Gå til innhold

Ligger Kløfta i utkanten av Oslo?!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Fikk opp denne annonsen i dag:

CC7F55CC-680B-4DBF-A07D-1D56E7EBD34D.thumb.jpeg.959e4d0e9e4427fdaca8bee2758cc9e2.jpeg
(Screenshot)

Jeg pleier aldri å trykke på slike annonser, men ble nysgjerrig fordi det sto «Obois», og lurte på om noen hadde stavet «OBOS» feil, eller om det var opprettet et nytt selskap med nesten samme navn.

Det viste seg å være en feilstaving, men da jeg klikket på annonsen kom jeg rett til en annonse for et byggeprosjekt på Kløfta:

1055D8B1-32B1-4D6F-924A-09D7CA253DDB.thumb.jpeg.e54d3464456e989656fbf88fb9706fb1.jpeg

Og da sitter jeg igjen med spørsmålet - er det virkelig riktig å si at Kløfta er «i utkanten av Oslo»?

Når jeg tenker på «utkanten av Oslo», tenker jeg på Prinsdal, Bjørndal og Ellingsrud. Men jeg misforstår kanskje etymologien her?

Jeg opplever dette som litt villedende markedsføring, egentlig. Tror jo at boligkjøpere er i stand til å se på kart før de kjøper, men likevel...

Anonymkode: b5d02...402

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Gjest Fnuggolina
Skrevet (endret)

Kløfta tenker jeg på som et sted i gokk? Virkelig ikke utkant av Oslo.

Utkant av Oslo er type Høybråten/Bjørndal/Voksenkollen osv. 

ED0DEF47-2686-4446-9507-951C2E82D99D.png

Endret av Fnuggolina
AnonymBruker
Skrevet
Fnuggolina skrev (1 minutt siden):

ED0DEF47-2686-4446-9507-951C2E82D99D.png

Gokk? Virkelig? 30 min fra Oslo er uti gokk? 

Anonymkode: 5c0a3...fe9

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet
Fnuggolina skrev (Akkurat nå):

Da har vi samme assosiasjon.

Kløfta ligger et stykke fra Oslo, hadde ikke forventet at man solgte det inn som «utkanten av Oslo».

Har vært OBOS-medlem i mer enn 10 år selv, og bor i OBOS-leilighet. Men jeg opplever at de har gått fra et beboer-rettet foretak til å bli stadig mer kommersielle.

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kanskje ikke "gokk" i våre dager, men da jeg vokste opp var det det. Men fremdeles er det ikke utkanten av Oslo :ler: 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er litt drøyt å selge det inn som «utkanten av Oslo», synes jeg.

Når man ordlegger seg slik høres det ut som om man bare bor en liten T-banetur fra Oslo sentrum...

• Liker 2
Gjest Fnuggolina
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Om man tenker salgsannonse med «utkant av Oslo» - så ja.

Toget tar 40 min (når det ikke er forsinket) - og så må man regne reisetid fra hjem til skole og så til togstasjon og så fra Oslo S til arbeidssted. De færreste jobber jo på Oslo S, mange jobber feks på Økern/andre bydeler. 

Bussen tar 1 time. 

Kjøring er jo ikke aktuelt for de fleste som ikke får tilgang på parkering/køtid osv. 

Så i den sammenheng: ja, gokk. 

De jeg kjenner som pendler fra Eidsvoll og omegn får seg avtaler om hjemmekontor fordi reisetiden gjerne tar mer tid enn forespeilet, og det er vanskelig å få sitteplass og dermed jobbe på toget. 

Samme med de som bor litt utenfor Asker etc. 

Jeg har alltid bodd/vokst opp i byer, og det litt landlige med 30-60+ reisetid i bil = langt. Gokk. Landet. Osv. Ikke selve byen. 

Endret av Fnuggolina
AnonymBruker
Skrevet

C4B25CD5-C553-46A6-B878-9AC9505E8184.thumb.jpeg.b69da43acc8fefc538b7cc08eb5ccef6.jpeg

Fra Google maps. Den røde markøren viser hvor Kløfta ligger. Det er jo et stykke unna «utkanten», spør du meg.

Kjenner ei som bosatte seg i Kløfta i en periode, og skulle bilpendle inn til Oslo. Det var et styr, spesielt i rushtiden.

• Liker 1
Skrevet

Kløfta er ikke Oslo, nei. Det er villedende markedsføring å påstå at det er det. Kløfta ligger i det som het Akershus før, et stykke utenfor Oslo. Det går an å pendle, men mye trafikk og kø gjør at det tar tid.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo der selveste Egon Olsen kommer fra jo! Han var født på Kløfta 13.mars 1923🙊

Anonymkode: 666b9...bad

• Liker 3
Skrevet

Eiendomsmeglerspråk. Eiendomsmeglere kan kaste stein mye lengre enn andre.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Kløfta er verken utkanten av Oslo eller gokk. 

Anonymkode: 82a58...95f

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Kløfta er like utenfor Oslo, men ikke utkanten av Oslo.

Anonymkode: aa3f0...ab3

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Kløfta er like utenfor Oslo, men ikke utkanten av Oslo.

Er ikke helt enig i det heller, etter min oppfatning er Kolbotn, Lysaker og Nittedal like utenfor Oslo.

Etter min definisjon ligger Kløfta et godt stykke fra Oslo. Det blir nesten som å skrive - «Hamar - et hyggelig nabolag like utenfor Oslo».

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Mynlen skrev (20 minutter siden):

Eiendomsmeglerspråk. Eiendomsmeglere kan kaste stein mye lengre enn andre.

Ja, det kan de. Men det må jo finnes en grense før det blir villedende markedsføring?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Er ikke helt enig i det heller, etter min oppfatning er Kolbotn, Lysaker og Nittedal like utenfor Oslo.

Etter min definisjon ligger Kløfta et godt stykke fra Oslo. Det blir nesten som å skrive - «Hamar - et hyggelig nabolag like utenfor Oslo».

Det var da en dårlige sammenligning. Kløfta ligger 30 minutter fra Oslo sentrum, Hamar det tredoble.

• Liker 4
Skrevet

Haha, Kløfta i utkanten Oslo, den var god 😂 At de kaller Lørenskog utkanten av Oslo er «greit nok» selv om det også er feil, men Kløfta? :hoho: Kløfta er vel ikke helt gokk lenger, men er mye mellom gokk og utkanten av Oslo. Gokk tenker jeg mer på gudsforlatte steder som f.eks Aremark. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det var da en dårlige sammenligning. Kløfta ligger 30 minutter fra Oslo sentrum, Hamar det tredoble.

Ja, men er 30 minutter med bil virkelig «like utenfor»?

Alt er relativt, men jeg synes at det er å overdrive. Og jeg er oppvokst på et sted som de fleste her inne vil definere som «gokk».

AnonymBruker
Skrevet

Alt er relativt. Vi bor litt lenger utenfor Oslo enn Kløfta, når vi snakker med bekjente fra vestlandet så sier vi jo at vi bor like utenfor Oslo. 

De som bor i Oslo synes nok ikke Kløfta er like utenfor. 

På grunn av presset boligmarked flyttes "pendlerområdene" stadig lengre fra Oslo, og Kløfta er et vanlig sted å bosette seg om man pendler inn mot Oslo. Derfor er det ikke feil å si at det ligger like utenfor Oslo mener jeg. 

Men som sagt, alt er relatert til kontekst og til øyet som ser. 

Anonymkode: db33c...782

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Nei, Kløfta ligger ikke i utkanten av Oslo. Med mindre man tenker at Oslo lufthavn på Gardermoen er en del av Oslo, Kløfta ligger jo rett sør for OSL. ;) 

Anonymkode: 95dcd...737

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...