Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor mange realfag er normalt/realistisk å ta på et år? 

Da snakker jeg først og frem og matematikk R1, biologi, fysikk og kjemi. De øvrige realfagene tror jeg ikke at jeg trenger. 

Ikke helt bestemt meg for hvilke fag jeg vil ta enda, og heller ikke om jeg skal ha 1 og 2 i de forskjellige fagene. 

Anonymkode: e9610...6a7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kommer an på evnene dine. Selv har jeg tatt biologi, og R1 matte som privatist, men ikke samtidig da jeg slet med matten og måtte starte fra skratch med typ barneskole matte og jobbe meg opp derfra. Jeg synes det var veldig mye detaljer i biologi fra vgs, jeg er utdannet biolog og synes noe av det var vanskeligere enn det jeg lærte på universitetet (veldig mye begrep og detaljer man må huske). Men har du et "hode" for realfag tror jeg fint du kan ta R1 og et av biologi fagene, ville nok ikke begitt meg ut på å ta alle samtidig.

Anonymkode: cb356...579

• Liker 1
Skrevet

Hadde kjemi, fysikk, biologi og R1 når jeg gikk vg2. Gikk greit, men brukte en god del tid med fagene, spesielt R1. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer an på ferdigheter. På videregående hadde jeg biologi, fysikk, IT og matte i andreklasse. Var ikke noe stort problem for meg. Men jeg ville ikke brukt tid på biologi hvis du ikke skal bli biolog eller jobbe med cellebiologi. Det er helt klart det mest unyttige faget jeg tok. Hadde valgt kjemi om jeg fikk velge på nytt. IT derimot er veldig nyttig

Anonymkode: f8749...4be

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Kommer an på evnene dine. Selv har jeg tatt biologi, og R1 matte som privatist, men ikke samtidig da jeg slet med matten og måtte starte fra skratch med typ barneskole matte og jobbe meg opp derfra. Jeg synes det var veldig mye detaljer i biologi fra vgs, jeg er utdannet biolog og synes noe av det var vanskeligere enn det jeg lærte på universitetet (veldig mye begrep og detaljer man må huske). Men har du et "hode" for realfag tror jeg fint du kan ta R1 og et av biologi fagene, ville nok ikke begitt meg ut på å ta alle samtidig.

Anonymkode: cb356...579

pia mater skrev (44 minutter siden):

Hadde kjemi, fysikk, biologi og R1 når jeg gikk vg2. Gikk greit, men brukte en god del tid med fagene, spesielt R1. 

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det kommer an på ferdigheter. På videregående hadde jeg biologi, fysikk, IT og matte i andreklasse. Var ikke noe stort problem for meg. Men jeg ville ikke brukt tid på biologi hvis du ikke skal bli biolog eller jobbe med cellebiologi. Det er helt klart det mest unyttige faget jeg tok. Hadde valgt kjemi om jeg fikk velge på nytt. IT derimot er veldig nyttig

Anonymkode: f8749...4be

Takk for svar alle sammen. :)

Dette er da på vgs nivå (jeg har gått voksenopplæring, og fått generell studiekompetanse), så blir eventuelt på vgs dette også. :)

@pia mater: Hadde du "kun" de fagene det året du tok de, eller hsdde du andre fag ved siden av?

Jeg er forberedt på å legge all min tid og energi inn i det. :) Hadde 1p og 2p, samfunn og engelsk det ene året, og norsk, naturfag og historie det andre året. Og den fordelingen har gått helt fint. 

Er noen av disse halvårsfag som 1p og 2p var? 

AnonymBruker
Skrevet

Og @pia mater: bortsett fra at det er tidskrevende, var det veldig vrient å kombinere disse fagene på et år? 

Redd for å bite over for mye på en gang, men jeg har ikke åresvis å 'kaste bort' på vgs heller, må snart tenke på veien videre. Så ser for meg å bruke maks 1 år. (Og vi får undervisning i fagene, Ikke som privatist). 

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Og @pia mater: bortsett fra at det er tidskrevende, var det veldig vrient å kombinere disse fagene på et år? 

Redd for å bite over for mye på en gang, men jeg har ikke åresvis å 'kaste bort' på vgs heller, må snart tenke på veien videre. Så ser for meg å bruke maks 1 år. (Og vi får undervisning i fagene, Ikke som privatist). 

Jeg gikk "vanlig" studiespesialiserende så hadde andre fag i tillegg. Hadde nok gjort det bedre i de andre fagene hvis jeg ikke hadde hatt realfagene, men gikk ut med helt ok karakterer i alle fag. Hadde ikke orket fire realfag to år på rad, men gikk i grunn ganske greit å ta alt på en gang. Men alt kommer an på hvor du ligger faglig før du starter. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
pia mater skrev (34 minutter siden):

Jeg gikk "vanlig" studiespesialiserende så hadde andre fag i tillegg. Hadde nok gjort det bedre i de andre fagene hvis jeg ikke hadde hatt realfagene, men gikk ut med helt ok karakterer i alle fag. Hadde ikke orket fire realfag to år på rad, men gikk i grunn ganske greit å ta alt på en gang. Men alt kommer an på hvor du ligger faglig før du starter. 

Tusen takk for svar! :) Veldig sprekt spør du meg, all kudos til deg! :)

Fra før av ligger jeg på 6 i samtlige fag, unntatt p-matte (lå å vippet mellom 5 og 6), og endte til slutt på 5, og historie, der fikk jeg også 5.

Jeg syns både matte og naturfag er moro, og mener selv jeg har god forståelse for begge fag. 

Tenker du at det kan være realistisk å ta kjemi, fysikk, biologi og R1 på et år, når en ikke har noen andre fag i tillegg? Nå kjenner jo selvsagt ikke du meg, så er jo ikke så lett for deg å si, men du vet da kanskje om det var flere som gjorde det, eller om det er galskap som folk styrer unna :ler:

Tok du kjemi 1 og 2, biologi 1 og 2, fysikk 1 og 2, eller tok du "bare" 1? Tror jeg kommer veldig langt på bare 1 i de forskjellige fagene.  

Gjest Kastanjefrø
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Fra før av ligger jeg på 6 i samtlige fag, unntatt p-matte (lå å vippet mellom 5 og 6), og endte til slutt på 5, og historie, der fikk jeg også 5.

Jeg syns både matte og naturfag er moro, og mener selv jeg har god forståelse for begge fag. 

Tenker du at det kan være realistisk å ta kjemi, fysikk, biologi og R1 på et år, når en ikke har noen andre fag i tillegg? Nå kjenner jo selvsagt ikke du meg, så er jo ikke så lett for deg å si, men du vet da kanskje om det var flere som gjorde det, eller om det er galskap som folk styrer unna :ler:

Tok du kjemi 1 og 2, biologi 1 og 2, fysikk 1 og 2, eller tok du "bare" 1? Tror jeg kommer veldig langt på bare 1 i de forskjellige fagene.  

Det er mange som tar flere fag enn dette hvert år og får 6 i alle. Det er også mange som ikke gjør det. Hvorvidt du klarer det er umulig for noen andre å svare på enn deg selv.

AnonymBruker
Skrevet
Kastanjefrø skrev (15 minutter siden):

Det er mange som tar flere fag enn dette hvert år og får 6 i alle. Det er også mange som ikke gjør det. Hvorvidt du klarer det er umulig for noen andre å svare på enn deg selv.

Det er helt sant, er kun jeg som kan vite det. :)

Men, tenker det er greit å høre litt rundt, og nå som skolene er på rødt nivå, så er det ikke så enkelt å høre med andre om hva som er normalt, og ikke. Og da er det jo greit å høre her om hvor mange realfag det vanligvis er normalt å ta pr år. :) Noen klarer jo å ta alle generelle og realfag på en gang, men jeg er mer ute etter hva som er normalt, ikke hva enkelte supermennesker får til :ler:

Året som kommer, så har jeg ikke jobb ved siden av derimot, så kan legge alt fokus på skole, eventuelt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Tror absolutt du klarer å ta de fagene på ett år, med det utgangspunktet! 

Jeg hadde kjemi 1, biologi 1, fysikk 1 og R1 på vg2, og biologi 2 og R2 på vg3. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
pia mater skrev (2 timer siden):

Tror absolutt du klarer å ta de fagene på ett år, med det utgangspunktet! 

Jeg hadde kjemi 1, biologi 1, fysikk 1 og R1 på vg2, og biologi 2 og R2 på vg3. 

Tusen takk igjen for svar, da føler jeg meg litt klokere! :) ❤

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo avhengig av deg. 

Min mann tok kjemi 1, fysikk 1 og R1 på høsten, og kjemi 2, fysikk 2 og R2 på våren. Dette tok han som kveldskurs parallelt med full jobb. Og det gikk helt fint. Var selvfølgelig mye jobb, og mange eksamener på våren det året da alle de tre vårfaga er skriftlige, så to eksamener pr fag. Men han fikk gode nok karakterer til hans bruk (femmere på skriftlig og seksere på muntlig). 

Men han er skikkelig realist, og vi gikk videre til realfagsstudier på NTNU etterpå. 

(Grunnen til at han manglet realfag fra videregående var at han ønsket å ha mest mulig språk ol på vgs, da han visste at han alltids kunne ta opp realfag, men at han kom aldri til å ta opp språk igjen). 

Anonymkode: 5fb96...600

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tok 3.klasse matte og 2.klasse fysikk i løpet av ett semester som privatist, samtidig som jeg studerte språk fulltid på universitetet. Hadde ikke noe undervisning i matte/fysikk. Dersom du er flink i realfag er ikke vgs fagene en stor utfordring. 

Anonymkode: 905ee...00d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...