Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som vil dele erfaringer om plutselig vekstavvik på under -10%? :)  (Har normale funn på ul, bare vekst som avviker! Jeg og bf var store, vår førstefødte på gjennomsnittet. Altså ikke genetikk her)

Jeg har vært frisk og fin gjennom hele svangerskapet. Litt høye sf-mål, men fortsatt innenfor normalen. Har tullet litt med jm om at det sikkert blir enn større baby.

Så.. Jeg var innom føden i uke 33 og fikk ul av andre årsaker. Lille ble målt til -2%, men grunnet seteleie fikk jeg ny ul allerede i uke 35 (veldig tidlig). Leie var bra, men lille hadde nå vekstavvik på -21%. Fra nå av blir jeg fulgt opp med trivselskontroll hver uke og vekstkontroll om 2uker. 

på trivselskontroll bekrefter lege at lille har det bra, men jeg får ikke gå over termin uansett. Ut over dette vet jeg ekkelt lite, føler jeg får lite svar på spørsmål. Har vekstkontroll 37+1, men må bare høre om andre har liknende opplevelser.

ble du satt igang? Fikk du føde vaginalt? Hadde barnet vokst mye til neste kontroll, eller kanskje større avvik? Børr jeg «frykte» igangsetting på dagen? Dere skjønner, jeg gjør meg mer urolig enn jeg garantert trenger å være.. :) Fyr løst

Anonymkode: e4ac9...c00

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke helt det samme i og med at jeg fikk tvillinger, hvilket var årsaken til vekstavviket, men hadde et avvik på -21/-15% (tvilling 1 og 2) helt fra uke 18 og ut. Babyene hadde det helt tipp topp (ble fulgt opp av fostermedisiner annenhver uke), de var bare små :) mot slutten økte vekstavviket, så det ble planlagt KS i uke 36. Fødte to bittesmå, men friske knøtter :) førstemann var også liten til å være 2 uker på overtid (rett over 3 kg i uke 42), så jeg antar vi bare lager små barn🤷🏻‍♀️

Anonymkode: 0f8a3...53e

AnonymBruker
Skrevet

Meg over. Jeg ville ikke uroet meg for mye, dette har de stålkontroll på, og husk at normalvariasjonene er store når det gjelder fostervekst. Jeg var også engstelig med tvillingene og leste alt jeg kom over om SGA-barn og dysmaturitet, og det er ikke alltid lystig lesing. Noen barn er bare mindre enn andre, akkurat som at noen føder barn på 5 kg uten at det nødvendigvis ligger en årsak til grunn. Ingenting av det jeg leste om eller fryktet skjedde - eldstemann er nå høyest i klassen, og tvillingene er fortsatt små men helt innenfor normalen😊

Anonymkode: 0f8a3...53e

AnonymBruker
Skrevet

Reagerer på hvor lite info du får jeg! Kan dessverre ikke svare deg, min ligger 17% over, men synes det er hårreisende at du spør og får dårlig svar til den grad at du er urolig! ❤️ Ring dem og fortell hvordan du har det, det må da være mulig å gi mer og bedre informasjon til deg slik at du kan være trygg før fødsel/igangsettelse! Alt godt til dere:)

Anonymkode: 09a85...e1b

Skrevet

Her målte de også til - 21 % forrige gang, og de virket ikke bekymret. Noen uker senere startet fødselen spontant i uke 37+0, og ut kom det en frisk baby på 3,2 kg. 

Det skal ikke mye til før de måler feil, det er smååå marginer. Dessuten er det vel akkurat i grenseland for hva de gir elstra oppfølging på? Hvis det er rundt 20 eller 21 prosent? 

AnonymBruker
Skrevet

TS her: tusen takk for svar :) 

Har forstått det som at problemet ikke er -21% i seg selv, men at det er bekreftet -2% til -21% på bare 2 uker. De har altså utelukket at lille følger sin egen kurve da hun var normal størrelse i uke 33. Når jeg spør sier de at målingene kan være feil, MEN han som tok begge målingene tviler på at -21% er gjort feil siden han målte så mange ganger.. annen lege sa også at målingene kunne være feil, men tvilsomt mer enn 10%+/- .. 

Har time om 2 dager på sykehuset, så skal klare å holde meg til da så lenge jeg kjenner godt med liv (noe jeg gjør). Men kjenner også at skrekken har tatt meg litt når de snakker om at hun rett og slett har stoppet å vekse

Anonymkode: e4ac9...c00

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...