Gå til innhold

Gul hud rundt øynene, jeg ser ut som er voldsoffer...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har oppdaget at huden rundt øynene mine har blitt gule, det ser ut som om jeg har fått blåveis. Det er gult/gulgrønt rundt hele øyet. Over og under. 

Jeg ringte legen og snakket med hen over telefonen tidligere hvor jeg også nevnte dette problemet fordi jeg skulle ha time men fikk ikke rukket meg dit pga jeg var i dårlig form, så vi tok den over telefonen og jeg forsøkte å forklare plagene og da kalte han meg hypokonder. 

Uansett, jeg ba om å få sjekket leververdiene og for UVI og fikk time på lab-en. Skal ikke urinprøve for UVI sendes inn på dyrkning for å finne ut om man har UVI? Sekretæren sa at urinprøven var helt fin, og det kunne hun fortelle rett etter at den var levert? Har ny lege og har hatt masse nyreproblemer, men ingen behandling utover å behandle nyrebekkenbetennelse og UVI men det står nefrotiske nyrer i journalen. 

De tok blodprøver på laben og prøvene var fine, men manglet D-vitamin. Men får man så gul hud rundt øynene av d-vitamin mangel? 

Føler meg så umyndiggjort av å bli kalt hypokonder fordi jeg forklarte plagene til legen min. Måtte forklare at jeg er ikke redd for noe men vil ha ting på stell og kjenner at ting ikke er helt som de skal, daglig dagsform er veldig dårlig og er veldig sliten. 

Føles nytteløst å ordne ny legetime hvor jeg blir sett på som hypokonder. Derfor spør jeg her. Jeg kan ikke gå ut slik som jeg ser ut nå uten at jeg skremmer folk, (ser ut som jeg er helt forslått) såpass markant er det. Jeg må bruke masse sminke som dekker all den gule huden. Dette har blitt mye verre de to siste dagene.

Hvordan går jeg frem med dette problemet til en lege som tror jeg er hypokonder? For å bli tatt på alvor? 

Anonymkode: 42e00...993

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bilde? 

Anonymkode: 7744c...29c

Skrevet

Hvordan er livsstilen din? Jeg får merkbart mindre ringer under øynene når jeg er aktiv og spiser lite sukker etc. Hadde kanskje vært en idé å prøve på egen hånd først og se om du kan løse det uten å måtte dra til legen :) Selv om jeg skjønner at det er frustrerende å ikke bli tatt seriøst. 

Skrevet

Jeg tror ikke noe på at en lege har kalt deg hypokonder.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Bilde? 

Anonymkode: 7744c...29c

Legger ikke ut bilde av meg selv på et anonymt forum... 

jennnny skrev (8 minutter siden):

Hvordan er livsstilen din? Jeg får merkbart mindre ringer under øynene når jeg er aktiv og spiser lite sukker etc. Hadde kanskje vært en idé å prøve på egen hånd først og se om du kan løse det uten å måtte dra til legen :) Selv om jeg skjønner at det er frustrerende å ikke bli tatt seriøst. 

Spiser sunt, trener ikke, er veldig slank. Har fått d-vit mangel så tar d-vit tilskudd i tillegg til multivitaminer. 

indigob skrev (5 minutter siden):

Jeg tror ikke noe på at en lege har kalt deg hypokonder.

Tro om igjen. Han sa det på en litt «fin» måte og dermed er jeg umyndiggjort. Jeg sa fra at jeg ikke går rundt og tror jeg er syk, men vil ha ting på stell og sjekke leververdiene pga gulfarge i huden. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Gå til en annen lege for second opinion? 

Anonymkode: 5e30d...b59

AnonymBruker
Skrevet

UVI kan sjekkes ved å ta en dipsticks i urinen. Den analysen er gjort på 1-2 minutt. Hvis prøven er positiv kan den sendes til et laboratorie for dyrkning for å finne den spesifikke bakterien som forårsaker UVIen. 

Anonymkode: b7fb9...0ca

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Gå til en annen lege for second opinion? 

Anonymkode: 5e30d...b59

Er ingen annen lege tilgjengelig her vi bor.

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

UVI kan sjekkes ved å ta en dipsticks i urinen. Den analysen er gjort på 1-2 minutt. Hvis prøven er positiv kan den sendes til et laboratorie for dyrkning for å finne den spesifikke bakterien som forårsaker UVIen. 

Anonymkode: b7fb9...0ca

Åja, da skjønner jeg. Har fortsatt plager men tar Paracet på de verste dagene. 

Oppdaget også en stor blå kul på leggen nå, har ikke falt og ikke slått meg, men det ser ut som om jeg har slått meg kraftig, er en stygg stor mørkeblå/lilla flekk og kulen er hovnet opp. 

AnonymBruker
Skrevet

Ta digital videolegetime på en app/nettside, feks www.eyr.no eller www.kry.no  såvidt jeg vet er det tilgjengelige leger der hele døgnet.

Ja man betaler jo kanskje litt mer enn en vanlig egenandel men ikke veldig mye. 

Så ja, enten ring legevakten nå asap, eller ta videolegetime med en digital legevakt.

Anonymkode: 43c3e...cc8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ta digital videolegetime på en app/nettside, feks www.eyr.no eller www.kry.no  såvidt jeg vet er det tilgjengelige leger der hele døgnet.

Ja man betaler jo kanskje litt mer enn en vanlig egenandel men ikke veldig mye. 

Så ja, enten ring legevakten nå asap, eller ta videolegetime med en digital legevakt.

Jeg har ikke råd til å ringe legevakten, og kan ikke ringe de nå uansett. Jeg ser an til i morgen og tar kanskje en digital time da om jeg fortsetter å få masse blåflekker, men er litt overrasket over at jeg har fått så misfarget hud flere steder. Det er så stygt. Kan ikke vise meg sånn.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har ikke råd til å ringe legevakten, og kan ikke ringe de nå uansett. Jeg ser an til i morgen og tar kanskje en digital time da om jeg fortsetter å få masse blåflekker, men er litt overrasket over at jeg har fått så misfarget hud flere steder. Det er så stygt. Kan ikke vise meg sånn.

Det er gratis å ringe legevakt. Ring og få noen råd fra helsepersonell der. De er våkne og det er deres jobb, og det er gratis å ringe.

https://www.helsenorge.no/hjelpetilbud-i-kommunene/legevakt/

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Leversvikt?

Anonymkode: f0580...71d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er gratis å ringe legevakt. Ring og få noen råd fra helsepersonell der. De er våkne og det er deres jobb, og det er gratis å ringe.

Og det er åpent hele døgnet.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Leversvikt?

Anonymkode: f0580...71d

Tanken har slått meg, ikke leversvikt men at det kan være noe tull med leveren(jeg er avholds så jeg drikker ikke alkohol)   da jeg har symtpomer som mørk urin(uansettt om jeg drikker to liter vann) , smerter oppi i høyre side oppunder ribbeina, er mye sliten, klør over hele kroppen og er gul i huden i tillegg. Men da kalte han meg hypokonder da jeg prøvde å forklare symptomene mine. Dette over telefon fordi jeg var i for dårlig form til å komme meg til legetimen den dagen. 

Jeg fikk time på laben et par dager etter for blodprøver og jeg ba de sjekke leververdiene og fikk beskjed om at prøvene var fine men at jeg manglet d-vitamin. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Takk, jeg vil ikke ringe de om natten, da vil de sikkert bare le av meg og det vil stå i journalen at jeg har ringt de og legen vil da sikkert bare tenke at han har fått det bekreftet at jeg er hypokonder. Vil ikke forstyrre de når det gjelder bare meg selv. Derfor jeg spør litt her inne på forumet.

Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Takk, jeg vil ikke ringe de om natten, da vil de sikkert bare le av meg og det vil stå i journalen at jeg har ringt de og legen vil da sikkert bare tenke at han har fått det bekreftet at jeg er hypokonder. Vil ikke forstyrre de når det gjelder bare meg selv. Derfor jeg spør litt her inne på forumet.

Da skjønner jeg jo at dette er en tulletråd. Du beskriver alvorlige symptomer, hvis man faktisk har slike symptomer så ringer man legevakt uansett hvor mye klokken er.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Da skjønner jeg jo at dette er en tulletråd. Du beskriver alvorlige symptomer, hvis man faktisk har slike symptomer så ringer man legevakt uansett hvor mye klokken er.

Nei det er ikke tull, men jeg kan ikke ringe for så å få i journalen min at jeg ringer om natta pga blåflekker... 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nei det er ikke tull, men jeg kan ikke ringe for så å få i journalen min at jeg ringer om natta pga blåflekker... 

Anonymkode: 

Du får det ikke i journalen din. Så jo jeg tror du tuller fordi du kjeder deg på natta. Har man så alvorlige symptomer på ekte, så ringer man legevakt og får råd fra profesjonelle der.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du får det ikke i journalen din. Så jo jeg tror du tuller fordi du kjeder deg på natta. Har man så alvorlige symptomer på ekte, så ringer man legevakt og får råd fra profesjonelle der.

Nei. Det er ikke tull. Tviler på at noen som hadde kjedet seg hadde funnet på en sånn tråd. Er ikke noe man tuller med.

Jo, man får det i journalen. Og jeg vil ikke «ha det på meg» at jeg har ringt legevakt om natta uten en ordentlig grunn. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei. Det er ikke tull. Tviler på at noen som hadde kjedet seg hadde funnet på en sånn tråd. Er ikke noe man tuller med.

Jo, man får det i journalen. Og jeg vil ikke «ha det på meg» at jeg har ringt legevakt om natta uten en ordentlig grunn. 

Så da innrømmer du at du ikke har noen grunn likevel da. For hvis det er sant det du har skrevet,  så er det mer enn god nok grunn.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...