AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #1 Skrevet 5. april 2021 Hallo Hva mener dere foreldre om lekevåpen og voldelige leker, og rollespill hvor noen later som de dreper og hvor de slår hverandre? Jeg har nulltoleranse, og har gått fint med eldste datteren vår, men nå som vi nettop har fått en sønn, har svigersøster og bror begynt å mase om at vi må kjøpe sånn og sånn til ham, og sammenligner ham med deres barn allerede 😨 (som de har null grenser for..). I en alder av tre år, gikk han rundt og lekte granny spill.. De mener nå at jeg er alt for streng og paranoid. Jeg mener at jeg ikke er det. Kommer sikkert til å bli litt rundere i kanten og kjøpe vannpistol og la barna leke det de vil innenfor trygge rammer, og ha dialog med barna mine. Derfor lurer jeg litt på, overdriver jeg? Har dere andre foreldre grenser for hvilke leker dere tillater og ikke? Anonymkode: 0a9a6...ada 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #3 Skrevet 5. april 2021 Da jeg vokste opp så hadde vi en nabo som var sånn. Vi synes alle de var superteite, både voksne og barn. Vi lekte cowboy & indianer, vi skjøt hverandre med pil og bue og lekegevær. Det var kjempegøy. Ingen av oss har blitt voldelige av det som voksne. Anonymkode: 928df...ad6 17
Khadira Skrevet 5. april 2021 #4 Skrevet 5. april 2021 Altså, nå kan jeg bare snakke av erfaring med at jeg selv ikke hadde grenser for sånne type ting når jeg var barn. Lekte med pistoler sammen med broren min, spilte GTA og hadde ikke noen grenser på hva som var "voldelig" sånn sett. Jeg tror ikke - iallfall merker jeg ikke noe til det selv - at jeg tok noen skade av det. Men alt med måte, er vel kanskje en god ting. 6
AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #5 Skrevet 5. april 2021 Helt enig i at Granny spill ikke er noe for små barn, men bortsett fra det synes jeg du overdriver til de grader. Har selv barn på din alder, her er jeg med og leker med lekesverd og pistoler av og til. Viktigste er å lære dem gode verdier i hverdagen, og lære dme å skille mellom lek, fantasi og virkelighet. Anonymkode: 334a6...714 5
AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #6 Skrevet 5. april 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Helt enig i at Granny spill ikke er noe for små barn, men bortsett fra det synes jeg du overdriver til de grader. Har selv barn på din alder, her er jeg med og leker med lekesverd og pistoler av og til. Viktigste er å lære dem gode verdier i hverdagen, og lære dme å skille mellom lek, fantasi og virkelighet. Anonymkode: 334a6...714 Selvsagt lekepistoler🙊 Anonymkode: 334a6...714 4
AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #7 Skrevet 5. april 2021 Det er ekstremt, TS. Jeg gjorde ikke annet enn å leke skytelek, fekte med lys sabel, lekeslåss og snøball krig med brødrene mine og vennene mine. Det er helt normalt. Anonymkode: d2338...02d 8
AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #8 Skrevet 5. april 2021 Hehe ok da skal jeg ta det til meg 😂 Men voldelige tv spill og granny og det greine der setter jeg en grense for altså.. Anonymkode: 0a9a6...ada 2
AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #9 Skrevet 5. april 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Helt enig i at Granny spill ikke er noe for små barn, men bortsett fra det synes jeg du overdriver til de grader. Har selv barn på din alder, her er jeg med og leker med lekesverd og pistoler av og til. Viktigste er å lære dem gode verdier i hverdagen, og lære dme å skille mellom lek, fantasi og virkelighet. Anonymkode: 334a6...714 Kommer kanskje lengre med det 😊 Anonymkode: 0a9a6...ada
Gjest Wanda1984 Skrevet 5. april 2021 #10 Skrevet 5. april 2021 Her har Nerf (lekepistoler) lekene vært tingen for gutten min og vennene hans siden de var 7, og nesten alle gutta på trinnet spiller fortnite, par unntak så...ingen utagering og voldelige hendelser, men mye teamarbeid (spes fortnite)
AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #11 Skrevet 5. april 2021 Jeg synes du er for streng, ja. Lekesverd, lekepistol, vannpistol er vanlige leker og oppfordrer ikke til vold. Ungene skjønner jo at det er bare lek, og at man skal leke på en måte sånn at ingen blir skadet. Selv om de leker med lekesverd, så finner de seg ikke en kjøkkenkniv og angriper folk. De skjønner jo forskjellen. Anonymkode: aae4a...78f 3
GammelKaktus Skrevet 5. april 2021 #12 Skrevet 5. april 2021 Så lenge ingen får så vondt at de gråter og alle er med på leken så ser jeg ikke problemet. De kan få leke som de vil uten at jeg skal legge meg ut i det. Vel er jeg hønemor men litt space må de få... Når jeg var liten så var det cowboy og indianer og så prøvde vi oss på Tekken i real life, med variert hell. Treåringen regner jeg jo med har søsken som har vist han Granny eller vært på besøk et sted der han har fått info. Husker godt guttungen alltid kom hjem med ny viten når han hadde vært på besøk oss andre barn med eldre søsken, var ikke måte på hvor mye informasjon han fikk på den korte tiden. 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #13 Skrevet 5. april 2021 Synes du overdriver. Det å leke med lekepistoler når du er 4 år gjør det ikke til en seriemorder som voksen. Du lærer barn om fantasi og realitet gjennom lek. Det er sunt og nødvendig. Det å krisemaksimere absolutt alt gjør mer skade enn nytte. Det å leke røft er god læring i empati og konsekvenser av handlinger. Da man lett kan skade noen ved et uhell, bli for ivrig og bestemt og det er faktisk bra for barns utvikling. Det er mye bedre enn å sitte inne å leke med ansiktsløse dukker og pedagogisk riktig innpakket i bobleplast hele tiden. Anonymkode: ffbec...9d1 3
Gjest byråkrati Skrevet 5. april 2021 #14 Skrevet 5. april 2021 Når man er barn har man ikke samme forhold til dreping og død som voksne. Man tenker og føler ikke faktisk vold og død når man leker som barn. (ikke som voksen som spiller skytespill heller, for den saks skyld) Når et barn spiller stigespill og faller ned trappen, så føler han ikke at han dør på ordentlig. Det er en lek, et spill. Så lenge leken ikke er ekstrem, så er det helt greit. Det er til og med sunt å lære forskjell på lek og virkeligheten.
AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #15 Skrevet 5. april 2021 Da jeg var liten så jeg på tom&jerry, powderpuff jentene og andre faktisk ganske voldelige barneserier, vi lagde tre-gevær og lot lekedinosaurene våre spise leke-mennesker. Vi vokste opp til å bli empatiske voksne med gode utdanninger og verdier. Ja, jeg synes du overdriver. Veldig. Anonymkode: b899c...952 2
AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #16 Skrevet 5. april 2021 Det er ikke den fysiske leken som er problem eller gjør folk voldelige, og til en viss grad så gjør jo ikke videospill og dataspill det heller - men barn som blir -oppdratt- av voldelige skjermspill og SPESIELT de som har helt ubegrenset tilgang til syke ting på nett, uten rammer, regler og foreldre som setter grenser, er kjærlige og normale og som oppdrar barna sine:) Med andre ord; omsorgssvikt og null grenser skaper grenseløse barn/ungdommer/mennesker - ikke 1 type spill, lek eller utforskning. Så at poden vil ut og skyte pil og bue, leke cowboy, ja til og med om han slåss iblant - det er normalt. Det viktige er jo at dere gir gutten deres det han trenger av kjærlighet, regler og følger med på hvordan han er og har det!:) Anonymkode: 13eba...2af 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #17 Skrevet 5. april 2021 Hos oss er det forbudt. Ungene får ikke lov til å ta med seg våpen og det skal heller ikke være i vårt hus. Begynner de å slåss, får de streng beskjed om å finne på noe annet. Anonymkode: 6874d...d8c 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #18 Skrevet 5. april 2021 Ja, du er for streng. Eller egentlig har du misforstått. Lekeslåssing gjør barn mindre aggressive. https://psykologtidsskriftet.no/fagartikkel/2007/12/boltrelek-og-lekeslassing-i-lekens-funksjon-i-psykoterapi-og-i-barns-normale Anonymkode: 1df37...ef9 2
Rararara Skrevet 5. april 2021 #19 Skrevet 5. april 2021 Her har vikingsverd, lyssabler og vannpistoler vært en del av uteleken fra de var veldig små. Nå er nerf en slager som innbyr til mye morsom lek. Jeg opplever at de lærer god kroppskontroll når de fekter med sverd og hiver vannballonger osv på hverandre. Vi bruker briller ved nerf og har ellers hatt regelen at de ikke skal sikte på hodet. Noen ganger har det endt i gråt, men jeg tenker det er læring i å finne ut hvor mye de tåler også. Lekeslåssing og bryting på trampolina kan ofte gå for langt, men det er ikke sånn at jeg automatisk stopper det. Jeg følger med og snakker om at man må sette grenser for seg selv og stoppe når noen sier stopp. De spiller også spill som mange anser som for voldelige, men far spiller med dem og har oversikt over hva spillene deres inneholder. (Jeg er langt mer bekymret for grooming inne på some eller chattespill enn voldelige spill.) det er vanskelig å være konsekvent når det er nulltoleranse for våpen. Hva når de finner en pinne som de fekter med i barnehagen? Hva om det er våpen som brukes på blink? 3
AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #20 Skrevet 5. april 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hallo Hva mener dere foreldre om lekevåpen og voldelige leker, og rollespill hvor noen later som de dreper og hvor de slår hverandre? Jeg har nulltoleranse, og har gått fint med eldste datteren vår, men nå som vi nettop har fått en sønn, har svigersøster og bror begynt å mase om at vi må kjøpe sånn og sånn til ham, og sammenligner ham med deres barn allerede 😨 (som de har null grenser for..). I en alder av tre år, gikk han rundt og lekte granny spill.. De mener nå at jeg er alt for streng og paranoid. Jeg mener at jeg ikke er det. Kommer sikkert til å bli litt rundere i kanten og kjøpe vannpistol og la barna leke det de vil innenfor trygge rammer, og ha dialog med barna mine. Derfor lurer jeg litt på, overdriver jeg? Har dere andre foreldre grenser for hvilke leker dere tillater og ikke? Anonymkode: 0a9a6...ada Hvilke leker som er så gale? Nerf? Pil og bue? Leke politi og røver? Helt normale gøye gutteleker. Men siden du bare har hatt jente er du vel vant til prinsesse leker?Her hadde jenten nerf og! Anonymkode: 111d8...9a8 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå