AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #1 Skrevet 5. april 2021 Jeg håper noen kan gi meg ordentlig råd her, og at dere leser selvom innlegget blir litt langt. Jeg er idag 31 år gammel. Jeg ble ekstremt mobbet i mange år på barneskolen og ungdomskolen. Det var aldri noen som tok tak i det. Jeg var jenta ingen ville ha skap ved siden og de laget så mye styr av det-så jeg bærte alle bøkene mine frem og tilbake hver dag. Jeg ble fortalt de styggeste ting om meg selv, jeg ble kastet ting på, jeg hadde svært få venner. Jeg var jenta som til slutt aldri turte å si et ord i klassen fordi alle lo av meg og lagde brekke seg lyder og grimaser, og jeg er jenta som gråt på doen i friminuttene. Verken foreldrene mine eller skolen gjorde noe. Jeg ble til slutt så psykisk syk at jeg skulket skolen hele tiden i starten av 10 klasse, og ble til slutt lagt inn på psykiatrisk avdeling for ungdom. Men i stedet for å hjelpe meg med det jeg slet med, prøvde de å finne noe galt med meg. Jeg fikk ikke ordentlig skoletilbud via ungdomspsykiatrien og hadde dermed ikke grunnlag til karakter i 10'ende. I karakterne mine fra 10 klasse står det fritak i alle fag. Idag prøver jeg meg på vidergående skole i voksen alder, og føler nesten på hver eneste time på hvor mye hull jeg har i lærdommen. Jeg ble så mobbet i 8 og 9 klasse at jeg såvidt klarte å følge med i timen fordi jeg bare ville hjem, og i 10'ende fikk jeg jo ikke ordentlig skolegang. Jeg sliter med alt i matte, jeg sliter med mye oppgaver også i andre fag fordi jeg aldri har gjort det før eller ikke har lært det. Jeg føler meg så dum og ubrukelig, noe som absolutt ikke hjelper. Store oppgaver i Norsk er vanskelig da jeg ikke en gang skjønner oppsettet i oppgaven, jeg vet ikke hvordan jeg skriver en problemstilling oppgave for eksempel. Engelsk er helt ok, men selvlært- så jeg sliter å ha en ordentlig samtale på engelsk, det høres ikke bra ut og jeg sliter med bra setningsoppbygninger. Det er mye annet jeg har hull i også, dette er bare noe av det. Itillegg er det mye fakta og historie jeg har gått glipp av selvom jeg har lært en del av å lese om det i voksen alder. Samtidig sliter jeg ekstremt med å snakke høyt i timen enda og sier sier derfor som regel ikke noe hvis jeg absolutt ikke må. Jeg gruer meg også mye til fremføringer, så mye at jeg blir kvalm faktisk. Jeg lurer derfor på om jeg kan søke erstatning for tapt skolegang og hvordan jeg ble sviktet? Eller er det for sent? Anonymkode: 68527...d84
Live88 Skrevet 5. april 2021 #2 Skrevet 5. april 2021 Hei, du sterke menneske! Ja, du kan selvfølgelig prøve! Jeg anbefaler at du finner en advokat som kan hjelpe deg og se på bevisene og så avgjøre om du har en sak! Du kan f.eks starte med juss-studentene, de gjør det gratis, og hvis du har en sak kan du deretter finne en advokat som kan ta saken videre. Har du lite inntekt kan det hende at du kan få fri rettshjelp. Jeg prøvde selv for noen år siden, fikk hjelp av juss-studentene som skrev en sak før jeg gikk videre til en advokat, men dessverre kom jeg aldri lengre enn til advokaten da det viste seg at det ikke finnes et eneste skriftlig bevis. Det lille som fantes ble nemlig brent opp av min mor... og ingen av skolene (barne- eller ung.skolen) hadde elevmappe på meg selvom de skulle ha hatt det, i byarkivet fant jeg kun helsejournalen fra helsestasjonen og det var ikke mye hjelp i den. Det var kjipt, men nå har jeg i det minste prøvd. Vær klar over at det kan bli veldig tøft, så det er lurt at du har noen profesjonelle ved din side, som en psykolog f.eks, sånn at du kan få skikkelig hjelp og støtte på veien! Du må sannsynligvis også gjennom en sakkyndig vurdering for å kartlegge at det du sliter med i dag er et resultat av oppveksten din. Om du er så heldig at det finnes papirer fra oppveksten (helsejournalen fra helsestasjon/helsesøster og eventuelt en elevmappe) din ligger de sannsynligvis i byarkivet i dag, du kan søke om å få innsyn sånn at du kan få kopier av det, men det tar fort noen uker da. Masse, masse lykke til!❤️ Ps. Det er mulig ting har forandret seg, jeg startet på dette for fem år siden (og avsluttet det et lite år senere), så kanskje det er litt feil informasjon i det jeg har skrevet😊 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå