Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Føles hvert fall sånn. 

Eksempler:

Vi har en ordning om at den som lager maten slipper å rydde etterpå. Hvis jeg lager middag så rydder jeg samtidig som jeg lager mat. Dvs jeg kaster all emballasje fra matlagingen, tørker over verste sølet fra benken, kaster rester etter grønnsaker jeg har kuttet opp. Han gjør aldri det samme, og etterlater absolutt alt til meg etterpå om han er den som lager mat. Tørker aldri over kjøkkenbenken, må ofte ha påminnelse om det er han som skal rydde etterpå. 

Jeg vasker håndduker, sokker, truser og boksere. Han rydder aldri ut av eller sett på vask med mindre jeg ber om det. 

Han blir sur om jeg ikke sier "vær så snill" i en hyggelig tone når jeg ber om helt normal hjelp, som å støvsuge en gang i blant, rydde etter seg, vaske badet. Jeg kommanderer aldri så det er sagt. Jeg spør "kan du" - men synes det er merkelig å måtte be om vær så snill for noe helt selvfølgelig at vi begge skal bidra til. 

Han rydder eller vasker aldri på eget ingenativ. Aldri. 

Han setter fra seg emballasje, tomflasker og annet søppel overalt. Selv om jeg har sagt ifra tusen ganger. 

Han lar alltid alle dører i hele huset stå åpent selv om jeg har sagt ifra tusen ganger om det også - for det går mye mer strøm om man skal varme opp 8 rom som ikke er i bruk versus 3 rom. 

Orker snart ikke mer. 

Anonymkode: 6cccc...44b

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er sånn som mannen din. Bor alene da. Roter fælt også rydder jeg når jeg vil ha det fint. Har bodd med folk som vil ha de strøkent til enhver tid og sånn vil jeg ikke leve livet mitt. Du kan kalle det udugelig også kan jeg kalle deg kontrollfreak, men man er bare forskjellig og man burde respektere sin partner så mye som mulig. Inngå kompromiss.

Anonymkode: f76da...2b6

• Liker 15
Skrevet (endret)

Man må ikke rydde konstant, du høres slitsom ut. Man må få lov å leve litt uten at det skal være støvfritt.

Endret av Revenmann29
  • Liker 6
Skrevet

Ja, han er lat fordi han vet at du til slutt rydder opp. 

Jeg hadde samme problem med min samboer og matlaging. En lagde middag og en rydda opp - men han lot det ligge igjen enorme mengder rot og griseri, mens jeg alltid rydda og vaska samtidig som jeg lagde mat. Nå gjør vi det sånn at den som lager mat også rydder opp, enkelt og greit. Litt mer jobb der og da, men mye mer rettferdig. 

• Liker 33
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke støv på hjernen, og det trenger på ingen måte å se picture perfect ut til enhver tid. Men at søppel blir liggende i dagesvis og at man tørker over kjøkkenbenken daglig synes jeg er helt ok standard å forholde seg til, eller? 

• Liker 41
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Jeg har ikke støv på hjernen, og det trenger på ingen måte å se picture perfect ut til enhver tid. Men at søppel blir liggende i dagesvis og at man tørker over kjøkkenbenken daglig synes jeg er helt ok standard å forholde seg til, eller? 

Jepp

• Liker 11
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Forstår du er lei, hadde aldri orket det der, han høres ut som en forvokst guttunge. 

AnonymBruker
Skrevet
Scr skrev (Akkurat nå):

Ja, han er lat fordi han vet at du til slutt rydder opp. 

Jeg hadde samme problem med min samboer og matlaging. En lagde middag og en rydda opp - men han lot det ligge igjen enorme mengder rot og griseri, mens jeg alltid rydda og vaska samtidig som jeg lagde mat. Nå gjør vi det sånn at den som lager mat også rydder opp, enkelt og greit. Litt mer jobb der og da, men mye mer rettferdig. 

Jeg har faktisk prøvd å la være å rydde etter han for å se hvor lang tid det tar før han gjør det av seg selv. Det skjer ingenting. Selv når badet ser ut som noe av en skrekkfilm klarer han ikke vaske ut av egen vilje og fornuft. 

Skrevet

Ja. 

En udugelig og tafatt mann. 

• Liker 8
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Føles hvert fall sånn. 

Eksempler:

Vi har en ordning om at den som lager maten slipper å rydde etterpå. Hvis jeg lager middag så rydder jeg samtidig som jeg lager mat. Dvs jeg kaster all emballasje fra matlagingen, tørker over verste sølet fra benken, kaster rester etter grønnsaker jeg har kuttet opp. Han gjør aldri det samme, og etterlater absolutt alt til meg etterpå om han er den som lager mat. Tørker aldri over kjøkkenbenken, må ofte ha påminnelse om det er han som skal rydde etterpå. 

Jeg vasker håndduker, sokker, truser og boksere. Han rydder aldri ut av eller sett på vask med mindre jeg ber om det. 

Han blir sur om jeg ikke sier "vær så snill" i en hyggelig tone når jeg ber om helt normal hjelp, som å støvsuge en gang i blant, rydde etter seg, vaske badet. Jeg kommanderer aldri så det er sagt. Jeg spør "kan du" - men synes det er merkelig å måtte be om vær så snill for noe helt selvfølgelig at vi begge skal bidra til. 

Han rydder eller vasker aldri på eget ingenativ. Aldri. 

Han setter fra seg emballasje, tomflasker og annet søppel overalt. Selv om jeg har sagt ifra tusen ganger. 

Han lar alltid alle dører i hele huset stå åpent selv om jeg har sagt ifra tusen ganger om det også - for det går mye mer strøm om man skal varme opp 8 rom som ikke er i bruk versus 3 rom. 

Orker snart ikke mer. 

Uff...  hadde ikke ryddet etterhvert når du lager mat. Du må vise han forskjellen. 
Edit: hadde prompte gjort som foreslått lenger oppe. Den som lager mat, rydder opp. 

Regner med du har snakket med han. Men har du prøvd å la han sette opp fordelingen? Gi han mer ansvar. Spør hva han tenker er ok renhold i et hjem. Hvordan er det han vil ha det? Har dere to bad? Hadde absolutt tatt hevd på eget bad. Gjerne det som er lengst borte/minst. 

Har dere barn? Fortell at han er et forbilde for barna sine. Alle må delta i husholdet og hvordan skal du forklare for barna at de må bidra, men pappa slipper? 

Endret av Sensi
  • Liker 4
Skrevet

Høres ut som en forvokst tenåring. 

AnonymBruker
Skrevet

Bor med en sånn mann,sjeldent det er bedring med sånne folk.  Du må vurdere om du orker å bo med det,det kan tilogmed bli verre med tiden. Om du velger å fortsette med mannen,så må du bare frigjøre deg fra tanken på ryddig hus,og rene overflater. Med mindre du vil rydde etter han absolutt hele tiden. Om du er heldig ,kan det jo hjelpe med en samtale,og fordeling av ting som skal gjøres/ryddes osv.  Men det er ekstremt slitsomt å bo med sånne folk,og de har en fantastisk evne til å få det til å se ut som et bombenedslag på et øyeblikk. Kjenn godt etter om du er villig til å bruke så mye av tiden din på å rydde/irritere deg over/bli en sur kjerring pga hans rot. Jeg vurderer sterkt å gå i mitt forhold til tider. Det blir bare lovet bot og bedring,men det holder maks en mnd. Hver gang.

Anonymkode: a5f37...3ff

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Bare sånn for å remse opp hva han gjør i husholdningen:

Kjøper mat, men sjelden han greier å kjøpe alt på handlelisten (som jeg må skrive) 

Vasker når jeg sier vær så snill (men vasker ikke ordentlig heller). 

Kjører og henter takeaway når vi har lyst på det. 

Bytter på senga når jeg sier det er på tidet.

Prøvde å komme på mer... Men det er faktisk det eneste. Jeg støvsuger, vasker gulv, tørker støv, vasker og bretter klær, vasker bord og flater, rydder. Og lager middag stort sett hver dag. 

Det er jo ikke rettferdig. 

Men det verste er at jeg må mase. Hvorfor kan han ikke bare bidra av egen maskin liksom... 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Bare sånn for å remse opp hva han gjør i husholdningen:

Kjøper mat, men sjelden han greier å kjøpe alt på handlelisten (som jeg må skrive) 

Vasker når jeg sier vær så snill (men vasker ikke ordentlig heller). 

Kjører og henter takeaway når vi har lyst på det. 

Bytter på senga når jeg sier det er på tidet.

Prøvde å komme på mer... Men det er faktisk det eneste. Jeg støvsuger, vasker gulv, tørker støv, vasker og bretter klær, vasker bord og flater, rydder. Og lager middag stort sett hver dag. 

Det er jo ikke rettferdig. 

Men det verste er at jeg må mase. Hvorfor kan han ikke bare bidra av egen maskin liksom... 

Han skal vaske når du sier det og vaske sånn du vasker? De tingene han gjør gjør han ikke etter prinsessen standard?

er du sjefen i huset, kvinne?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

KLASSISK FOR MANGE MENN!!! 

Du må bare akseptere han for hans dårlige sider. Du får ikke endret han. Han ser ikke sitt eget rot. Tenker ikke tanker som omhandler husarbeid. En dårlig kvalitet ja. Men regner med at han har andre gode kvaliteter som veier opp for de dårlige?

Anonymkode: 97ebd...85f

• Liker 1
Skrevet

Lag middag annenhver dag, den som lager rydder opp.

og kjøp en robotstøvsuger som han får ansvar for. Evt også med innebygget mopping.Tullete å krangle over støvsuging og vasking av gulv (hvor ofte gjør man egentlig det.. eller er det jeg som er lat?...)

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Han skal vaske når du sier det og vaske sånn du vasker? De tingene han gjør gjør han ikke etter prinsessen standard?

er du sjefen i huset, kvinne?

Ja, eller blir jo ingenting vasket? 

Min prinsessestandard er at det skal se rent ut. Når han vasker doen klarer han ikke fjerne sine egne urinmerker på undersiden av toalettsete feks. Han vasker ikke speilet på badet. Tar ikke ut av sluket i dusjen. 

Når man først skal vaske så kan man jo gjøre en ok jobb? 

Problemet er at jeg ikke har lyst til å være sjefen. Vil at han skal ta like mye ansvar selv. Uten at jeg må være sjef. 

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet

Ok, men hva gjør han av ting du ikke gjør? Vasker du bil, skifter dekk, om dere bor i enebolig bidrar du til vedlikehold, plenklipping osv?

Hvis husarbeid skal deles likt så tenker jeg at utarbeidet også må deles 50/50. 

Min mann er som din, når det kommer til husarbeid, han gjør forøvrig mye mindre i huset enn din. Men han tar seg av alt forefallende arbeid ute fordi vi gjør det vi er gode på, delvis gjør vi det sammen. For med er det ikke noe poeng å tvinge mannen på butikken å handle, han hater det og ofte kommer han hjem med halvparten av handlelista. Da gjør jeg det selv i stedet, samme som at jeg ikke passer på oljen på bilen, for det har han peiling på.

Anonymkode: 6d720...621

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Ja, eller blir jo ingenting vasket? 

Min prinsessestandard er at det skal se rent ut. Når han vasker doen klarer han ikke fjerne sine egne urinmerker på undersiden av toalettsete feks. Han vasker ikke speilet på badet. Tar ikke ut av sluket i dusjen. 

Når man først skal vaske så kan man jo gjøre en ok jobb? 

Problemet er at jeg ikke har lyst til å være sjefen. Vil at han skal ta like mye ansvar selv. Uten at jeg må være sjef. 

Urinflekker på undersiden av toalettsetet! Omg. Big deal. Du vil ikke være sjefen men du skal ha det på din måte. At han holder ut ass

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Urinflekker på undersiden av toalettsetet! Omg. Big deal. Du vil ikke være sjefen men du skal ha det på din måte. At han holder ut ass

Det re big deal, det er ekkelt og det lukter gammel urin. Har man gjester ser det grisete ut. Når man vasker do vokser man også undersiden av toalettsetet, det gjør selv barna mine. Har du aldri lært hvordan man vasker et toalett?

• Liker 22

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...