? Anonymkode: 56868...f92 Det kommer da ikke fukt fra en tørketrommel? Det er jo langt verre fuktmessig å droppe tørketrommel og heller tørke klærne på snor?
AnonymBruker Skrevet 6. april 2021 #5 Skrevet 6. april 2021 Jeg ville sjekket muligheten for å oppgradere det elektriske anlegget mens du pusser opp. Så mange apparater vil trekke mye strøm fra kjøkkenet. Anonymkode: f85fc...3ce 1
Gjest Blondie65 Skrevet 6. april 2021 #6 Skrevet 6. april 2021 Hvor er kjøkkenet plassert? Er det en del av stuen? Er kjøkkenet stort slik at alle disse apparatene ikke stjeler for mye skapplass? Jeg har selv en kombinert vaskemaskin - dvs tørketrommel og vaskemaskin i ett. Jeg er veldig fornøyd med dette. Men jeg har den på badet. Vaskemaskin og tørketrommel på kjøkkenet betyr bråk der. Du må også - som noen nevner se på strøm og at det faktisk er mulig med så mange apparater der.
AnonymBruker Skrevet 6. april 2021 #7 Skrevet 6. april 2021 Det er ikke mange hvitevarer som går inn i høyskap slik du tenker. Kjøl er greit, oppvaskmaskin...da må du enten finne en som er 55 cm (ofte dyre, men jeg har hatt det så det finnes), ev fore inn en 44 cm maskin. Tror ikke det går å skru opp et skap til kjøl over en vanlig oppvaskmaskin. Kombinasjon kan bygges inn, har det selv på hytta, tror ikke jeg har sett separat vask/tørk som kan bygges inn i vanlige kjøkkenskap. Du kan ev få laget skyvedører som dekker begge fra typ Garderobemannen. Da kan du ha vask/tørk oppå hverandre og kjøl/oppvask i et Ikeaskrog uten dør ved siden av. I kjøkkenet på hytta har vi kjøl/frys, smal oppvaskmaskin og kombimaskin, men da er det nesten ikke oppbevaring i benk utenom, en skufferekke og under vasken til søppel. Hvor stor plass har du på kjøkkenet? Anonymkode: d5cb8...c33
Drizzt Skrevet 6. april 2021 #8 Skrevet 6. april 2021 Det blir mye strøm til kjøkkenet, så det kan bli mye dyrere til slutt. Hva med en kombinert vaskemaskin under benken? Da stjeler det ikke 60cm benkeplass. Eller har du enormt kjøkken med mye benkeplass? Det blir fort 120cm mindre benkeplass bare for å få kjøleskap og vaskemaskin med tørketrommel på toppen.
AnonymBruker Skrevet 6. april 2021 #9 Skrevet 6. april 2021 Sjekk forresten el.anlegg, i vår gamle leilighet var nesten alt av hvitevarer på samme kurs. Elektrikeren splittet opp kursene det han kunne med det som var tilgjengelig. Satte inn ny innmat i sikringsskapet slik at det ble trygt og vi slapp å tenke på hva som ble skrudd på samtidig. Droppet da induksjon fordi de fleste optimalt trenger 25 amp. Har ikke merket mye forskjell. Anonymkode: d5cb8...c33
Gjest Blondie65 Skrevet 6. april 2021 #10 Skrevet 6. april 2021 Ikea har vaskemaskiner som kan bygges inn.
AnonymBruker Skrevet 6. april 2021 #11 Skrevet 6. april 2021 Oppvaskmaskin med kjøleskap over? Det tror jeg er en dårlig løsning. Anonymkode: 6f3fe...47e
AnonymBruker Skrevet 6. april 2021 #12 Skrevet 6. april 2021 Hei! her er planløsning, er en svært liten leilighet, ønsker svært gjerne et separat soverom, så derfor stuen blir så liten. Rommet på 3kvm er bad og har ikke plass til noe hvitevarer der. Der dere ser litt svart skrift er der jeg hadde tenkt at de hvitevarene jeg hadde listet opp skulle være. Har dere noen andre tips med bedre planløsning uten at det blir for mye flytting av vann, så tar jeg gjerne imot de! Anonymkode: 40103...2de 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2021 #13 Skrevet 6. april 2021 TS her igjen! Det er allerede oppgradert el-anlegg, så skal være nok strøm på kjøkkenet til å ha de ulike hvitevarene. Tusen takk for alle tips og svar til nå. Skal absolutt vurdere kombi-vask/tørk. Anonymkode: 40103...2de
AnonymBruker Skrevet 6. april 2021 #14 Skrevet 6. april 2021 For en tid tilbake så jeg i en boligannonse hvor det var et knøttlite bad. Der hadde de satt vaskemaskina under servanten på badet, Husker ikke målene på den vaskemaskinen nå, men den var mindre enn standard så den er nok dyrere. Men det var utrolig smart. De hadde bygd en enkel benk, med servanten på og vaskemaskin under. At servanten er plassert litt høyere enn hva standarden tilsier har ingenting å si. Anonymkode: 5f7f1...4ed 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2021 #15 Skrevet 6. april 2021 Ut fra tegningen din så ser jeg at du har valgt vanlig dør inn til soverommet. Har du vurdert skyvedør? Det er plassbesparende i en så liten leilighet. Anonymkode: 5f7f1...4ed 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2021 #16 Skrevet 6. april 2021 Er det mulig å bygge et skap der TV-en henger, og ha vaskemaskin der? Og så henge TV-en høyt opp på den veggen? Vet ikke hvor på badet du har vannrør, men hvis du kan trekke vannrør gjennom kortveggen på badet? Anonymkode: 470c8...1e6
AnonymBruker Skrevet 6. april 2021 #17 Skrevet 6. april 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): For en tid tilbake så jeg i en boligannonse hvor det var et knøttlite bad. Der hadde de satt vaskemaskina under servanten på badet, Husker ikke målene på den vaskemaskinen nå, men den var mindre enn standard så den er nok dyrere. Men det var utrolig smart. De hadde bygd en enkel benk, med servanten på og vaskemaskin under. At servanten er plassert litt høyere enn hva standarden tilsier har ingenting å si. Anonymkode: 5f7f1...4ed Dette gjorde jeg da jeg kjøpte leilighet i fjor. Badet er underkant av 3 kvm, men kun litt over 1 meter bredt. Standard vaskemaskin ble for dyp, men jeg fant en kombimaskin som har vanlig bredde (59 cm) med med mindre dybde, kun 44 cm. Bygde egen servantløsning med kjøkkenskap og benkeplate fra IKEA, og vasken går kun 5 cm over benkeplaten slik at høydemessig er det ikke noe problem. Anbefaler virkelig en lignende løsning. Vaskemaskin/trommel på kjøkkenet bråker mye, og det merkes godt i små leiligheter hvor kjøkkenet og stue er så tett på hverandre. Forøvrig er kombimaskinen det beste kjøpet jeg har gjort. Jeg var veldig skeptisk til tørkekvaliteten, men det fungerer virkelig supert. Jeg er alene på 44 kvm, og separat vask og tørk er ikke nødvendig mtp kapasitet. Anonymkode: 1da8a...cc5
Gjest Blondie65 Skrevet 6. april 2021 #18 Skrevet 6. april 2021 Her er mitt forslag - dette er dessverre ikke verdens beste tegning. Jeg vet ingenting om vinduene dine - er det dører eller vinduer? Men jeg ville uansett plassert komfyr og vask der. Vaskemaskinen - er det mulig å lage et huk inn på badet mot kjøkkenet for den? Så har jeg snudd døren til badet og bak den er det da plass til et dobbelt høyskap der du kan ha all slags verktøy - skuffer. Kjøl/frys får plass der nisjen fra badet stikker ut. Du kan også eventuelt vurdere å stryke spisebord og heller forlenge kjøkkenet og ende i en kort L slik at du kan ha spiseplass i den korte L'enden.
AnonymBruker Skrevet 7. april 2021 #19 Skrevet 7. april 2021 Vi har også en slik kombimaskin i ene hybelen. Det fungerer utmerket! Dog er den ikke under vasken da, men det kunne helt sikkert gått fint. Ville droppet øya på kjøkkenet og i stedet bygget et litt mindre kjøkken på endeveggen. Nede trenger du platetopp oppå en skuffeseksjon, smal oppvaskmaskin og vask med søppelskap. I tillegg får du inn to høye seksjoner; en til kjøl/frys +hyller/skuffer og en til ovn og masse skuffer og hyller. Lag i tillegg overskap over benkeplaten. Det er også mulighet å få kjøl/frys og ovn under benken om du vil det, men da mangler du nok en skuff til bestikk. Kjøkkenøya tar jo halve leiligheten - sett hellere spisebordet ditt der og droppe fullskalakjøkken når leiligheten er så liten!😊 Anonymkode: 4c2fb...179
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå