AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #1 Skrevet 5. april 2021 Er det mange som blir deprimerte og engstelige av tanken på å bli nærmere 90 år med sykdommer og demens? Det virker jo som et utrolig trist og uverdig liv for mange, de siste årene man har på sykehjem. Anonymkode: 71d2d...aaa 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #2 Skrevet 5. april 2021 Tror at de fleste blir engstelige hvis de tenker godt på det. Problemet er at mange ikke tenker på det. De tror at de vil "live forever"... Anonymkode: 02c5f...cf7 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #3 Skrevet 5. april 2021 1 minutt siden, AnonymBruker said: Tror at de fleste blir engstelige hvis de tenker godt på det. Problemet er at mange ikke tenker på det. De tror at de vil "live forever"... Anonymkode: 02c5f...cf7 Hvor tidlig mener du at man skal begynne å engste seg for å bli gammel. Anonymkode: 05d18...405 5
AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #4 Skrevet 5. april 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Tror at de fleste blir engstelige hvis de tenker godt på det. Problemet er at mange ikke tenker på det. De tror at de vil "live forever"... Anonymkode: 02c5f...cf7 Hvorfor er det et problem? Hva er poenget med å gå rundt og deppe over at man skal sitte i rullestol med bleier på en dag? Lev i nuet. Jeg ser ikke frem til å bli gammel og syk i det hele tatt, men når jeg tenker på det så prøver jeg å tenke lyst på det, at jeg sitter og spiller Playstation 10 og krangler på KG imens jeg er full av noe digg reseptbelagt drugs for mine vonter fysisk og psykisk. Jeg planlegger å bli narkoman i mine siste år og ikke forholde meg til virkeligheten. Anonymkode: 62e35...817 2
AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #5 Skrevet 5. april 2021 Det hadde jo vært forferdelig å ende der. Men akkurat nå er jeg relativt ung, frisk, og gjør det jeg kan med tanke på kosthold og trening. Ser med det virkelig ikke vitsen med å ofre hva som kanskje skjer i fremtiden en tanke. For ingen kan jo vite om man dør av korona om to uker, får en trailer i mot seg i en tunnel om ti år, eller ender opp med demens i en alder av 90 år. Og da er jo tanker rundt dette ene og alene noe som forringer livskvaliteten i dag. Anonymkode: 48229...d15 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #6 Skrevet 5. april 2021 Demens kan en bli i ung alder også, så det er ingen «gammelmannssykdom» Anonymkode: 69ab3...277 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #7 Skrevet 5. april 2021 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Hvor tidlig mener du at man skal begynne å engste seg for å bli gammel. Anonymkode: 05d18...405 Hvor skrev jeg at man bør "engste seg"? Tenke på det, skrev jeg. Anonymkode: 02c5f...cf7
Gjest Powerball Skrevet 5. april 2021 #8 Skrevet 5. april 2021 Jeg tenker at dersom jeg får en så vond alderdom så kanskje jeg velger å ta noen grep selv.... Men man kan jo ikke bekymre seg før man eventuelt kommer dit.
Illuminatum Skrevet 5. april 2021 #9 Skrevet 5. april 2021 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Er det mange som blir deprimerte og engstelige av tanken på å bli nærmere 90 år med sykdommer og demens? Det virker jo som et utrolig trist og uverdig liv for mange, de siste årene man har på sykehjem. Anonymkode: 71d2d...aaa Hvorfor skal man ha de siste årene på sykehjem? 1
Nymerïa Skrevet 5. april 2021 #10 Skrevet 5. april 2021 Det er en del demens i min familie, så sannsynligheten er der. Såfremt man blir tatt vare på så er ikke demens nødvendigvis så ille for personen selv, det er verst for de rundt. Det virket i hvert fall ikke som om de jeg kjenner som har hatt det tenkte så mye på saken selv, de satt i sin lille boble og funderte på helt andre ting enn sin egen mentale tilstand. Det jeg er mest redd for er at Norge har et dårligere velferdssystem om 40 år og jeg ender opp med å bli en byrde for barna mine eller at jeg bor på et underbemannet B-sykehjem hvor jeg ikke får mitt eget rom og blir plaget av andre ustabile beboere.
AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #11 Skrevet 5. april 2021 Er engstelig for å komme i den alderen hvor andre mennesker ikke lengre ser meg som et likeverdig menneske og begynner å snakke til meg som en hund eller et lite barn. Anonymkode: da3b0...cf2
Cata Skrevet 5. april 2021 #12 Skrevet 5. april 2021 Blir man dement, merker man selv at man er det da? Tenker uansett ikke så mye på det siden demens foreløpig ikke har gått i slekta. Det jeg innimellom tenker på er om jeg i det hele tatt blir gammel. Ganske mange på ene foreldresiden har takket for seg før fylte 70 (og etter sigende er det den siden jeg er mest lik) så jeg lurer på om jeg følger i deres fotspor. Litt rart å tenke på at om det skulle være tilfellet så har jeg omtrent 10 år igjen. 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #13 Skrevet 5. april 2021 Illuminatum skrev (2 minutter siden): Hvorfor skal man ha de siste årene på sykehjem? Hvor skal man ellers være om man har så mye plager at det kan være vanskelig å bo hjemme? Og ikke har pårørende som kan stille opp? Min far var bare 72 da han endte opp på sykehjem etter å ha brukket hofta og begynte å bli surrete. Vi ungene bodde på andre siden av landet og hadde ikke mulighet til å stikke innom han hjemme, så da ble han plassert på sykehjem. Jeg skal innrømme at jeg er livredd for å bli så gammel, etter å ha sett både bestemor og min far sine uverdige liv på sykehjem med sure, underbemannede sykepleiere. Anonymkode: c547b...ba8
AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #14 Skrevet 5. april 2021 Bekymrer meg ikke så mye dersom jeg havner på et godt sykehjem. Min mormor er på sykehjem. Eget rom med sofa og tv, eget bad, får servert fire måltider om dagen, de ansatte er hyggelige. Hun får medisiner så hun ikke har vondt. Lege som er der flere ganger i uka. I tillegg kan hun selv bestemme om hun skal være sosial i fellesstua eller ikke, hun kan også få servert måltider på rommet. Hun er mye mindre ensom nå enn da hun bodde alene. Vi er 4 stykker fra familien som er primærbesøkende. Hun har det veldig fint med tanke på omstendighetene, selv om hun så klart innerst inne hellee ville bodd hjemme, men det er hun for dårlig til. Anonymkode: e9e84...a56 2
AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #15 Skrevet 5. april 2021 Å bli gammel og syk i norge er farlig. Skal klare å avlive meg selv før den tid. Aldri livet om jeg skal på et sykehjem, har sett nok der. Helse i norge er totalt nedbygd pga økonomi, alt handler om penger. Se til andre land der de tar vare på sin familie hele livet, alt henger sammen. Selv om de er fattig på penger og materialisme så har de det mye bedre enn oss. Anonymkode: b9458...75a 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #16 Skrevet 5. april 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg skal innrømme at jeg er livredd for å bli så gammel, etter å ha sett både bestemor og min far sine uverdige liv på sykehjem med sure, underbemannede sykepleiere. Anonymkode: c547b...ba8 Jeg har hatt min bestefar, min mor og en tante på forskjellige sykehjem, og hverken de selv, eller jeg og andre pårørende har opplevd personalet som sure. Tvert i mot vil jeg si! At bemanningen tidvis har vært for dårlig er en annen sak. Det gikk ikke utover forsvarlig stell/ omsorg, men lite tid til å finne på forskjellige ting. Det ene sykehjemmet hadde "dagsenter" med egen aktivitør, og det var helt fantastisk Anonymkode: 7fd4a...ec8 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #17 Skrevet 5. april 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg skal innrømme at jeg er livredd for å bli så gammel, etter å ha sett både bestemor og min far sine uverdige liv på sykehjem med sure, underbemannede sykepleiere. Anonymkode: c547b...ba8 Dette kommer for meg i boksen "ting jeg kan gjøre noe med". I pensjonssparingen min er det inkludert midler til privat sykehjemsplass. Primært i utlandet, der tilbudet er et helt annet enn i Norge. Anonymkode: 48229...d15
AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #18 Skrevet 5. april 2021 Er ikke engstelig for å bli gammel eller tenkt noe særlig på det. Men er litt bekymret for få sykdommer som kan forkorte alderdommen min ufrivillig, som da betyr at familien min bare må stå og se på at jeg forsvinner litt etter litt uten at noe av det medisinske kan hjelpe meg til og få det bedre å forlenge levetiden min. Har ingen mål om å bli 100år men kanskje så pass lenge at jeg kan få bli oldermor👵 Anonymkode: 6d3dc...6e2
AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #19 Skrevet 5. april 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Dette kommer for meg i boksen "ting jeg kan gjøre noe med". I pensjonssparingen min er det inkludert midler til privat sykehjemsplass. Primært i utlandet, der tilbudet er et helt annet enn i Norge. Anonymkode: 48229...d15 Heldig. Jeg er minstesats ufør. Forhåpentligvis tar sykdommen knekken på meg før jeg rekker å bli så gammel at sykehjem er ett alternativ Anonymkode: c547b...ba8
AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #20 Skrevet 5. april 2021 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Jeg har hatt min bestefar, min mor og en tante på forskjellige sykehjem, og hverken de selv, eller jeg og andre pårørende har opplevd personalet som sure. Tvert i mot vil jeg si! At bemanningen tidvis har vært for dårlig er en annen sak. Det gikk ikke utover forsvarlig stell/ omsorg, men lite tid til å finne på forskjellige ting. Det ene sykehjemmet hadde "dagsenter" med egen aktivitør, og det var helt fantastisk Anonymkode: 7fd4a...ec8 Det gjorde det dessverre på disse sykehjemmene ( Bodø og omegn ). Fikk faktisk sparket to av pleierne til slutt fordi de rett og slett drev ren trakassering og hun ene ble tatt i å stjele fra pasientene. Her kunne de gjerne ligge eller bli sittende på do alt for lenge til tross for at de skrek etter hjelp, fikk ikke medisiner til riktig tid osv. Anonymkode: c547b...ba8 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå