Gå til innhold

Dette er mine ferieplaner fir sommeren 2021

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er lei, sliten og oppgitt over å ta alt hjemme hele tiden. Vi har en hyperaktiv 1 åring, og jeg jobber 100% i ett krevende yrke.  Mannen tar lite ansvar og alt står og faller på meg hele tiden.  Jeg er ansvarlig for hjemmet, innkjøp av dagligvarer, klær til barnet og oppfølging.  Det virker som mannen anser seg som "deltidsforelder". 

Selvsagt har jeg tatt dette opp med mannen, vi har snakket om det mange ganger, uten at dette har hjulpet. Selv nå som han er hjemme med barnet, og jeg jobber, er det jeg som gjør alt og han gjør det mest nødvendige. 

Til sommeren har jeg tenkt å gi blanke. Det vil si,  jeg skal leie meg en hybel i Oslo, og bare nyte livet. Jeg skal trene, sole meg, gå på kafe, og bare gjøre det jeg vil, i hele 4 uker. Så får mannen ta seg av barnet og hjemmet. Jeg melder meg ut! Vet at mannen også har ferie i samme tidsrom. 

Hva tenker dere om det? Jeg har ikke sagt noe til mannen enda...

Anonymkode: d104c...ac1

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Høres helt tullete ut for barnets skyld. Hadde dere ikke hatt barn så kjør på men å gå fra ungen i 4 uker??

Anonymkode: 67e7a...fca

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Hadde aldri dratt 4 uker fra en ettåring. Dette er jo ikke ungene feil. Men noen dager fri bare for deg selv, absolutt 

Anonymkode: 64e8d...876

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner ønsket ditt godt! Jeg har hatt 10 dager fri fra husarbeid og matlaging og husarbeid og føler meg som et nytt menneske! Klarer ikke dra fra ungen, men maser meg til ansvar-fri når jeg er utslitt. Det trengs. Da får mannen smake på stresset med å alltid være "på" og konstant ha noe hengende over seg som må gjøres. Han er utslitt etter påskeferien. I vanlige perioder har jeg jobb i tillegg... Han har bare hatt ansvar for det praktiske en kort stund. 

Anonymkode: 5d606...93a

AnonymBruker
Skrevet

Håper virkelig du tuller. 

Anonymkode: 7232b...c18

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at det høres ut som en god idé, men du kommer ikke til å synes det er deilig i mange dagene før du vil hjem til ungen. Hva om du satser på en uke, så kan mannen din gjøre det samme en annen uke i sommer, da får dere begge egentid.

Men, for å ha alenetid og ferie fra familien, ikke for å markere et poeng for mannen din. Han bør ta sin del av oppgavene hjemme, og det må dere snakke om, ikke reise fra. Hvis dere skal få en felles forståelse om hvordan familien og hverdagen skal drives, nytter det ikke å "reise fra alt" og tro at han skal skjønne hva det er du ikke er fornøyd med.

Hvis han ikke forstår det etter at dere har snakket sammen, og du har tatt det opp, gå mer operativt til verks: Lag en liste. Klinisk og kjedelig og uromantisk, men kanskje nødvendig. Liste opp hvilke oppgaver hver av dere skal gjøre daglig, ansvarsoppgaver som kommer sjeldnere enn daglig, og kryss av. Da blir det synlig hvem som gjør hva.

Vanligvis er dette noe man gjør med ungene for at de skal få ukepenger, men tydeligvis er det noen voksne som trenger denne fremgangsmåten også..

Anonymkode: 1b075...373

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner tanken, og håper det bare er det, en tanke. Men om du er hovedtilknytningspersonen til barnet er det skadelig for barnets tilknytning om du forsvinner så lenge. 

Foreslår du heller tar tak i det virkelige problemet og setter hardt mot hardt til pappaen. 

Anonymkode: 0e949...fdc

• Liker 1
Skrevet (endret)

Det høres ut som om du er hoppende gal. Dersom vurderingsevnen din er lik i andre situasjoner som i denne, går det ikke an å stole på fremstillingen vedrørende mannens bidrag i hjemmet.

Endret av Brunello
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Flott! 4 uker så husker ikke ungen din lenger. Bare bli værende på hybelen da. 

Eller bedre ide: flytt fra mannen. La han ha samvær. Det er ofte det sin skal til for at mannen kommer seg på banen. 

Anonymkode: 2bde7...dee

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...