AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #1 Skrevet 5. april 2021 Jeg fødte november 2020, og skal begynne i jobb igjen i starten av mai 2021. Babyen min er da så vidt 6 mnd, og barnefar tar over permen. Og.. sannheten er at jeg gruer meg så mye at jeg blir kvalm, skjelven og svimmel. Jeg stoler så klart på pappaen, men jeg er så redd for at gutten min skal bli mindre glad i meg. At pappa skal gjøre noe jeg ikke ville gjort/gjøre noe feil, at gutten min ikke skal få det han trenger osvosv. Mest av alt er jeg redd for å gå glipp av hans første ord, hans første skritt, hans første ALT Jeg tror jeg føler det slik, så sterkt som jeg gjør det fordi jeg er vokst opp med en mor som forlot meg. (Skilte seg fra min far og flyttet til en annen by når jeg var 4-5 år) Noen som har følt lignende følelser ifm jobbstart? Hva gjorde dere? Anonymkode: ec040...5e3 4
AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #2 Skrevet 5. april 2021 Jeg er ikke i lignende situasjon, siden jeg har valgt å ta ulønnet perm frem til barnet er 1 år. Men jeg vil bare si at jeg føler med deg!! Det er ikke morro å forlate barnet sitt når det er 12 mnd heller. Men det går som regel bra. Hvis far er en flink pappa så kommer barnet ditt til å ha det bra. Anonymkode: 29632...006 3
AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #3 Skrevet 5. april 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg er ikke i lignende situasjon, siden jeg har valgt å ta ulønnet perm frem til barnet er 1 år. Men jeg vil bare si at jeg føler med deg!! Det er ikke morro å forlate barnet sitt når det er 12 mnd heller. Men det går som regel bra. Hvis far er en flink pappa så kommer barnet ditt til å ha det bra. Anonymkode: 29632...006 Vi har ikke økonomi til at jeg kan ta ulønnet perm 😭 hadde nok gjort det om det var en mulighet. Pappa er så klart flink, men han er jo ikke meg/mamma. Og jeg er så redd for å gå glipp av noe, eller være en dårlig mamma. Jeg er så glad i lille E at det gjør meg dårlig. Trodde ikke jeg skulle bli en sånn, men her er jeg. Det jeg glemte å skrive noe om i HI, er at jo at korona har totalødelagt permisjonen. Vi bor i Oslo, og jeg har ikke fått gjort noe annet enn å være hjemme alene med babyen og trille turer alene. Dette er også trist, og gjør at jeg gruer meg mer til å jobbe. Vi har gått glipp av så mye... Anonymkode: ec040...5e3 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #4 Skrevet 5. april 2021 Kan ikke du ta mer av fellesperioden? tror det er veldig normale følelser. For min del var corona en god ting, for da var det rett på hjemmekontor etter permisjon, så fikk masse mer tid hjemme alle tre. Anonymkode: aec4c...3e6 3
AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #5 Skrevet 5. april 2021 Jeg fikk også barn i høst og vi planla på forhånd at jeg skulle ha ulønnet permisjon og at ungen skulle starte "sent" i barnehagen. Etter barnet ble født, er jeg så utrolig glad for det, jeg hadde knekt sammen om jeg ikke skulle fått være hjemme med babyen min lenger. Jeg har åpenbart ikke noe råd, siden vi har valgt en annen løsning, men vil bare si at jeg føler veldig med deg. Anonymkode: b0419...f8f
AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #6 Skrevet 5. april 2021 Kan du ikke forlenge permisjonen din med fire uker ferie, og ta mer av fellesperioden? Jeg var hjemme i 8 måneder og begynte på jobb igjen i juni 2020, så korona «ødela» absolutt mye av min permisjon også fordi jeg hadde treåringen hjemme i syv uker. Da måtte jeg bruke mye energi og tid på eldste istedet for å kose med babyen. Var mye mer klar for jobb etter 7 mnd fellesperiode og 4 uker ferie, enn etter 6 mnd . Anonymkode: 246dc...592 2
AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #7 Skrevet 5. april 2021 Hva har dette med covid og gjøre? Du føler deg rett og slett ikke klar for å begynne og jobbe enda, å det er en ærlig sak. Men det har da ingenting med covid og gjøre. Anonymkode: 3556a...411 16
AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #8 Skrevet 5. april 2021 Hvorfor har dere ikke tatt 80% utbetaling og ferieukene dine? Anonymkode: 009cc...061
AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #9 Skrevet 5. april 2021 Helt normalt å føle på det, og om du har rett eller feil, det vet du jo ikke før du har prøvd å gå ut i jobb igjen. Det vil kanskje gå over enhver forventning 😊 Anonymkode: ee611...69a
AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #10 Skrevet 5. april 2021 Jeg fødte i slutten av september og begynner på jobb igjen i mai. Da er baby 7 mnd. Så dere har vel av fellesperioden du kan ta av? jeg tok hele fellesperioden. Men jeg har motsatte følelser enn deg (er sikkert veldig tabu å si det da). Jeg GLEDER meg til å begynne på jobb igjen. Har levd så og si i isolasjon i 6 mnd med en mann som jobber nordsjøturnus. Holder på å gå på veggen. Lite voksenkontakt, ingen barselsgruppe og dagene er laange og like. Jeg elsker babyen min, ikke misforstå. Men permisjonen har vært veldig ensom. Pappaen kjenner baby godt siden han har hele dager fri når han er hjemme. Så tenker ikke over det. Ammer kun morgen og kveld også, så trenger ikke å tenke så mye over den biten. Men jeg har en turnus med mye fri og lengre dager på jobb. Hadde nok følt litt mer på å gå glipp av ting osv hvis jeg hadde en vanlig 7-15 jobb.☺ Anonymkode: f3546...c7f 8
AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #11 Skrevet 5. april 2021 29 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg fødte november 2020, og skal begynne i jobb igjen i starten av mai 2021. Babyen min er da så vidt 6 mnd, og barnefar tar over permen. Og.. sannheten er at jeg gruer meg så mye at jeg blir kvalm, skjelven og svimmel. Jeg stoler så klart på pappaen, men jeg er så redd for at gutten min skal bli mindre glad i meg. At pappa skal gjøre noe jeg ikke ville gjort/gjøre noe feil, at gutten min ikke skal få det han trenger osvosv. Mest av alt er jeg redd for å gå glipp av hans første ord, hans første skritt, hans første ALT Jeg tror jeg føler det slik, så sterkt som jeg gjør det fordi jeg er vokst opp med en mor som forlot meg. (Skilte seg fra min far og flyttet til en annen by når jeg var 4-5 år) Noen som har følt lignende følelser ifm jobbstart? Hva gjorde dere? Anonymkode: ec040...5e3 Anbefaler deg å at far jobber en dag i uka mens du har 20% ulønna perm. Anonymkode: 3ed75...1ea 3
AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #12 Skrevet 5. april 2021 Kan dere ikke endre slik at du tar mer perm? Det er normalt å tenke at man lett kan dele på forhånd - realiteten er for mange litt annerledes. Anonymkode: 49bb3...fb2 2
AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #13 Skrevet 5. april 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Kan dere ikke endre slik at du tar mer perm? Det er normalt å tenke at man lett kan dele på forhånd - realiteten er for mange litt annerledes. Anonymkode: 49bb3...fb2 Synes ikke det er rett at hun skal "ta" av ukene hans, han vil vel ha tid med barnet han også? Anonymkode: feb94...7f5 6
AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #14 Skrevet 5. april 2021 Jeg gledet meg veldig til å begynne å jobbe igjen da pappaen skulle ta over etter 7mnd, det blir litt ensformig å gå hjemme! Kommer til å gjøre det samme med nr 2, orker ikke bare være hjemmeværende lenger. Heldigvis har jeg en ganske fleksibel jobb og en del ferie å ta av, så vi får mye tid med ungen også,men det er fint å gjøre litt andre ting enn å være hjemme også TS, hvis du ammer eller pumper, pass på å ta ut ammefri ihvertfall Anonymkode: 8711e...239 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #15 Skrevet 5. april 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Synes ikke det er rett at hun skal "ta" av ukene hans, han vil vel ha tid med barnet han også? Anonymkode: feb94...7f5 Det er veldig vanlig at mor tar hele fellesperioden, spesielt for de som ammer.☺ Anonymkode: f3546...c7f 3
AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #16 Skrevet 5. april 2021 Som de andre sier; har du mulighet til å endre slik at du får tatt fellesperioden? Og har du hørt med arb.giver om du kan overføre noe ferie fra i fjor og naturligvis ta ferien nå i år i direkte forlengelse av perm? ikke alle har mulighet til ulønnet. skjønner deg veldig godt, men husk: du blir ikke borte fordi du begynner å jobbe. Er gravid andre gang nå og vi tar denne gang 80% utbetalt, overfører all ferie + noe ulønnet. D er noe å vurdere dersom du blir gravid igjen Anonymkode: 54474...91e
AnonymBruker Skrevet 6. april 2021 #17 Skrevet 6. april 2021 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Vi har ikke økonomi til at jeg kan ta ulønnet perm 😭 hadde nok gjort det om det var en mulighet. Pappa er så klart flink, men han er jo ikke meg/mamma. Og jeg er så redd for å gå glipp av noe, eller være en dårlig mamma. Jeg er så glad i lille E at det gjør meg dårlig. Trodde ikke jeg skulle bli en sånn, men her er jeg. Det jeg glemte å skrive noe om i HI, er at jo at korona har totalødelagt permisjonen. Vi bor i Oslo, og jeg har ikke fått gjort noe annet enn å være hjemme alene med babyen og trille turer alene. Dette er også trist, og gjør at jeg gruer meg mer til å jobbe. Vi har gått glipp av så mye... Anonymkode: ec040...5e3 Vi er mange som bare var alene med babyen og trillet turer alene - også uten corona. Dette pga. baby med mye plager, folk som plutselig ikke kom på besøk og dårlig barselgruppe. Synes du mest synes synd på deg selv her. Anonymkode: 9bb86...2cc 6
Mnjah Skrevet 6. april 2021 #18 Skrevet 6. april 2021 Dere kan jo gradere fellesperioden slik at dere tar noen dager hver? Det gjorde vi og jeg fikk så mye lenger permisjonstid med barnet enn jeg ville ha gjort.
AnonymBruker Skrevet 6. april 2021 #19 Skrevet 6. april 2021 De første skrittene, ordene, osv, kan jo like gjerne komme mens du er i dusjen... du er ikke der 24/7 selv om du har perm. Og det er jo like ille for pappaen å gå glipp av dette, og like ille for ham om babyen er mer glad i deg enn i ham.. Anonymkode: 6e99d...2e9 8
AnonymBruker Skrevet 6. april 2021 #20 Skrevet 6. april 2021 Kan dere ikke bite tenna sammen frem til barnet er 12 måneder, og deretter tar ut kontantstøtte? Jeg har termin i november, og det er totalt uaktuelt å gå tilbake til jobb før barnet er minst 1 1/2 år. Og i frykt for at kontantstøtteordningen fjernes om det kommer regjering, så starter jeg sparingen allerede nå. Ingen venstrevridd sosialpolitisk drittpolitiker skal få diktere mitt familieliv og tvinge meg til å lempe ungen i barnehage før første leveår. Anonymkode: e37c6...cf4 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå