AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #1 Skrevet 5. april 2021 Nå er jeg faktisk litt lei meg. I mange uker har vi hatt strengeste tiltaksnivå i vår kommune, med alle de begrensningene det har medført. I tillegg har vi hatt en del lokale anbefalinger, og en av dem har vært at eldre på sykehjem eller omsorgsboliger ikke bør "hentes ut" for sosialt samvær med familien. (Kort sagt, anbefalingen er at besøk bør foregå der de bor, maks 1-2 faste personer kan besøke dem. Det er lov å hente de eldre for besøk hjemme, men det anbefales sterkt at det ikke gjøres) Regler og anbefalinger er likevel ikke den eneste grunnen til at jeg har valgt å ikke hente henne til oss denne påsken. Hun har det best når hverdagslivet følger faste rutiner. De strenge tiltakene har dessverre ført til at de faste aktivitetene hennes er avlyst, noe som igjen har påvirket rutinene hennes, og i siste instans demensen hennes. Hun er ikke særlig "med" akkurat nå, og jeg vet av erfaring at når hun er slik vil selv de minste ting utenom normalen gjøre henne overstimulert, og når hun blir overstimulert får hun angst og angstanfall. Jeg tenkte derfor at det var best for henne at påskefeiringen ble "tonet ned". Det vil si at vi ikke har hentet henne hjem til oss, i stedet har jeg besøkt henne hver dag, unntatt torsdag. Jeg har tatt med middagsmat til henne, gått små turer sammen med henne, og tilbrakt en god del tid sammen med henne, innenfor det jeg mener er forsvarlig med tanke på overstimulering, men også smittevernsmessig. Dette valget har jeg fått kritikk for nå! Jeg må da forstå at det blir lange kjedelige dager for henne, og at en tur hjem til oss ville kvikket henne opp! Jeg er egoistisk, pg tenker bare på egen bekvemmelighet. Nå vet jeg at de som kommer med kritikken ikke vet realiteten, de vet ikke hvor "ute av det" hun er akkurat nå, de har ikke sett eller snakket med henne på snart 18 mnd, men det føles likevel så ekstremt urettferdig å få høre dette, for er det noe jeg har tenkt på, er det hva som er til det beste for henne. De kunne i det minste ha spurt om hvorfor jeg mente at det ikke var til den eldres beste å ikke bli hentet ut av eget hjem for et "famlieselskap" akkurat nå. Jeg vet ikke helt hva jeg vil få ut av dette innlegget, det var nok mest for å få utløp for fortvilelsen jeg føler akkurat nå. Jeg føler meg så ekstremt mislykket, at jeg ikke kan gjøre noe som helst rett! Anonymkode: 93962...64c 4
lillevill Skrevet 5. april 2021 #2 Skrevet 5. april 2021 Sett foten ned og ta plass. Din avgjørelse er god nok. Du kjenner den eldre, smittefaren og situasjonen og tok en klok ognomtenksom avgjørelse. Bli litt sint. Si ifra. Nei, dette gjorde jeg fordi..! 15
AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #3 Skrevet 5. april 2021 lillevill skrev (7 minutter siden): Sett foten ned og ta plass. Din avgjørelse er god nok. Du kjenner den eldre, smittefaren og situasjonen og tok en klok ognomtenksom avgjørelse. Bli litt sint. Si ifra. Nei, dette gjorde jeg fordi..! Takk, det var det jeg skulle gjort. I stedet ble jeg så satt ut av kritikken at jeg ble stum. "Men vi har ikke lov..." var det eneste jeg klarte å si da kritikken kom. Anonymkode: 93962...64c 1
Gjest Maayaaa Skrevet 5. april 2021 #4 Skrevet 5. april 2021 Du er den rake motsetningen av mislykket. Du gjorde alt rett - tok hensyn til både den eldre OG til anbefalingene ifht smittevern. At du i tillegg er den som åpenbart omgås den eldre mest burde jo tilsi at resten av familien holder godt kjeft.
AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #5 Skrevet 5. april 2021 Maayaaa skrev (2 timer siden): Du er den rake motsetningen av mislykket. Du gjorde alt rett - tok hensyn til både den eldre OG til anbefalingene ifht smittevern. At du i tillegg er den som åpenbart omgås den eldre mest burde jo tilsi at resten av familien holder godt kjeft. Takk, det gjorde godt å få en bekreftelse på egne tanker. Jeg har tenkt litt på hvorfor jeg reagerte så sterkt på kritikken, og det må ha noe å gjøre med måten den ble lagt frem på. Den var stille, ikke noen hevede stemmer, men like fullt så... hard. Først var det overraskelse ("HAR hun ikke vært hos dere i påsken? ") Så var det sårethet på hennes vegne ("stakkars. Tenk så lange og kjedelige dager hun har, og så glad hun ville blitt for en liten oppmuntring") Etterfulgt av skuffelse over meg ("jeg trodde virkelig ikke det om deg, at du kunne være så egoistisk og tankeløs") Og så konklusjonen ("men det er vel slik det er, at det er enklere og mer bekvemt å la det være") Det var som i den gamle reklamen:"jeg er ikke sinna, bare veldig, veldig skuffet". Anonymkode: 93962...64c 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #6 Skrevet 5. april 2021 Er det dine søsken som sier dette? Anonymkode: d81aa...487
AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #7 Skrevet 5. april 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Er det dine søsken som sier dette? Anonymkode: d81aa...487 Nei. Det er min mor, og deler av svigerfamilien. Anonymkode: 93962...64c
AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #8 Skrevet 5. april 2021 Veldig spesielle folk du har rundt deg, de sliter kanskje litt med empatien? Eller kanskje de har litt vansker med intelligensen og ikke forstår dagens situasjon? Uansett, du gjorde alt riktig, så ikke bry det om dem. Anonymkode: 293fc...8da 7
AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #9 Skrevet 5. april 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Nei. Det er min mor, og deler av svigerfamilien. Anonymkode: 93962...64c Hvorfor kan de ikke ta seg av personen selv? Hva sier mannen din? Anonymkode: d81aa...487 5
PM75 Skrevet 5. april 2021 #10 Skrevet 5. april 2021 Du har støttet opp på en super måte! Hva har dine kritikere bidratt med? 5
AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #11 Skrevet 5. april 2021 Her har jeg ikke snakket eller sett svigermor på et år nå. Det er mannen, sønnene og barnebarna + bestevenninnen som treffer henne. Vi har ikke tatt henne hjem heller, men nå kan en ta henne med ut på tur. Du har ikke gjort noe feil Spør hva de andre har stilt opp med Anonymkode: 6bae5...508 4
AnonymBruker Skrevet 6. april 2021 #12 Skrevet 6. april 2021 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Veldig spesielle folk du har rundt deg, de sliter kanskje litt med empatien? Eller kanskje de har litt vansker med intelligensen og ikke forstår dagens situasjon? Uansett, du gjorde alt riktig, så ikke bry det om dem. Anonymkode: 293fc...8da Takk. De har ikke problemer med hverken empati eller intelligens. Jeg har tenkt litt, og etter at jeg har fått lagt fra meg den største skuffelsen ser jeg at jeg har forventet for mye av dem. De gjorde den feilen at de tok utgangspunkt i det som var kjent for dem, og trodde det var direkte overførbart til oss. De har ingen forutsetninger til å forstå hvordan tiltakene har påvirket demensutviklingen til den eldre, og hvilke hensyn vi må ta for ikke å gjøre ting verre. OG i kombinasjon med at de bor på et sted med lavt smittetrykk, og de har en større mulighet til å se litt bort fra anbefalingene i noen sammenhenger, tenker jeg at det handler mer om tankeløshet. AnonymBruker skrev (15 timer siden): Hvorfor kan de ikke ta seg av personen selv? Hva sier mannen din? Anonymkode: d81aa...487 De bor på en annen kant av landet. Mannen min ble like lei seg som jeg ble. Det er litt vanskelig å forklare, men vi føler begge på en utilstrekkelighet på grunn av situasjonen, og dette la litt stein til byrden for å si det slik. PM75 skrev (11 timer siden): Du har støttet opp på en super måte! Hva har dine kritikere bidratt med? Takk De har ikke kunnet bidra med så mye, siden de ikke bor i nærheten. AnonymBruker skrev (11 timer siden): Her har jeg ikke snakket eller sett svigermor på et år nå. Det er mannen, sønnene og barnebarna + bestevenninnen som treffer henne. Vi har ikke tatt henne hjem heller, men nå kan en ta henne med ut på tur. Du har ikke gjort noe feil Spør hva de andre har stilt opp med Anonymkode: 6bae5...508 Takk Så godt at dere har funnet en løsning som passer dere godt. Her er det jeg som besøker. Sønnen og barnebarna hennes er for smitteutsatte i jobbene sine, og selv om den eldre er vaksinert selv har vi blitt anbefalt at de ikke besøker henne før de kan møtes utendørs. Anonymkode: 93962...64c 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2021 #13 Skrevet 6. april 2021 Som du ser ; du får bare støtte her, ta det til deg ❤️ Det er best og anbefalt at de eldre er på sykehjem nå og mange steder er det slik at om du tar de med hjem så må de i 10 dagers karantene ( dvs BARE sitte på rommet sitt) og det er ikke det beste. Så du har tatt det beste valget for henne. Anonymkode: 3895f...5c8 2
AnonymBruker Skrevet 7. april 2021 #14 Skrevet 7. april 2021 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Som du ser ; du får bare støtte her, ta det til deg ❤️ Det er best og anbefalt at de eldre er på sykehjem nå og mange steder er det slik at om du tar de med hjem så må de i 10 dagers karantene ( dvs BARE sitte på rommet sitt) og det er ikke det beste. Så du har tatt det beste valget for henne. Anonymkode: 3895f...5c8 Takk! Jeg tar det til meg. Som jeg skrev føler jeg (vi) allerede på en utilstrekkelighet overfor den eldre i og med at hverdagen hennes har blitt så forandret, det påvirker naturlig nok oss også, og gjør oss nok litt ekstra sårbare overfor kritikk. Hos oss er det ikke slik at beboeren må i karantene etter å ha vært på familiebesøk, men det hadde måttet bli iverksatt forsterket smittevern i etterkant. Det er også en ekstra belastning hverken den eldre eller de ansatte på omsorgssenteret trenger nå. Sitat Oppfordring og anbefalingen i dagens smittesituasjon er at pårørende eller andre ikke tar med beboerne på biltur, til kjøpesenter eller hjem til seg selv eller til familiesammenkomster fordi det er stor risiko for å ta med seg smitte tilbake til boligen. Hvis en beboer har oppholdt seg utenfor boligen, må boligen informeres så nødvendig smitteverntiltak ivaretas ved retur til bolig (Jeg må legge til at denne anbefalingen kom lenge før kommunen ble nedstengt, og det er derfor kjøpesenter er spesifikt nevnt) Anonymkode: 93962...64c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå