AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #1 Skrevet 5. april 2021 Er så lei meg! I dag tippa vekta over 70 etter en mnd på 5:2 dietten. Fra rundt novembe har jeg altså gått opp 10 kg... Jeg nærmer meg 50 og passer godt på hva jeg spiser. Beveger meg hver dag. Ikke kjempehard trening, da jeg har problemer med knær og rygg, men jeg går gjerne i hvertfall 1 time i oppover og nedoverbakker. I dag fikk jeg nesten ikke kneppet igjen favorittbuksa mi, og fikk gnagsår mellom lårene etter rusleturen 😳. Ifølge legen er det ikke noe galt med prøvene mine. Har også testet stoffskiftet, men det er visst også innafor. Synes selv jeg begynner bli litt pløsete i ansiktet (under øynene) og sliter med rastløse føtter når jeg har lagt meg på kvelden. Men alle prøver er altså fine. (går på hormontilskudd pga overgangsalder - men etter hva jeg har forstått så skal slikt tilskudd motvirke sterk vektøkning da det tilfører kroppen det en mister i min alder) Kjente i dag på et skikkelig tungsinn... Vet ikke hva jeg kan gjøre for noe mer. 😥 Anonymkode: 75049...21c
AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #2 Skrevet 5. april 2021 Hva spiser du i løpet av en dag? Teller du kalorier? Anonymkode: a86ab...4e8
AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #3 Skrevet 5. april 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Hva spiser du i løpet av en dag? Teller du kalorier? Anonymkode: a86ab...4e8 Ligger på rundt 1500 kalorier pr dag. Telte mye tidligere, så jeg har litt kontroll. På fastedagene har jeg spist rundt 500 kalrier (5:2 dietten) Anonymkode: 75049...21c
AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #4 Skrevet 5. april 2021 Finn ut av kaloribehovet ditt, og så må du være nøyaktig og helt ærlig med kaloritellingen. Da går det. Anonymkode: 67eb4...be8 7
maseprateren Skrevet 5. april 2021 #5 Skrevet 5. april 2021 1500 kalorier per dag og du bare øker i vekt? 3
Gjest HarryDotter Skrevet 5. april 2021 #6 Skrevet 5. april 2021 En voksen kvinne skal vel ha rundt 1500-1800 kalorier per dag om jeg ikke husker feil? Og da snakker vi for å gå i null med tanke på vekta. Stoffskifteproblemer kan være årsak til uønsket vektøkning uten å overspise, men du skriver spesifikt at det er fint hos deg? I teorien skal matematikken være enkel: spis mindre kalorier enn 1500 om dagen, og kroppen vil miste vekt. Om du er svært nøye med kaloriinntaket ditt og du fortsatt øker i vekt så må noe annet være galt. Husk også at trening gir liten effekt på vekta. Om du har fokus på det som hovedgreia for å miste fett, så vil du slite.
AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #7 Skrevet 5. april 2021 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Har også testet stoffskiftet, men det er visst også innafor. Anonymkode: 75049...21c Mitt stoffskifte var også "innafor" i følge fastlegen, men etter en sjekk hos en privatlege like etterpå (i forbindelse med noe annet), fikk jeg konstatert at stoffskiftet mitt på kort tid (i forbindelse med overgangsalderen) hadde endret seg kraftig fra litt over snittet til litt under anbefalt grense. Fastlegen mente altså at litt under grensa var innafor, mens denne andre legen mente at nedgangen var så stor at dette hadde påvirket vekten min kraftig selv om kostholdet og aktiviteten var som før. Anonymkode: 06cc7...1a8 1
Gjest Powerball Skrevet 5. april 2021 #8 Skrevet 5. april 2021 Samler du på deg masse vann? Har du hovne ankler?
AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #9 Skrevet 5. april 2021 MÅ du gå på dette hormontilskuddet? Kan så klart hende det tukler såpass mye med kroppen din at du holder på mye vann, som gjør at vekten øker selv om du egentlig ikke legger på deg. Jeg ville snakket med legen om dette. Det er fysisk umulig at en medisin eller et tilskudd ene og alene kan gjøre at du legger på deg flere kilo UTEN at du øker matinntak eller beveger deg mindre. Det er faktisk ikke slik kroppen vår fungerer, enten man vil tro det eller ikke. I de aller, aller fleste tilfeller så går man opp i vekt fordi man spiser for mye og beveger seg for lite. Man er uærlig med seg selv, ikke nøyaktig nok og ikke minst: utålmodig. Ting tar tid, og da er det ikke snakk om dager eller uker, men måneder. Den største feilen mange gjør er å gi opp for tidlig og ikke være nøyaktig og dedikert nok. Du kan regne ut hvor mange kalorier du trenger her. Husk å ikke overdriv aktivitetsnivået ditt. Du er middels aktiv om du har en fysisk krevende jobb og er i aktivitet store deler av fritiden, for eksempel. Om du har en kontorjobb og går litt turer på fritiden så er du lite aktiv. Å gå i oppoverbakker og nedoverbakker er ikke tungt i og for seg med mindre du faktisk får opp pulsen. Om du har lav puls under hele gåturen så er det jo ikke trening, men det er bevegelse, og bevegelse er bedre enn ingenting. Husk det! Det ideelle vil jo være å få hjertepumpa til å gå, og få pulsen høyt opp et par timer i løpet av uka. Når man teller kalorier er det også viktig å telle stekesmør, olje, drikke og rett og slett alt man putter i munnen. Det er hele poenget med kaloritelling. Det er viktig å dobbeltsjekke at næringsinnholdet som er listet i appen du bruker, stemmer overens med det faktiske produktet. Anonymkode: 6ff88...9b8 3
Gjest Powerball Skrevet 5. april 2021 #10 Skrevet 5. april 2021 HarryDotter skrev (1 minutt siden): En voksen kvinne skal vel ha rundt 1500-1800 kalorier per dag om jeg ikke husker feil? Og da snakker vi for å gå i null med tanke på vekta. Stoffskifteproblemer kan være årsak til uønsket vektøkning uten å overspise, men du skriver spesifikt at det er fint hos deg? I teorien skal matematikken være enkel: spis mindre kalorier enn 1500 om dagen, og kroppen vil miste vekt. Om du er svært nøye med kaloriinntaket ditt og du fortsatt øker i vekt så må noe annet være galt. Husk også at trening gir liten effekt på vekta. Om du har fokus på det som hovedgreia for å miste fett, så vil du slite. Enig i at om man går under 1500 kcal per dag så bør man gå drastisk ned i vekt med normalt aktivitetsnivå. En enkelt brødskive med pålegg er jo alene 200 kcal. Hos meg er det som du siee; at det hjelper ikke å trene for å gå ned i vekt. Det klarer man ikke med mindre man har flere timer hver eneste dag til å trene, noe de færreste med full jobb og barn har. For å gå ned i vekt så må jeg spise med fornuften og ikke med følelsene, samt drikke 2 liter vann daglig og spise masse grønnsaker gjennom dagen for å unngå den verste sultfølelsen.
AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #11 Skrevet 5. april 2021 1 hour ago, Powerball said: Samler du på deg masse vann? Har du hovne ankler? Har alltid hatt forholdsvis hovne ankler. Har også alltid hatt kraftige legger. (Er bygd med forholdsvis kraftig underkropp og spedere overkropp). Anonymkode: 75049...21c
AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #12 Skrevet 5. april 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: MÅ du gå på dette hormontilskuddet? Anonymkode: 6ff88...9b8 Fant ut da jeg kuttet ut p-piller at jeg slet med ekstrem PMS. Hormontilskuddet demper dette + at godt voksne kvinner trenger litt ekstra med tanke på skjelettet etc Anonymkode: 75049...21c
AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #13 Skrevet 5. april 2021 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Ligger på rundt 1500 kalorier pr dag. Telte mye tidligere, så jeg har litt kontroll. På fastedagene har jeg spist rundt 500 kalrier (5:2 dietten) Anonymkode: 75049...21c Jeg tenker at du underteller, Ts. Ta en dag og legg ALT på vekta. Og bruk kaloriene bakpå pakken, ikke bruk «standard» kalorier på nett. Bare en eneste dag - sånt er ikke sunt i lengden. Men gjør dette en dag og ikke juster mengden du spiser. Jeg er sikker på at du teller feil, fordi alle teller feil. Når du går på butikken fremover - snu pakkene og les bakpå. Et brød eller knekkebrød kan inneholde tre ganger så mye kalorier per vektenhet som en tilsynelatende helt lik vare. Så lær deg å lese bakpå og kjøpe den med lavest kaloritetthet. Så bør du justere kosthold sånn at 50% av alle måltider (frokost, lunsj, snack, kvelds) er frukt og grønt. Dette bør opp retning 75% til hverdags men et sted bør man begynne, og begynner man for hardt får man bare mageknip. Næringsrik men kalorifattig mat er nøkkelen til vektstabilitet, ikke dietter. Spiser du brød til 3 av dagens 4 måltider ville jeg revurdert det kostholdet. Våre forfedre som spiste så mye brød var bønder i mye aktivitet. Vi er det ikke. Anonymkode: 9443e...c01 4
Gjest HarryDotter Skrevet 5. april 2021 #14 Skrevet 5. april 2021 Powerball skrev (4 minutter siden): Enig i at om man går under 1500 kcal per dag så bør man gå drastisk ned i vekt med normalt aktivitetsnivå. En enkelt brødskive med pålegg er jo alene 200 kcal. Hos meg er det som du siee; at det hjelper ikke å trene for å gå ned i vekt. Det klarer man ikke med mindre man har flere timer hver eneste dag til å trene, noe de færreste med full jobb og barn har. For å gå ned i vekt så må jeg spise med fornuften og ikke med følelsene, samt drikke 2 liter vann daglig og spise masse grønnsaker gjennom dagen for å unngå den verste sultfølelsen. Helt riktig. Det er ikke aktivitetsnivå i seg selv som øker eller senker vekten. Derfor har trening svært liten effekt på fettap. Det gir god gevinst med tanke på den generelle helsa og kondisjonen, men ikke vekten. Det er kaloriinntaket som styrer det. Og jukser man litt der, uten å ha helt kontroll på det, så står man stille eller øker i vekt. Alt ettersom hvor slapp man er i hverdagen. Og er man rundt 45-60 så blir det ikke enklere å tape vekt. Ts må kjøre en knallhard kalori oversikt for å lykkes.
AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #15 Skrevet 5. april 2021 Jeg sliter med noe av det samme og mistenker at det skyldes at overgangsalderen er i gang. I januar telte jeg absolutt alt jeg puttet i kroppen & lå på et snitt på 1400 kcal og var i aktivitet. Og gikk ned bare 1 kg! Jeg ble helt oppgitt. Jeg skal gå løs på korona-kiloene igjen. Men tenker at jeg må ta en ny strategi siden den jeg har brukt før ikke funker. Nå skal jeg spise så mye grønnsaker jeg orker, spise balansert for øvrig og gå hver dag. Håper det går denne gangen! Ikke gi opp, det er flere av oss som merker at kiloene sitter ekstra godt etterhvert som vi blir eldre! Anonymkode: dcd23...1d7 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #16 Skrevet 5. april 2021 Ville forsøkt å telle helt nøyaktig et par dager for å se om det er noen «skjulte synder» i kostholdet ditt. Hvis man i utgangspunktet trenger 1700 for å vedlikeholde vekten vil jo noen ekstra brødskiver eller litt for mye middag velte hele kaloriregnskapet. 500 kalorier for mye hver dag blir ti kilo på 5 måneder. Anonymkode: b34c8...efe
AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #17 Skrevet 5. april 2021 Jeg ville sjekket hvor mange kalorier du faktisk får i deg. Det er mulig at du ubevisst koser deg litt ekstra på spisedagene fordi du 'faster' (500kcal) to dager i uken. Anonymkode: fa86f...d1e
AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #18 Skrevet 5. april 2021 Jeg tror noen kropper bare tviholder på kiloene, jeg fulgte en matplan til punkt og prikke, men gikk ikke ned ett eneste gram. Jeg måtte i ekstremt kaloriunderskudd for at vekten gikk nedover. Lå på ca 600 kalorier om dagen, og det gadd jeg ikke. Jeg lærte meg istedenfor å elske kroppen min slik den er❤️ Anonymkode: 8786c...f38
Ny Bruker Skrevet 7. april 2021 #20 Skrevet 7. april 2021 Jeg har funnet opp ved å prøve og feile at jeg går opp ved en diett på 1600 kcal per dag. Men går sakte ned hvis jeg ligger på 1200-1300 kcal. Så jeg hadde startet å loggføre alt jeg spiser for å finne ut hvilken mengde næring akkurat min kropp trenger. 2000 kcal for kviner er vist en myte.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå