Gå til innhold

Stearinlys og katter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har to kjempesøte kattunger som er nysgjerrige på hele verden. Dette er innekatter (ikke det at det har noe med saken å gjøre, men...)

sambo og jeg liker å bruke stearinlys og lys i lysestaker endel, men etter at vi fikk kattene har vi ikke turt dette eller noe annet lignende.

Hvordan kan vi få brukt dette uten at kattene skal brenne seg? De er høyt og lavt, overalt!

Kan i samme slengen spørre om varmeovner, hvordan løser vi dette?

Nå kommer vinteren snart.

Stekeplata er vi også bekymret for, men passer på når det kommer til det i hvert fall. Men de er så kjappe at de er vanskelig å få fatt på noen ganger :sur:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Katter er ikke dumme så de holder seg nok unna ting de kjenner er varme. ;)

Jeg har hatt katt hele livet og selvom de har vært rampete og høyt og lavt har de alltid holdt seg unna varmovner og stearinlys.

Skrevet

Noen katter lærer at ild er farlig på den illeluktende måten ;) Katten min svei noen værhår, og etter det unngikk han stearinlys.

Skrevet

Hvis du har høye lysestaker så er vel ikke stearinlys noe problem....?

Ellers når det gjelder varmeovner osv så kjenner katten at det er varmt FØR den er helt oppi så jeg tror ikke det vil være noe problem :)

Skrevet

Okey. Da er det bare å teste og sjekke da :sjenert:

Skrevet

Vær forsiktig med stearinlys!!!

Min forrige katt sto i lys lue en gang etter nærkontakt med et stearinlys..jeg klarte heldigvis å få kastet meg over katten og rullet han rundt slik at flammene slokket. Men det var ikke noe gøy, og kunne fort vekk ha blitt riktig farlig. Det luktet stekt katt i leiligheten i mange dager etterpå, og han fikk svidd av masse pels på ryggen..Huff, det var skummelt. :sjokkert:

Skrevet

Enig med Sheba, hvorfor ta sjansen når det kan gå så galt? Kjenner en som hadde en katt som fikk svidd av putene under potene fordi den gikk opp på stekeovnen. Lær katten til alrdi få lov til å gå på stekeovnen, selv når den er av. Og man må passe på så den ikke gjør det likevel. Det er ikke vanskelig å unngå slike fatale ulykker, bare man tar enkelte forholdsregler. Noen ulykker kan man ikke unngå, men man kan i det minste minske sannsyneligheten for at katten skal ta fyr. Jeg tenker som så at angeren vil være så stor i tilefellet noe galt skal skje, at det kanskje ikke er verdt kosen du opplever med stearinlys en høstkveld?

Skrevet

La ikke kattene og stearinlys være alene!!

Jeg og pappa glemte å blåse ut et lys da vi gikk til butikken, og da vi kom tilbake luktet det svidd katt over hele leiligheten!

Katta hadde hoppa opp i vinduet (hvor det sto et lys), og svidd av litt halehår.

Jeg har ikke hatt noen problemer med levende lys og de kattene jeg har nå, men jeg kan jo nevne at den katta som ble svidd var døv og litt tullete i hodet.

Jeg tror katter generelt holder seg unna levende lys.

Som regel står jo lys i vinduer, på bord etc., lær kattene at de ikke skal gå der.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...