Gå til innhold

Hovne føtter, bekymring. Bilde i tråden!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tydelig hjertesvikt. Personen trenger vanndrivende medisiner og støttestrømper! I mellomtiden ha bena opp! Helst over hjertehøyde, men hvertfall på en puff eller noe. 

Anonymkode: 2abc3...686

Hvordan ser du det?

Anonymkode: f21bc...f81

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Hvordan ser du det?

Det er umulig og særdeles uprofesjonelt å sette en diagnose basert på en bilde. Men personen bør absolutt tilses av en annen lege. 

Anonymkode: 5721f...f0e

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det er ikke legene som jobber med ødemer, det er fysioterapeuter med spesialkompetanse innen lymfesystemet. Du finner en liste over de inne på fysioterapiforbundets sider. Det er bare å ta direkte kontakt, det trengs ikke henvisning fra lege. Via fysioterapeut kan hun søke om nødvendig kompresjon og annet utstyr.

De fleste leger kunne ikke brydd seg mindre om ødemproblematikk, så å prøve få hjelp der er stort sett fånyttes. 

Anonymkode: fd56c...017

Det er leger som medisinerer pasienters grunnlidelse, ingen fysioteraeut i verden kan hjelpe den pasienten der uten at legen gir medisiner.

TS, det der er "hjertesviktbein", og det er alvorlig at legen ikke har reagert. I alle fall når han tar både blodtrykksmedisin og vanndrivende. Du må få vedkommende med deg til en annen lege med en gang, enten privat eller legevakten, her trengs skikkelig behandling!

Anonymkode: ab3f2...da3

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvordan ser du det?

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er umulig og særdeles uprofesjonelt å sette en diagnose basert på en bilde. Men personen bør absolutt tilses av en annen lege. 

Anonymkode: 5721f...f0e

Ikke meg dere siterer, men for de av oss som har sett noen hundre (evt tusen) pasienter med hjertesvikt så er det veldig gjenkjennelig. 

• Liker 3
Skrevet

Det er ikke legene som jobber med ødemer, det er fysioterapeuter med spesialkompetanse innen lymfesystemet. Du finner en liste over de inne på fysioterapiforbundets sider. Det er bare å ta direkte kontakt, det trengs ikke henvisning fra lege. Via fysioterapeut kan hun søke om nødvendig kompresjon og annet utstyr.

De fleste leger kunne ikke brydd seg mindre om ødemproblematikk, så å prøve få hjelp der er stort sett fånyttes. 

Eh..er du sikker på rådet du kommer med her..?

• Liker 1
Skrevet

Ts, om dette hadde vært en bekjent av meg, hadde jeg ringt legevakten og fått en time der. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Er du dum i hodet? SELVFØLGELIG BEHANDLER LEGER ØDEMER, din fjott!!

Anonymkode: 2124c...f0f

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Det er klart at en salve ikke fikser det der. Men hvor gammel er vedkommende? Har vedkommende allerede kjent hjertesvikt? Er vedkommende allerede avklart å være i fysisk dårlig forfatning? Hvis vedkommende er relativ ung og ellers frisk og dukker opp slik til legen og får utskrevet en salve så er det noe riv ruskende galt med den legen.

Anonymkode: e34d7...75b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ikke meg dere siterer, men for de av oss som har sett noen hundre (evt tusen) pasienter med hjertesvikt så er det veldig gjenkjennelig. 

Det er en av mange muligheter ja.... Trenger ikke være hjertesvikt (eller bare det). Poenget er at en lege må se på det.

Anonymkode: 97be4...4b0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Det er klart at en salve ikke fikser det der. Men hvor gammel er vedkommende? Har vedkommende allerede kjent hjertesvikt? Er vedkommende allerede avklart å være i fysisk dårlig forfatning? Hvis vedkommende er relativ ung og ellers frisk og dukker opp slik til legen og får utskrevet en salve så er det noe riv ruskende galt med den legen.

Anonymkode: e34d7...75b

Vedkommende er 70 år. Har hatt høyt blodtrykk i mange år, men først medisinert for ett år siden. Har ikke blitt diagnostisert med noe annet. Personen skylder alle sine plager på blodtrykksmedisinene, og legen virker å være enig. Så derfor byttes det medisin ofte, uten at det hjelper. 

Jeg bemerket at dette utslettet ikke kan behandles med canoderm, som er det vedkommende har resept på. Fikk da som svar at legen ikke hadde sett på føttene, altså har han skrevet ut canoderm på grunnlag av at pasienten sier at h*n klør. Jeg sa da ettertrykkelig ifra om at føttene må vises frem til legen ved neste time, så får håpe det kan hjelpe. 

Vedkommende er fremdeles i jobb og fremstår nok sprek for mange, men jeg som nær pårørende ser jo en tydelig endring i form (jeg kan se at det er besværlig å reise seg, personen er tungpustet) men dessverre får jeg bare høre at h*n føler seg bedre idag osv, hvis jeg prøver å insistere på privat legetime (det står ikke på økonomi.) Jeg kan jo ikke tvinge vedkommende heller, men det er frustrerende at det sannsynligvis er mulig å oppnå en bedre livskvalitet og potensielt lengre levetid, og det ikke går inn hos personen. 

Anonymkode: 1210f...cb4

AnonymBruker
Skrevet

Hjerte og diabetes

Anonymkode: fd8f6...683

AnonymBruker
Skrevet

En kan ikke bare si hjertesvikt ut fra et bilde. Men det er helt klart at personen må undersøkes. Jeg finner det merkelig at fastlegen ikke ser på føttene når pasienten klager over utslett. Helt klart burde personen undersøkes av lege. Du burde bli med på konsultasjonen slik at du vet at vedkommende blir grundig undersøkt (noen pasienter underdriver hos legen).

Anonymkode: c5a35...121

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

En kan ikke bare si hjertesvikt ut fra et bilde. Men det er helt klart at personen må undersøkes. Jeg finner det merkelig at fastlegen ikke ser på føttene når pasienten klager over utslett. Helt klart burde personen undersøkes av lege. Du burde bli med på konsultasjonen slik at du vet at vedkommende blir grundig undersøkt (noen pasienter underdriver hos legen).

Anonymkode: c5a35...121

Takk, jeg tror du har helt rett i at personen underdriver hos legen. Jeg får undersøke muligheten for å bli med :)

Anonymkode: 1210f...cb4

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...