AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #1 Skrevet 5. april 2021 En person som er sivilingeniør innen et smalt felt (satellittkommunikasjon). Ingen andre på gruppa har utdannelse eller tidligere erfaring innen satellittkommunikasjon. De fleste er ingeniører innenfor andre felt, noen har teknisk utdannelse (for eksempel elektriker), noen har ingen relevant utdannelse i det hele tatt. Han gjør en dårligere jobb enn alle de andre. Han er lat, han gjør en del slurvefeil, han er arrogant, han eier ikke sosiale antenner, han aner ikke hvordan man snakker til kunder. Han lo høyt da det ble sagt at man hører et smil gjennom telefonen, og sa "nei, det gjør man ikke." Han har nesten vært der lengst. Ca 10 år. Det er bare to ingeniører som har vært der lengre. Stillingene er 100% og i døgnkontinuerlig turnus. For 6 måneder siden ble kona hans syk (pga graviditet). De har et lite barn fra før med funksjonshemming, så han må ta seg av det mens kona er syk. Han kan derfor ikke møte opp på jobb. Han jobber 60%, og jobber hjemmefra. Og statistikken viser at han gjør mindre enn 60% av det lille han gjorde før til og med... 60% og hjemmefra funker dårlig når vi jobber turnus og noen må være på kontoret vårt (kunne flytte på kabler osv). Derfor kan han ikke jobbe turnus akkurat nå og går bare 60% dagstilling. Jeg er ikke sjefen hans. Jeg er bare på gruppa hans. Men jeg er møkk lei av at han ikke bidrar. Jeg ønsker faktisk at sjefen skal si ham opp, slik at vi kan få en bedre person inn i hans stilling. Sjefen min mangler baller og ønsker ikke å ta den kampen... Han gir ham sjanse etter sjanse etter sjanse. Hver gang han har en alvorsprat med den udugelige fyren, så skjerper han seg i noen uker, og så er han tilbake til udugelighet. Jeg har sagt til sjefen mange ganger at det ikke er vits å gi denne fyren flere sjanser. Men hvor vanskelig er det egentlig å si opp denne personen? Udugeligheten alene er jo nok, men han har gradert sykemelding, og det kompliserer jo saken. Men siden han ikke kan være i døgnkontinuerlig stilling, som han er ansatt til å være, kan man ha en sak der, selv om han er sykemeldt? Anonymkode: 5c66f...d78
AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #2 Skrevet 5. april 2021 Lurt å legge dette på kg, for det var jo ikke gjenkjennelig i det hele tatt....🙄 Anonymkode: 028a9...b75 26
AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #3 Skrevet 5. april 2021 Vil bare si, bytt jobb. Ser noe av det samme på min jobb (i en annen bransje) der to stk. på avdelingen omtrent får gjøre som de vil, komme og gå når de vil og gjøre så lite eller mye som de ønsker. Mens flere av oss andre har jobbet min. 10 timers dager nå under hele korona i over et år for å få arbeidsplassen til å gå opp. Og ledelsen løfter ikke en finger, selv om ting har blitt tatt opp mange ganger. Er møkk lei selv, og ser etter noe annet. Anonymkode: 73709...794
Brunello Skrevet 5. april 2021 #4 Skrevet 5. april 2021 Så lenge arbeidstaker er på jobb når han/hun skal og gjør noe, er det nær umulig å si opp noen i Norge. 2
AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #5 Skrevet 5. april 2021 Det er ekstremt vanskelig å si opp folk i Norge, uansett. Fast ansatte som har vært der i 7+ år, nesten umulig. Stillingsvernet er sterkt her. Sjefen din vet nok dette, og det er grunnen til at han ikke "tar kampen". Det er nok ikke fordi han mangler baller, men han vet hva hvordan systemet er. Koronasituasjonen har vært heldig for mange arbeidsgivere på den måten at de har kunnet permittere ansatte de vanligvis ønsket å bli kvitt, og skylde på økonomien. Trist, men sant. Vanligvis løses dette ved at den ansatte selv bytter jobb, og tanken om at det er en god idé kan jo plantes av leder. Som også gir en strålende anbefaling, for å få ham av gårde. Anonymkode: b1762...7a9 3
Brunello Skrevet 5. april 2021 #6 Skrevet 5. april 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Vil bare si, bytt jobb. Ser noe av det samme på min jobb (i en annen bransje) der to stk. på avdelingen omtrent får gjøre som de vil, komme og gå når de vil og gjøre så lite eller mye som de ønsker. Mens flere av oss andre har jobbet min. 10 timers dager nå under hele korona i over et år for å få arbeidsplassen til å gå opp. Og ledelsen løfter ikke en finger, selv om ting har blitt tatt opp mange ganger. Er møkk lei selv, og ser etter noe annet. Anonymkode: 73709...794 Det er mulig det er tilfelle på din arbeidsplass. Men ofte er bildet et annet enn det andre ser. Vi har noen slike du beskriver hos oss også. Men i motsetning til det de andre ser, ser ledelsen at de som andre anser som late og unnasluntrerne faktisk er de mest lønnsomme for bedriften. 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #7 Skrevet 5. april 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Lurt å legge dette på kg, for det var jo ikke gjenkjennelig i det hele tatt....🙄 Anonymkode: 028a9...b75 Hvis du vet hvem dette er, så må du gjerne si det til ham. Kanskje han skjerper seg på ordentlig. Han tror nok at vi ikke merker hvor lite han jobber. Takk for svar folkens. Jeg vet at det er vanskelig å si opp folk i fast stilling i Norge. Jeg er ikke interessert i å forlate skuta fordi vi har ett råttent egg. Vi har utrolig mange fantastiske folk, og det er en veldig god arbeidsplass. TS Anonymkode: 5c66f...d78 5
Illuminatum Skrevet 5. april 2021 #8 Skrevet 5. april 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er ekstremt vanskelig å si opp folk i Norge, uansett. Fast ansatte som har vært der i 7+ år, nesten umulig. Stillingsvernet er sterkt her. . Anonymkode: b1762...7a9 Nå er vel stillingsvernet enda sterkere i en del andre europeiske land, som Frankrike m fl. Det er ikke vanskelig å bli kvitt noen i Norge men en må følge reglene. Flere skriftlige advarsler er et must og at det man ikke følger det man avtaler skal endres 3
AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #9 Skrevet 5. april 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Hvis du vet hvem dette er, så må du gjerne si det til ham. Kanskje han skjerper seg på ordentlig. Han tror nok at vi ikke merker hvor lite han jobber. Takk for svar folkens. Jeg vet at det er vanskelig å si opp folk i fast stilling i Norge. Jeg er ikke interessert i å forlate skuta fordi vi har ett råttent egg. Vi har utrolig mange fantastiske folk, og det er en veldig god arbeidsplass. TS Anonymkode: 5c66f...d78 Du ter deg som at du er sjefen jo. «Jeg har sagt til sjefen mange ganger at det ikke er vits i å gi denne fyren flere sjangser» Samt at du stiller spørsmål på forumet om hvor vanskelig det er å si opp denne kollegaen - som er veldig gjenkjennelig for de som kjenner til dere. Tror du heller får håpe på at ikke kollegaen eller sjefen din leser dette å sier opp deg istedenfor eller anmelder deg da du har gått altfor langt med dette innlegget. Anonymkode: df78b...78e 4
AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #10 Skrevet 5. april 2021 Du må gå til verneombudet og tv på arbeidsplassen din. Skriftlig klage hver gang. Da må disse ta dette videre. Om ingenting skjer må du sende kopi til HR som da tar kontakt med verneombud, tv og sjefen på arbeidsområdet. Anonymkode: b6bf4...3f0 3
AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #11 Skrevet 5. april 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Du må gå til verneombudet og tv på arbeidsplassen din. Skriftlig klage hver gang. Da må disse ta dette videre. Om ingenting skjer må du sende kopi til HR som da tar kontakt med verneombud, tv og sjefen på arbeidsområdet. Anonymkode: b6bf4...3f0 Drastiske tiltak. Ts må ihvertfall ha klare beviser på denne personen. Det holder liksom ikke bare at ts ikke liker han og tar sjefsrollen på arbeidsplassen. Vil også si at vi er alle ulike, og på en arbeidsplass så må man legge egne holdninger bort. Jeg synes ts forteller i innleggene sine at hun ikke liker denne mannen, og vil gjerne ha han fjernet fra arbeidsplassen. Da kan jeg fortelle hvordan det er å være den som er mislikt av andre. Jeg jobbet med noen sterke personer som klart gav uttrykk for å ønske seg min stilling. Uten å si for mye så endte jeg opp først med sykemelding, så på AAP der jeg er nå. Må også gå til psykolog å traumebehandling for å mestre dagene. Jeg har nå mye lavere inntekt, har mye angst og uro - noe jeg aldri har hatt tidligere, er mistenksom til alle mennesker. Om jeg noen gang klarer å komme tilbake i arbeidslivet er uklart. Klart man ikke skal få gjøre som man vil på jobb, men la nå sjefen ta seg av denne mannen, og du som kollega trekker deg tilbake. Din adferd kan ødelegge en annens liv og helse. Anonymkode: df78b...78e 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #12 Skrevet 5. april 2021 Det er mulig å få sagt han opp, men veien dit er nærmest umulig. Saksbehandlingen og prosessene rundt en slik oppsigelse må være 100% etter boka, hvis ikke taper arbeidsplassen. Det er nesten for sent å begynne å gi han advarsler pga dårlig jobb og dårlige holdninger ettersom ledelsen deres har vært så tafatte i alle år, så det grunnlaget kan dere bare glemme. Slike ting må tas momentant! Ettersom du jobber under ledere som er tafattet og konfliktskye ettersom dem ikke har tatt tak, så vil dem aldri klare å få en 100% riktig oppsigelsesprosess heller. Det eneste som kan få han oppsagt er at han gjør større feil som bedriften og/eller ansatte er skadelidende for. Flere ganger, etter at ledelsen har korrigert han skriftlig hver gang. Ettersom han er lat og såpass erfaren, så vil det mest sannsynlig ikke skje at han gjør store feil flere ganger etter å ha blitt korrigert. Så svaret mitt er: Nei, dere klarer ikke å få han oppsagt. Og det kan du takke din passive og elendige ledelse for som har latt dette eskalere over tid. Anonymkode: 8293e...893 3
AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #13 Skrevet 5. april 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Men siden han ikke kan være i døgnkontinuerlig stilling, som han er ansatt til å være, kan man ha en sak der, selv om han er sykemeldt? Anonymkode: 5c66f...d78 Denne misset jeg. Ja, her har dere oppsigelsesgrunn. Hvis han ikke etter 1 år med sykepenger og 1 eller 2 år med permisjon klarer å gå tilbake til 100% helkontinuerlig turnus igjen, så kan han bli oppsagt med begrunnelse "sykdom". Da fordi han ikke er i stand til å dekke hans egen stilling. Som er helkontinuerlig turnus. Arbeidsgiver må for all del ikke begynne å tilrettelegge slik at vedkommende får lov til å jobbe over lengre tid f.eks dagtid. Lar arbeidsgiver han få lov til dette over tid, så svekkes oppsigelsesgrunnen. Arbeidsgiver må kun tilrettelegge rundt arbeidstid iht. den lovpålagte tilretteleggingsperioden på 8 uker jf. trygdeloven. Er målet å si han opp pga sykdom så må det ikke skje lenger enn dette. Arbeidsgiver har INGEN PLIKT i å opprette en ny stilling til han fordi han ikke kan jobbe helkontinuerlig turnus og/eller 100%, som er hans stilling. Lar dere han jobbe f.eks kun dagtid over lengre tid så viser dere både han og NAV at dere har et behov som kan dekkes på dagtid, som vedkommende da kan jobbe i. Det er faktisk enormt viktig at dere ikke tilrettelegger noe mer utover den lovpålagte tilretteleggingsplikten. Statlige arbeidsplasser bruker ofte begrunnelsen "man kan ikke forskjellsbehandle, og man må unngå at potensielt flere sykemelder seg fra helkontinuerlig turnus og inn i dagsstillinger". Det er en fair grunn til å ikke tilrettelegge når det kommer til arbeidstid. For tilrettelegges arbeidstiden over lang tid hos han, så krever andre det samme når andre blir syke. Og dere har det gående. Anonymkode: 8293e...893 5
AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #14 Skrevet 5. april 2021 Det er nærmest umulig å si opp noen med fast stilling med mindre det er snakk om nedbemanning. Og der ville denne personen stilt sterkt på grunn av ansenitet Anonymkode: ebf20...a7e
AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #15 Skrevet 5. april 2021 Ut fra det du forteller er det bare å glemme å si han opp. Det er ikke i nærheten av å være nok. Det er så langt fra mulig at det er ikke noe vits å utdype engang. Bare legg det bak deg og bit tennene sammen. Feilansettelser skjer alle bedrifter. Anonymkode: aabc7...c1c
AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #16 Skrevet 5. april 2021 Hvor sier jeg at jeg ikke liker ham som person? Jeg liker ikke jobben han gjør, og det har jeg sagt klart ifra til sjefen om. Etter min mening har han fått nok sjanser når han ikke har klart å skjerpe seg etter så mange samtaler i løpet av 10 år. Jobben han gjør er langt under det som er forventet av oss og han drar ned hele gruppa. Vi andre må da gjøre jobben han ikke gjør, så det blir mer arbeid på oss. Det er ingen tvil om at jobben han gjør er elendig. Det får være grenser hvor lenge firmaet skal drive veldedighet og ikke kreve at han gjør en skikkelig jobb. De fleste på gruppa vår har klaget på ham til sjefen vår flere ganger. Han blir kalt inn til samtale, får beskjed om å skjerpe seg, og så litt etterpå er alt som før. Ingenting skjer. Dette har pågått i ca 10 år. Er det da ikke lov å lure på hva man kan gjøre med situasjonen uten å bli beskyldt for å ha en personlig vendetta mot personen? Han er udugelig, men er også den med høyest og mest relevant utdannelse av oss, en av de med høyest ansiennitet, og også i gradert sykemelding nå pga sykdom i hjemmet. Han hadde gjort en mye bedre jobb hvis han bare gadd. Han er veldig smart og kan veldig mye. Jeg har flere på gruppa som nå er skikkelig drittlei av at denne fyren slipper unna med å gjøre nesten ingenting i 10 år. Det skader også moralen i gruppa. Hvis man kan slippe unna med å gjøre så dårlig jobb som han gjør, hvorfor skal vi andre da stå på og prøve å gjøre en god jobb? Takk for tipset om formell klage til HR, og tipset om å ikke tilrettelegge mer enn vi må. Jeg skal ta dette videre med sjefen. Han er en veldig god sjef, bortsett fra mangelen på baller. Jeg ønsker ikke å sette ham i et dårlig lys ovenfor HR ved å gå utenom ham. Vi har faktisk ikke denne stillingen han sitter i nå. Han er bare på toppen og så dekker vi andre skiftene hans med overtid. Det blir mye overtid på oss andre... Men vi har nok... Vi ender vel med å måtte søke om å få lov til å få ta mer overtid alle mann. TS Anonymkode: 5c66f...d78 3
AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #17 Skrevet 5. april 2021 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Ut fra det du forteller er det bare å glemme å si han opp. Det er ikke i nærheten av å være nok. Det er så langt fra mulig at det er ikke noe vits å utdype engang. Bare legg det bak deg og bit tennene sammen. Feilansettelser skjer alle bedrifter. Anonymkode: aabc7...c1c For alt vi vet så kan det være ts som er problemet. Ts virker ikke videre sympatisk i omtale av hverken kollega eller leder, og ts forteller leder hva hen skal gjøre. Ts har ikke noe med at kollegaen må jobbe redusert for å ta seg av barn når konen er syk under graviditet. Kollega og leder har nok en avtale rundt dette, men likevel så ønsker ts at mannen skal få oppsigelse. Ts sier også at leder ikke har baller. Det virker som at ts heller hadde sett seg selv i leders sted. Anonymkode: df78b...78e 2
AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #18 Skrevet 5. april 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvor sier jeg at jeg ikke liker ham som person? Jeg liker ikke jobben han gjør, og det har jeg sagt klart ifra til sjefen om. Etter min mening har han fått nok sjanser når han ikke har klart å skjerpe seg etter så mange samtaler i løpet av 10 år. Jobben han gjør er langt under det som er forventet av oss og han drar ned hele gruppa. Vi andre må da gjøre jobben han ikke gjør, så det blir mer arbeid på oss. Det er ingen tvil om at jobben han gjør er elendig. Det får være grenser hvor lenge firmaet skal drive veldedighet og ikke kreve at han gjør en skikkelig jobb. De fleste på gruppa vår har klaget på ham til sjefen vår flere ganger. Han blir kalt inn til samtale, får beskjed om å skjerpe seg, og så litt etterpå er alt som før. Ingenting skjer. Dette har pågått i ca 10 år. Er det da ikke lov å lure på hva man kan gjøre med situasjonen uten å bli beskyldt for å ha en personlig vendetta mot personen? Han er udugelig, men er også den med høyest og mest relevant utdannelse av oss, en av de med høyest ansiennitet, og også i gradert sykemelding nå pga sykdom i hjemmet. Han hadde gjort en mye bedre jobb hvis han bare gadd. Han er veldig smart og kan veldig mye. Jeg har flere på gruppa som nå er skikkelig drittlei av at denne fyren slipper unna med å gjøre nesten ingenting i 10 år. Det skader også moralen i gruppa. Hvis man kan slippe unna med å gjøre så dårlig jobb som han gjør, hvorfor skal vi andre da stå på og prøve å gjøre en god jobb? Takk for tipset om formell klage til HR, og tipset om å ikke tilrettelegge mer enn vi må. Jeg skal ta dette videre med sjefen. Han er en veldig god sjef, bortsett fra mangelen på baller. Jeg ønsker ikke å sette ham i et dårlig lys ovenfor HR ved å gå utenom ham. Vi har faktisk ikke denne stillingen han sitter i nå. Han er bare på toppen og så dekker vi andre skiftene hans med overtid. Det blir mye overtid på oss andre... Men vi har nok... Vi ender vel med å måtte søke om å få lov til å få ta mer overtid alle mann. TS Anonymkode: 5c66f...d78 Det er ikke du som skal mene noe mht om han har fått nok sjanser eller ikke. Det er leder som avgjør det. Hvordan vet du at han har vært kalt inn på teppet tidligere? Leder har ikke lov til å fortelle andre ansatte om det. Anonymkode: df78b...78e 2
AnonymBruker Skrevet 6. april 2021 #19 Skrevet 6. april 2021 Det må vel være lov å mene noe om ens egen arbeidssituasjon all den tid denne kollegaens prestasjon går direkte utover ts med merarbeid og overtid? Uten at det betyr at ts vil ta over sjefens rolle...igjen: det må være mulig å lufte frustrasjon når ens sjef ikke behandler problemstillinger en tar opp. At dere her synser og ilegger ts andre motiver er lettere usmakelig. Virker å være totalt krise om man tar opp situasjoner som omhandler kollegaers arbeidsinnsats her inne, kommer alltid en eller annen og skal prøve å vri skylden over på ts🤦♀️🤦♀️🤦♀️ Anonymkode: 26dcc...e19 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå