Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi er begge ikke klare for å ha barn. For å unngå å havne der, bruker vi alltid kondom i samleie. 

Er det nok med kondom for å unngå graviditet? Piller er dessverre ikke et alternativ pga magesykdom. 

Anonymkode: b7bf5...1b9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kondom er svært effektivt, over 99%. Men ikke 100%, det er derfor vi har angrepiller og abortpiller.

Men er du egentlig gammel nok til å ha sex når du ikke vet dette?

Anonymkode: 352b1...e93

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Det eneste som er helt 100% sikkert er avholdenhet, ja. Det finnes andre alternativer med hormoner, f.eks P-ring, P-stav, etc., og noen uten som pessar eller kobberspiral. Som brukeren over skriver så er kondom ganske sikkert når brukt riktig.

Anonymkode: 5b94e...555

AnonymBruker
Skrevet

Har du prøvd hormonspiral, da slipper du å tenke så mye på at noe går galt.

Kobberspiral kan bli mye pes, særlig hvis du ikke tåler kobber og nikkel.

Anonymkode: 1ef67...7e4

AnonymBruker
Skrevet

Kondom er ganske sikkert ja, det som drar ned prosentsikkerheten er brukerfeil. Altså at den settes på feil, får en rift osv. 

Det finnes massevis av forskjellige prevensjonsmidler, kan du ikke bruke noe med hormoner? For om det kun er piller som utgår så finnes det p stav som settes i armen og frigir litt og litt hormoner, p ring som settes inn i skjeden en gang i uka, p plaster, spiral, sprøyte.. Jeg har sikkert glemt noen men tror disse er de mest brukte i Norge. 

Anonymkode: 1e70d...0cf

AnonymBruker
Skrevet

Vi har aldri brukt annen prevensjon enn kondom, og vi er et voksent par som har fått de barna vi skal ha. Jeg kan ikke forstå annet enn at de prosentene hvor kondom ikke er sikkert kommer av tenåringer som roter når de bruker den. Hvis kondomen sprekker så merker man det underveis eller senest når man er ferdig. Da kan man eventuelt bruke angrepille (jeg har aldri trengt det).

Anonymkode: 80317...95e

AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler spiral eller p-stav hvis det er krise å bli gravid. 

Anonymkode: ee223...da2

AnonymBruker
Skrevet

Det finnes en hel masse deilig sex man kan ha som gir null risiko for svangerskap. Så nei, ingen grunn til å unngå sex! 

Anonymkode: b7aad...795

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

TS

Vi er fullstendig klar over hvor effective kondomer er. Mannlig kondom opp til 98 % effektive ved riktig bruk. Men det som skremmer oss litt er folk som sier at de har brukt kondomet riktig og gjort alt riktig, men allikevel ble gravide. 

AnonymBruker
Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker said:

TS

Vi er fullstendig klar over hvor effective kondomer er. Mannlig kondom opp til 98 % effektive ved riktig bruk. Men det som skremmer oss litt er folk som sier at de har brukt kondomet riktig og gjort alt riktig, men allikevel ble gravide. 

Ja altså, 98% effektiv betyr jo at 2%, eller en av 50, likevel blir gravide ved riktig bruk, så det er ikke rart du hører om tilfeller det har svikta. (I tillegg er det kanskje ikke alltid folk oppdager et sprukket kondom osv.) Du må nesten ta stilling til om det er odds du er komfortabel med. Om det er lenge til det er aktuelt med barn ville jeg vurdert spiral eller p-stav. Eller kanskje p-ring, det burde vel heller ikke påvirkes av mageproblemer. 

Anonymkode: 17380...1f9

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja altså, 98% effektiv betyr jo at 2%, eller en av 50, likevel blir gravide ved riktig bruk, så det er ikke rart du hører om tilfeller det har svikta. (I tillegg er det kanskje ikke alltid folk oppdager et sprukket kondom osv.) Du må nesten ta stilling til om det er odds du er komfortabel med. Om det er lenge til det er aktuelt med barn ville jeg vurdert spiral eller p-stav. Eller kanskje p-ring, det burde vel heller ikke påvirkes av mageproblemer. 

Anonymkode: 17380...1f9

Sorry, men det stemmer ikke. Disse tallene er ikke forutsatt riktig bruk. Ved riktig bruk er kondom sannsynligvis mer enn 99% sikker og selv om kondomet skulle sprekke en enkelt gang er det jo på ingen måte sånn at man automatisk blir gravid av det. De aller fleste må ha sex mer enn én gang uten prevensjon for å bli gravid. 

En kondom tåler vanvittig mye, selv ved feil bruk, og personlig har jeg etter 25 år som seksuelt aktiv og sikkert tusenvis av samleier med kondom, aldri opplevd at en kondom sprekker.

Skulle uhellet være ute er det som sagt også nødløsninger å få.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...