AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #1 Skrevet 5. april 2021 Eller bryr arbeidsgiver seg om hvor man har studert? Skjønner at det er viktig når det gjelder andre yrker, men hvor viktig er det innenfor IT? Anonymkode: 15aa5...233
AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #2 Skrevet 5. april 2021 Nei, de færreste bryr seg Anonymkode: a2756...1ed 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #3 Skrevet 5. april 2021 Hva med studier fra utlandet? Feks Danmark eller Sverige Anonymkode: b6c10...ba7
AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #4 Skrevet 5. april 2021 Min mann har ingen utdannelse, og får ofte jobbtilbud. Jobber i dag som senior utvikler. Anonymkode: db95e...f22
AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #5 Skrevet 5. april 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Eller bryr arbeidsgiver seg om hvor man har studert? Skjønner at det er viktig når det gjelder andre yrker, men hvor viktig er det innenfor IT? Anonymkode: 15aa5...233 NTNU eller UiO. Vi ansetter ikke folk fra andre universitet desto mindre de har kun toppkarakter. Anonymkode: c78d5...216 5
AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #6 Skrevet 12. april 2021 AnonymBruker skrev (På 6.4.2021 den 0.48): NTNU eller UiO. Vi ansetter ikke folk fra andre universitet desto mindre de har kun toppkarakter. Anonymkode: c78d5...216 Da går dere glipp av en del gode folk, gitt. Samboeren min gikk på Oslomet (het HiOA da) og han er en veldig dyktig frontend-utvikler. Anonymkode: baf38...f1e 10
AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #7 Skrevet 12. april 2021 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Da går dere glipp av en del gode folk, gitt. Samboeren min gikk på Oslomet (het HiOA da) og han er en veldig dyktig frontend-utvikler. Anonymkode: baf38...f1e Om du er veldig dyktig, da A-student. Da vil vi gjerne se på han, hvis ikke er helt uaktuelt. Om han er A-student så tilsvarer det B på UiO/NTNU i vår skala. Anonymkode: c78d5...216 2
AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #8 Skrevet 12. april 2021 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Da går dere glipp av en del gode folk, gitt. Samboeren min gikk på Oslomet (het HiOA da) og han er en veldig dyktig frontend-utvikler. Anonymkode: baf38...f1e Hei. Kan du fortelle kort litt om arbeidsdagen hans og hvordan jobbmarkedet er for han....hvis du vet. Vurderer å begynne på skole igjen, og Frontend utvikler er en av tingene jeg vurderer sterkest, men har aldri møtt noen med erfaring før. Så blir så i tvil om det er en lønnsom retning å gå. Anonymkode: bfb7d...cc2
AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #9 Skrevet 12. april 2021 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Om du er veldig dyktig, da A-student. Da vil vi gjerne se på han, hvis ikke er helt uaktuelt. Om han er A-student så tilsvarer det B på UiO/NTNU i vår skala. Anonymkode: c78d5...216 Vil nå si dere kan gå glipp av dyktige utvilkere likevel. Der jeg jobbet tidligere, var det alt fra folk uten høyere utdannelse, til folk som hadde tatt noen emner, til bachelor, master og PhD. Karakterer var fint lite viktige, vi så heller på prosjekter de hadde deltatt i, enten i jobb, i open source prosjekter, selvstendige prosjekter for seg selv, hos foreninger osv. og så på kode, resultater, forretningsformål, forretningslogikk osv. Og vi gjorde det meget bra. Anonymkode: 624d9...a9d 5
AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #10 Skrevet 12. april 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Om du er veldig dyktig, da A-student. Da vil vi gjerne se på han, hvis ikke er helt uaktuelt. Om han er A-student så tilsvarer det B på UiO/NTNU i vår skala. Anonymkode: c78d5...216 Da tror jeg skalaen deres bør oppdateres. Er ikke noe lavere nivå, bare et annet fokus. Og karakterer er virkelig ikke alt innen IT. AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei. Kan du fortelle kort litt om arbeidsdagen hans og hvordan jobbmarkedet er for han....hvis du vet. Vurderer å begynne på skole igjen, og Frontend utvikler er en av tingene jeg vurderer sterkest, men har aldri møtt noen med erfaring før. Så blir så i tvil om det er en lønnsom retning å gå. Anonymkode: bfb7d...cc2 Kan ikke si så mye om arbeidshverdagen (jeg vet ikke nok om hva han driver med), men jobbmarkedet er veldig godt. Alle som søkte fikk jobb før de var ferdige. Han hadde ingen relevant jobb før eller underveis i studiene, bare gjorde litt prosjekter for seg selv på si. Hvorfor skulle det ikke være en lønnsom retning å gå? Anonymkode: baf38...f1e
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2021 #11 Skrevet 10. desember 2021 Det har ikke noe å si hvor du studerer. Men du bør programmere en god del på fritiden under studiene. De som programmerer på fritiden får generelt fortere relevant deltidsjobb og passer man inn sosialt så kan denne jobben bli fast jobb. Er veldig mye mer behagelig å ha relevant jobb i god tid før studiene er avsluttet. Anonymkode: 2a51f...e58
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2021 #12 Skrevet 10. desember 2021 3 hours ago, AnonymBruker said: Det har ikke noe å si hvor du studerer. Men du bør programmere en god del på fritiden under studiene. De som programmerer på fritiden får generelt fortere relevant deltidsjobb og passer man inn sosialt så kan denne jobben bli fast jobb. Er veldig mye mer behagelig å ha relevant jobb i god tid før studiene er avsluttet. Anonymkode: 2a51f...e58 Jeg programmerte ikke noe på fritiden, fikk meg lett jobb som utvikler etter studiene. Hadde en halv-relatert deltidsjobb som it-support gjennom studiene da og jeg studerte ved UiO. Skjønner ikke holdningen noe har om at utviklere liksom "må" ha jobben som hobby for å få seg jobb, det er jo ikke vanlig i de fleste andre jobber å kreve det.. Skjønner at man trenger hobbyprosjekter å vise til om man ikke har utdannelse og relevant arbeidserfaring å vise til da, men det blir jo noe annet. Anonymkode: 57c99...ed4 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2021 #13 Skrevet 10. desember 2021 Har en mann i samme bransje og der er det først og fremst NTNU kandidater de ser på søknader til Anonymkode: b7cef...246 2
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2021 #14 Skrevet 10. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har en mann i samme bransje og der er det først og fremst NTNU kandidater de ser på søknader til Anonymkode: b7cef...246 Det er sant !!! Det er svært viktig at du studerer på NTNU i Trondheim. Om du ikke studerer i Trondheim, kan plan B være Gjøvik/Ålesund. Hos oss tilsvarer en B-student fra UiO det samme som en C-student fra NTNU. Anonymkode: c78d5...216 2
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2021 #15 Skrevet 11. desember 2021 Det noen skriver over er selvsagt bare tull! Ved f.eks OsloMet er bacheloroppgaven et oppdrag fra en ekstern aktør. Det er ikke uvanlig å bli ansatt av de du skriver bacheloroppgave for. Det er ikke vanskelig å få jobb innen IT Anonymkode: 84e1a...8ff 2
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2021 #16 Skrevet 11. desember 2021 Min samboer har enda ikke fått jobb ett år etter utdannelsen sin, master i programvareutvikling. Han gikk på HVL og UIB. Anonymkode: 9c5bd...5a2
Majer Skrevet 12. desember 2021 #17 Skrevet 12. desember 2021 Skole er ikke det viktigste. Erfaring har mer å si. Har man i tillegg to utdanninger som eks lærer og informatiker blir man fort prosjektleder selv om man har gått på en mindre høgskole og har D i snitt.
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2021 #18 Skrevet 12. desember 2021 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Min samboer har enda ikke fått jobb ett år etter utdannelsen sin, master i programvareutvikling. Han gikk på HVL og UIB. Anonymkode: 9c5bd...5a2 Skjønner ikke hvordan mannen din sliter med å få jobb i dagens arbeidsmarked. Søker han jobber i Bergen? Anonymkode: 31814...8a8 2
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2021 #19 Skrevet 12. desember 2021 AnonymBruker skrev (På 11.12.2021 den 0.18): Jeg programmerte ikke noe på fritiden, fikk meg lett jobb som utvikler etter studiene. Hadde en halv-relatert deltidsjobb som it-support gjennom studiene da og jeg studerte ved UiO. Skjønner ikke holdningen noe har om at utviklere liksom "må" ha jobben som hobby for å få seg jobb, det er jo ikke vanlig i de fleste andre jobber å kreve det.. Skjønner at man trenger hobbyprosjekter å vise til om man ikke har utdannelse og relevant arbeidserfaring å vise til da, men det blir jo noe annet. Anonymkode: 57c99...ed4 Man MÅ ikke ha programmering som hobby. Men om man programmerer en del på fritiden så er det enklere å få relevant delitdsjobb og det er det mange som vil ha. Å ha relevant deltidsjobb gjør det også lettere å få relevant jobb allerede før studiene er ferdig og det er det mange som ønsker. Å ha relevant deltidsjobb under studiene gjør det også mulig å øke ferdighetsnivået slik man kan få høyere startlønn, som igjen mange vil ha. Anonymkode: 31814...8a8
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2021 #20 Skrevet 12. desember 2021 Beste tipset er å ikke ta en femårig grad om du er opptatt av penger. Det er mer lønnsomt å komme i jobb etter 3 år enn 5 år. Man får litt lavere startlønn, men til gjengjeld så får man jo 2 hele år ekstra i arbeidslivet. Anonymkode: 31814...8a8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå