Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hver gang jeg skal amme får jeg mlgrnee og jeg kaster opp.. det gjør så vondt i hele brystet og det kjennes som spreng hele tiden mens jeg ammer og etterpå, uten at det er det.. er samme om jeg pumper eller ammer og varer hele runden. Har forsøkt å håndmelke før jeg ammer men det hjelper ikke. Jeg føler meg helt jævlig og vil bare slutte. Skulle egentlig ikke amme men så ble det sånn. Men dette blir bre verre, og baby er snrt 5mnd.. gruer meg til hvert måltid og forstår ikke hvordan jeg skal klare mer. Vil bare kutte nå 😭

Anonymkode: 6b0e8...b62

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du snakket med helsesykepleier? 

Jeg ville ha avsluttet amminga. Ja, absolutt - du skal da ikke måtte grue deg til å gi barnet mat. Da er det bedre at du gleder deg til å gi barnet ei deilig flaske mme, sette deg og barnet godt til rette, sette på musikk, legge bort mobilen og  bare nyte øyeblikket. Det er ei koooselig stund når du hører fornøyd gurgling, smatting og supelyder fra et fornøyd barn

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Vet du, da prøver du nå å introdusere flaske med mme. Du har jo gjort en kjempeinnsats! Dette høres virkelig ikke godt ut og det er ikke sånn tiden din med baby skal være. Dette med amming er ikke så lett og det er virkelig ikke gitt at det alltid går. Dette er ikke noe du styrer eller har noe skyld i. Synes du skal ta vare på deg selv og legge til rette for at måltidene med baby kan bli en hyggelig stund i stedet for slik det er nå. 

Anonymkode: b2e6f...a2f

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
org skrev (1 minutt siden):

Har du snakket med helsesykepleier? 

Jeg ville ha avsluttet amminga. Ja, absolutt - du skal da ikke måtte grue deg til å gi barnet mat. Da er det bedre at du gleder deg til å gi barnet ei deilig flaske mme, sette deg og barnet godt til rette, sette på musikk, legge bort mobilen og  bare nyte øyeblikket. Det er ei koooselig stund når du hører fornøyd gurgling, smatting og supelyder fra et fornøyd barn

Ja har snakka med ammehjelpen også. De prøver jo bare oppfordre til amming videre og sier det går seg til. Saken er den at sist jeg sluttet amme endte jeg med skikkelig betennelse og ingen ville gi meg sånne tabletter for å avslutte melken, så jeg er redd for å slutte og. Endte på sykehus med abcess sist. Hele greia er helt jævlig nå, frykter å bli deprimert.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vet du, da prøver du nå å introdusere flaske med mme. Du har jo gjort en kjempeinnsats! Dette høres virkelig ikke godt ut og det er ikke sånn tiden din med baby skal være. Dette med amming er ikke så lett og det er virkelig ikke gitt at det alltid går. Dette er ikke noe du styrer eller har noe skyld i. Synes du skal ta vare på deg selv og legge til rette for at måltidene med baby kan bli en hyggelig stund i stedet for slik det er nå. 

Er enig. Hadde ganske lik erfaring sist jeg fikk barn, men da var det betennelse og sår og lite melk. Nå har jeg veldig mye melk men det er ett fett om det er amming eller pumping for det er sånn uansett. Er det noen her som har gode tips til å slutte med amming så det blir så lite smertefullt som mulig og ikke som sist?(abcess og betennelser og mye problemer)

Heldigvis tar babyen flaske, men er faktisk meg jeg er bekymra for nå. Om jeg skal bli like sykt som sist. Jeg må amme veldig ofte for å ikke få tette melkeganger og ://

Skrevet

Nei, nå må dem jaggumeg gi seg! Om amming ikke funker, må de da forstå at mme er bedre!

Ikke bråslutt amming, men gi barnet mme før amming, slik at ikke babyen er kjempesulten. Da tror jeg at barnet regulerer det (tilby pupp på slutten av måltidet - vet det er vondt, men det går over). Og når barnet mettes på mme, vil det ta brystet mindre og mindre, du får en glidende overgang til ammestopp.

Jeg hadde fem (!) brystbetennelser, og vet hvor fabelaktig vondt det er! *grøss

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er enig. Hadde ganske lik erfaring sist jeg fikk barn, men da var det betennelse og sår og lite melk. Nå har jeg veldig mye melk men det er ett fett om det er amming eller pumping for det er sånn uansett. Er det noen her som har gode tips til å slutte med amming så det blir så lite smertefullt som mulig og ikke som sist?(abcess og betennelser og mye problemer)

Heldigvis tar babyen flaske, men er faktisk meg jeg er bekymra for nå. Om jeg skal bli like sykt som sist. Jeg må amme veldig ofte for å ikke få tette melkeganger og ://

Det du bør gjøre er å trappe ned ammingen, i steder for å slutte brått. Husk at jo oftere du ammer jo større blir produksjonen. Så hvis du greier trappe dette gradvis ned, så er det det beste. Da går produksjonen etterhvert ned. Hvis du opplever spreng, så håndmelk ut det verste i stedet for å pumpe. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, nå må dem jaggumeg gi seg! Om amming ikke funker, må de da forstå at mme er bedre!

Ikke bråslutt amming, men gi barnet mme før amming, slik at ikke babyen er kjempesulten. Da tror jeg at barnet regulerer det (tilby pupp på slutten av måltidet - vet det er vondt, men det går over). Og når barnet mettes på mme, vil det ta brystet mindre og mindre, du får en glidende overgang til ammestopp.

Jeg hadde fem (!) brystbetennelser, og vet hvor fabelaktig vondt det er! *grøss

Vet du sikkert ikke kan anslå noe sånn ca, men hvor lang tid tror du en sånn nedtrapping tar? Er så sliten av dette. Verste er at jeg har jo ikke noe sår eller lignende. Det er bare helt heslig å amme rett og slett. Alle sier det bare skal vare i 30sek til TYp 2 min men det gjør det jo ikke.. varer hele ammingen for meg og jeg sitter og knyter hendene mine til knyttnever i svette av ubehag!!!

AnonymBruker
Skrevet

Kjære deg, slutt med amming og få hjelp til å slutte produksjonen. Sånn kan du ikke ha det - og du har allerede gjort en kjempejobb!

Det er ikke et nederlag å kaste inn håndkleet. 

Anonymkode: ae2a1...568

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det du bør gjøre er å trappe ned ammingen, i steder for å slutte brått. Husk at jo oftere du ammer jo større blir produksjonen. Så hvis du greier trappe dette gradvis ned, så er det det beste. Da går produksjonen etterhvert ned. Hvis du opplever spreng, så håndmelk ut det verste i stedet for å pumpe. 

Uff ja takk for tips. Ligger i senga etter å ha ammet mens baby og pappa er i stua og jeg er så desperat og "pjusk" at jeg bare aldri vil gå ut og amme eller gjøre noe sånt igjen, er blitt så ille for meg rett og slett. Har prøvd amme mindre i det siste, og ta sprengen, men da får jeg klumper i melkegangene med en gang og av en eller annen grunn er det bare timer om og gjøre før jeg får brystbegennelde igjen.. angrer så jævlig på St jeg begynte å amme denne gangen 😡

Skrevet (endret)

Vanskelig å si. Men for ditt eget velbefinnende, synes jeg du skal starte å gi mme så snart som over hodet mulig. I dag er vel alt stengt, men jeg ville sendt mannen på handletur tvert det åpner i morgen.

Om jeg skal tippe, vil jeg tro det verste er over på to uker. Fordelen er at barnet allerede tar flaska - det er "bare" nedtrapping igjen

Endret av org
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kjære deg, slutt med amming og få hjelp til å slutte produksjonen. Sånn kan du ikke ha det - og du har allerede gjort en kjempejobb!

Det er ikke et nederlag å kaste inn håndkleet. 

Anonymkode: ae2a1...568

Nei, enig i det siste. Er egentlig ikke for å være flink at jeg fortsetter men fordi jeg er så redd for mer ubehag ved å slutte sånn som sist 😣 jeg ville ikke amme denne gangen men pga mye folk på barsel og korona så var det helt håpløst å få mme og jeg var dårlig så ble til at jeg bare begynte.. først trodde jeg at det var hormoner eter fødsel som gjorde meg dårlig:/

AnonymBruker
Skrevet

Vanskelig å si. Men for ditt eget velbefinnende, synes jeg du skal starte og gi mme så snart som over hodet mulig.

Om jeg skal tippe, vil jeg tro det verste er over på to uker. Fordelen er at barnet allerede tar flaska - det er "bare" nedtrapping igjen

Ja er flaks at hun tar flaske og mme uten problem. Stakkars baby som ikke er noe pes i det hele tatt så er det sånn. Ammehjelpen mente jeg burde amme oftere men det skjer jo ikke. Jeg kan jo ikke bare random mate henne hver 2t fordi jeg har et problem.

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ja er flaks at hun tar flaske og mme uten problem. Stakkars baby som ikke er noe pes i det hele tatt så er det sånn. Ammehjelpen mente jeg burde amme oftere men det skjer jo ikke. Jeg kan jo ikke bare random mate henne hver 2t fordi jeg har et problem.

Nei, men prøv å gå i dusjen og bruk varmt vann for å ta verste sprengen. Dette kan også virke forebyggende for betennelse.

Synd at ammehjelpen spenner beina under folk som plages. Amming er ikke det eneste saliggjørende her i livet, og heller ikke det eneste rette for absolutt alle sammen

Endret av org
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
org skrev (Akkurat nå):

Nei, men prøv å gå i dusjen og bruk varmt vann for å ta verste sprengen. Dette kan også virke forebyggende for betennelse.

Synd at ammehjelpen spenner beina under folk som plages. Amming er ikke det eneste saliggjørende her i livet, og det eneste rette for absolutt alle sammen

Nei orker ikke høre på de. Var liksom greit helt i starten å ta tipsene deres, men nå er det jo faktisk ikke evigheter igjen av permisjonen heller og det hadde vært fint å ikke ha det sånn. Blir jo gal av dette, spesielt fordi det er en så glad og blid frøken vi har. Så sitter jeg der og kaldsvetter og klarer ingenting mens vi ammer.

Et annet tips er ga meg var å ta henne av brystet rett før utdriving, sånn at jeg kunne "klemme ut" startmelken men det haddd ingen effekt. Har sagt til helsesøster at jeg kommer slutte amme og det syns hun var lurt.  Man kan jo ikke være helt slått ut i en halvtime til time etter amming. Så nå må jeg bare kvinne meg opp til to ubehagelige uker med nedtrapping for dette går ikke an!!

• Liker 1
Skrevet

Nei orker ikke høre på de. Var liksom greit helt i starten å ta tipsene deres, men nå er det jo faktisk ikke evigheter igjen av permisjonen heller og det hadde vært fint å ikke ha det sånn. Blir jo gal av dette, spesielt fordi det er en så glad og blid frøken vi har. Så sitter jeg der og kaldsvetter og klarer ingenting mens vi ammer.

Et annet tips er ga meg var å ta henne av brystet rett før utdriving, sånn at jeg kunne "klemme ut" startmelken men det haddd ingen effekt. Har sagt til helsesøster at jeg kommer slutte amme og det syns hun var lurt.  Man kan jo ikke være helt slått ut i en halvtime til time etter amming. Så nå må jeg bare kvinne meg opp til to ubehagelige uker med nedtrapping for dette går ikke an!!

Stå på, dette klarer du! Og en anna fordel med mme, er at faren kan ta del i kosen det er å flaskemate babyen!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
org skrev (Akkurat nå):

Stå på, dette klarer du! Og en anna fordel med mme, er at faren kan ta del i kosen det er å flaskemate babyen!

Ja🥰 det blir fint. Har jo følt meg låst en stund men har jo hatt hjelp i han med flaske og tenker dette er en bedre løsning for oss alle.

Tusen takk for alle fine svar, er første gang på kg jeg ser at man får fine svar uten masse oppgulp. Takk for at dere svarte en sliten mamma 🥰

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ta med deg det du har skrevet her, og gå til legen I MORGEN. Der sier du at du SKAL ha hastetime, den skal du ha NÅ, og du SKAL ha ordentlig hjelp til å stoppe melken. Det du strever med her går mer ut over din psykiske helse og barnets trygghet enn de kanskje-bivirkningene på melkestopp-tablettene! 

I tillegg vil jeg be deg om å be om å få utlevert alle notater på deg fra barsel; dersom det står noe om «vellykket amming» der, til tross for at du informerte om at du ikke ønsket å amme og skulle bruke MME (som du ikke kunne ordne selv siden du var dårlig), så har du grunn til å rapportere behandlingen dere fikk. For personalmangel og corona er nemlig ikke noen godkjent unnskyldning for å ikke sørge for at ungen din fikk mat. De satte deg i en umulig situasjon, til tross for at du hadde informert om at dere skulle ha MME, og det er faktisk veldig kritikkverdig. Sånt må meldes inn for at man i ettertid skal kunne danne et godt bilde av effektene av den unntakstilstanden føde- og barselavdelingene har vært i det siste året. Dette er for eksempel enda en ting som aldri ville ha skjedd dersom partner hadde fått være med...

Anonymkode: 34130...32e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Ta med deg det du har skrevet her, og gå til legen I MORGEN. Der sier du at du SKAL ha hastetime, den skal du ha NÅ, og du SKAL ha ordentlig hjelp til å stoppe melken. Det du strever med her går mer ut over din psykiske helse og barnets trygghet enn de kanskje-bivirkningene på melkestopp-tablettene! 

I tillegg vil jeg be deg om å be om å få utlevert alle notater på deg fra barsel; dersom det står noe om «vellykket amming» der, til tross for at du informerte om at du ikke ønsket å amme og skulle bruke MME (som du ikke kunne ordne selv siden du var dårlig), så har du grunn til å rapportere behandlingen dere fikk. For personalmangel og corona er nemlig ikke noen godkjent unnskyldning for å ikke sørge for at ungen din fikk mat. De satte deg i en umulig situasjon, til tross for at du hadde informert om at dere skulle ha MME, og det er faktisk veldig kritikkverdig. Sånt må meldes inn for at man i ettertid skal kunne danne et godt bilde av effektene av den unntakstilstanden føde- og barselavdelingene har vært i det siste året. Dette er for eksempel enda en ting som aldri ville ha skjedd dersom partner hadde fått være med...

Anonymkode: 34130...32e

Nå hadde nok ikke mannen min kunnet vært på barsel uansett siden vi har et barn hjemme og litt dårlig med barnevakter pga korona.. men det var ganske tungt å bli så dårlig som jeg ble og han var avspist med et par timer i verste tid og. Altså fra 16-19 når vi har et barnehagebarn hjemme..

Da jeg spurte om tabletter nå og sist var beskjeden at det fikk bare de som har hatt dødfødsel. Er en ting jeg vet og det er at jeg aldri skal få flere barn på dette sykehuset. Var ikke så mye bedre pre-covid.

Hva heter tablettene? Er så redd legen ikke vet det. Må seriøst slutte og egentlig aldri amme igjen. Vurderer nesten ringe legevakten. Er 3.5t til neste mating og jeg har allerede spreng og vond følelse i brystet som bare blir verre jo mer det fylles opp.. uff.. nå begynner jeg gråte igjen

AnonymBruker
Skrevet

Husker også at jeg ringte på de for å få mme da vi kom til barsel fra nyfødt intensiv.. for vi får ikke hente det selv pga korona. Fikk beskjed om å vente og heller skifte på henne ellernoe. Hadde en tøff fødsel for både meg og henne og jeg lå og fikk blodoverføring liksom.. etter å ha ringt på de flere ganger og de kom jo alltid inn for å si jeg måtte vente hadde jeg jo ikke noe annet valg å gjøre.. når de til slutt kom inn så lå jeg jo og ammet og da fikk jeg smertestillende og de sa dette går jo bra. Men det gikk ikke bra, men jeg var både sløv og orket ikke si ifra for jeg ville bare hjem..

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...