AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #1 Skrevet 5. april 2021 Heisann, har fått ny jobb i kommune og må vel gå til innkjøp av klær. Hva slags klær tenker dere man går me i en typisk kontorjobb i kommunen? 20-30-års alder Anonymkode: 39428...b14
AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #2 Skrevet 5. april 2021 Følger tråd. Jeg har også fått kontorjobb i staten. Og hvilke sko er innafor? Innafor å gå med joggesko (rene og fine)? Anonymkode: 4aaa9...2eb
AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #4 Skrevet 5. april 2021 Jobber som rådgiver i kommune og jeg bruker casual klær. Ikke sånne typiske pen sko eller dress jakke kan vi si. Joggesko går helt fint. Anonymkode: d0be7...cbc 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #5 Skrevet 5. april 2021 Casual klær er helt greit. Anonymkode: 3fd48...3dc
AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #6 Skrevet 5. april 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Anonymkode: e83a6...a8e Er ikke dette litt overkill (spesielt skoene) for en jobb i kommunen? Anonymkode: 4aaa9...2eb 9
AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #7 Skrevet 5. april 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Er ikke dette litt overkill (spesielt skoene) for en jobb i kommunen? Anonymkode: 4aaa9...2eb Skoene kanskje. Men resten kunne jeg fint gått med. Ser mange går i helt vanlige klær ikke pynta i det hele tatt. Mens andre igjen går i drakt/pen kjole. Jeg går ofte i skjørt og bluse/genser, pen strikkekjole, pen bukse og bluse/genser til. Anonymkode: 7ba6f...41e
AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #8 Skrevet 5. april 2021 Jeans, Tskjorte/genser og joggesko er helt innenfor Anonymkode: cbd0e...ab4
AnonymBruker Skrevet 6. april 2021 #9 Skrevet 6. april 2021 Jeg er en jurist som jobber i kommunen og jeg går stort sett med dressbukser/slacks, skjørt, fine ullgensere, skjorte og cardigan og bluser. Går med støvletter, rene sneakers eller loafers. Kleskoden kommer helt helt an på hvor i kommunen du jobber. Jeg jobber i bygningsavdelingen og er klart penest kledd. Vi har f.eks. landmålere som går i crocs, turtøy og hjemmestrikkede mariusgenser, og ingeniører som går i hettegenser og jeans. Anonymkode: 66ad5...d9e 7
AnonymBruker Skrevet 6. april 2021 #10 Skrevet 6. april 2021 Jeans/bukser, rene og pene joggesko/skinnsko, en nøytral topp (ikke veldig utringet eller med mye skrift/logo) og en cardigan. Da er du normalt kledd for kommunen. Anonymkode: fbb93...652 2
AnonymBruker Skrevet 6. april 2021 #11 Skrevet 6. april 2021 Helt vanlige klær. Ville styrt unna t-skjorter med forskjellige logoer og slagord, og hettegensere. Anonymkode: bd937...001 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2021 #12 Skrevet 6. april 2021 Hvis du skal sitte på kontor uten noe særlig kontakt utad er dongeribukse uten ferdigslitte hull, joggesko og enkel genser helt normalt både i stat og kommune. De fleste pynter seg ikke for å gå på jobb i normale saksbehandlerstillinger. Ikke de stedene jeg har vært innom i det minste. Anonymkode: b8f02...2da 2
AnonymBruker Skrevet 6. april 2021 #13 Skrevet 6. april 2021 Cordfløyelsbukse som er ett eller to nummer for stor. Belte med stor beltespenne. En flagrende stor bluse i oransje, grønn, rosa og blått. Et smykke med stort anheng som henger langt nede på magen. Flere kraftige armbånd som skrangler når man går. Evt brunt/grått fra topp til tå. Anonymkode: fb531...572 3
Arya2000 Skrevet 6. april 2021 #14 Skrevet 6. april 2021 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Cordfløyelsbukse som er ett eller to nummer for stor. Belte med stor beltespenne. En flagrende stor bluse i oransje, grønn, rosa og blått. Et smykke med stort anheng som henger langt nede på magen. Flere kraftige armbånd som skrangler når man går. Evt brunt/grått fra topp til tå. Anonymkode: fb531...572 🤣 Morroklumpen. Du glemte lilla skjerf og asymmetriske øredobber (helst hjemmesnekra). 3
Arya2000 Skrevet 6. april 2021 #15 Skrevet 6. april 2021 (endret) Fra spøk til alvor. Jobber selv i kommunen, og kleskoden er nokså casual. Typisk uniform er jeans med en enkel genser til, uten mye dill og dall. Men så lenge du kler deg anstendig så kan du kle deg som du vil. Endret 6. april 2021 av Arya2000 Skrivefeil
AnonymBruker Skrevet 6. april 2021 #17 Skrevet 6. april 2021 Helt vanlige klær. Rene og ikke slitte. Hos oss går noen av mannfolka i slike fjellbukser (Fjellreven), ellers går de fleste i jeans/dressbukser med en genser, skjorte eller tskjorte til, eller skjørt/kjole. Anonymkode: 1303f...063
AnonymBruker Skrevet 6. april 2021 #18 Skrevet 6. april 2021 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Heisann, har fått ny jobb i kommune og må vel gå til innkjøp av klær. Hva slags klær tenker dere man går me i en typisk kontorjobb i kommunen? 20-30-års alder Anonymkode: 39428...b14 "kontorjobb" i kommunen er jo alt fra kommunedirektørens stab med tilhørende (post-c19) møter med politikere og eksterne pamper til jobb på et internt lønnskontor som aldri ser folk verken internt eller eksternt. Via altså barnevern, vann-og avløp, innkjøp og innbygertjenester. Med mindre du spesifiserer må vi altså anta en viss kontakt med eksterne - i så fall er bukse (ikke dongeri og absolutt ikke kjole eller skjørt gitt at du er kvinne) og skjorte med genser utenpå safe. Har du dager eller uker med kun intern kontakt kan du gå i hva du vil. Men ikke møt publikum i skjørt, stroppetopp, shorts, sandaler eller annet tull. Anonymkode: 178a0...d50
AnonymBruker Skrevet 6. april 2021 #19 Skrevet 6. april 2021 Kommer an på hvor synlig du skal være for innbyggerne. Se hva de i tilsvarende stillinger bruker. Ikke kle deg til fest. Noen sa en gang at man skal kle seg på jobb slik at folk husker hva du sa, ikke hva du hadde på deg. Anonymkode: 3d6c6...222
Gjest Fnuggolina Skrevet 6. april 2021 #20 Skrevet 6. april 2021 (endret) AnonymBruker skrev (14 timer siden): Anonymkode: e83a6...a8e Buksa og toppen: ja. Veska om man bruker den vanlig? Ja. Skoene: BIG no i offentlig sektor. På julebordet er det innafor. Skjørt er selvsagt helt vanlig i alle settinger med mindre du jobber utendørs eller skal på befaring i natur. Veldig mange bruker sneakers, men hadde valgt noen litt mer ordentlige til første dag. Kommer du dresskledt vil du i de aller, aller fleste steder være alt for stivt kledd. Stiller du en en mørk jeans med vanlig topp, vanlig hverdagskjole eller litt penere casual bukser vil du passe inn omtrent overalt. Jeg er omtrent alltid «mest velstelt» når jeg legger vanlig sminke med dempet leppestift, bruker øredobber og har ordinær hverdagskjole, ullkåpe +med sko som ikke er joggesko. Det være seg på konferanse, eksterne møter eller i en eller annen etat. Nå har jeg lengst erfaring i Oslo kommune da, men her stiller mange kvinnelige toppledere i kjoler (også korte, blomstrete), casual med converse sko, ei går stort sett i 50tallsaktige kjoler. Menn kan gjerne plutselig holde foredrag i regnjakke og fleece Flere av byrådene sykler overalt (bokstavelig talt omtrent) i praktiske klær og kler seg høyst casual. Endret 6. april 2021 av Fnuggolina
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå