Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har jobbet en del innen helse, både på sykehjem, hjemme hos en bruker, og nå i hjemmetjenesten. Jeg utdanner meg til å bli helsefag, men når jeg er ferdig utdannet, vet jeg ikke hva jeg skal. Når jeg har snakket med tidl. kollegaer om deres erfaringer og hvor de trivdes, får jeg inntrykk av at ingen liker hj.tj? De trives på sykehjem og på rehabiliterings-steder.

Jeg trives godt i hj.tj, fordi det er fysisk arbeid,  får brukt kroppen, det er hektisk, tiden går fort, og jeg trives med å gå rundt til brukerne, enn å ha alle på ett sted. Tror også jeg trives fordi jeg får jobbe "alene". Nå har jeg ikke så lang erfaring, så jeg ser jo kanskje ikke det de andre ser, som jobber 100%.

Så... Hva er galt med hj.tj?

Anonymkode: bf5a5...88e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Man ser så mye elendighet, ser hvor man ender selv som gammel.....huff.

Jeg orket det ikke mer, jobbet i Oslo. Var altfor nedbrytende, aldri mer.

Forstår tanken din bak variasjonen, man slipper å jobbe på et sted. Var derfor jeg startet med det, men ble for tungt mentalt å se livet til menneskene. Jeg er for empatisk som menneske, lever meg fullstendig inn i livet deres.

Anonymkode: 781f7...586

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er sykepleier. Jobbet en kortere periode i hjemmesykepleien. Trivdes godt! Jeg liker godt å jobbe selvstendig og å kunne konsentrere meg om en bruker av gangen. Ja, det kan være tidspress og stress, men da er det deilig å kunne tenke "nå hjelper jeg denne brukeren, og jeg har uansett ikke mulighet for å gjøre noe annet akkurat nå". På sykehjem/sykehus så kan jo kollegaer, pasienter, pårørende osv komme og forstyrre og man må avvise/avbryte støtt og stadig for å bli ferdig. Synes også arbeidsoppgavene var variert. Man kommer jo borti mye forskjellig. Eneste å tenke på er arbeidsforholdene. Noen hjem er ikke tilpasset i det hele tatt - og heller ikke mulig å gjøre noe med. Noen har svært små, varme bad som er krevende å jobbe på. Andre har ekle lukter, dårlig renhold. Dårligere arbeidsstillinger siden rommene ikke er tilrettelagt osv. Så man bør ha grei fysisk helse. Noe annet jeg likte godt var kjøreturene mellom brukerne. Fikk hvertfall en kort pause. Lettere å "sluntre" unna i 5 minutter hvis man MÅ innom bensinstasjonen på wc, kan spise noe i bilen på vei til neste, vil sjekke en prosedyre man er usikker på osv. På institusjon/sykehus har man ikke samme mulighet pga "evig" mas og alle følger med. Flere ganger jeg ikke har kunnet gått på wc da jeg jobbet på sykehus fordi pasienter ble regelrett forbanna om man snudde ryggen på vei til wc, de ropte og jeg unnskyldte med at jeg bare måtte på wc. 

Fordelen ved sykehjem er at man blir kjent med brukerne over tid. Man har alt på samme plass. Også har man kollegaer nærmere hvis det skulle være noe. Er nok mer sosialt også. 

Bofellesskap er også et alternativ. Blir litt som sykehjem, men hørt mange ikke har det like travelt. Ofte færre brukere, og litt mer dagligdagse oppgaver. Man jobber jo i hjemmet deres og føler det er litt mer avslappet atmosfære. 

Jeg ville ikke vært helsefagarbeider på sykehus. Da jeg jobbet der så jeg hvor mye de hadde å gjøre. De måtte ta seg av alt "drittarbeidet". Mye stell, skifting av senger, følge på wc/bekken, ta seg av urolige/demente pasienter, ta alle klokkene osv. 

Også har man jo hjemmeteam. Da kan man jobbe opp mot en bruker i hjemmet hans/hennes. Men mulig det kan bli lite utfordrende over tid. 

Rehabilitering kan jeg tenke er spennende om man liker å motivere, se endringer og er tålmodig. 

Aktivitetssentre er greit hvis du vil jobbe dag. 

Anonymkode: fd4af...0ed

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...