AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #1 Skrevet 5. april 2021 F. eks. hvis en tilfeldig person påstår å ha låst seg ute, og man slipper inn denne personen (i god tro). Som senere viser seg å være en tyv som rundstjeler en av leilighetene. Er man da medskyldig siden man slapp inn denne personen? Selv om man ikke visste at det var en tyv? Anonymkode: a8a2a...d5b
AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #3 Skrevet 5. april 2021 På samme måte som man er ansvarlig for ikke å slippe uvedkommende inn i leiligheten sin, er man også ansvarlig med tanke på hvem man slipper inn i fellesarealene; i enkelte borettslag har det vært tilfeller der det har bosatt seg en rusmisbruker som har sluppet inn uvedkommende, og det er åpenbart at man som beboer i et fellesskap har ansvar for hvem man slipper inn eller låner nøklene til. Så hvis noen ringer på, bør man ikke slippe inn hvem som helst; blir naboen din rundstjålet som følge av dette, kan vedkommende kreve erstatning av deg. Anonymkode: 15e50...7e6 3
Brunello Skrevet 5. april 2021 #4 Skrevet 5. april 2021 Nei, det er ikke medvirkning. Så man kan ikke straffedømmes. Teoretisk vil det kanskje kunne grense opp mot at man er så uaktsom at man erstatningsrettslig kan holdes til ansvar, men det er nok mest teoretisk. 2
AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #5 Skrevet 5. april 2021 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Nei. Anonymkode: c18c9...a9d AnonymBruker skrev (9 minutter siden): På samme måte som man er ansvarlig for ikke å slippe uvedkommende inn i leiligheten sin, er man også ansvarlig med tanke på hvem man slipper inn i fellesarealene; i enkelte borettslag har det vært tilfeller der det har bosatt seg en rusmisbruker som har sluppet inn uvedkommende, og det er åpenbart at man som beboer i et fellesskap har ansvar for hvem man slipper inn eller låner nøklene til. Så hvis noen ringer på, bør man ikke slippe inn hvem som helst; blir naboen din rundstjålet som følge av dette, kan vedkommende kreve erstatning av deg. Anonymkode: 15e50...7e6 Så hvem av dere har rett? Anonymkode: a8a2a...d5b 2
AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #6 Skrevet 5. april 2021 1 minutt siden, AnonymBruker said: Så hvem av dere har rett? Anonymkode: a8a2a...d5b Det blir som med disse sakene der man sender noen millioner til en snill mann i Nigeria; forsikringsselskapene mener at man har et ansvar selv om Mr. Smith betyder at han er arving til halve Afrika. Man får også et ansvar i det øyeblikket man får adgang til nøkler til fellesarealet i en blokk, og det er ikke slik at man kan låne bort nøklene til folk og fe og forklare sin uskyld med at man "ikke visste". Vet ikke hvordan dette har blitt behandlet juridisk i praksis, men det er åpenbart at hvis noen ringer på, og du slipper inn en person du burde ha visst ville forårsake skade, er du ikke medskyldig i personens handlinger, men samtidig har du et juridisk ansvar for at du slapp inn vedkommende, og kan saksøkes økonomisk for dette. Anonymkode: 15e50...7e6
AnonymBruker Skrevet 6. april 2021 #7 Skrevet 6. april 2021 AnonymBruker skrev (11 timer siden): F. eks. hvis en tilfeldig person påstår å ha låst seg ute, og man slipper inn denne personen (i god tro). Som senere viser seg å være en tyv som rundstjeler en av leilighetene. Er man da medskyldig siden man slapp inn denne personen? Selv om man ikke visste at det var en tyv? Anonymkode: a8a2a...d5b Hvis det er "i god tro", så nei. Men hvis man VET at de man slipper inn ikke er snille og greie, JA. Anonymkode: deccb...d3d
AnonymBruker Skrevet 6. april 2021 #8 Skrevet 6. april 2021 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Hvis det er "i god tro", så nei. Men hvis man VET at de man slipper inn ikke er snille og greie, JA. Anonymkode: deccb...d3d Hvordan vet politiet forskjellen? Anonymkode: a8a2a...d5b
AnonymBruker Skrevet 6. april 2021 #9 Skrevet 6. april 2021 Dette er litt vanskelig. Jeg har selv sluppet folk inn i blokka, selv om man ikke skal, og uten at jeg vet helt garantert at de ikke har uærlige hensikter. Bl.a. en eiendomsmegler, en elektriker, og en jente med to kofferter som hadde låst seg ute midt på natta på vinteren. Strengt tatt skal vi ikke slippe inn noen, med mindre du er i følge med dem selv. Men man føler seg som verdens kjipeste nabo om man er regelrytter og lar noen stå utafor døra og fryse midt på vinteren, og de må ringe låsesmed og få høye kostnader fordi naboen var kjip og ikke slapp de inn... Anonymkode: 64858...104 2
AnonymBruker Skrevet 6. april 2021 #10 Skrevet 6. april 2021 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Hvordan vet politiet forskjellen? Anonymkode: a8a2a...d5b Spørre naboer? Hvis denne personen er "kjent" for å ha "rare venner" og slippe inn hvem som helst, kan ikke vedkommende si at det var "i god tro". Anonymkode: deccb...d3d
Gjest Blondie65 Skrevet 6. april 2021 #11 Skrevet 6. april 2021 (endret) Jeg spør alltid: hvem er du hvem er det du skal til Jeg har også sluppet inn og hjulpet folk som har glemt nøkkelen. Men da har jeg hatt dem under oppsyn. Folk med uærlige hensikter blir veldig ofte tåkete i svarene når de får spørsmål om hvem de er eller hvem de skal til hvis de ikke har ærlige hensikter. Endret 6. april 2021 av Blondie65
AnonymBruker Skrevet 6. april 2021 #12 Skrevet 6. april 2021 Et delikat problem i et borettslag/sameie. En gang lukket jeg døren igjen for en dame som kom like bak meg. Kjenner ikke alle i blokka og slipper ikke ukjente inn i huset mitt (jeg er jo deleier i dette huset). Når jeg stod ved postkassa i gangen kom den sure dama og skjelte meg ut. Sa jeg manglet manerer som bare lukket igjen døra foran henne. Et par år senere hadde vi generalforsamling. Hvor det bl.a. ble tatt opp problemet med uvedkommende i blokka. Hvor flesteparten av postkassene hadde blitt brutt opp i løpet av en natt. Den samme sure dama var aktiv på denne forsamlingen og foreslo bl.a. å installere overvåkningskamera. Jeg turte ikke nevne på dette møtet at hun kanskje ikke burde kjefte på beboere som ikke holdt døren oppe for de som kom bak.. Anonymkode: 5ce55...832 2
AnonymBruker Skrevet 6. april 2021 #13 Skrevet 6. april 2021 Blondie65 skrev (27 minutter siden): Jeg spør alltid: hvem er du hvem er det du skal til Jeg har også sluppet inn og hjulpet folk som har glemt nøkkelen. Men da har jeg hatt dem under oppsyn. Folk med uærlige hensikter blir veldig ofte tåkete i svarene når de får spørsmål om hvem de er eller hvem de skal til hvis de ikke har ærlige hensikter. Riktig, og da bør man ringe politiet Anonymkode: deccb...d3d
Gjest Blondie65 Skrevet 6. april 2021 #14 Skrevet 6. april 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Riktig, og da bør man ringe politiet Anonymkode: deccb...d3d Eller true med det. Veldig effektivt det også. Hadde en rusmisbruker som tiltrakk seg alt mulig rask. Da jeg ikke ville slippe inn en av disse påstod vedkommende at det var gjort avtale med styreleder om å slippe inn. "Jaha hva heter styreleder da" sa jeg. Det kunne vedkommende ikke svare på, Da jeg svarte at JEG var styreleder og at jeg ikke hadde noe ønske om å se vedkommende der mer ble vedkommende truende. Da svarte jeg bare at nå går jeg på butikken og når jeg kommer tilbake så er du ikke her, og jeg ser deg heller ikke igjen noen sinne eller får meldinger om at du er observert. Dersom du er her eller jeg ser deg igjen ringer jeg politiet. En utskjelling fulgte. Jeg gikk på butikken (gå avstand) kan umulig ha vært borte mer enn 15 minutter) og da var vedkommende borte og ble aldri sett igjen.
AnonymBruker Skrevet 6. april 2021 #15 Skrevet 6. april 2021 Blondie65 skrev (2 timer siden): Eller true med det. Veldig effektivt det også. Hadde en rusmisbruker som tiltrakk seg alt mulig rask. Da jeg ikke ville slippe inn en av disse påstod vedkommende at det var gjort avtale med styreleder om å slippe inn. "Jaha hva heter styreleder da" sa jeg. Det kunne vedkommende ikke svare på, Da jeg svarte at JEG var styreleder og at jeg ikke hadde noe ønske om å se vedkommende der mer ble vedkommende truende. Da svarte jeg bare at nå går jeg på butikken og når jeg kommer tilbake så er du ikke her, og jeg ser deg heller ikke igjen noen sinne eller får meldinger om at du er observert. Dersom du er her eller jeg ser deg igjen ringer jeg politiet. En utskjelling fulgte. Jeg gikk på butikken (gå avstand) kan umulig ha vært borte mer enn 15 minutter) og da var vedkommende borte og ble aldri sett igjen. Kan jeg spørre deg...Var du ikke redd å snakke sånn til han? Man vet jo aldri hva sånne folk kan finne på for å "hevne" seg. Hos oss er det en lignende situasjon med uvedkommende "gjester" og folk tør ikke si fra eller klage på naboen som slipper dem inn Anonymkode: deccb...d3d
Gjest Blondie65 Skrevet 6. april 2021 #16 Skrevet 6. april 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Kan jeg spørre deg...Var du ikke redd å snakke sånn til han? Man vet jo aldri hva sånne folk kan finne på for å "hevne" seg. Hos oss er det en lignende situasjon med uvedkommende "gjester" og folk tør ikke si fra eller klage på naboen som slipper dem inn Anonymkode: deccb...d3d Nei jeg var ikke det. Vedkommende hadde det i kjeften - noe jeg visste. Var et annet tilfelle der det stod tre "skumle" typer utenfor - da fikk jeg med en "skummel" nabo med litt muskler. Disse fjernet seg så snart de fikk forståelse av at politiet ville bli tilkalt. I begge disse tilfellene stod jeg i god avstand - mer enn koronaanbefalt - for å være sikker på at eventuelle utfall ikke kunne skade. Man må lese situasjonen og la dem snakke slik at man svarer på det de spør om. I tilfellet med den truende idioten gikk jeg jo fra situasjonen og ga vedkommende rikelig anledning til å fjerne seg selv uten å dumme seg ut.
AnonymBruker Skrevet 6. april 2021 #17 Skrevet 6. april 2021 Blondie65 skrev (2 minutter siden): Nei jeg var ikke det. Vedkommende hadde det i kjeften - noe jeg visste. Var et annet tilfelle der det stod tre "skumle" typer utenfor - da fikk jeg med en "skummel" nabo med litt muskler. Disse fjernet seg så snart de fikk forståelse av at politiet ville bli tilkalt. I begge disse tilfellene stod jeg i god avstand - mer enn koronaanbefalt - for å være sikker på at eventuelle utfall ikke kunne skade. Man må lese situasjonen og la dem snakke slik at man svarer på det de spør om. I tilfellet med den truende idioten gikk jeg jo fra situasjonen og ga vedkommende rikelig anledning til å fjerne seg selv uten å dumme seg ut. Jeg mener at de kan bli sure på deg og finne ut i hvilken leilighet du bor. Våre naboer tør ikke å klage eller ringe politiet fordi han som slipper uvedkommende inn vet hvor alle bor... Anonymkode: deccb...d3d
Gjest Blondie65 Skrevet 6. april 2021 #18 Skrevet 6. april 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg mener at de kan bli sure på deg og finne ut i hvilken leilighet du bor. Våre naboer tør ikke å klage eller ringe politiet fordi han som slipper uvedkommende inn vet hvor alle bor... Anonymkode: deccb...d3d Han som disse ville besøke visste veldig godt hvor jeg bodde. Så det hadde ikke spilt noen rolle fra eller til. Vedkommende hadde et anstrengt forhold til politiet og det hadde også "vennene" så det var i dette tilfellet helt nok å true med politi for å få dem til å fjerne seg. En eller annen må ta motet til seg hos dere og kontakte politiet og fortelle om truslene. Men helt ærlig så hadde jeg flyttet fremfor å bo med en sånn nabo.
AnonymBruker Skrevet 6. april 2021 #19 Skrevet 6. april 2021 Blondie65 skrev (30 minutter siden): Han som disse ville besøke visste veldig godt hvor jeg bodde. Så det hadde ikke spilt noen rolle fra eller til. Vedkommende hadde et anstrengt forhold til politiet og det hadde også "vennene" så det var i dette tilfellet helt nok å true med politi for å få dem til å fjerne seg. En eller annen må ta motet til seg hos dere og kontakte politiet og fortelle om truslene. Men helt ærlig så hadde jeg flyttet fremfor å bo med en sånn nabo. Ja, jeg begynner å se at flytting er det eneste alternativet. Det er bare rart at andre naboer liker eller «liker» å leve sånn, i konstant frykt, siden de ikke gjør noe med saken. Anonymkode: deccb...d3d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå