Gå til innhold

Er dette rasisme?

Anbefalte innlegg

Gjest someone_here
Skrevet

Ikke så lenge siden så jeg en vennegjeng med mørkhudede gutter på 10-15 år på Grønland som viste sine langfingre til hvite kvinner som satte på T-bane. Kvinnene hadde da ingen mulighet til å anmelde det/reagere på det. 

Er dette rassisme?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, someone_here said:

Ikke så lenge siden så jeg en vennegjeng med mørkhudede gutter på 10-15 år på Grønland som viste sine langfingre til hvite kvinner som satte på T-bane. Kvinnene hadde da ingen mulighet til å anmelde det/reagere på det. 

Er dette rassisme?

Ikke rasisme, bare vanlige provokasjoner. 

• Liker 9
Skrevet
someone_here skrev (4 minutter siden):

Er dette rassisme?

Nei.

• Liker 2
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Nei, det kalles drittunge oppførsel. 

Skrevet

Rasisme? Det er det kun drittungene som vet. Hvis de gjorde det fordi kvinnene var hvite, er det rasisme. 

• Liker 8
Skrevet

Å rekke fingern er jo bare dårlig oppførsel

Om du sier noe eller gjør noe som tydelig viser at du gjør det på grunnlag av at du mener mindre om den andre personen fordi den andre personen har en annen hudfarge enn deg, da er det rasisme

• Liker 4
Skrevet
someone_here skrev (3 timer siden):

Er dette rassisme?

Nei, det er ikke rasisme.

• Liker 1
Gjest someone_here
Skrevet
Visum skrev (8 timer siden):

Nei, det er ikke rasisme.

Hvorfor ikke?

Skrevet
13 hours ago, Catalina Culès said:

Nei, det kalles drittunge oppførsel. 

Jeg vil ikke kalle det rasisme men provokasjon. 

Men dersom det var en gjeng med etnisk norske gutter som satt og konsekvent viste finger til mørkhudede, hva ville vi tenkt da? 

• Liker 7
Skrevet

Nei.  Kun hvis det var motsatt, da hadde det vært rasisme. 

• Liker 3
Skrevet
Stina234 skrev (10 minutter siden):

Du har kanskje fått med deg i alle verdens land, så har minoriteter ett vern. Det er ikke nytt at vi har det i Norge også. 

• Liker 2
Skrevet
Tiuren skrev (1 time siden):

Jeg vil ikke kalle det rasisme men provokasjon. 

Men dersom det var en gjeng med etnisk norske gutter som satt og konsekvent viste finger til mørkhudede, hva ville vi tenkt da? 

I følge rasismeparagrafen så har minoriteter ett sterk vern, så jeg som etnisk norsk ville sagt det var rasisme - om det var motsatt. Det er selvsagt avhengig av kontekst. 

Skrevet
50 minutter siden, Visum said:

I følge rasismeparagrafen så har minoriteter ett sterk vern, så jeg som etnisk norsk ville sagt det var rasisme - om det var motsatt. Det er selvsagt avhengig av kontekst. 

Ja, men er egentlig ikke-europeiske en minoritet? Det finnes mange flere pakistanere og nigerianere en det er nordmenn... :)  

• Liker 3
Skrevet
Tiuren skrev (12 minutter siden):

Ja, men er egentlig ikke-europeiske en minoritet? Det finnes mange flere pakistanere og nigerianere en det er nordmenn... :)  

Ikke i Norge :P

• Liker 6
Skrevet
someone_here skrev (16 timer siden):

Er dette rassisme?

Heller mer en barnslig og umoden oppførsel. Guttene prøvde seg på å fremprovosere en rasistisk situasjon som ikke var nødvendig. Så nei, det er ikke rasisme. Men kun om den hvite kvinne hadde reagert, for da ville situasjon blitt snudd om og mot henne.

• Liker 2
Gjest someone_here
Skrevet
Stina234 skrev (2 timer siden):

Hvorfor? 😁

Visum skrev (2 timer siden):

Konteksten var at de viste langfinger mens toget allerede beveget seg. 

MaleficentAurora skrev (1 time siden):

Heller mer en barnslig og umoden oppførsel. Guttene prøvde seg på å fremprovosere en rasistisk situasjon som ikke var nødvendig. Så nei, det er ikke rasisme. Men kun om den hvite kvinne hadde reagert, for da ville situasjon blitt snudd om og mot henne.

Høres ut som forutinntatt holdning mot nordmenn.

Skrevet
someone_here skrev (6 minutter siden):

Hvorfor? 😁

Konteksten var at de viste langfinger mens toget allerede beveget seg. 

1) Det er fordi minoriteter skal ha ekstra vern. Slik er den norske loven formet. 

2) Basert på konteksten, så er det ikke rasisme. 

• Liker 1
Skrevet
someone_here skrev (18 timer siden):

Er dette rassisme?

Nei. Ikke hadde det vært rasisme om det var hvite kvinner som hadde rukket finger til mørkhudede heller. Rasisme er vel når du antyder at en rase/folkeslag er underlegen/mindre verd enn deg selv. Fint mulig å ønske noen å dra til helvette uten å mene de er mindre verd som mennesker! Rasisme-kortet trekkes altfor ofte. Har vel allerede gått inflasjon i det🤷‍♂️

• Liker 4
Gjest someone_here
Skrevet
Visum skrev (33 minutter siden):

1) Det er fordi minoriteter skal ha ekstra vern. Slik er den norske loven formet. 

Bare mørkhudede minoriteter?

Skrevet (endret)
39 minutter siden, Visum said:

Dersom det var en gjeng med samegutter eller homofile hvite gutter som viste fing til alle mørkhudede, er det da rasisme? 

(Og hvordan definere minoritet, er det lokalt/nasjonalt/globalt/subjektivt/annet? Er "hvit fra Drammen" en minoritet, det er ikke mange av dem i forhold til ca 5.000.000?)

Endret av Tiuren
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...