AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #1 Skrevet 5. april 2021 Håper at noen flere svarer her! Jeg er sykepleier og vurderer nå sterkt å ta en teoretisk mastergrad. Dvs ved universitetet, og ikke kliniske grader ved høyskolen! Jeg kunne tenke meg å jobbe administrativt, undervise, evt gå over i forskning, saksbehandling osv. Jeg kunne gjerne tenke meg en tverrfaglig mastergrad, eller en som er mer direkte myntet på sykepleie/helsefag. Er det noen her som har tatt en slik mastergrad eller kjenner noen? Eller mastergradsstudenter med lignende mastergrader som kan gi meg noen tips og råd? Er det mye mer krevende med mastergrad enn med bachelor? Kan det kombineres med f eks 40-60% jobb? Anonymkode: 8de82...35f
AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #2 Skrevet 5. april 2021 Tredje tråden med samme tema, når ingen har svart deg så er det vel fordi ingen har ett svar å gi. Men du får tenkte over hva du ønsker å jobbe med, sjekke hvilke krav som ligger i de stillingsutlysningene, og hvilke jobber du evt kan få med en teoretisk mastergrad fra universitetet. Svaret er nok at det er ganske begrenset når det blir for uspesifikt. Jeg har master i et klinisk sykepleiefag (det du absolutt ikke vil) med toppkarakter, og ble via det linket opp mot en forskningsgruppe. Nå har jeg ingen interesse av videre forskning, men kunne nok fått blitt med videre om det var ønskelig. Hvis du ikke har et fagfelt så blir det nok mye vanskeligere for deg å får være med i en forskningsgruppe med kun master, da må du i så fall håpe på å få en stipendiatstilling. De stillingsutlysningene som har vært der i det siste beregnet på sykepleiere krever en ganske spesifikk bakgrunn, så uten klinisk kompetanse kan det være vanskelig å nå frem. Vet ikke hva du tenker med undervisning, men du har i utgangspunktet for lite til å undervise på universitet/høyskole med kun master, og skal du f.eks på vgs må du ta ped i tillegg, og det er kamp om de jobbene. Det er betydelig mer krevende med bachelor enn master, du må produsere et selvstendig stykke arbeid basert på egen forskning. Det er flere feller å få i, det krever ofte eksterne godkjenninger om det er relatert til helse (SND, REK) og disse kan ta lang tid å få, gjør du feil i metoden ryker hele oppgaven, og du er veldig prisgitt hvem du får som veileder. Hvor mye jobb du kan ha ved siden av avhenger nok mye av din arbeidskapasiett og organisering, men også på hvilken type oppgave du skal skrive, når du får nødvendige godkjenninger, om du evt raskt får tak i informanter o.l. Anonymkode: 95dc1...7f9
AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #3 Skrevet 5. april 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Tredje tråden med samme tema, når ingen har svart deg så er det vel fordi ingen har ett svar å gi. Men du får tenkte over hva du ønsker å jobbe med, sjekke hvilke krav som ligger i de stillingsutlysningene, og hvilke jobber du evt kan få med en teoretisk mastergrad fra universitetet. Svaret er nok at det er ganske begrenset når det blir for uspesifikt. Jeg har master i et klinisk sykepleiefag (det du absolutt ikke vil) med toppkarakter, og ble via det linket opp mot en forskningsgruppe. Nå har jeg ingen interesse av videre forskning, men kunne nok fått blitt med videre om det var ønskelig. Hvis du ikke har et fagfelt så blir det nok mye vanskeligere for deg å får være med i en forskningsgruppe med kun master, da må du i så fall håpe på å få en stipendiatstilling. De stillingsutlysningene som har vært der i det siste beregnet på sykepleiere krever en ganske spesifikk bakgrunn, så uten klinisk kompetanse kan det være vanskelig å nå frem. Vet ikke hva du tenker med undervisning, men du har i utgangspunktet for lite til å undervise på universitet/høyskole med kun master, og skal du f.eks på vgs må du ta ped i tillegg, og det er kamp om de jobbene. Det er betydelig mer krevende med bachelor enn master, du må produsere et selvstendig stykke arbeid basert på egen forskning. Det er flere feller å få i, det krever ofte eksterne godkjenninger om det er relatert til helse (SND, REK) og disse kan ta lang tid å få, gjør du feil i metoden ryker hele oppgaven, og du er veldig prisgitt hvem du får som veileder. Hvor mye jobb du kan ha ved siden av avhenger nok mye av din arbeidskapasiett og organisering, men også på hvilken type oppgave du skal skrive, når du får nødvendige godkjenninger, om du evt raskt får tak i informanter o.l. Anonymkode: 95dc1...7f9 Ok takk for svaret ditt, det var veldig nyttig. Det var andre tråden, har ikke startet flere. Startet denne og for det ble lite svar på den andre. Anonymkode: 8de82...35f
AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #4 Skrevet 5. april 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Tredje tråden med samme tema, når ingen har svart deg så er det vel fordi ingen har ett svar å gi. Men du får tenkte over hva du ønsker å jobbe med, sjekke hvilke krav som ligger i de stillingsutlysningene, og hvilke jobber du evt kan få med en teoretisk mastergrad fra universitetet. Svaret er nok at det er ganske begrenset når det blir for uspesifikt. Jeg har master i et klinisk sykepleiefag (det du absolutt ikke vil) med toppkarakter, og ble via det linket opp mot en forskningsgruppe. Nå har jeg ingen interesse av videre forskning, men kunne nok fått blitt med videre om det var ønskelig. Hvis du ikke har et fagfelt så blir det nok mye vanskeligere for deg å får være med i en forskningsgruppe med kun master, da må du i så fall håpe på å få en stipendiatstilling. De stillingsutlysningene som har vært der i det siste beregnet på sykepleiere krever en ganske spesifikk bakgrunn, så uten klinisk kompetanse kan det være vanskelig å nå frem. Vet ikke hva du tenker med undervisning, men du har i utgangspunktet for lite til å undervise på universitet/høyskole med kun master, og skal du f.eks på vgs må du ta ped i tillegg, og det er kamp om de jobbene. Det er betydelig mer krevende med bachelor enn master, du må produsere et selvstendig stykke arbeid basert på egen forskning. Det er flere feller å få i, det krever ofte eksterne godkjenninger om det er relatert til helse (SND, REK) og disse kan ta lang tid å få, gjør du feil i metoden ryker hele oppgaven, og du er veldig prisgitt hvem du får som veileder. Hvor mye jobb du kan ha ved siden av avhenger nok mye av din arbeidskapasiett og organisering, men også på hvilken type oppgave du skal skrive, når du får nødvendige godkjenninger, om du evt raskt får tak i informanter o.l. Anonymkode: 95dc1...7f9 Så det er slik at jeg bør ha en større dybde og interesse for selve spl faget, eller en fordypning innen faget, for å være interessant? Alts mtp jobb og veien videre (etter en evt master). At det ikke er nok med en tverrfaglig master som f eks helsefremmende arbeid og helsepsykologi. Anonymkode: 8de82...35f
AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #5 Skrevet 5. april 2021 Du kan ikke hoppe inn på en master på universitetet med kun en sykepleiergrad. Dessuten er planen din altfor diffus. Hva vil du jobbe med av det du lister opp: administrativt, undervise, forskning, saksbehandling? Og kanskje er veien til dit mål ikke via en master på universitetet. Anonymkode: 13f3d...ef0
AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #6 Skrevet 5. april 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Håper at noen flere svarer her! Jeg er sykepleier og vurderer nå sterkt å ta en teoretisk mastergrad. Dvs ved universitetet, og ikke kliniske grader ved høyskolen! Jeg kunne tenke meg å jobbe administrativt, undervise, evt gå over i forskning, saksbehandling osv. Jeg kunne gjerne tenke meg en tverrfaglig mastergrad, eller en som er mer direkte myntet på sykepleie/helsefag. Er det noen her som har tatt en slik mastergrad eller kjenner noen? Eller mastergradsstudenter med lignende mastergrader som kan gi meg noen tips og råd? Er det mye mer krevende med mastergrad enn med bachelor? Kan det kombineres med f eks 40-60% jobb? Anonymkode: 8de82...35f Som nevnt tidligere så vil Master i klinisk sykepleie lede deg knapt inn i forskning. Om du vet at du ikke vil ta klinisk så kan du velge andre veier, hva med helseledelse via BI ? Anonymkode: 33c9f...6fe
AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #7 Skrevet 5. april 2021 («Lede deg kjapt» skulle det stå) Anonymkode: 33c9f...6fe
AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #8 Skrevet 5. april 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du kan ikke hoppe inn på en master på universitetet med kun en sykepleiergrad. Dessuten er planen din altfor diffus. Hva vil du jobbe med av det du lister opp: administrativt, undervise, forskning, saksbehandling? Og kanskje er veien til dit mål ikke via en master på universitetet. Anonymkode: 13f3d...ef0 Eh jo. Det er flere mastergrader på uib hvor man kan starte med spl bachelor. Det er bare å gå inn på studier ved uib, helsefag master, så ser du det. Ærlig talt. Anonymkode: 8de82...35f 3
AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #9 Skrevet 5. april 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du kan ikke hoppe inn på en master på universitetet med kun en sykepleiergrad. Dessuten er planen din altfor diffus. Hva vil du jobbe med av det du lister opp: administrativt, undervise, forskning, saksbehandling? Og kanskje er veien til dit mål ikke via en master på universitetet. Anonymkode: 13f3d...ef0 🙄 Det er faktisk flere master du kan ta med sykepleierutdanning. Du kan heller ikke «hoppe inn på en master» som ingeniør, bachelor i psykolog/sosiolog eller lignende, - de aller fleste master bygger videre på et eller annet, så at man ikke kan «hoppe inn» I hvilken som helst master gjelder jo uansett hva slags bachelor man har tatt. Dessuten unødvendig å skrive «kun» sykepleiebachelor. En bachelor er en bachelor og er like god som hvilken som helst annen bachelor, de er bare i ulike retninger. Anonymkode: 33c9f...6fe 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #10 Skrevet 5. april 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Eh jo. Det er flere mastergrader på uib hvor man kan starte med spl bachelor. Det er bare å gå inn på studier ved uib, helsefag master, så ser du det. Ærlig talt. Anonymkode: 8de82...35f Viktig å få tråkket litt fra seg her, sikkert noen med mindreverdighetskomplekser de må få jevne ut. 🙄😂😂 Anonymkode: 33c9f...6fe
AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #11 Skrevet 5. april 2021 3 minutter siden, AnonymBruker said: Eh jo. Det er flere mastergrader på uib hvor man kan starte med spl bachelor. Det er bare å gå inn på studier ved uib, helsefag master, så ser du det. Ærlig talt. Anonymkode: 8de82...35f Isåfall er det vel bare for deg å gjøre det, og velge den retning som passer best. For om du vet at du skal ha en master fra Uni, så er det jo det du har å velge mellom Anonymkode: 13f3d...ef0
AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #12 Skrevet 5. april 2021 1 minutt siden, AnonymBruker said: Viktig å få tråkket litt fra seg her, sikkert noen med mindreverdighetskomplekser de må få jevne ut. 🙄😂😂 Anonymkode: 33c9f...6fe Har doktorgrad i kjemi, men alltid sett for meg at sykepleier utdannelsen var mest praktisk. Anonymkode: 13f3d...ef0
AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #13 Skrevet 5. april 2021 Du kan også ta videreutdanning i pedagogikk, om du ønsker å undervise. Kjenner sykepleiere som har gjort det, som nå underviser på VGS i helsefag/«hjelpepleiere» Anonymkode: 33c9f...6fe
AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #14 Skrevet 5. april 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Har doktorgrad i kjemi, men alltid sett for meg at sykepleier utdannelsen var mest praktisk. Anonymkode: 13f3d...ef0 Om du har doktorgrad så vet du jo at ikke hvilke som helst bachelor kan åpne opp for hvilken som helst master, så kommentaren din om at «kun sykepleiebachelor» ikke gjør at man kan «hoppe inn» er ufattelig unødvenig nedlatende. Jeg er sykepleier som har tatt videreutdanning innenfor administrasjon og ledelse. Jobber nå administrativt, som var det jeg ønsket meg. Anonymkode: 33c9f...6fe 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #15 Skrevet 5. april 2021 (Med videreutdanning mener jeg master) Anonymkode: 33c9f...6fe
AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #16 Skrevet 5. april 2021 Også om du vil jobbe med administrativ forskning, kan du prøve deg i legemiddelindustrien som CRA eller monitor Anonymkode: 13f3d...ef0
AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #17 Skrevet 5. april 2021 Hva med logopedi? Anonymkode: fffce...cdd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå