Jaja, Skrevet 5. april 2021 #1 Del Skrevet 5. april 2021 (endret) Hei! Jeg har for øyeblikket liten lyst til å studere, men en utdanning jeg vurderer er Engelsk. Det har, siden ungdomsskolen, vært en av de få fagene jeg faktisk har interessert meg i. Dette gjelder egentlig språk generelt. Jeg har derimot liten lyst, iallfall for øyeblikket, å bli en lærer eller professor av noe slag. Vet det finnes andre jobber også, men må innrømme jeg er usikker på hva disse andre karrierer utenom lærer-veien innebærer. Lurer derfor litt på hva folk som tar eller har tatt utdanningen gjør eller tenker å gjøre når den er ferdig? Hva synes dere om utdanningen? Setter pris på alle svar Er veldig usikker om utdanningen er for meg, men tenkte at å spørre kunne hjelpe litt. Endret 5. april 2021 av Jaja, Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #2 Del Skrevet 5. april 2021 Tatt master i engelsk, tar nå ph.d som omhandler språkvansker hos de som har norsk som andrespråk. Jobbet som saksbehandler/rådgiver i mange år før jeg innså at jeg ville forske. Hva innen engelsk liker du? Det mange tenker er jo at en master i engelsk gjør deg god i engelsk, men det er jo egentlig en språk/lingvistikk/litteratur/ kulturutdanning/pedagogisk utdanning som bruker engelsk som lærespråk. Anonymkode: d6311...dea 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jaja, Skrevet 5. april 2021 Forfatter #3 Del Skrevet 5. april 2021 40 minutter siden, AnonymBruker said: Tatt master i engelsk, tar nå ph.d som omhandler språkvansker hos de som har norsk som andrespråk. Jobbet som saksbehandler/rådgiver i mange år før jeg innså at jeg ville forske. Hva innen engelsk liker du? Det mange tenker er jo at en master i engelsk gjør deg god i engelsk, men det er jo egentlig en språk/lingvistikk/litteratur/ kulturutdanning/pedagogisk utdanning som bruker engelsk som lærespråk. Anonymkode: d6311...dea Det høres interesant ut! Beklager dumme spørsmål, men hva gjorde du innen saksbehandling/rådgivning? Er allerede ganske grei i engelsk. Synes språk generelt er gøyt å lære, lærer for øyeblikket tysk på siden. Kunne egentlig studert ethvert språk (tror jeg hadde funnet det interessant uansett), men føler man kanskje får flere muligheter av å ta bachelor/master i engelsk enn andre språk. Grammatikk kan være frustrerende, men synes det er gøy på samme tid. Liker veldig godt å lese, synes å lære om litteratur og om andre kulturer er artig. Er usikker på lingvistikk, men synes det høres interessant ut å lære hva som f.eks. hva som skiller forskjellige språk etc. (om det går under lingvistikk?) Takk for svar forresten, setter pris på det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #4 Del Skrevet 5. april 2021 Jeg har master i engelsk og PPU! Vurderer Phd etterhvert. En fordel ved å studere engelsk er jo også at man tar et årsstudium i noe annet som bakes inn i bachelorgraden (det heter fag 2/breddeår, vi opererer i hvert fall slik ved NTNU), så da får man bredere kunnskap og kan velge et årsstudium som man kan bruke som undervisningsfag hvis man vil bli lærer (historie, religion, noe innen samfunnsvitenskap, biologi, nordisk — hva som helst egentlig!). Jeg vil anbefale det på det sterkeste. Selv spesialiserte jeg meg innen litteratur og syns det var utrolig gøy, fordelen med engelsk er at man har minst tre ting å spesialisere seg innenfor: litteratur, lingvistikk og historie. Dermed får man variasjon i løpet av bachelor og kan fordype seg i det man syns er mest spennende i bacheloroppgave/masterstudiet. Anonymkode: 48139...0c4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #5 Del Skrevet 5. april 2021 Jaja, skrev (3 minutter siden): Det høres interesant ut! Beklager dumme spørsmål, men hva gjorde du innen saksbehandling/rådgivning? Er allerede ganske grei i engelsk. Synes språk generelt er gøyt å lære, lærer for øyeblikket tysk på siden. Kunne egentlig studert ethvert språk (tror jeg hadde funnet det interessant uansett), men føler man kanskje får flere muligheter av å ta bachelor/master i engelsk enn andre språk. Grammatikk kan være frustrerende, men synes det er gøy på samme tid. Liker veldig godt å lese, synes å lære om litteratur og om andre kulturer er artig. Er usikker på lingvistikk, men synes det høres interessant ut å lære hva som f.eks. hva som skiller forskjellige språk etc. (om det går under lingvistikk?) Takk for svar forresten, setter pris på det Jobbet i universitetsadministrasjonen, startet som saksbehandler, ble så rådgiver og så leder. Har jobbet i alle mulige seksjoner, men savnet fag så gikk frivillig mange hundre tusen ned i lønn for å forske. Angrer ikke, men mange som stortrives i administrative stillinger og har alltid fått høre at min master er spennende. Har du sjekket ut sosiolingvistikk som fordypning? Det går på kultur, dialekter og generelt språk i et sosialt perspektiv ☺️ Anonymkode: d6311...dea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jaja, Skrevet 5. april 2021 Forfatter #6 Del Skrevet 5. april 2021 (endret) - Endret 5. april 2021 av Jaja, Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jaja, Skrevet 5. april 2021 Forfatter #7 Del Skrevet 5. april 2021 8 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg har master i engelsk og PPU! Vurderer Phd etterhvert. En fordel ved å studere engelsk er jo også at man tar et årsstudium i noe annet som bakes inn i bachelorgraden (det heter fag 2/breddeår, vi opererer i hvert fall slik ved NTNU), så da får man bredere kunnskap og kan velge et årsstudium som man kan bruke som undervisningsfag hvis man vil bli lærer (historie, religion, noe innen samfunnsvitenskap, biologi, nordisk — hva som helst egentlig!). Jeg vil anbefale det på det sterkeste. Selv spesialiserte jeg meg innen litteratur og syns det var utrolig gøy, fordelen med engelsk er at man har minst tre ting å spesialisere seg innenfor: litteratur, lingvistikk og historie. Dermed får man variasjon i løpet av bachelor og kan fordype seg i det man syns er mest spennende i bacheloroppgave/masterstudiet. Anonymkode: 48139...0c4 Takk! Om jeg velger Engelsk vil det være ved UiB, men skal sjekke om det er likt her. Håper det, for det høres interessant ut at man får tatt et årsstudium i noe annet i tillegg! Er også godt å vite at det er variasjon. Tusen takk for svar, setter pris på det 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #8 Del Skrevet 5. april 2021 Tok en mastergrad i engelsk, men aldri funnet relevant arbeid. Jobbet litt med administrasjon, litt med undervisning og litt med tekst, men også vært mye ledig. Hadde egentlig planlagt å ta PPU, men prøvd tre ganger uten å komme inn. Vurderer å prøve igjen i år. Anonymkode: 34c7a...289 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jaja, Skrevet 5. april 2021 Forfatter #9 Del Skrevet 5. april 2021 10 minutter siden, AnonymBruker said: Jobbet i universitetsadministrasjonen, startet som saksbehandler, ble så rådgiver og så leder. Har jobbet i alle mulige seksjoner, men savnet fag så gikk frivillig mange hundre tusen ned i lønn for å forske. Angrer ikke, men mange som stortrives i administrative stillinger og har alltid fått høre at min master er spennende. Har du sjekket ut sosiolingvistikk som fordypning? Det går på kultur, dialekter og generelt språk i et sosialt perspektiv ☺️ Anonymkode: d6311...dea Takk for svar, igjen! Har ikke sjekket det ut nei, men skal se på det nå! Virker som engelsk master gir ulike valg, noe som gjør meg glad. Var redd hovedfokuset var lektor/lærer, siden jeg ikke er noe interessant i det. Iallfall ikke ennå 😛 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jaja, Skrevet 5. april 2021 Forfatter #10 Del Skrevet 5. april 2021 3 minutter siden, AnonymBruker said: Tok en mastergrad i engelsk, men aldri funnet relevant arbeid. Jobbet litt med administrasjon, litt med undervisning og litt med tekst, men også vært mye ledig. Hadde egentlig planlagt å ta PPU, men prøvd tre ganger uten å komme inn. Vurderer å prøve igjen i år. Anonymkode: 34c7a...289 Når du sier du jobbet litt med tekst, hva vil det si? Og håper du kommer inn i år! 😄 Krysser fingrene min for deg. Tok du forresten et årsstudium når du tok master, som en av innleggene over nevnte? Isåfall, hva tok du? Ut av ren nysgjerrighet bare heh Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå