AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #1 Skrevet 5. april 2021 Siden det ble så mye reaksjon på harry-mat er det lurt med en tråd som belyser høykulturell mat. Hva er egentlig høykulturell mat? Siden det er så mange eksperter her inne gleder jeg meg til å lære meg masse. ❤️ Anonymkode: cf94d...33c 2
AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #2 Skrevet 5. april 2021 Det var også et ord. Mener du "bedre mat"? Da tenker jeg generelt sunt kosthold og variert mat. Lov å bruke torosaus, men alt er ikke halvfabrikat. Anonymkode: ea3c0...300 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #3 Skrevet 5. april 2021 Mat en lager selv fra bunnen med gode, ferske råvarer. Ikke sånne takeaway greier som burger, sushi, tapas, pizza ol. Anonymkode: 3dabf...509
AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #5 Skrevet 5. april 2021 Jeg har spist på alt fra tre-stjerners michelinrestauranter. Til McDonalds på vei hjem fra byen. Eller take-away sushi når vi rett og slett ikke gidder annet en fredag. I hverdagen går det mest i enkle retter. Som grønnsakssupper, ovnsbakt fisk med grønnsaker, pokebowls, og lignende. I helgen kan vi bruke litt mer tid, gjerne sjøkreps med urte- og hvitløkssmør, eller helstekt indrefilet av kalv. Og kaller uten problemer enkelte av valgene våre gjennom en normal uke for harry-mat, men godt er det Men høykulturell? Jeg forstår virkelig ikke hva kultur har å gjøre med mat? Anonymkode: 57f82...5a3 1
Fabienne Skrevet 5. april 2021 #6 Skrevet 5. april 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Siden det ble så mye reaksjon på harry-mat er det lurt med en tråd som belyser høykulturell mat. Hva er egentlig høykulturell mat? Siden det er så mange eksperter her inne gleder jeg meg til å lære meg masse. ❤️ Anonymkode: cf94d...33c Du sitter sikkert selv med fasiten siden "høykulturell mat" er et begrep du har funnet på selv. Det hadde jo vært interessant å vite hva du tenker da. Er det all mat laget fra bunnen? Kortreist, økologisk kjøtt og grønnsaker av høy kvalitet, tilberedt på best mulig måte? Fisk og skalldyr rett fra havet? Dyre og sjeldne, gjerne importerte råvarer som gåselever fra Frankrike, trøfler, eller sushi belagt med bladgull (det var en trend i Oslo en stund)? All mat som ikke er halvfabrikata og/eller junkfood? Tradisjonell husmannskost utelukkende basert på norske råvarer i sesong? Alle matretter som ikke inneholder hermetisk mais? 2
AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #7 Skrevet 5. april 2021 Hva er høykulturell mat? Anonymkode: a9506...d95 1
Meadow Skrevet 5. april 2021 #8 Skrevet 5. april 2021 Høykulturell mat, hmm... Må være dyrt, eksklusivt, og enten veldig langreist eller veldig kortreist. 🤷♀️
AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #9 Skrevet 5. april 2021 Tenker at den består av et uber grønt kosthold hvor alt selvsagt er økologisk, kjøtt er noe en sikkert kjøper rett fra gården og få ting blir laget fra pose, om det blir det, er toro posen noe en gjemmer ganske raskt nederst i søppelet under gulerotskrellet.. Dess flere franske/italienske dressinger og oppskrifter dess bedre. Sakte mat som en kan bruke et par timer på er selvsagt et + og pasta lager en selvsagt selv som så meget annet de få gangene det eventuelt skulle bli spist. Om jeg spiser på en slik måte som beskrevet, nei ikke om du hadde betalt meg engang, mye heller harrytass. Men ut i fra mange av trådene her kan det virke slik Anonymkode: 64d60...d8a
Gjest TheCatLady Skrevet 5. april 2021 #10 Skrevet 5. april 2021 Jeg tror ikke at høykulturell er et begrep som passer for mat. Bare for å være litt pirkete. Anser meg selv som ganske opptatt av mat, men spiser mye forskjellig og absolutt alt er ikke spesielt fint. Noe jeg egentlig trodde var normalt. Til hverdags blir det mye enklere retter, men jeg prøver å lage det meste fra bunnen. Rett og slett fordi det smaker bedre og tar ikke så mye lenger tid å lage. I Norge er jo folk så opptatt av å vise hvor lite fint de spiser og alle skal helst være altetende. Om jeg skal overdrive litt.
Gjest O.G. Skrevet 5. april 2021 #11 Skrevet 5. april 2021 (endret) AnonymBruker skrev (2 timer siden): Siden det ble så mye reaksjon på harry-mat er det lurt med en tråd som belyser høykulturell mat. Hva er egentlig høykulturell mat? Siden det er så mange eksperter her inne gleder jeg meg til å lære meg masse. ❤️ Anonymkode: cf94d...33c Nouvelle cuisine er vel høy kulturell mat. Endret 5. april 2021 av O.G.
FrankDrebin Skrevet 5. april 2021 #12 Skrevet 5. april 2021 Meadow skrev (35 minutter siden): Høykulturell mat, hmm... Må være dyrt, eksklusivt, og enten veldig langreist eller veldig kortreist. 🤷♀️ Og knøttsmå porsjoner, så man må dytte i seg en burger eller noe på hjemveien. 2
Djungelvrål Skrevet 5. april 2021 #13 Skrevet 5. april 2021 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Hva er høykulturell mat? Anonymkode: a9506...d95 I Norge: Fårikål
Gjest O.G. Skrevet 5. april 2021 #14 Skrevet 5. april 2021 FrankDrebin skrev (3 minutter siden): Og knøttsmå porsjoner, så man må dytte i seg en burger eller noe på hjemveien. Er synd at presentasjonen av maten vektlegges mest, verst er det når maten kommer ut kald til gjesten pga kokkene har stått for lenge og jobbet med pyntingen.
AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #15 Skrevet 5. april 2021 FrankDrebin skrev (6 minutter siden): Og knøttsmå porsjoner, så man må dytte i seg en burger eller noe på hjemveien. O.G. skrev (1 minutt siden): Er synd at presentasjonen av maten vektlegges mest, verst er det når maten kommer ut kald til gjesten pga kokkene har stått for lenge og jobbet med pyntingen. Har aldri opplevd noe annet enn at det er både-og hos de beste restaurantene i verden. Har alltid blitt mer enn mett nok når jeg bestiller en set menu. Men er mulig lett å gjøre denne feilen om man går på en bedre restaurant, og bare bestiller hovedrett. Når man er vant med Egon, mens slike restauranter er lagt opp til en smaksopplevelse med minst 4-5 retter. Anonymkode: 57f82...5a3 4
Gjest O.G. Skrevet 5. april 2021 #16 Skrevet 5. april 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har aldri opplevd noe annet enn at det er både-og hos de beste restaurantene i verden. Har alltid blitt mer enn mett nok når jeg bestiller en set menu. Men er mulig lett å gjøre denne feilen om man går på en bedre restaurant, og bare bestiller hovedrett. Når man er vant med Egon, mens slike restauranter er lagt opp til en smaksopplevelse med minst 4-5 retter. Anonymkode: 57f82...5a3 Stemmer det.
AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #17 Skrevet 5. april 2021 Jeg mauler parmesan ost som godteri 🤪 Anonymkode: 9a61c...6b5
Fabienne Skrevet 5. april 2021 #18 Skrevet 5. april 2021 FrankDrebin skrev (19 minutter siden): Og knøttsmå porsjoner, så man må dytte i seg en burger eller noe på hjemveien. Det er nok dine fordommer. For deg er "høykulturell mat" ensbetydende med noe man ikke blir mett av? Det var jo en interessant tolkning. På den annen side er det vel å få fram folks fordommer som er hensikten med tråden. 2
Gjest Maayaaa Skrevet 5. april 2021 #19 Skrevet 5. april 2021 Om du med høykulturell mener motsetningen til harry, så er vel det nye nordiske kjøkkenet en bra kontrast. Ekstremt lokal mat, gjerne håndplukket/fanget i naturen og levert direkte til kjøkkenet. For vanlige forbrukere er vel bondens marked og Reko-ringen det motsatte av harry. Som når Lars Vaular chugger selvplukket østers og klinker en pet-nat. 😅 (Understreker at jeg ikke pleier å stemple mat som harry.)
AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #20 Skrevet 5. april 2021 Jeg har nok det mange vil betegne som en "posh" matvei. Mye fusionfood, nye retter, mye inspirasjon fra Asia og kombinasjon av teknikker. Jeg dehydrerer, rehydrerer, fermenterer og sylter. Bruker tang og tare, mat fra reko/bondens marked og handler også mye i Mathallen i Oslo. Kan ikke huske sist jeg kjøpte noe frossent eller noe fra f.eks Toro. Det er ikke noe som passer for alle da man både må ha tid, energi, råd og ikke minst lyst til å pushe seg selv i matveien, men det er veldig gøy! Kunne likevel ikke funnet på å "disse" folk som spiser annerledes enn meg, det viktigste er at folk spiser mat de selv liker Så får jeg bare stå på kjøkkenet og styre med mat på en måte mannen i gata aldri hadde brydd seg om, det er ikke for alle og det er helt greit! Det er forøvrig synd å lese hva slags bilde enkelte folk har av gourmetmat, man drar mett og fornøyd ut av gode restauranter og det gjelder også michelinrestauranter. Har aldri opplevd kald mat på bedre restauranter, den serveres oftere på varme tallerkener enn andre restauranter også. Men folk spiser forskjellig og det er helt meningsløst å skulle snakke ned andres matvaner, jeg synes det er fint at vi er forskjellige og setter pris på ulike typer mat. Det er det som gjør at man har ulike kjøkken og stiler man kan ta fra når man føler seg eventyrlysten på noe nytt Anonymkode: bcb76...9bc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå