Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en lillesøster som sliter virkelig med schizofreni, og har vært gjennom utallige arbeidsutprøvinger. Legen har konkludert at hun ikke er i stand til å være arbeidsfør. Likevel mener NAV etter så mange år med utprøvinger at hun ikke er ferdig avklart.

Nå skal saken opp til trygderetten. De har lang saksbehandlingstid!!!!

Hvor lang tid tok det for dere?

Anonymkode: 0bd12...c43

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Alle som søker om ufør får det til slutt. Normal tidsbruk er 7-8 år. Det er selvsagt unntak begge veier.

Anonymkode: be8db...988

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Da er det bare å vente på hva trygderetten kommer frem til. Om det blir avslag der også så har hun i hvert fall noe konkret grunn, enten det er ikke prøvd ut nok i tiltak eller at de mener hun ikke har varig nedsatt arbeidsevne eller at hun ikke er ferdig behandlet. Også får man gå ut i fra det og gjøre noe med det, før hun søker igjen.

NAV lokal var jo tydeligvis enig i at hun skulle søke ufør, så fikk hun avslag hos NAV Arbeid og ytelser og hos klaginstansen. 

Og at en lege mener hun er ferdig behandlet betyr ikke at NAV er enig nei, alt må være prøvd ut først. Noen leger er litt kjappe der. 

Anonymkode: 43f43...70c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Alle som søker om ufør får det til slutt. Normal tidsbruk er 7-8 år. Det er selvsagt unntak begge veier.

Det synes jeg det er lang tid!

AnonymBruker
Skrevet

Uff..stakkars jente..håpe det ordner seg for henne. 

Anonymkode: 8264c...7e5

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvor er belegget ditt for å komme en slik uttalelse?

Anonymkode: 000bf...299

• Liker 3
Gjest Wanda1984
Skrevet

3år, 1 år sykemeldt og 2 år på aap. Ganske lett egentlig, ikke så lang tid. PTSD og fibromyalgi pga dårlig arbeidsforhold over lang tid. Fant også ut at jeg var udiagnostisert asperger, og etter det ble søknaden sendt...søkte bare om 60% ufør da jeg fikk tilbud om 40% tilrettelagt jobb🤗

AnonymBruker
Skrevet

Nei det er ikke riktig. Kjenner flere som fikk avslag. Også etter klage. 

Anonymkode: c310a...e1b

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Er ikke alltid arbeidsutprøving som er problemet. Jeg fikk innvilget ufør etter 6 år på AAP uten noe form for arbeidsutprøving. Jeg har vært for syk til å i det hele tatt starte opp. Og vi har diskutert det hele veien fra dag 1. Har hatt behandling konsekvent de 6 årene og har prøvd flere forskjellige terapiformer. Vært hos spesialist i 4 år. Har også så klart prøvd ut det som er av medisiner. 

Dersom man ikke har prøvd alt av behandling, så er det ofte en god grunn til avslag. Er du for syk for arbeidsutprøving så skal du ikke bli straffet for det.

Anonymkode: 6bfb4...f97

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men det er ikke pga diagnose man blir ufør. Det er av restarbeidsevne. Kan jo være nav mener det er flere ting å prøve ut, som medisiner f.eks. aner ikke. Men ja, det er vanskelig å bli uføretrygdet, og godt er det! 

Anonymkode: d0194...9bb

• Liker 4
Skrevet

Her var det Nav som pushet på varig ufør. Jeg var ikke klar for ufør,men Nav omgjorde søknaden.

Nå har jeg mange diagnoser, men håper fortsatt at jeg kan få jobbe litt. Tilrettelagt ig når jeg klarer. Mener de fleste har rest-evne men dagens samfunn er for 4 kantet. Synd da mange ville kunne jobbet hvis det var litt mer planlegging i bildet.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Nei det er ikke riktig. Kjenner flere som fikk avslag. Også etter klage. 

Anonymkode: c310a...e1b

Hva skjedde med de?

Wanda1984 skrev (27 minutter siden):

3år, 1 år sykemeldt og 2 år på aap. Ganske lett egentlig, ikke så lang tid. PTSD og fibromyalgi pga dårlig arbeidsforhold over lang tid. Fant også ut at jeg var udiagnostisert asperger, og etter det ble søknaden sendt...søkte bare om 60% ufør da jeg fikk tilbud om 40% tilrettelagt jobb🤗

Totalt 6 år på deg. Fikk du innvilget ufør med en gang?

Sugerøret skrev (19 minutter siden):

Her var det Nav som pushet på varig ufør. Jeg var ikke klar for ufør,men Nav omgjorde søknaden.

Nå har jeg mange diagnoser, men håper fortsatt at jeg kan få jobbe litt. Tilrettelagt ig når jeg klarer. Mener de fleste har rest-evne men dagens samfunn er for 4 kantet. Synd da mange ville kunne jobbet hvis det var litt mer planlegging i bildet.

Da har du vært heldig om det var NAV som pushet deg på varig ufør.

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Er ikke alltid arbeidsutprøving som er problemet. Jeg fikk innvilget ufør etter 6 år på AAP uten noe form for arbeidsutprøving. Jeg har vært for syk til å i det hele tatt starte opp. Og vi har diskutert det hele veien fra dag 1. Har hatt behandling konsekvent de 6 årene og har prøvd flere forskjellige terapiformer. Vært hos spesialist i 4 år. Har også så klart prøvd ut det som er av medisiner. 

Dersom man ikke har prøvd alt av behandling, så er det ofte en god grunn til avslag. Er du for syk for arbeidsutprøving så skal du ikke bli straffet for det.

Anonymkode: 6bfb4...f97

Det er akkurat det NAV driver med. Lillesøster er for syk til arbeidsutprøving. Likevel mener NAV at hun kan prøve det ene og det andre. Hun har nesten ikke krefter igjen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er akkurat det NAV driver med. Lillesøster er for syk til arbeidsutprøving. Likevel mener NAV at hun kan prøve det ene og det andre. Hun har nesten ikke krefter igjen.

Da bør hun jo prøve det NAV foreslår, selv om det åpenbart ikke vil gå. Det er jo en del av utprøvingen, å se om det går eller ikke. Selvfølgelig dumt å gå inn med en holdning eller tro på at det ikke kommer til å gå, for det vil nok registreres som motstand/motvilje, så det bør hun prøve å endre på.

Mange med den diagnosen fungerer veldig greit så lenge de ikke går av medisinene, så diagnosen alene er nok ikke en klar grunn til å få innvilget uføretrygd.

Anonymkode: 034eb...181

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Da bør hun jo prøve det NAV foreslår, selv om det åpenbart ikke vil gå. Det er jo en del av utprøvingen, å se om det går eller ikke. Selvfølgelig dumt å gå inn med en holdning eller tro på at det ikke kommer til å gå, for det vil nok registreres som motstand/motvilje, så det bør hun prøve å endre på.

Mange med den diagnosen fungerer veldig greit så lenge de ikke går av medisinene, så diagnosen alene er nok ikke en klar grunn til å få innvilget uføretrygd.

Er det negativt for saken hennes?

AnonymBruker
Skrevet

Noen ganger tar det litt tid. Det er ikke uvanlig med opp mot ti år med kurs, behandling, rehabilitering og arbeidsutprøving.

Folk som sier "få uføre" burde sendes til omskolering, forøvrig.

Anonymkode: cba47...e8d

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Er det negativt for saken hennes?

Det er klart negativt om hun motsetter seg utprøving, ja. Det er et krav til å være på AAP, blant annet.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Så sant

Anonymkode: 34365...88b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Noen ganger tar det litt tid. Det er ikke uvanlig med opp mot ti år med kurs, behandling, rehabilitering og arbeidsutprøving.

Folk som sier "få uføre" burde sendes til omskolering, forøvrig.

Anonymkode: cba47...e8d

I Norge skal alt ta lang tid. I tillegg sitter hyklekoret og sier ja, det skal være sånn. Det skal ta lang tid.

Dette sier man inntil man selv er i den situasjonen. Jeg blir så sur hver gang folk ikke forstår at det å vente i årevis er for lenge for den enkelte personen. 

AnonymBruker
Skrevet

Kjenner ei som fikk uføretrygd innvilget på under to måneder

Anonymkode: 3c633...fd0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Varierer veldig, var lett på 90-tallet og bakover.

Bor du på et lite sted er sjansen mye større.

Anonymkode: 46009...a7e

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...