AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #1 Skrevet 5. april 2021 Hei. Jeg er bekymret for et familiemedlem. Vedkommende har svært hovne føtter/ankler, med kløende utslett. Jeg liker ikke helt å legge ut bilde, men vedkommende har gått til legen og fått vanlig fuktighetskrem som eneste hjelp (da mot utslettet) og legen har ikke en gang sett på føttene. Jeg er bekymret for feks hjertet, burde jeg dra med meg vedkommende til volvat, eller stole på fastlegen og tenke at dette er ok? Vedkommende har alltid vært sprek, men lagt en del på seg de siste par årene. Har vondt for å gå og finner ikke sko som passer. Anonymkode: 1210f...cb4
GammelKaktus Skrevet 5. april 2021 #2 Skrevet 5. april 2021 Herlighet, hvis mine føtter hadde sett slik ut hadde jeg løpt til legen så ja, jeg hadde gått en tur til legen igjen. 17
AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #3 Skrevet 5. april 2021 Herregud, er dette seriøst?! Hen må jo til lege. Går hen på vanndrivende? Burde hatt støttestrømper også. Anonymkode: a774e...d37 9
AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #4 Skrevet 5. april 2021 Denne personen må til legen og legen må se på føttene. Utslettet kan godt være stasedermatitt, og det blir ikke bra før føttene blir gjort noe med. Anonymkode: 97be4...4b0 7
AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #5 Skrevet 5. april 2021 Det er ikke legene som jobber med ødemer, det er fysioterapeuter med spesialkompetanse innen lymfesystemet. Du finner en liste over de inne på fysioterapiforbundets sider. Det er bare å ta direkte kontakt, det trengs ikke henvisning fra lege. Via fysioterapeut kan hun søke om nødvendig kompresjon og annet utstyr. De fleste leger kunne ikke brydd seg mindre om ødemproblematikk, så å prøve få hjelp der er stort sett fånyttes. Anonymkode: fd56c...017 4
AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #6 Skrevet 5. april 2021 Takk for svar. Vedkommendes fastlege må jo være elendig. Jeg skal tvinge vedkommende med meg til Volvat. Anonymkode: 1210f...cb4 4
AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #7 Skrevet 5. april 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Herregud, er dette seriøst?! Hen må jo til lege. Går hen på vanndrivende? Burde hatt støttestrømper også. Anonymkode: a774e...d37 Går på blodtrykksmedisiner, men bytter støtt og stadig på grunn av utslettet. Legen har ikke sett på hva det er som kan forårsake utslettet utenom å si at det er vanlig bivirkning av blodtrykksmedisin. Anonymkode: 1210f...cb4
AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #8 Skrevet 5. april 2021 Men bør jeg være bekymret for at dette kan ha noe med hjertet å gjøre? Personen har hatt høyt blodtrykk i mange år, har vært medisinert mot det i ett år. Anonymkode: 1210f...cb4 2
AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #9 Skrevet 5. april 2021 Få vedkommende til legen! En ordentlig lege! Anonymkode: afac4...b79 3
AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #10 Skrevet 5. april 2021 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Men bør jeg være bekymret for at dette kan ha noe med hjertet å gjøre? Personen har hatt høyt blodtrykk i mange år, har vært medisinert mot det i ett år. Anonymkode: 1210f...cb4 Hjertesvikt kan gi hovne bein ja. Den personen bør komme seg til en god lege og få en utredning. Anonymkode: 40950...cef 7
AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #11 Skrevet 5. april 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er ikke legene som jobber med ødemer, det er fysioterapeuter med spesialkompetanse innen lymfesystemet. Du finner en liste over de inne på fysioterapiforbundets sider. Det er bare å ta direkte kontakt, det trengs ikke henvisning fra lege. Via fysioterapeut kan hun søke om nødvendig kompresjon og annet utstyr. De fleste leger kunne ikke brydd seg mindre om ødemproblematikk, så å prøve få hjelp der er stort sett fånyttes. Anonymkode: fd56c...017 Fysioterapeuter kan ikke utrede og behandle den underliggende årsaken til dette problemet. Anonymkode: 6ad64...602 12
AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #12 Skrevet 5. april 2021 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Få vedkommende til legen! En ordentlig lege! Anonymkode: afac4...b79 Skal gjøre mitt beste 😅 Jeg får bare høre at fastlegen er kjempeflink og at de bare må prøve enda en blodtrykksmedisin når jeg tar det opp, men skal prøve igjen. Anonymkode: 1210f...cb4 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #13 Skrevet 5. april 2021 Tydelig hjertesvikt. Personen trenger vanndrivende medisiner og støttestrømper! I mellomtiden ha bena opp! Helst over hjertehøyde, men hvertfall på en puff eller noe. Anonymkode: 2abc3...686 2
AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #14 Skrevet 5. april 2021 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Tydelig hjertesvikt. Personen trenger vanndrivende medisiner og støttestrømper! I mellomtiden ha bena opp! Helst over hjertehøyde, men hvertfall på en puff eller noe. Anonymkode: 2abc3...686 Takk for svar. Jeg tror personen går på vanndrivende, eller h*n sier ihvertfall at blodtrykksmedisinen også er vanndrivende. Håper jo ikke at det er hjertesvikt, men hvordan kan du se det? Bør ikke personen i så fall utredes på sykehus eller noe? Anonymkode: 1210f...cb4 1
Gjest FemaleFuryFancies Skrevet 5. april 2021 #15 Skrevet 5. april 2021 (endret) Slettet av bruker. Endret 1. september 2021 av FemaleFuryFancies
AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #16 Skrevet 5. april 2021 Ser veldig likt ut som et familiemedlem som slet med blodtrykk, revmatisme OG psoriasis. Huden på bena ser veldig lik ut som psoriasisen, men slenger meg på de andre her, her må det mer enn en krem og et klapp på ryggen til altså:O Her må en skikkelig lege til:) Dette ser utrolig ubehagelig og ikke noe bra ut. Lykke til! Anonymkode: 92514...32a 4
AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #17 Skrevet 5. april 2021 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Ser veldig likt ut som et familiemedlem som slet med blodtrykk, revmatisme OG psoriasis. Huden på bena ser veldig lik ut som psoriasisen, men slenger meg på de andre her, her må det mer enn en krem og et klapp på ryggen til altså:O Her må en skikkelig lege til:) Dette ser utrolig ubehagelig og ikke noe bra ut. Lykke til! Anonymkode: 92514...32a Tusen takk, håper det er noe sånt, det høres jo hakket mer uskyldig ut enn hjertesvikt iallfall.. Da gjenstår det bare å overbevise vedkommende selv! Anonymkode: 1210f...cb4 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #18 Skrevet 5. april 2021 Jeg tenker nyresvikt og evt hjertesvikt. Personen har jo store perifere ødemer Anonymkode: 4c97d...45b 4
AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #19 Skrevet 5. april 2021 Få vedkommende til en annen lege. Du kan og si til hun/han som eier beina at man alltid har rett på "second-opinion" når en lege virker så fullstendig tapt bak en stol. Send klage til fylkeslege om det viser seg at vedkommende fikk anbefalt fuktighetskrem for alvorlig sykdom.. Anonymkode: 47216...2c1 4
AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #20 Skrevet 5. april 2021 Hjerte eller diabetes. Det bør sjekkes ut i alle fall. Anonymkode: 59525...eb6 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå