AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #1 Skrevet 5. april 2021 Barnet mitt nærmer seg 3 år (i sommer) Legger merke til at hun ofte husker (noe jeg oppfatter som) dårligere enn jevngammle barn. Hvis vi snakke om en begivenhet vi gjorde for 1 mnd siden feks (kjekke ting som badeland, dyrepark osv) å jeg spør henne "husker du da vi så tigeren i dyreparken" så ser det ut som hun tenker en stund, men kan i mange tilfeller bare skifte tema eller se på meg som et spørsmåls tegn😅 Skal sies at i noen tilfeller kam hun si ord/korte setninger ang den aktuelle hendelse, men sjeldent. Jeg kan også si, "husker du det var snø på hytten i helga og at vi lekte med hunden til.... ?" uten å få noe svar eller tegn på at hun har vært på hytta.. (ting som har vært veldig kjekt altså) Slik jeg har observert prater andre barn mer om ting som har skjedd og jeg kan se glede når de tenker tilbake på ting. Skal også sies at språket ikke er kjempe sterkt enda, men det sies nye ord hver eneste dag og korte setninger. Oppfatter at hun har god språkforståelse i det daglige, utenom når jeg ber henne tenke tilbake på ting. Noen meninger om dette faller innfor “normalt“? Kjenner noen seg igjen? Anonymkode: 2f21a...2f7
AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #2 Skrevet 5. april 2021 Dytter litt på denne.. Anonymkode: 2f21a...2f7
Mt3 Skrevet 5. april 2021 #3 Skrevet 5. april 2021 For å huske ting må de gjerne snakkes om flere ganger etter at det skjedde, å se bilder fra hendelsen forsterker enda mer. Så det kan hende foreldre/slekt ripper opp i hendelsene oftere hos de du mener husker bedre. Og når språket fortsatt er i utvikling så stjeler også dette mye av energien/oppmerksomheten som går ut over hvor mye en klarer å huske, alt vi lærer krever mye energi men når vi har lært det godt nok går det mer på automatikk og krever ikke like mye av oppmerksomheten vår og vi kan da bruke mer energi på å huske ting vi har vært med på.
AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #4 Skrevet 5. april 2021 Mt3 skrev (10 timer siden): For å huske ting må de gjerne snakkes om flere ganger etter at det skjedde, å se bilder fra hendelsen forsterker enda mer. Så det kan hende foreldre/slekt ripper opp i hendelsene oftere hos de du mener husker bedre. Og når språket fortsatt er i utvikling så stjeler også dette mye av energien/oppmerksomheten som går ut over hvor mye en klarer å huske, alt vi lærer krever mye energi men når vi har lært det godt nok går det mer på automatikk og krever ikke like mye av oppmerksomheten vår og vi kan da bruke mer energi på å huske ting vi har vært med på. Takk for et godt svar 😊 Anonymkode: 2f21a...2f7
AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #5 Skrevet 5. april 2021 Mine husker ikke det jeg spør om,men kan huske random ting jeg har glemt. Anonymkode: e15e9...2e3 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2021 #6 Skrevet 6. april 2021 Jeg kjenner meg ikke igjen, men datteren min har vært heldig med det kognitive. Jeg synes det høres normalt ut! Anonymkode: cc8cb...95f
AnonymBruker Skrevet 6. april 2021 #7 Skrevet 6. april 2021 Helt normalt at små barn ikke husker tilbake så langt. Husk at de har tusen tanker i hodet og lever her å nå 😊 Anonymkode: 23528...e6e 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2021 #8 Skrevet 6. april 2021 Heeeelt normalt. Dessuten er det mange barn som lærer seg å jatte med 😂 tidlig krøkes.. Anonymkode: 906af...172
AnonymBruker Skrevet 6. april 2021 #9 Skrevet 6. april 2021 Mange barn lever veldig her og nå og har i liten grad evne til å glede seg over fortid eller fremtid før de er litt eldre. Vis bilder, fortell og ikke bekymre deg nå. Anonymkode: a747d...76f
AnonymBruker Skrevet 6. april 2021 #10 Skrevet 6. april 2021 Jeg ser at vår snart treåring husker spontant, men klarer ikke å hente fram minnene hvis det er jeg som spør. Hun snakker mye, og kan plutselig fortelle om at vi stupte kråke i hagen til tante i fjor sommer. Men hun er som regel ikke med når jeg prøver å snakke om konkrete ting vi har gjort for et par dager siden. Hun forteller stort sett ikke om barnehagedagen, i hvert fall ikke på oppfordring eller hvis jeg begynner å snakke om noe jeg vet de har gjort. Men hun kan plutselig komme med lange utgreininger om den grønne lastebilen som kjørte forbi barnehagen mens hun leker at gaffelen er en bil under middagen. Det skal være typisk for alderen at minnene kommer slik spontant, men er vanskelig å hente fram "på bestilling". Anonymkode: 0ed72...16b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå