Gå til innhold

Tante på svensk?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

I Norge kalles man jo tante/onkel selv om man ikke er født i samme familie, dvs er giftet inn.

I Sverige sier man jo morbror, moster, farbor og faster. Hva kalles da den som er gift/samboer med disse? Ingenting? Eller har det et eget navn?

Endret av Melk
Videoannonse
Annonse
Skrevet
I Sverige sier man jo morbror, moster, farbor og faster. Hva kalles da den som er gift/samboer med disse? Ingenting? Eller har det et eget navn?

Sier de ikke onkel og tante i Bakkebygrinda-bøkene.

I Danmark bruker vi også moster/faster o.s.v. og sier onkel og tante om resten.

Gjest Embla s
Skrevet

Hvis det er et stabilt forhold, kalles de vel det samme som om de var gift? Funksjonen er vel viktigere enn formalitetene når det gjelder sånne ting?

Litt på sidelinjen men: Jeg har inntrykk av at bruk av tante og onkel også henger litt sammen med funksjon - f.eks er jeg filletante til en jente som er 7 år yngre enn meg, og jeg kommer vel aldri i noen tante-posisjon hos henne. (pga at hun ikke er oppvokst med meg som tante).

Skrevet
Hvis det er et stabilt forhold, kalles de vel det samme som om de var gift? Funksjonen er vel viktigere enn formalitetene når det gjelder sånne ting?

Men i Sverige har de jo navn etter tilknytning. Jeg kjenner ikke navnet for noen som ikke er blodstilknyttet, uansett om man er gift eller ei.

Gjest Embla s
Skrevet
Men i Sverige har de jo navn etter tilknytning. Jeg kjenner ikke navnet for noen som ikke er blodstilknyttet, uansett om man er gift eller ei.

Åja! Da skjønner jeg hva du spør etter! :treg:

Tror svenskene er ganske rause med farbror-bruken sin, faktisk. Mener å huske (fra svensk barnetv?) at enhver middelaldrende mannlig venn av familien går under navnet "farbror"? ;)

Skrevet
Åja! Da skjønner jeg hva du spør etter! :treg:

Tror svenskene er ganske rause med farbror-bruken sin, faktisk. Mener å huske (fra svensk barnetv?) at enhver middelaldrende mannlig venn av familien går under navnet "farbror"?  ;)

Men JEG er jo ingen middelaldrende mannlig venn av familien.... :ler: Jeg er gift med farbror.

Gjest Embla s
Skrevet
Men JEG er jo ingen middelaldrende mannlig venn av familien.... :ler:  Jeg er gift med farbror.

ja, da er du vel en "tant" da?

Si meg, har du ikke sett svensk barnetv? Svenske barn kaller jo alle og enhver for "taannten"?

Skal snakke med en svensk person på torsdag. Da skal jeg huske på å forhøre meg om dette :ler:;)

Skrevet

Skjønte ikke problemstillingen jeg tror jeg...

Er du sammen med farbror blir du vel faster?

eller no...?

Mamma er halvt svensk, men jeg tror jaggu vi sier moster om alle tantene i Sverige... Moster Edith osv... Hm... Dette må jeg sjekke opp.

Melk: Du spurte jo også om en dvd her for litt siden; papsen har ikke noen av de, så han kunne ikke hjelpe deg, men han er på utkikk etter noe ala det du spurte om, men har ikke gått aktivt inn for å lete

Skrevet

Heisan!

Moster och morbror-oansett om det er blod eller inngift, nær det ær på morssidan. Dvs min mammas syster och hennes man ær min moster och morbror.Presis som mormor ær min mammas mamma.

Faster och farbror sæger vi till tex min pappas syster och hennes mann.Presis som vi sæger farmor och farfar till hans førældrar.

Farbror kan anvændas på gamla "gubbar" ;) som ett finare tilltalsnamn.Tex farbror andersson och tant berit....utan att detta har nåt med slæktskap att gjøra...

Hmm..blev detta rørigt kanske... :sjenert:

Gjest Litjmæ
Skrevet

Hm, det siste der til madelene kjenner jeg meg ikke igjen i som det brukes her i småland hvertfall, men det kan jo hende at det er forskjellig litt rundt om kring.

For å klarne opp litt hva jeg antar at melk mener:

Moster = mors søster

Faster = fars søster

Farbror = fars bror

Morbror = mors bror

Jeg har aldri hørt disse navnene brukes om noen som er inngift i familien. Farbror derimot kan brukes om en gammel gubbe - men det er ikke som gubbe i norge da, det er mer et koselig kallenavn, han var en gammel "mysig" farbror. Tant derimot må dere ikke si, for det er det samme som kjerring :ler:

Så synes jeg heller ikke det er i nærheten like vanlig å bruke faster M som det er å bruke tante M i Norge da, jeg har inntrykk av at de fleste bare bruker navnene og da både på inngift og "ekte" tanter og onkler ;)

Skrevet
Skjønte ikke problemstillingen jeg tror jeg...

Er du sammen med farbror blir du vel faster?

Men faster = fars søster. Og det er jeg jo ikke. Jeg er gift med fars bror (farbror).

Skrevet

Nå er ikke jeg svensk... men i min sunnmørske dialekt bruker eldre folk moster/morbror og faster/farbror. Da blir deres ektefeller: morbrorkone, farbrorkone, mostermann og fastermann.

(eller mo'bro'kåne, fa'bro'kåne, moste'mann og faste'mann som det blir uttalt)

Gjest Tristessa
Skrevet

Sant som folk sier her, faster er fars søster, moster er mors søster, tilsvarende med farbror/morbror. Ikke-inngifte har man ikke navn på, akkurat som her. Ville dog vært svært forsiktig med å kalle noen for "tant" - det er litt frekt, i og med at en "tant" først og fremst er en litt eldre dame.

Gjest Dalwhinnie
Skrevet

En av pappas tanter ble kalt for Moster, men da ikke moster NN, men Moster som kallenavn. Mannen hennes ble da Mostermann. :)

Skrevet
Sant som folk sier her, faster er fars søster, moster er mors søster, tilsvarende med farbror/morbror. Ikke-inngifte har man ikke navn på, akkurat som her.

Men det er jo gansek vanlig å kalle de inngiftede for tante og onkel, ihvertfall der jeg kommer fra.

Jeg vil være tante... :sur:

Gjest Dalwhinnie
Skrevet
Men faster = fars søster. Og det er jeg jo ikke. Jeg er gift med fars bror (farbror).

Såvidt jeg kjenner svenske forhold, så blir du nok faster da. På samme måte som noen i Norge bruker svigersøster i stedet for svigerinne: Faster = fars (sviger-)søster

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...