Gå til innhold

Hvor tidlig sa dere at dere var gravide til arbeidsgiver?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! 

Jeg jobber som sykepleier på sykehus i 100% fast stilling som er tredelt (altså jobber dag, kveld og natt om hverandre). Er nå ca 5 uker på vei og lurer på når jeg skal fortelle det til arbeidsgiver.

Med tanke på corona og at jeg er i kontakt med mange pasienter hver dag (jeg har tatt en vaksine og får da ikke vaksine nummer to) så er jeg redd for at det er en risiko å ha så mye pasientkontakt. 

Tenker også på at jeg jobber nattevakt og kanskje trenger tilrettelegging av turnusen min etterhvert. Har lest at å jobbe natt gir økt sjans for spontanabort. 

Hvis jeg kan vente med å si det så er det absolutt det jeg vil med tanke på at det enda er så tidlig, men er så usikker med tanke på det som er nevnt ovenfor..

Hva tenker dere? Noen som har råd? Tusen takk!

Anonymkode: 9cfe7...066

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ville ventet så lenge du kan ihvertfall. Fortalte selv i uke 13 men jeg har hjemmekontor så situasjonen er litt anderledes

Anonymkode: 3698e...2b2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hei! 

Jeg jobber som sykepleier på sykehus i 100% fast stilling som er tredelt (altså jobber dag, kveld og natt om hverandre). Er nå ca 5 uker på vei og lurer på når jeg skal fortelle det til arbeidsgiver.

Med tanke på corona og at jeg er i kontakt med mange pasienter hver dag (jeg har tatt en vaksine og får da ikke vaksine nummer to) så er jeg redd for at det er en risiko å ha så mye pasientkontakt. 

Tenker også på at jeg jobber nattevakt og kanskje trenger tilrettelegging av turnusen min etterhvert. Har lest at å jobbe natt gir økt sjans for spontanabort. 

Hvis jeg kan vente med å si det så er det absolutt det jeg vil med tanke på at det enda er så tidlig, men er så usikker med tanke på det som er nevnt ovenfor..

Hva tenker dere? Noen som har råd? Tusen takk!

Først og fremst gå til legen og få status gravid sånn at du har loven på din side om du skulle oppleve noe negativt i forhold til det at du er gravid så når du offisielt er registrert som gravid så går du til sjefen og tar det med sjefen. 👍

Anonymkode: 46dd7...b22

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sa det i uke 12 til sjefen og etter OUL til resten. Du må jo bare se an hvor tidlig du er nødt til å si  det pga tilrettelegging, det vil jo variere om man trenger det. 

Anonymkode: b3551...330

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sa det i uke 7 pga nattevakter og kjemikalier, støy, gasser og forurensninger jeg jobbet med. 

Anonymkode: 4925b...9da

Skrevet

Jeg sa det mer eller mindre med en gang, men det var fordi jeg ble så dårlig og sovnet stående og sittende noe som gjorde at jeg måtte sykemeldes (jobber med store maskiner) . Liker ikke å ikke vite hvor lenge jeg blir borte uten god grunn. Gikk fint og var tilbake i jobb etter noen uker 😊

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også lest at å jobbe natt gir økt sjanse for SA, men jeg tror helt ærlig det er like stor sjanse som å jobbe tredelt da det også påvirker kroppen masse. Ville ikke tenkt så mye på det med mindre du får problemer med økt tretthet disse vaktene. 

Dere bruker vel munnbind? Er vel ikke mye annet å gjøre. Man blir jo utsatt for andre smittsomme sykdommer ellers også. 

Jeg kommer ikke til å si noe til min arbeidsgiver før jeg er minst 12 uker på vei, med mindre jeg trenger tilrettelegging. Det er fordi vi får ny turnus før sommeren og jeg er redd den blir påvirket om hun vet jeg er gravid. F.eks mtp når jeg får ferie. 

Men hvis det kommer covid-utbrudd på avdelingen så kan du jo gi beskjed. Og er du redd for at andre forhold kan påvirke, så hadde jeg løyet på meg 1-2 egenmeldingsdager for å så å snakke med sjefen. Ville ikke utsatt meg for noe unødig (f.eks hvis flere blir syk og skal testes). 

Anonymkode: bdfdb...9ba

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sa fra rundt uke 7-8 med begge, for å få tilrettelegging. 

Jeg er av typen som i utgangspunktet ikke vil dele graviditeten med noen tidlig, og venter til ihvertfall etter ultralyd rundt halvveis i svangerskapet før jeg forteller det til venner, familie og folk rundt meg. 

Men akkurat til min overordnede på jobb syntes jeg det er best å fortelle til tidlig. De sier selvfølgelig ikke noe videre til andre,men jeg kan jo forstå at kolleger kan reagere om du får spesielle tilrettelegginger. Jeg har ikke opplevd det som noe problem dog, ingen har kommentert noe. Det er viktigere for meg å få tilrettelagt med en gang. 

Anonymkode: 910a9...f61

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sa det i uke 6, var så fryktelig kvalm da. Fikk tilrettelagt når jeg ba om det i uke 8, hadde ikke sjans å gå kveldsvakter da fordi formen ble merkbart verre utover kvelden. Passert uke 12 nå og trur jeg kanskje skal prøve meg på kveldsvakt denne uken. 

Anonymkode: 2cd75...46f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg har også lest at å jobbe natt gir økt sjanse for SA, men jeg tror helt ærlig det er like stor sjanse som å jobbe tredelt da det også påvirker kroppen masse. Ville ikke tenkt så mye på det med mindre du får problemer med økt tretthet disse vaktene. 

Dere bruker vel munnbind? Er vel ikke mye annet å gjøre. Man blir jo utsatt for andre smittsomme sykdommer ellers også. 

Jeg kommer ikke til å si noe til min arbeidsgiver før jeg er minst 12 uker på vei, med mindre jeg trenger tilrettelegging. Det er fordi vi får ny turnus før sommeren og jeg er redd den blir påvirket om hun vet jeg er gravid. F.eks mtp når jeg får ferie. 

Men hvis det kommer covid-utbrudd på avdelingen så kan du jo gi beskjed. Og er du redd for at andre forhold kan påvirke, så hadde jeg løyet på meg 1-2 egenmeldingsdager for å så å snakke med sjefen. Ville ikke utsatt meg for noe unødig (f.eks hvis flere blir syk og skal testes). 

Bruker munnbind og beskyttelsesbriller på jobb selvfølgelig. Skal kontakte legen min i morgen og få litt råd derfra også. Men supert med god informasjon! 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Bruker munnbind og beskyttelsesbriller på jobb selvfølgelig. Skal kontakte legen min i morgen og få litt råd derfra også. Men supert med god informasjon! 

Hør med legen ja! Jeg vet om folk som ikke har fått tilrettelegging pga. covid. Altså hvis det oppstår smitte skal de ikke behandle disse pasientene, men før så er det liksom ikke så mye man kan gjøre. 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Et tips til er å prate med jordmor eller lege om svangerskapspenger. Du kan få delvis svangerskapspenger og jobbe redusert, og hvis ikke jobben kan tilrettelegge kan du få også 100% svangerskapspenger. Jeg fikk masse hjelp fra jordmor med dette, hun skrev søknad og kom med aktuelle tilrettelegginger jeg burde få mtp hva som er relevant for meg. Det var veldig ålreit og gjorde at jeg kunne jobbe lenger enn om jeg ikke fikk disse tilretteleggingene og redusert arbeidstid. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Et tips til er å prate med jordmor eller lege om svangerskapspenger. Du kan få delvis svangerskapspenger og jobbe redusert, og hvis ikke jobben kan tilrettelegge kan du få også 100% svangerskapspenger. Jeg fikk masse hjelp fra jordmor med dette, hun skrev søknad og kom med aktuelle tilrettelegginger jeg burde få mtp hva som er relevant for meg. Det var veldig ålreit og gjorde at jeg kunne jobbe lenger enn om jeg ikke fikk disse tilretteleggingene og redusert arbeidstid. 

Ønsker å jobbe så lenge jeg kan, og arbeidsgiver er vel pålagt å tilrettelegge ved graviditet? 

Hva er kravene for å få svangerskapspenger? 

Skrevet

18 uker begge ganger

Skrevet

Sagt ifra rundt uke 10 begge gangene, pga. Formen og videre behov for tilrettelegging. Syns det har vært greit å ha åpen dialog med arbeidsgiver, så han også får litt tid til å planlegge.

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Ønsker å jobbe så lenge jeg kan, og arbeidsgiver er vel pålagt å tilrettelegge ved graviditet? 

Hva er kravene for å få svangerskapspenger? 

Ja, arbeidsgiver må tilrettelegge og hvis du søker svangerskapspenger kan du altså jobbe redusert og det vil med redusert prosent være lettere for arbeidsgiver å tilrettelegge. 

Svangerskapspenger gis til friske gravide i yrker som kan medføre risiko for foster. Jeg søkte med begrunnelse for at det var høyt smittepress og mye stress på jobb og det var absolutt ingen problemer med å få godkjent dette. Les mer her https://familie.nav.no/om-svangerskapspenger

Skrevet

Uke 10 med nr én og uke 6 med nr to, da var jeg så dårlig at jeg slet med konsentrasjonen på jobb

AnonymBruker
Skrevet

Uke 5 til sjefen, uke 20-21 til kollegene mine. 

Anonymkode: fe5a8...af6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Ja, arbeidsgiver må tilrettelegge og hvis du søker svangerskapspenger kan du altså jobbe redusert og det vil med redusert prosent være lettere for arbeidsgiver å tilrettelegge. 

Svangerskapspenger gis til friske gravide i yrker som kan medføre risiko for foster. Jeg søkte med begrunnelse for at det var høyt smittepress og mye stress på jobb og det var absolutt ingen problemer med å få godkjent dette. Les mer her https://familie.nav.no/om-svangerskapspenger

Hvor jobber du? Og hva vil "høyt smittepress" si? Og hva vil "stress" si? Objektiv eller subjektiv oppfattelse?

Hvis man jobber natt, vil man da kunne gå redusert? Og hvordan løses det? Hvis man har høy stillingsprosent og f.eks jobber 4 vakter uken, kan man da få svangerskapspenger for halve vaktene og kun jobbe 2 per uke? Eller kan man bli pålagt å jobbe dagvakter til tross for ren nattstilling?

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvor jobber du? Og hva vil "høyt smittepress" si? Og hva vil "stress" si? Objektiv eller subjektiv oppfattelse?

Hvis man jobber natt, vil man da kunne gå redusert? Og hvordan løses det? Hvis man har høy stillingsprosent og f.eks jobber 4 vakter uken, kan man da få svangerskapspenger for halve vaktene og kun jobbe 2 per uke? Eller kan man bli pålagt å jobbe dagvakter til tross for ren nattstilling?

Jeg jobber som lærer, så aner ikke noe om nattejobbing og turnus, desverre. Jeg jobber korte dager, ca 50% stilling.

Når man som lærer får svangerskapspenger, så vil jeg tro at sykepleiere ihvertfall vil få det. Dere har vel fysisk krevende jobb i tillegg til både stress og smittepress. 

Høyt smittepress er jo ganske objektivt, det er bare å se på smittetallene der du er, samt antall nærkontakter du har på jobb. Det at du ikke er fullvaksinert er jo også et moment. Stress er mer subjektivt, en jobb som er stress for noen er ikke det for andre. Men det finnes jo en del parametre for å måle stress i tillegg til egen opplevelse og håndtering, og det er sånn at stress uansett er en stor risikofaktor for foster. Så dette snakker du med jordmor eller lege om også finner dere ut om det er relevant.

På søknaden så er det først en del som jordmor/lege fyller ut med hvilke risikofaktorer som er på arbeidsplassen og hvordan det bør tilrettelegges. Også en del som arbeidsgiver fyller ut i forhold til om de kan tilrettelegge og isåfall hvor stor prosentandel. Så man har først en samtale med jordmor/lege, og deretter et møte med arbeidsgiver før søknaden sendes inn. Se også på nettsiden jeg linket til :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...