Gå til innhold

Kjøpe billig leilighet eller spare mer EK?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Betaler i dag 10k i husleie. Anbefales det å kjøpe en billig leilighet til 2-2,5 mill raskest mulig,  for så å oppgradere? Eller leie lengre for å spare opp nok EK til noe man kan bo i lenge? Feks 3,5 mill. Hvor lenge bør man i såkalt bo i den lille leiligheten for at det skal lønne seg?

Anonymkode: ce334...9b9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Betaler i dag 10k i husleie. Anbefales det å kjøpe en billig leilighet til 2-2,5 mill raskest mulig,  for så å oppgradere? Eller leie lengre for å spare opp nok EK til noe man kan bo i lenge? Feks 3,5 mill. Hvor lenge bør man i såkalt bo i den lille leiligheten for at det skal lønne seg?

En tommelfingerregel er vel at man bør ha bortimot 5 års perspektiv når man kjøper, da flytting er dyrt, megler, dokumentavgift etc spiser fort flere hundretusen kroner. 

Anonymkode: 3dc6e...38d

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Kommer jo helt an på hvor lenge du vil bo der da :)

Du bør bo der minst ett år før du flytter, men det sies at pga dokumentavgift (når du kjøper) og megleravgift (når du selger) bør du bo et sted 3+ år. Har du en ok EK og kjøper for under 3 mill kan du regne med å betale under 10.000 på lånet i mnd, men du må jo betale andre ting i tillegg du har inkludert i husleie nå.

Fordelen med å kjøpe er jo at du betaler ned eget lån og opparbeider deg EK i mellomlegget (det du betaler ned Vs hva leiligheten selges for). Jeg hadde kjøpt nå om du har råd, og finner et sted du kan trives i et par år før du selger videre. Trivsel er viktig da.

Anonymkode: 1aa17...37c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Spare mer EK.

Anonymkode: 802bc...d5a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Hvor skal du kjøpe? Hvilken by har endel å si :)

Anonymkode: fde8e...ec8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hvor skal du kjøpe? Hvilken by har endel å si :)

Tønsberg 

AnonymBruker
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker said:

Kommer jo helt an på hvor lenge du vil bo der da :)

Du bør bo der minst ett år før du flytter, men det sies at pga dokumentavgift (når du kjøper) og megleravgift (når du selger) bør du bo et sted 3+ år. Har du en ok EK og kjøper for under 3 mill kan du regne med å betale under 10.000 på lånet i mnd, men du må jo betale andre ting i tillegg du har inkludert i husleie nå.

Fordelen med å kjøpe er jo at du betaler ned eget lån og opparbeider deg EK i mellomlegget (det du betaler ned Vs hva leiligheten selges for). Jeg hadde kjøpt nå om du har råd, og finner et sted du kan trives i et par år før du selger videre. Trivsel er viktig da.

Dette. Finn et billig sted hvor du kan bo i tre år. Du opparbeider deg så mye egenkapital som mulig innen den tid (nedbetaling av lån pluss sparing utenom om mulig) og kjøper et sted du kan bli boende en stund lengre.

Anonymkode: a09b4...9f0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Tønsberg 

Jeg ville kommet meg inn på boligmarkedet. Men, kun i en leilighet som du vet vil stige: på Kaldnes. Plassering har alt å si. Dersom du tenker å kjøpe på et usentralt sted: for all del VENT!

Hva med å kjøpe leilighet i sentrum og bare leie den ut? Og både spare og få betalt ned noe av leiligheten. Og isåfall da bare bo på samme sted - dersom leiligheten du ønsker å investere i blir for liten til å bo i i tre-fem år. Da er du med i boligmarkedet og i tillegg får hjelp til å betale ned litt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg ville kommet meg inn på boligmarkedet. Men, kun i en leilighet som du vet vil stige: på Kaldnes. Plassering har alt å si. Dersom du tenker å kjøpe på et usentralt sted: for all del VENT!

Hva med å kjøpe leilighet i sentrum og bare leie den ut? Og både spare og få betalt ned noe av leiligheten. Og isåfall da bare bo på samme sted - dersom leiligheten du ønsker å investere i blir for liten til å bo i i tre-fem år. Da er du med i boligmarkedet og i tillegg får hjelp til å betale ned litt.

Du vet man må betale 50% skatt på leilighet man leier ut?  Så regnestykket går ikke helt opp hvis TS skal leie en leilighet, kjøpe en leilighet og ha lån på den, betale 50% skatt på utleieinntekter og samtidig alt det kommunale osv. 😅

Anonymkode: 49cce...40a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ikke et godt råd. Du må også ha bodd i egen bolig minst de siste 12 mnd før du selger for å unngå stor skattesmell. Med så få år i margin som TS snakker om så er utleie ikke noe å tenke over egentlig. Spesielt ikke om TS selv må leie for å få dette til, det blir for dumt. Man kan først tenke på å leie ut (på en fornuftig måte) om man har en bolig nummer to, eller kan leie ut deler av boligen selvsagt.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvem gidder å bo på Kaldnes?? 

Anonymkode: b36f4...f36

AnonymBruker
Skrevet

Du vet man må betale 50% skatt på leilighet man leier ut?  Så regnestykket går ikke helt opp hvis TS skal leie en leilighet, kjøpe en leilighet og ha lån på den, betale 50% skatt på utleieinntekter og samtidig alt det kommunale osv. 😅

Anonymkode: 49cce...40a

Må vel kun betale rundt 22% skatt etter at felleskost. er trukket fra. Man må ikke betale 50%.

Er klar over at det ikke dekker alle mulige kostnader: hensikten er bare å holde følge i boligmarkedet: ha en fot i boligmarkedet og en fot i fond (eventuelt). Her i min bydel i Oslo har leiligheten min økt med over 700.000 kr på ett år, men mulig Tønsberg ikke er like utsatt? Jeg hadde hvertfall aldri turt å ikke vært i boligmarkedet i Oslo med sånn prisvekst ;)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke et godt råd. Du må også ha bodd i egen bolig minst de siste 12 mnd før du selger for å unngå stor skattesmell. Med så få år i margin som TS snakker om så er utleie ikke noe å tenke over egentlig. Spesielt ikke om TS selv må leie for å få dette til, det blir for dumt. Man kan først tenke på å leie ut (på en fornuftig måte) om man har en bolig nummer to, eller kan leie ut deler av boligen selvsagt.

Som jeg skrev til han over er det for «å ha en fot innenfor boligmarkedet». I Oslomarkedet har man ikke råd til å stå utenfor, boligprisene vil være på et helt annet nivå om fem år. :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvem gidder å bo på Kaldnes?? 

De som har råd.

AnonymBruker
Skrevet

De som har råd.

Mange som har råd ønsker ikke å bo på Kaldnes pga bråk. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville kjøpt nå. Mens du sparer opp mer EK går prisene opp. Bedre å kjøpe noe og betale til seg selv. I et historisk perspektiv har boligprisen alltid gått oppover, skal godt gjøres å tape. 

Anonymkode: cc05c...8af

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Boligprisene stiger fort, så du kommer aldri til å klare å spare deg opp nok EK fordi prisene galopperer fra deg.

Om 5 år koster boligen som i dag kostet 2,5 mill koster så 3,5 mill og du er like langt. Burde bare kjøpe deg bolig først som sist for å ikke tape penger på å stå utenfor markedet og se prisene stige for hvert år.

Hørt om renters rente?

En leilighet koster i dag 2,5mill. På et år stiger prisene med 15%. Så i 2022 koster leiligheten 2,875mill. Stiger prisene 15% også neste året så koster samme leilighet plutselig 3,306mill. Gjør du dette 5 ganger så er prisen på leiligheten over 5mill.

Anonymkode: 4a915...75b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva med andelsleilighet? Slipper man ikke dokumentavgift da? Jeg setter av 5000 i mnd nå til boligsparing, så "potten" er jo 15 000 på bolig i mnd da, enten det er sparing eller nedbetaling av gjeld. Jeg tenker at smertegrensen min går med rundt 3 år for å bo trangt, og det virker jo som at det kan være ok? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Mange som har råd ønsker ikke å bo på Kaldnes pga bråk. 

Kaldnes er i det minste en sikker investering. Dessuten er det nybygg, så det er duket for få "overraskelser" i veggene o.l. :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...