AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #1 Skrevet 5. april 2021 Feks er det jo ikke bra å kjøpe avokado. Det brukes myyyye vann til dyrking og dette går også utover innbyggerne osv. Lokal mat wr vel gjerne bedre? Men ikke alle råvarer vokser i Norge. Anonymkode: b86ad...73e 3
AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #2 Skrevet 5. april 2021 Det har vel blitt regnet på antar jeg https://www.nrk.no/norge/faktisk.no_-nei_-rodt-kjott-fra-breim-er-ikke-bedre-for-klimaet-enn-avokado-fra-chile-1.14362747 Anonymkode: 62ccc...72a 2
AnonymBruker Skrevet 6. april 2021 #3 Skrevet 6. april 2021 Det er forsket på https://www.google.no/amp/s/www.greenqueen.com.hk/amp/oxford-study-healthy-food-and-sustainable-food-are-one-and-the-same/ Anonymkode: 3c37b...172 2
AnonymBruker Skrevet 6. april 2021 #4 Skrevet 6. april 2021 Det beste du gjør er å spise mat i sesong, gjerne grodd hos en bonde nærme deg. Avokado er ikke bra, men jeg kjøper iblant fryst så den ikke blir dårlig. Spis opp maten uansett Fokuser på at det ikke kastes noe, vær kreativ med rester. Skal man spise kjøtt gjelder det å finne noen lokale slaktere. Mye av forurensningen og bærekraftproblemet går på frakt. Anonymkode: d8dc1...04d 3
AnonymBruker Skrevet 7. april 2021 #5 Skrevet 7. april 2021 Spis lokal mat. Selv bor jeg i et land der naboen min dyrker avokado, så det spiser jeg hele tiden. Men spiser det aldri når jeg er i Norge. Kjøper kun man som presiserer at de er laget/dyrket i det landet jeg er i. Anonymkode: 14e4f...c04 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2021 #6 Skrevet 7. april 2021 Om dyret aldri har reist så kort og hatt det så bra så kan vel ikke vannbruken for å gro en voksen gris eller okse sammenlignes med bruken av vann til å dyrke avokadoer. Hvordan vet man at vegansk kosthold er (mer) bærekraftig? Tja, folk som har viet mye mer av sin tid til det enn oss på KG har vel forsket en god del på det tror jeg. Likevel kan en veganer synde mer enn en kjøtteter dersom veganeren flyr 20 ganger i året og kun holder seg til langreist mat, kjøper mye nytt hele tiden, kjører mye i dieselbil osv.. Det er veldig mye man kan gjøre og veganisme/kutte ned på kjøttet er en av de. Anonymkode: 33f12...29a 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2021 #7 Skrevet 7. april 2021 Fordi det sier seg selv?🤷🏼♀️ Anonymkode: d167e...26e 3
Jytte Skrevet 8. april 2021 #8 Skrevet 8. april 2021 Gjelder kanskje andre land, men tror ikke vi i Norden kan tas med i regnestykket. Vi bor litt kaldt til og burde heller bygge opp landbruket fremfor å bygge det ned. 4
AnonymBruker Skrevet 8. april 2021 #9 Skrevet 8. april 2021 Jytte skrev (2 minutter siden): Gjelder kanskje andre land, men tror ikke vi i Norden kan tas med i regnestykket. Vi bor litt kaldt til og burde heller bygge opp landbruket fremfor å bygge det ned. Jo det er mere bærekraftig her til lands også. Det brukes ekstreme store mengder med vann for å produsere kjøtt og mye av inneholder til foret til dyrene på gårder som produsere produkter til Gilde,Nortura osv dyr dyrkes i andre land og må fraktes hit pluss soyaen som brukes er ikke sertifisert soya,men soya som tas fra regnskogen Anonymkode: 3c37b...172 3
Jytte Skrevet 8. april 2021 #10 Skrevet 8. april 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jo det er mere bærekraftig her til lands også. Det brukes ekstreme store mengder med vann for å produsere kjøtt og mye av inneholder til foret til dyrene på gårder som produsere produkter til Gilde,Nortura osv dyr dyrkes i andre land og må fraktes hit pluss soyaen som brukes er ikke sertifisert soya,men soya som tas fra regnskogen Anonymkode: 3c37b...172 Tenkte på et alternativ landbruk der dyra egner seg til å gå mer på utmarksbeite og der vi tenker annerledes når det gjelder mengden av og kilden til kraftfôr, men det må legges til rette. Enig i at vi kan spise mindre kjøtt enn vi gjør i dag. Siden 70-tallet har forbruket økt. Har vi vannmangel her i Norge? 1
Gjest Fnuggolina Skrevet 8. april 2021 #11 Skrevet 8. april 2021 Spurte du nå om ikke animalske produkter alltid er mer bærekraftig, eller om hvilke ikke animalske produkter som er best på bærekraft? Svaret er at det varierer, og man må gjøre endel research om man vil gå for både vegansk OG etisk. Hjelper ikke med vegansk sjokolade når ikke kakaoen er sertifisert mtp arbeidsvilkår osv for eksempel tenker jeg. Generelt er jo mer plantebasert et bedre klimamessig valg uansett hvordan man vrir og vender på det. Jeg personlig liker bedre å gå for bærekraftig mat (inkludert animalske produkter), men opplever ikke at markedet er dreid mot det enda.
Gjest Fnuggolina Skrevet 8. april 2021 #12 Skrevet 8. april 2021 Jytte skrev (Akkurat nå): Tenkte på et alternativ landbruk der dyra egner seg til å gå mer på utmarksbeite og der vi tenker annerledes når det gjelder mengden av og kilden til kraftfôr, men det må legges til rette. Enig i at vi kan spise mindre kjøtt enn vi gjør i dag. Siden 70-tallet har forbruket økt. Har vi vannmangel her i Norge? Angående vann så har vi ikke mangel nei, men det krever mye energi å pumpe ut/rense vann fra norske vannkraftverk. Det å eksempelvis la vann renne lenge fra springen er ikke energimessig bra. Selv om vi har masse vannkraft i Norge. Norge har et mål om energieffektivisering, og masse vannforbruk er ikke et pluss i den sammenhengen nei. Den beste kilowatten er den som ikke er brukt :)
Kågebruker Skrevet 8. april 2021 #13 Skrevet 8. april 2021 Det er mer bærekraftig at folk spiser mindre kjøtt. Men veganisme er ikke bærekraftig på noen som helst måte. Det blir som forbudstiden. Folk vil ha kjøtt. Og kjøtt er noe vi trenger. Men de mengdene kjøtt folk spiser nå kan ikke fortsette. 1
Jytte Skrevet 8. april 2021 #14 Skrevet 8. april 2021 Fnuggolina skrev (19 minutter siden): Angående vann så har vi ikke mangel nei, men det krever mye energi å pumpe ut/rense vann fra norske vannkraftverk. Det å eksempelvis la vann renne lenge fra springen er ikke energimessig bra. Selv om vi har masse vannkraft i Norge. Norge har et mål om energieffektivisering, og masse vannforbruk er ikke et pluss i den sammenhengen nei. Den beste kilowatten er den som ikke er brukt Nå svarer jeg egentlig litt på begge innleggene dine, litt på siden men. De klarte seg bra før i tiden, men de jobbet mye fysisk rundt om på småbrukene. Vann måtte bæres, men de var som regel selvberget. De hadde ikke alle grønnsakene vi omgir oss med, og en sjelden gang frukt. Men de sanket sopp og bær, spiste innmat, kokte kraft, dyrket etter forholdene som potet, gulrot, kålrot, løk, gressløk. Mat som kunne lagres. De hadde aldri hørt om fem om dagen, men gjennom bær og innmat fikk de i seg viktige næringsstoffer. Noen hadde tilgang til frukttrær. De syltet og saltet. Drev med innlands- og sjøfiske og tok vare på ressursene. De jaktet, satte snarer (som sikkert er forbudt i dag), noen hentet tang og tare på vinteren som de kokte som ekstra fôr til dyrene. De hadde høner, slaktegris, kyr, sauer, geit. De slaktet hjemme på gården. De drev byttehandel. De satt ikke med hendene i fanget. Mener ikke at vi skal tilbake til den tiden, men vi har noe å lære av disse småbrukerne likevel håper jeg. 1
AnonymBruker Skrevet 8. april 2021 #15 Skrevet 8. april 2021 Kågebruker skrev (1 time siden): Det er mer bærekraftig at folk spiser mindre kjøtt. Men veganisme er ikke bærekraftig på noen som helst måte. Det blir som forbudstiden. Folk vil ha kjøtt. Og kjøtt er noe vi trenger. Men de mengdene kjøtt folk spiser nå kan ikke fortsette. Dette vil jeg se kilder på. Og nei vi trenger ikke kjøtt Anonymkode: 3c37b...172 1
AnonymBruker Skrevet 8. april 2021 #16 Skrevet 8. april 2021 Jytte skrev (1 time siden): Tenkte på et alternativ landbruk der dyra egner seg til å gå mer på utmarksbeite og der vi tenker annerledes når det gjelder mengden av og kilden til kraftfôr, men det må legges til rette. Enig i at vi kan spise mindre kjøtt enn vi gjør i dag. Siden 70-tallet har forbruket økt. Har vi vannmangel her i Norge? Men i dagens samfunn så fungerer ikke ting på den på den måten og da er et vegansk kosthold mere bærekraftig enn det industrielle kjøttindustrien Anonymkode: 3c37b...172 1
Gjest Fnuggolina Skrevet 8. april 2021 #17 Skrevet 8. april 2021 Jytte skrev (55 minutter siden): Nå svarer jeg egentlig litt på begge innleggene dine, litt på siden men. De klarte seg bra før i tiden, men de jobbet mye fysisk rundt om på småbrukene. Vann måtte bæres, men de var som regel selvberget. De hadde ikke alle grønnsakene vi omgir oss med, og en sjelden gang frukt. Men de sanket sopp og bær, spiste innmat, kokte kraft, dyrket etter forholdene som potet, gulrot, kålrot, løk, gressløk. Mat som kunne lagres. De hadde aldri hørt om fem om dagen, men gjennom bær og innmat fikk de i seg viktige næringsstoffer. Noen hadde tilgang til frukttrær. De syltet og saltet. Drev med innlands- og sjøfiske og tok vare på ressursene. De jaktet, satte snarer (som sikkert er forbudt i dag), noen hentet tang og tare på vinteren som de kokte som ekstra fôr til dyrene. De hadde høner, slaktegris, kyr, sauer, geit. De slaktet hjemme på gården. De drev byttehandel. De satt ikke med hendene i fanget. Mener ikke at vi skal tilbake til den tiden, men vi har noe å lære av disse småbrukerne likevel håper jeg. Jo, de jobbet jo rævva av seg og kvinnene tok seg av gård/unger/foreldre/mannens foreldre osv. Dagens alternativ til det er de mest hard core i «der ingen skulle tro at nokon kunne bu», og knapt nok det 😅
Jytte Skrevet 8. april 2021 #18 Skrevet 8. april 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Men i dagens samfunn så fungerer ikke ting på den på den måten og da er et vegansk kosthold mere bærekraftig enn det industrielle kjøttindustrien Anonymkode: 3c37b...172 Jeg skrev ikke om den industrielle industrien. Tror det jeg nevnte lå milevis unna. Vi trenger beitedyr i dette landet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå