Gjest bbme Skrevet 28. august 2005 #1 Skrevet 28. august 2005 har noen en god brennsnutoppskrift? jeg husker jeg spiste det mye hjemme når jeg var mindre. jeg vet sånn noenlunde hva som skal være oppi men jeg vil ikke risikere å ødelegge så jeg trenger noen holdepunkter fra dere! poteter, gulrøtter, brune(?) erter, pølsebiter kanskje, noe godt kjøtt, oksekjøtt? hvor får jeg tak i det, er det dyrt? hva mer skal oppi? hva med "sausen", den er veldig god, buljong osv er det ikke? men hvordan?
sixx Skrevet 28. august 2005 #2 Skrevet 28. august 2005 Etter hva jeg har blitt fortalt...så er brennsnut hallingbetegnelsen på sodd/betasuppe.
Gjest piaf Skrevet 29. august 2005 #4 Skrevet 29. august 2005 Denne oppskriften er fra Thomas Hornes bok Suppe. Brennsnut 1 fenalår, nesten oppspist, ca. 300 g 2 l hønsekraft 2 l vann persille frisk timian 1 laurbærblad 3 gulrøtter 3 purrer 2 løk 1/2 sellerirot 1 persillerot 10 poteter salt, pepper Skjær av det meste av kjøttet fra fenalåret som fortsatt kan brukes. Legg fenalåret (brekk evnt i to) i en stor kjele, dekk med vann og kraft. Tilsett urtene, la småkoke i en time, fjern urtene. Tilsett oppkuttede grønnsaker og fenalårkjøttet og småkok videre 1 time. Smak til med grovhakket timian, salt og pepper.
Gyda Skrevet 29. august 2005 #5 Skrevet 29. august 2005 Brennsnut på Sunnmøre er det samme som kjøttsuppe. Nam nam - det skal jeg lage en dag.
magolia Skrevet 29. august 2005 #6 Skrevet 29. august 2005 Brennsnut på Sunnmøre er det samme som kjøttsuppe. Nam nam - det skal jeg lage en dag. ← Sunnmørsk brennsnut er nesten om kjøttsuppe -men tjukkere!
Gjest Gjest Skrevet 29. august 2005 #7 Skrevet 29. august 2005 Mamma (østfolding) koker brennesnute på røkte eller salte fleskeknoker. Ellers er oppskriften omtrent som ovenfor.
Gjest LoisLane Skrevet 29. august 2005 #8 Skrevet 29. august 2005 Sunnmørsk brennsnut er nesten om kjøttsuppe -men tjukkere! ← Er det lapskaus, da?
:-) anna Skrevet 30. august 2005 #10 Skrevet 30. august 2005 Sausen er krafta som du har fått ved å koke kjøttet.
liv1 Skrevet 30. august 2005 #11 Skrevet 30. august 2005 Kan det være denne du oppskriften du mener? den skrives med bare e n. Brensnut En kjempegod og tradisjonell grønsaksgryte Antall porsjoner: 6 Tilberedningstid: 60 min. Ingredienser: 1 liten kålrot 4 gulrøtter 1 stor purreløk 8-10 små poteter, eller 5-6 store 4 kjøttpølser 1 kjøttbuljongterning 1 grønnsaksbuljongterning Salt og pepper Tilberedning: Kok opp ca. 2 dl vann. Ha i buljongterningene. Skjær kålrot og gulrøtter i terninger-ha i kasserollen. Poteter skjæres også i terninger og has i kasserollen. Purren skjæres i ringer. Pølsene skjæres i biter og has i til slutt. Smak til med salt og pepper. La det koke i ca. 1 time, eller til kålroten og gulrøttene har blitt møre. Nam nam!
Gjest Gjest_Ingrid_* Skrevet 3. juli 2009 #12 Skrevet 3. juli 2009 Har arvet en kokebok fra 1918, der oppskriften på "brændesnute" står. Er det den du mener? jeg kan sikkert finne den fram for deg :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå