Gå til innhold

Såre familien med navn endring

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var en gang i tiden (15 år siden) med på reality program. Jeg tenkte at dette var noe som ville bli glemt etter 10 år. Dum som jeg var, tenkte jeg ikke over at ved evt jobb søking at de søker opp navnet mitt på nettet. Samt om man skal leie bolig osv. Jeg har ikke gjort noe drastisk eller fått avis oppslag av min deltagelse for 15 år siden, men det er jo mitt navn som kommer opp som deltager, samt bilde. Ja jeg vet om man er med på leken, så må man tåle steken. Men det går jo an med litt skadekontroll 15 år senere også. 

Jeg har 2 etternavn. Jeg opplyste bare om det ene den gang da. Så jeg har lyst til å ta vekk det etternavnet, og kun bruke det andre jeg har. Familien er sterkt imot dette. De vil ikke en gang snakke om det, får bare blankt nei hver gang jeg tar det opp, og det skal ikke en gang diskuteres. Selv om jeg de siste 10 årene bare har brukt det etternavnet jeg foretrekker ellers (some og hvordan jeg presenterer meg). Men det kan ikke skjules ved jobb søknad og kontrakter ellers... 

Jeg skjønner ikke hvorfor de er så opptatt av at jeg skal holde på det ene etternavnet. Eneste argumentet jeg har hørt er at de syntes det er bedre klang i hele navnet. Mot argumentet mitt da er jo at jeg er jo kvinne, og om jeg noen gang gifter meg så forsvinner jo hele etternavnet uansett 🙄

Hva syntes dere jeg skal gjøre? 

Og er det noen andre her som har gjennomført navne endring som familien ikke likte?

Anonymkode: 62808...eef

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har det. Jeg fjernet fars etternavn, da han ikke er en del av liver mitt og orket ikke å ha så jæv langt navn.. det ble veldig mye krangel men til syvende og sist så bestemmer jeg over meg selv og driter i hva andre mener om den saken

jeg synes du skal gjøre det beste for deg, det er ditt navn, det er du som må leve med det, og det er du som bestemmer

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Bytt navn, ikke si noe😉 Regner med du er voksen, siden du kunne være med på reality for så lenge siden. Hvordan skal de få vite det liksom?

Må du bytte navn om du gifter deg forresten??

Anonymkode: e0fef...c10

• Liker 28
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har 2 etternavn. Jeg opplyste bare om det ene den gang da. Så jeg har lyst til å ta vekk det etternavnet, og kun bruke det andre jeg har. Familien er sterkt imot dette. De vil ikke en gang snakke om det, får bare blankt nei hver gang jeg tar det opp, og det skal ikke en gang diskuteres.

Hvis du var med i et realityshow for 10 år siden, går jeg ut fra at du er godt voksen nå? Da bestemmer du jo dette helt selv. Personlig ville det brydd meg mindre at et voksent barn skiftet navn, enn at vedkommende skrev  "navn endring" og "jobb søknad". Og denne familien din, hva tenker de skjer hvis du gifter deg, får du ikke "lov" å skifte navn da heller?

Anonymkode: 7cd1e...dfd

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Bytt navn, ikke si noe😉 Regner med du er voksen, siden du kunne være med på reality for så lenge siden. Hvordan skal de få vite det liksom?

Må du bytte navn om du gifter deg forresten??

er bare vanlig å bytte etternavn til samma som mannen om man gifter seg 😅

• Liker 1
Skrevet

Du trenger ikke å argumentere. Du er voksen, og bestemmer helt selv. 

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

I gamle dager så. 

Anonymkode: 0ecc9...59f

• Liker 22
AnonymBruker
Skrevet

Du er vel voksen? Forstår ikke hvorfor hele familien dras inn i dette?

Gjør som du føler for. Hvis du ikke har noe forhold til etternavnet du kvitter deg med, så er det jo greit. Litt sårt for foreldre som bærer etternavnet, men sånn er det. 

Jeg er forøvrig ikke sikker på om du "må" bruke begge i jobbsøknad.

Anonymkode: 3e3d3...e87

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg var en gang i tiden (15 år siden) med på reality program. Jeg tenkte at dette var noe som ville bli glemt etter 10 år. Dum som jeg var, tenkte jeg ikke over at ved evt jobb søking at de søker opp navnet mitt på nettet. Samt om man skal leie bolig osv. Jeg har ikke gjort noe drastisk eller fått avis oppslag av min deltagelse for 15 år siden, men det er jo mitt navn som kommer opp som deltager, samt bilde. Ja jeg vet om man er med på leken, så må man tåle steken. Men det går jo an med litt skadekontroll 15 år senere også. 

Jeg har 2 etternavn. Jeg opplyste bare om det ene den gang da. Så jeg har lyst til å ta vekk det etternavnet, og kun bruke det andre jeg har. Familien er sterkt imot dette. De vil ikke en gang snakke om det, får bare blankt nei hver gang jeg tar det opp, og det skal ikke en gang diskuteres. Selv om jeg de siste 10 årene bare har brukt det etternavnet jeg foretrekker ellers (some og hvordan jeg presenterer meg). Men det kan ikke skjules ved jobb søknad og kontrakter ellers... 

Jeg skjønner ikke hvorfor de er så opptatt av at jeg skal holde på det ene etternavnet. Eneste argumentet jeg har hørt er at de syntes det er bedre klang i hele navnet. Mot argumentet mitt da er jo at jeg er jo kvinne, og om jeg noen gang gifter meg så forsvinner jo hele etternavnet uansett 🙄

Hva syntes dere jeg skal gjøre? 

Og er det noen andre her som har gjennomført navne endring som familien ikke likte?

Ingen i familien din kan bestemme om du skal endre på navnet ditt eller ta bort det ene etternavnet. Når navn føre til problemer som du nevner så er det naturlig å gjøre noe med det. Selv så har jeg endret navnet mitt uten at jeg sa noe til familien min. De har ikke noe med hva slags navn jeg velger. Over sin egen identitet bestemmer man selv og ikke basert på familien man er født i. 2 av mine venninner valgte å endre navnene sine fordi de ville ikke ha noe tilknytninger til hjemplassen etc.

Anonymkode: dcd0c...249

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis du var med i et realityshow for 10 år siden, går jeg ut fra at du er godt voksen nå? Da bestemmer du jo dette helt selv. Personlig ville det brydd meg mindre at et voksent barn skiftet navn, enn at vedkommende skrev  "navn endring" og "jobb søknad". Og denne familien din, hva tenker de skjer hvis du gifter deg, får du ikke "lov" å skifte navn da heller?

Anonymkode: 7cd1e...dfd

De er så stolte av navnet sitt og de tror jeg skammer meg over den siden av familien 🙄 de nekter å høre på mine begrunnelser, de skjønner ikke hvordan dette i media påvirker meg. Om jeg sier jeg blir søkt opp på nettet, får jeg bare motsvar «nei det gjør de ikke». Familien min er litt gammeldagse av seg og forstår ikke Internett 😩

ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De er så stolte av navnet sitt og de tror jeg skammer meg over den siden av familien 🙄 de nekter å høre på mine begrunnelser, de skjønner ikke hvordan dette i media påvirker meg. Om jeg sier jeg blir søkt opp på nettet, får jeg bare motsvar «nei det gjør de ikke». Familien min er litt gammeldagse av seg og forstår ikke Internett 😩

ts

Da får de være stolt over det. Deres valg skal ikke ha noe si for deg. Du velger selv om du vil beholde det eller ikke. Ta å endre navnet uten å si noe. Du på stå på ditt og ikke la deg bli kontrollert av familiens håpløse holdninger.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

ts

Men de trenger jo ikke vite noe? Med mindre dere bor sammen, og all posten din kommer i deres kasse, vil de jo aldri trenge å finne det ut? Jeg kunne kalt meg hva som helst i folkeregisteret, uten at familien min ville visst det. 

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nei, det er ikke vanlig. Det er gammeldags og selvutslettende.

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Det har blitt mindre og mindre vanlig. I flere tiår.

Anonymkode: 263fb...566

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Nei det er det ikke. Det er ikke noe som er "vanlig" ift navneendring lengre. 

• Liker 6
Skrevet

Men de trenger jo ikke vite noe? Med mindre dere bor sammen, og all posten din kommer i deres kasse, vil de jo aldri trenge å finne det ut? Jeg kunne kalt meg hva som helst i folkeregisteret, uten at familien min ville visst det. 

Det kan jo bli et spørsmål i arvesaker osv, også er det jo ikke sikkert at man aldri får navnet sitt i avisen igjen heller. Ville tro at man ikke har noen garanti for å alltid klare å holde det skjult. 

AnonymBruker
Skrevet

Om du deltok i et realityshow for 15 år siden er du nå minst 33 år gammel. Så for å være ærlig forstår jeg virkelig ikke avsnittet om at du ikke får lov. Om du er redd deg for at de skal bli såret, ja. Men "få lov"? Da hadde jeg klikket. 

Hadde uansett bare byttet, og informert om at slik blir det. Eller byttet, og ikke sagt noe. 

Uansett forstår jeg virkelig ikke dette med jobbsøking. Jeg jobber i et ekstremt konservativt yrke, og har vært involvert i rekrutteringen. Om noen kommer opp med noe slikt kunne vi ikke brydd oss mindre, det er historie, og CV de siste årene bidrar tyngst med tanke på hva de kan bidra med av verdi. 

Anonymkode: 4ea47...f00

• Liker 6
Skrevet

Kan du evt snu om på navnene, slik at det du ønsker blir etternavn og det du vil ha bort blir mellomnavn? Da må det vel være innafor i familien hvis det er så viktig. Og hvis ikke, bare skift uansett. Du er voksen og bestemmer selv. De kommer nok over det. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
LyseLine skrev (1 minutt siden):

Det kan jo bli et spørsmål i arvesaker osv, også er det jo ikke sikkert at man aldri får navnet sitt i avisen igjen heller. Ville tro at man ikke har noen garanti for å alltid klare å holde det skjult. 

Nei, for alltid går nok ikke. Men man slipper i alle fall diskusjonen her og nå, og man slipper å be om «godkjenning». 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
LyseLine skrev (Akkurat nå):

Hvorfor skulle man ønske å få navnet sitt i avisen igjen når TS vil bli mer anonym i samfunnet pga sin tidligere reality opptredning på tv?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...