Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det flere som har opplevd at pulsen generelt, og hvilepulsen er lavere etter fødsel enn før svangerskapet? 

Det er ko vanlig med høyere puls under svangerskapet siden mer blod skal pumpes rundt, så da lå hvilepulsen min rundt 80, og jeg var gjerne rundt 100 i våken tilstand i snitt. Før svangerskapet lå jeg mellom 70 og 80, avhengig av hvor i syklusen jeg befant meg. 

Etter fødsel for 7 uker siden har hvilepulsen bare gått nedover og nedover og er nå på 60! Dette er kjo innafor for godt trente personer, men jeg er så langt fra godt trent! Er det hormoner fra amming som påvirker dette? Eller er det unormalt? 

Tenker å høre med legen, altså, men lurer på om flere har opplevd dette.. 

Anonymkode: d4301...f7d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Opplevde det samme jeg også... Aner ikke hvorfor, og spurte ingen. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg opplevde også dette. Lå på 60-70 før svangerskap, rundt 80 i svangerskap og plutselig 40 etter. Googlet litt og fant denne powerpointen hvor det står at bradykardi (lav puls) er vanlig 6-10 dager post partum. Hos meg varte det i 2-3 uker, nå har hvilepulsen stabilisert seg på 60. Opplevde ingen ubehag i forbindelse med det da, så jeg var ikke bekymret ☺️

"Puerperal bradycardia of 40-50 bpm is common... Possibly related to: – Decreased cardiac strain – Decreased blood volume following placental separation – Increased stroke volume"

Anonymkode: b12dc...d22

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Jeg opplevde også dette. Lå på 60-70 før svangerskap, rundt 80 i svangerskap og plutselig 40 etter. Googlet litt og fant denne powerpointen hvor det står at bradykardi (lav puls) er vanlig 6-10 dager post partum. Hos meg varte det i 2-3 uker, nå har hvilepulsen stabilisert seg på 60. Opplevde ingen ubehag i forbindelse med det da, så jeg var ikke bekymret ☺️

"Puerperal bradycardia of 40-50 bpm is common... Possibly related to: – Decreased cardiac strain – Decreased blood volume following placental separation – Increased stroke volume"

Takk! Det er nå 7 uker siden fødsel, så litt mer enn 7-10 dager da 😅 får heller se om det medbringer ubehag eller fortsetter å bare synke, da kan jeg høre med legen. Har sjekket hjertet med ekg og ultralyd allerede (av andre årsaker) og alt så normalt ut da. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Takk! Det er nå 7 uker siden fødsel, så litt mer enn 7-10 dager da 😅 får heller se om det medbringer ubehag eller fortsetter å bare synke, da kan jeg høre med legen. Har sjekket hjertet med ekg og ultralyd allerede (av andre årsaker) og alt så normalt ut da. 

Hvis du har tatt EKG og ul så ville jeg ikke bekymret meg, 60 er en fin hvilepuls. ☺️ Vil tro ammehormoner spiller inn som du sier, det er jo beroligende for både mor og barn med amming.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...