Gå til innhold

Hvorfor er det greit og tro på Gud?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet jo om en del folk som tror på Gud. Mange av disse virker jo ikke 100% stabile, men det er ok fordi det er handler om guds tro, Gud tjenester og helbredelse. Jeg fikk meg akk en tanke om at tenk om alle disse som har sett elle tror på Gud sliter litt psykisk. Sånn som når jeg har paranoia, og tror andre ting er her.

Hadde jeg trodd på nissen f.eks, hadde jeg jo blitt stempla psykisk syk, men Gud det er greit og tro på? 
Hadde jeg trodd på nissen hadde jeg neppe fått beholde barn, men barn får lov og vokse opp under strengt kristent regime. Hvorfor? 

Selvfølgelig er jeg ikke troende selv, og derfor blir det og tro på Gud, som og tro på nissen. 

Og før du må nevne det, unnskyld men jeg er ikke så god i norsk skiftlig. Så sparer jeg deg for den kommentaren. 

Anonymkode: c9dea...ae7

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt enig. I mitt hode er religiøse det samme som psykisk syke. Forskjellen er at religiøse får innbille seg ting som en gjeng sauer, mens folk som innbiller seg andre ting bli lagt inn på mentalsykehus🤨

• Liker 12
Skrevet

Har tenkt på det samme selv. Har en bekjent som påstår at h*n har sett noe overnaturlig.  Noe som er vanskelig å tro på for oss andre. H*n blir gjort til latter og blir sett på nærmest som en gærning. Mens jeg har en religiøs venn som har daglige samtaler med Gud. Uten at noen syns at det er det minste rart. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge man ikke skader andre med sin tro så kan man tro på hva som helst synes jeg.

Anonymkode: e4f54...8fa

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror det er et par hovedgrunner til det. Det ene er åpenbart at gudstro er gammelt og etablert. Man tenker mindre over kultur som har festet seg, og "alltid" har vært slik, en nye og merkelige ideer man kommer over. Derfor stusser man veldig over fremmede religioner, som kanskje innebærer kvinner med masse armer og menn med elefanthoder, men synes ikke det er spesielt problematisk å tro på en gud som lager en menneskeversjon av seg selv for å bli ofret til seg selv for å bøte på regelbrudd han selv hadde lagt opp til, samtidig som han primært lar seg til kjenne gjennom en bok med snakkende esler og folk som bor inni fisk.

En annen grunn er at de mest populære gudene blir stadig mer vage, og tekstene blir snudd til en kringle for å passe overens med ny kunnskap og moral. En gud som snakker med en stemme alle kan høre, forvandler pinner til slanger, befaler folkemord og fordømmer homofili, blir stadig vanskeligere å akseptere, så mer av mer av teksten blir ansett som metaforisk ettersom årene går. Til sist står vi igjen med en fullstendig ufalsifiserbar gud som bare mener akkurat det samme som flertallet i samfunnet gjør, og bare gir seg til kjenne gjennom en vag følelse.

Anonymkode: 06452...42d

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Av og til kjenner jeg på nærværet. Jeg aner ikke hvem eller hva kilden er, men jeg kaller hen Gud.

Anonymkode: 8281f...94c

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Hannah80 skrev (17 minutter siden):

Har tenkt på det samme selv. Har en bekjent som påstår at h*n har sett noe overnaturlig.  Noe som er vanskelig å tro på for oss andre. H*n blir gjort til latter og blir sett på nærmest som en gærning. Mens jeg har en religiøs venn som har daglige samtaler med Gud. Uten at noen syns at det er det minste rart. 

Ja nettopp dette! 

Spennende å se at så mange er enig, trodde dette kanskje ville bli upopulær mening. 

• Liker 2
Skrevet

Kristendommen er jo en del av kulturen vår, så det er som en skriver her, noe etablert vi godtar.

Jeg er ikke enig med dere som skriver at en blir oppfattet som sinnsyk om en tror på andre ting. Folk får lett lov til å tro på det de vil nå uten å bli innlagt, som dere skriver. Ikke overdriv. 

Vi har en prinsesse som tror på sitt, som er sammen med en sjaman som tror på sitt ( sier han da offentlig), og ingen av dem er sinnsyke. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Illusjonen om Gud er så veletablert at det er en del av kulturen.

Men poenget med Gud er jo at det blir sett på som en skaper. Nissen som du eksemplifiserer med, har jo ikke skapt noe eller står bak noe mystisk. Men det har og gjør Gud. Gud har skapt verden. Gud har skapt alt som er. Gud er en "god" forklaring på noe mystisk og uforklarlig som har skjedd oss mennesker. Og verden for øvrig.  

Gud trenger ikke være en illusjon om en skikkelse, som du hinter til. Gud kan likegodt være energi, vibrasjoner eller kraft. Gud kan være sol eller lys. Skjønner du? Gud er ikke noen, men noe. Og det å tro på noe i denne sammenheng er faktisk mer fornuftig enn ufornuftig. For noe har faktisk skjedd verden.

Du kan velge å tro på Gud i form av energi, kraft, lys eller vibrasjoner eller du kan la være. Noen liker å framstille Gud som en skikkelse, men det er deres subjektive oppfatning av Gud. Fordi det er en enkel måte å gjøre det på. Å tro på. Men du kan aldri motbevise Gud. Det kan du jo med nissen. Og det er ingenting som heter "fornuft" i gudsoppfatningen. Hva som er fornuftig eller ikke vet faktisk ingen. Derfor er det greit å tro på Gud. For Gud er akkurat hva du gjør Gud til. 

Gud handler ikke egentlig om religion heller. Det å tro på en Gud har ingenting med f.eks Kristendommen å gjøre. Det går fint an å tro på Gud i sine mange former uten religiøs sammenheng. 

Religionen på sin side har laget historier, bilder og sammenhenger med og om Gud. Men dette har som sagt egentlig ingenting med Gud å gjøre, og det tror jeg gjør at mange velger å ikke tro på Gud (fortsatt kraft, lys, vibrasjoner osv) fordi dem ikke vil linkes opp mot religionene. 

Anonymkode: d240c...284

• Liker 5
Gjest Optimo
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Du kan aldri motbevise Gud. Det kan du jo med nissen.

Motbevis at nissen bor i en hemmelig hule på Nordpolen.

AnonymBruker
Skrevet
Guile skrev (13 minutter siden):

Motbevis at nissen bor i en hemmelig hule på Nordpolen.

😆

AnonymBruker
Skrevet
SoWhat? skrev (1 time siden):

Kristendommen er jo en del av kulturen vår, så det er som en skriver her, noe etablert vi godtar.

Jeg er ikke enig med dere som skriver at en blir oppfattet som sinnsyk om en tror på andre ting. Folk får lett lov til å tro på det de vil nå uten å bli innlagt, som dere skriver. Ikke overdriv. 

Vi har en prinsesse som tror på sitt, som er sammen med en sjaman som tror på sitt ( sier han da offentlig), og ingen av dem er sinnsyke. 

De har a vært godt omtalt de også. Men nå snakker vi jo ikke om de men generelt mennesker. Hadde jeg og en mann hatt samme tankene som dem, og f.eks valgt og fått barn ville jo helsesøster evt blitt bekymret. Det hadde de ikke blitt med med de.
Så rollene dems utgjør en stor forskjell.

Ser du en healer på gata som tilbyr og heale deg så er de ofte gærne, folk stirrer, filmer osvosv..  

• Liker 1
Skrevet (endret)

1 hour ago, AnonymBruker said:

Gud er en "god" forklaring på noe mystisk og uforklarlig som har skjedd oss mennesker.

Du løser ikke et mysterium ved å appellere til et enda større mysterium.

Og det å tro på noe i denne sammenheng er faktisk mer fornuftig enn ufornuftig.

Det som er fornuftig er å si "jeg vet ikke", frem til man har bevis. Din gudedefinisjon er bare et wishy-washy sammensurium av lys, vibrasjoner og kraft. Hvordan vet du at din gud har disse attributtene?

Hva som er fornuftig eller ikke vet faktisk ingen.

Men du skreiv jo tidligere at det er mer fornuftig enn ufornuftig å tro?

2 hours ago, AnonymBruker said:

Så lenge man ikke skader andre med sin tro så kan man tro på hva som helst synes jeg.

Anonymkode: e4f54...8fa

Hva om man nekter å motta legehjelp til seg selv eller familien sin, fordi man er overbevist om at guden deres skal gjøre dem friske? Eller om man ekskluderer folk på bakgrunn av troen sin? Det var en post nylig om en avhopper fra jehovas vitner som har mistet all kontakt med sin omgangskrets av familie og venner. Hvilke politisk parti man stemmer på og valg man tar basert på en tro påvirker utover enn en selv. Hvem dikterer hva som "skader andre med sin tro"?

Endret av proghodet
  • Liker 7
Skrevet

Folk velger å tro på alt mulig forskjellig. Det er helt normalt at folk tror på noe. For mange gir det livet mening og det misunner jeg dem. Synes man skal la folk tro det de vil så lenge det ikke får ut over andre på en negativ måte.

Hva skjer når vi dør? Hvorfor er vi her? Hva er meningen med å leve? Dette er spørsmål mennesket har lurt på siden tidenes morgen. Naturlig at man velger å tro på noe så man kan få at slags svar på disse spørsmålene. Da slipper man å kverne på det i evigheter.

Selv vet jeg ikke hva jeg skal tro. Tror ikke noen av gudene mennesker tilber finnes. Men åpen for at det er noe mellom himmel og jord. Synes det er mange gode holdninger og verdier i de fleste religioner. Dessverre er det mye som er gått ut på dato og folk som tolker ting som er skrevet veldig spesielt. 
La nå folk være og respekter hvordan de ønsker å leve livene sine. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Stakkars hedninger folk. 

Anonymkode: 25bc0...e19

AnonymBruker
Skrevet
proghodet skrev (1 minutt siden):

Du løser ikke et mysterium ved å appellere til et enda større mysterium.
Det som er fornuftig er å si "jeg vet ikke", frem til man har bevis. Din gudedefinisjon er bare et wishy-washy sammensurium av lys, vibrasjoner og kraft. Hvordan vet du at din gud har disse attributtene fra, og hvordan
Men du skreiv jo tidligere at det er mer fornuftig enn ufornuftig å tro?

Men hele poenget her er jo at dette er et mysterium. I form av Gud. Eller noe.

Min gudedefinisjon er på ingen måte wishy-washy. Poenget mitt er jo at Gud er hva du gjør det til selv ettersom man ikke vet hva det er. Det er troen på noe, som var litt vanskelig for deg å se. Du kan jo på samme måte kalle religionsoppfatningen av en gud som wishy-washy. 

Gud, eller noe, er fornuftig å tro på. Hva denne Guden er vet faktisk ingen, og ingenting er mer fornuftig enn det andre, annet enn at det er fornuftig å tro at det er noe. Ordene om fornuft ble brukt i to forskjellige kontekster, og det ser du hvis du prøver å lese på nytt. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

La folk få tro på det dem ønsker, det er ingenting galt med. Hva skal du si til alle muslimene da? Du tør ikke ytre deg mot dem, nei for da blir du mest sannsynlig drept. Jeg har min tro på Gud og den kan ingen forandre på. Og Norge er faktisk et kristent land. Vi har kors i flagget vårt. For mange år siden hadde dem bønner i stortinget. Men kristendommen er vannet ut dessverre. Du dømmer folk pågrunn av din tro, du kommer til å bli dømt selv dere som dømmer andre som tror. 

Anonymkode: 25bc0...e19

Skrevet

Jeg tror Gud kaller på deg

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

De har a vært godt omtalt de også. Men nå snakker vi jo ikke om de men generelt mennesker. Hadde jeg og en mann hatt samme tankene som dem, og f.eks valgt og fått barn ville jo helsesøster evt blitt bekymret. Det hadde de ikke blitt med med de.
Så rollene dems utgjør en stor forskjell.

Ser du en healer på gata som tilbyr og heale deg så er de ofte gærne, folk stirrer, filmer osvosv..  

Jeg er ikke helt enig. Folk tror på mye rart, og ingen blir bekymret for barn av den grunn om de åpenbart er vettuge ( ellers for å si det sånn)  Kjenner folk som driver med healing og legger Tarot og gud(!)vet hva. De har barn og blir ikke akkuratbnistenkt for å ikke være psykisk friske  🙂 hva med de som er med på åndenes makt-programmet? De tror da tydelig på gjenferd, og der har vel unger opplevd eller "opplevd" ting også. Det er stor toleranse for sånt syns jeg.

Men det kommer jo helt an på hvordan du er. Psykotiske mennesker har lett for å bli veldig opptatt av religiøse greier, men da merker man som regel at de har tippet over i måten de oppfører seg på. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...