Gå til innhold

Barnet på 2.5 år vil fremdeles ikke leke alene

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Tips til å få barnet til å leke for seg selv?

Har prøvd dette:

1. Nå vil pappa lese avisen litt og drikke kaffe 

2. Nå må du leke litt selv jenta mi 

3. Pappa er sliten 

Har også prøvd å leke litt for så "lure" meg vekk.

Nå har vi lekt siden kl06 i morges. 

Jeg sa jeg ville drikke litt kaffe, og da responderer hun med å stå å følge med haukeblikk på kaffiskvetten som er igjen i koppen. Og så sa hun at mobilen kan ligge på bordet, mao ikke bruk tlf under lek. Hun er så streng

Vi leker begge nok med henne, og vi er flinke med mobil/skjerm bruk. 

Gøy å leke , men flere timer hver dag er slitsomt..

Takk for hjelp

Anonymkode: 3bf0a...d9c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hei 

Det blir nok bedre, noen trenger bare litt ekstra tid. 

Jeg anbefaler deg å være 100% fokusert på leken mens du er med barnet. Å lure deg vekk er ikke løsning, det kan faktisk få barnet til å stadig forsikre seg om at du er der og leker med henne. Da blir det gjerne mer intens. 

Du trenger kanskje å hjelpe henne med å finne en aktivitet mens du tar kaffepausen din? Si til henne at "nå skal jeg drikke kaffe og bruke telefonen litt, kan ikke du bygge det tårnet/pynte den dukken". 

Vet ikke helt om det fungerer med så små barn, men kunne du brukt klokken? "jeg skal drikke kaffe og bruke telefonen. Når denne store viseren peker på dette tolvtallet, skal vi leke mer." og så hjelper du barnet med å finne en aktivitet hun kan gjøre i mens. 

Anonymkode: c299e...a2b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her må det nok lekekamerater til... mange barn er dårlig på å leke alene, i alle fall i den alderen. En del av de er ikke så gode på å leke med andre barn heller før de har passert 3 år, men det er verdt å prøve. Ville nok ikke trodd på så stor endring før i 4-års alderen. Har hun søsken som vokser til å kan bli lekekamerat snart? Eller venner fra barnehagen/nabolaget man kan avtale med?

TV/film/nettbrett er nok enkleste måte å redde kaffepausen på.

Anonymkode: 567b2...02d

AnonymBruker
Skrevet

Les avisen i leikekroken? Lek familie og gjør det du vil? Lek doktor og vær pasient på sofaen?

Anonymkode: 952b0...78c

AnonymBruker
Skrevet

Vår snart treåring leker litt alene hvis jeg holder på med noe (brette klær, lage mat etc), men ikke hvis jeg setter meg ned. 

Barn er så ulike her, lillesøsteren på 1,5 pusler gjerne alene, mens den eldste er mer sosial. Hvis hun har andre barn å leke med, leker hun lenge. Det er jo ikke like lett å ordne nå for tiden. Men å møte andre fra barnehagen på en lekeplass så de kan være sammen, er den sikreste måten å sitte ned å drikke opp termokoppen med kaffe uten et barn som klatrer på hodet mitt og prater til meg på inn- og utpust. 

Anonymkode: a7650...9ed

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...