Gå til innhold

Norwegian crowns - småkaker, har dere hørt om det?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

https://www.justapinch.com/recipes/dessert/cookies/norwegian-crowns.html?fbclid=IwAR1FXwKrt7_75q-Lh1tFWrxVq78DJnZGB9ct2z4-xNHabG422XTjTYZKFmM

Disse kakene påstår flere norsk-amerikanere jeg har snakket med at er en typisk norsk jule- og festkake fordi sånne lagde deres mor/bestemor/oldemor alltid fordi det er så innmari norske kaker og de er jo tross alt norsk-amerikanere og mye mere norske enn oss nordmenn og spiser veldig norsk mat 😉 Men jeg har aldri hørt om disse kakene før, aldri sett dem og aldri smakt dem. Det er mulig det er regionale forskjeller her, men jeg har i løpet av mitt snart 50 år lange liv hvor jeg har bodd i tre ulike landsdeler, aldri vært borti disse. Er det noen andre her som har hørt om disse kakene her og vet hva de heter på norsk; jeg kan jo ikke være sikker på at disse kakene ikke spises i andre deler av Norge enn der jeg har bodd. Eller er dette bare noe en tilfeldig norsk-amerikanere har funnet på en gang i tida også har det spredd seg over hele Iowa sånn sakte men sikkert? Jeg mener, jeg blir konfrontert med "norske" matretter og skikker av disse damene hele tida og alt sammen er jo bare tull og tøys som aldri har vært innom norsk jord i hvert fall. Skikken med å pynte inne med hagenisser til jul, for eksempel, noe ALLE nordmenn jo alltid gjør 😂 

Når jeg tenker meg om fortjener dette egentlig en egen tråd: ting norsk-amerikanere mener er typisk norsk og som vi nordmenn aldri har hørt om 😅

Anonymkode: 4d763...412

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ikke vet jeg, men jeg har feiret 17 Mai i USA og gått i 17mai tog med den norske logden. Det er det mest harry jeg har vært borti. Lusekofte med bukseseler , caps og joggesko, bunadsvest fra en eller annen arvet bunad i kombinasjon med et tilfeldig skjørt og gullsmykker. De har virkelig ikke noe bunadspoliti over there 😅

Anonymkode: c1b35...78f

• Liker 6
Skrevet

Jeg kjenner ikke til disse kakene ihvertfall. 

Fake norwegian traditions 😁

• Liker 3
Skrevet

Det er sikkert noen som en gang i tiden desperat prøvde å huske en oppskrift og endte opp med det der:) Også pimpa opp navnet litt.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Aldri hørt om

Det eneste jeg kan tenke på som ligner er rosettbakkels, men disse er jo laget med et jern og stekes i smult. Veldig få av de norske julekakene inneholder vel også vanilje? Det ser også ut som om kakene er sprøytet på bakepapiret og ikke "1 inch balls" som blir "depress each with a fork in a criss cross pattern", men kanskje jeg tar feil? :vetikke:

Anonymkode: 599e3...132

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke bare vanlige «sandkaker» da? Som ser litt pimpa ut på bildet?

Serinakaker er vel navnet på de jeg tenker på 😅

Anonymkode: 65b5a...1bd

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Altså, oppskriften minner litt om oppskriften på serinakaker. (Om du ser bort fra at det brukes vaniljeestrakt og ikke vaniljesukker, og at det brukes ferdig kokt eggeplomme, og ikke rått egg.)

Det kan jo være som brukeren over her foreslo, at det er noen som har forsøkt å huske en oppskrift, eller tilpasse den til hva de faktisk hadde tilgjengelig.

https://www.matprat.no/oppskrifter/tradisjon/serinakaker/

Anonymkode: 6447a...3d7

AnonymBruker
Skrevet

Ikke norske julekaker iallfall.

Ligner litt på disse man får kjøpt i rund boks sammen med flere andre kaker lagd av samme deig bare med forskjellig fasong. De jeg tenker på har ofte en klatt syltetøy i midten. Så er det noen firkantede med perlesukker på. Mulig de heter danish ett eller annet.

Anonymkode: 6878a...a62

AnonymBruker
Skrevet

Lurer på hvordan man har kommet på å bruke hardkokte eggeplommer? Kan ikke huske å noen gang ha sett en bakeoppskrift med dette før. 

Anonymkode: 2dca1...18f

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Lurer på hvordan man har kommet på å bruke hardkokte eggeplommer? Kan ikke huske å noen gang ha sett en bakeoppskrift med dette før. 

Anonymkode: 2dca1...18f

Berlinerkranser.

• Liker 4
Skrevet
Viktualia skrev (3 minutter siden):

Berlinerkranser.

Enig, ser ut som en variant av berlinerkranser

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fant en video med klipp fra folkedansgruppa ved en high school I Wisconsin. Legg merke til de urnorske keyboardene med felelyd som spiller opp til dans.😂

Anonymkode: 5b682...291

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er berlinerkranser, men bare et annet utseende.

Anonymkode: 0017f...8ab

• Liker 1
Skrevet

Noen bør forklare norskamerikanerne at vaniljeekstrakt ikke er noe vi nordmenn har (eller i alle fall hadde) tilgang på. Vi bruker vaniljesukker laget av grantrær. :fnise:

Jeg har heller aldri vært borti disse kakene. Det ser ut som en slags blanding av berlinerkranser og serinakaker (?)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De ligner på stjernekakene til oldemor. Jeg husker dem veldig dårlig. Farmor døde da jeg var fem i 1969. Men slik jeg husker dem.

Anonymkode: 9588b...37b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

De ligner på stjernekakene til oldemor. Jeg husker dem veldig dårlig. Farmor døde da jeg var fem i 1969. Men slik jeg husker dem.

Altså, farmor som laget oldemors stjernekaker.

AnonymBruker
Skrevet

Her er en oppskrift på raspeball/komle hvor skinke blir med i food processoren for å lage deigen. Er det noen steder i Norge hvor dette blir gjort? 

https://outside-oslo.com/grandma-adelines-norwegian-potato-dumplings/

Ellers har jeg også funnet "Norwegian" oppskrifter på vafler med rekesalat, makrell med rabarbra, rabarbra kyllingsandwich, østers med rabarbra, og lutefisk taco 😄 

Gordon Ramsay er også all in for norske tradisjoner som ikke skal tukles med, men brunost i omelett? 

Anonymkode: 599e3...132

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Når jeg tenker meg om fortjener dette egentlig en egen tråd: ting norsk-amerikanere mener er typisk norsk og som vi nordmenn aldri har hørt om 😅

Anonymkode: 4d763...412

Ja, lag den tråden!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...