AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #21 Skrevet 4. april 2021 Drizzt skrev (1 minutt siden): OK. Har du tilsvarende lenke for UDI? Det er helt rett fram for UDI. De har endret på rutinene sine etter at sivilombudsmannen ga dem kritikk. Jeg kan legge ved flere lenker slik at du kan gjøre deg opp en mening. Her har sivilombudsmannen sendt brev til UDI for å få klargjøring: https://www.sivilombudsmannen.no/aktuelt/undersokelse-av-udis-behandlingstid-i-familieinnvandringssaker/ Beskjed fra UDI: Her skriver UDI at det tar 19 måneder fra alle som er bosatt utenfor Oslo politidistrikt. Anonymkode: 9d769...ef2
AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #22 Skrevet 4. april 2021 Har Sverige og Danmark like mange saksbehandlere, relativt sett? Har de samme saksgang og rutiner? Det er ikke en selvfølge at det er sammenlignbart. Det er heller ikke sånn (det var hvertfall ikke det da jeg jobbet med familiegjenforening i UDI) at det bare å legge søknaden rett på bordet til en saksbehandler som fatter et vedtak. Som regel skal intervjuer gjennomføres - både av herboende og søker - den delen er det ikke UDI som står for, og det tar ofte tid. Dokumentasjon skal innhentes og verifiseres, det kan også være en tidskrevende prosess, særlig i land hvor offentlige papirer ikke er en selvfølge hverken at man har eller kan enkelt få tak i. Kort sagt handler det om litt mer enn lengden på kaffepausene hos UDIs saksbehandlere... Anonymkode: 51790...e86 3
Drizzt Skrevet 4. april 2021 #23 Skrevet 4. april 2021 (endret) Så det er det samme jeg fant i stad. Likevel sier det ingenting om det jeg skrev tidligere - antall søknader, antall saksbehandlere, osv. Du kan ikke sammenligne direkte. Husk at det hele tiden må prioriteres den og den type saker og ressurser sendes dit. Det betyr at andre typer saker får lengre saksbehandlingstid. Endret 4. april 2021 av Drizzt
AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #24 Skrevet 4. april 2021 Drizzt skrev (1 minutt siden): Nå prøvde jeg å finne ut om et tilfeldig land utenfor EU som Tyrkia er og fant følgende på UDI sin nettside: Today, it normally takes a total of 19 months from you handed in your documents to the police or at the Visa Application Centre until you receive an answer, if we need for you to attend an interview. If your family member lives in Oslo, it will unfortunately take longer. This is because there is a long waiting time to be summoned for an interview in Oslo. (external website) Den eksterne lenken er https://www.politiet.no/en/services/residence-permits-and-protection/waiting-times/to-get-an-interview-in-family-immigration-cases/ Der har du svaret hvorfor det tar så lang tid å ferdigbehandle søknaden? Hadde du vært på intervju eller venter du for time ennå? Jeg er bosatt i Oslo politidistrikt, utover det vil jeg ikke gi noen personopplysninger. Det er riktig at normal total saksbehandlingstid er 19 måneder for de som er bosatt utenfor Oslo. Det UDI har endret rutinene etter brevet fra sivilombudsmannen. Nå det tar 3 måneder før noen vurder om saken skal sendes til politiet for intervju. Før var denne tiden 7-8 måneder. Da var ventetiden i Oslo politidistrikt 16 måneder. 16 måneder + 8 = 24 måneder. Deretter skal sikkert saken ligge i kø før den blir behandlet. Dette er sikkert 6 måneder, ut i fra hva jeg og andre i tilsvarende situasjon har erfart. Dermed ble den totale saksbehandlingen 30 måneder. Anonymkode: 9d769...ef2 2
Gjest Smeltemann Skrevet 4. april 2021 #25 Skrevet 4. april 2021 Det er mange søknader inne,de bruker vel tiden på å sjekke opp om hvordan saken er. Synes det er overkommelig tid jeg. Skjønner at de som venter synes det tar tid. Skal man få en skikkelig saksbehandling tar det tid.
AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #26 Skrevet 4. april 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Har Sverige og Danmark like mange saksbehandlere, relativt sett? Har de samme saksgang og rutiner? Det er ikke en selvfølge at det er sammenlignbart. Det er heller ikke sånn (det var hvertfall ikke det da jeg jobbet med familiegjenforening i UDI) at det bare å legge søknaden rett på bordet til en saksbehandler som fatter et vedtak. Som regel skal intervjuer gjennomføres - både av herboende og søker - den delen er det ikke UDI som står for, og det tar ofte tid. Dokumentasjon skal innhentes og verifiseres, det kan også være en tidskrevende prosess, særlig i land hvor offentlige papirer ikke er en selvfølge hverken at man har eller kan enkelt få tak i. Kort sagt handler det om litt mer enn lengden på kaffepausene hos UDIs saksbehandlere... Anonymkode: 51790...e86 Norge kan sammenlignes med Sverige og Danmark. Da dette er land vi ofte sammenligner oss med. Om det er mangel på saksbehandle bør man ansette flere. I Sverige har man enklere regelverk i forhold seg til, mens i Danmark har de strengere regelverk å forholde seg til. Likevel har begge disse to landene langt mindre ventetid enn Norge. Her må det gjøre noe! I tillegg koster det nesten 11.000 kroner for å sende en søknad. Det er ikke akkurat gratis for å si det slik. Anonymkode: 9d769...ef2 2
AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #27 Skrevet 4. april 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette påfører folk en stor psykisk påkjenning, og her han norske myndigheter en stor jobb å gjøre. Anonymkode: 9d769...ef2 Psykisk påkjenning for hvem? De som søker og kanskje kommer inn i en av de beste landene i verden? Eller pårørende som søker og må vente på svar? Jeg vet ikke om du vet, men de fleste som leser min kommentar nå savner sin familie, venner og jobb fordi vi lever i en pandemi. Den «stor psykisk påkjenning» du beskriver er ingenting i forhold til hva de fleste opplever akkurat nå. Anonymkode: 0a14e...213 6
AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #28 Skrevet 4. april 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Har du funnet deg en marokkaner eller tyrker? Eller er du en hvit mann med thaidame? Anonymkode: a9dba...da7 Er du en som har fordommer mot folk som blir forelsket og finner den rette I utlandet? Anonymkode: 63546...c27
AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #29 Skrevet 4. april 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Psykisk påkjenning for hvem? De som søker og kanskje kommer inn i en av de beste landene i verden? Eller pårørende som søker og må vente på svar? Jeg vet ikke om du vet, men de fleste som leser min kommentar nå savner sin familie, venner og jobb fordi vi lever i en pandemi. Den «stor psykisk påkjenning» du beskriver er ingenting i forhold til hva de fleste opplever akkurat nå. Anonymkode: 0a14e...213 Psykisk påkjenning i 30 måneder, siden livssituasjonen vår ikke blir avklart. Altså om myndighetene gir oss tillatelse til å bo sammen i Norge. Denne psykiske påkjenning er ikke kun relatert til pandemien. Om denne tiden blir redusert til f.eks. 7-12 måneder, da er det bedre for begge parter. Anonymkode: 9d769...ef2 1
Drizzt Skrevet 4. april 2021 #30 Skrevet 4. april 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Jeg er bosatt i Oslo politidistrikt, utover det vil jeg ikke gi noen personopplysninger. Det er riktig at normal total saksbehandlingstid er 19 måneder for de som er bosatt utenfor Oslo. Det UDI har endret rutinene etter brevet fra sivilombudsmannen. Nå det tar 3 måneder før noen vurder om saken skal sendes til politiet for intervju. Før var denne tiden 7-8 måneder. Da var ventetiden i Oslo politidistrikt 16 måneder. 16 måneder + 8 = 24 måneder. Deretter skal sikkert saken ligge i kø før den blir behandlet. Dette er sikkert 6 måneder, ut i fra hva jeg og andre i tilsvarende situasjon har erfart. Dermed ble den totale saksbehandlingen 30 måneder. Anonymkode: 9d769...ef2 Forstår jeg riktig at du har ventet 30 måneder allerede eller er det en hypotetisk situasjon? Likevel sier du ingenting om antall søknader, antall saksbehandlere, prioriteringer, osv. Hver gang det skal prioriteres en type søknader - enten det er snakk om asylbarn, flyktninger, eller andre - så faller alle andre lengre bak i køen. Når noen blir prioritert, andre må vente lengre. At det er annerledes i Oslo politidistrikt har, etter min mening, med kapasitet hos politiet, antall søknader og utvidet areal politidistriktet dekker etter politireformen. Så det høres ikke ut som at det er UDI som forsinker saken din, men politiet. 2
AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #31 Skrevet 4. april 2021 Drizzt skrev (1 minutt siden): Forstår jeg riktig at du har ventet 30 måneder allerede eller er det en hypotetisk situasjon? Likevel sier du ingenting om antall søknader, antall saksbehandlere, prioriteringer, osv. Hver gang det skal prioriteres en type søknader - enten det er snakk om asylbarn, flyktninger, eller andre - så faller alle andre lengre bak i køen. Når noen blir prioritert, andre må vente lengre. At det er annerledes i Oslo politidistrikt har, etter min mening, med kapasitet hos politiet, antall søknader og utvidet areal politidistriktet dekker etter politireformen. Så det høres ikke ut som at det er UDI som forsinker saken din, men politiet. Du har rett i at det er politiet som forsinker saken min, når du først sier det. Men UDI kunne ha redusert denne tiden også, da de i en tidlig fase kan vurdere om saken skal sendes til intervju eller ikke, i stedet for å vente 8 måneder slik det ble gjort i vår sak. Nå er denne tiden endret til 3 måneder, noe som er bra for de som søker etter oss. Jeg har bekjente som har fått svar etter 30 måneder. Hvor i søknadsprosessen vi er i, vil jeg ikke avsløre. Det ser ut til at vi må vente 30 måneder vi også. Anonymkode: 9d769...ef2
Drizzt Skrevet 4. april 2021 #32 Skrevet 4. april 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du har rett i at det er politiet som forsinker saken min, når du først sier det. Men UDI kunne ha redusert denne tiden også, da de i en tidlig fase kan vurdere om saken skal sendes til intervju eller ikke, i stedet for å vente 8 måneder slik det ble gjort i vår sak. Nå er denne tiden endret til 3 måneder, noe som er bra for de som søker etter oss. Jeg har bekjente som har fått svar etter 30 måneder. Hvor i søknadsprosessen vi er i, vil jeg ikke avsløre. Det ser ut til at vi må vente 30 måneder vi også. Anonymkode: 9d769...ef2 Hvis dere startet prosessen før endringen fra 8 til 3 måneder og har allerede ventet 8 måneder i denne etappen, så er det helt meningsløst å irritere deg over dette. Det som er relevant for deg som informasjon i dag er at du bor i ''feil'' politidistrikt som har lange køer og midt i en pandemi som forsinker og nærmest stopper det meste i dette landet over lengre perioder. Det spiller ingen rolle for deg hvor lenge andre har ventet før. Siden 12.mars 2020 har vi levd i en ny verden med nye regler. 1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #33 Skrevet 4. april 2021 (endret) AnonymBruker skrev (På 4.4.2021 den 23.14): Er du en som har fordommer mot folk som blir forelsket og finner den rette I utlandet? Anonymkode: 63546...c27 Bare om de importerer dem til Norge og de blir gående på trygd her. Kommer de hit og jobber fullt, eller flytter du til den andre sitt land, har jeg ingen fordommer Anonymkode: 9439c...e4e Ryddet for sitat av slettet innhold, og svar til dette. Perelandra, mod. Endret 8. april 2021 av Perelandra 4
AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #34 Skrevet 4. april 2021 Drizzt skrev (9 minutter siden): Hvis dere startet prosessen før endringen fra 8 til 3 måneder og har allerede ventet 8 måneder i denne etappen, så er det helt meningsløst å irritere deg over dette. Det som er relevant for deg som informasjon i dag er at du bor i ''feil'' politidistrikt som har lange køer og midt i en pandemi som forsinker og nærmest stopper det meste i dette landet over lengre perioder. Det spiller ingen rolle for deg hvor lenge andre har ventet før. Siden 12.mars 2020 har vi levd i en ny verden med nye regler. Helt poenget med tråden var å sette søkelys på ventetiden. Takk for diskusjonen. Anonymkode: 9d769...ef2 1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #35 Skrevet 4. april 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Offentlige ansatte i Norge er vel bare gode på kaffepauser. Blir som det blir bare. Anonymkode: 5aea9...c64 Det er trist, men det er litt sannhet bak denne ytringen. Det er nesten som at jeg ønsker meg til et sted hvor stressfaktoren er høy, man har ikke tid til å finne på så mye bullshit, da. Anonymkode: 03307...432
AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #36 Skrevet 4. april 2021 Danmark er mye strengere, går sikkert raskere å gi et avslag? Anonymkode: 8de86...3e7 3
Drizzt Skrevet 4. april 2021 #37 Skrevet 4. april 2021 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Helt poenget med tråden var å sette søkelys på ventetiden. Takk for diskusjonen. Anonymkode: 9d769...ef2 Men det er ikke sikkert at noen som leverer søknad nå i Oslo vil vente 30 måneder. Spesielt når du beregner 8 mnd der hvor det nå skal være 3. At alt er forsinket på grunn av korona og overalt jobbes det med mindre kapasitet, bør ikke overraske noen. 1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #38 Skrevet 4. april 2021 Drizzt skrev (1 minutt siden): Men det er ikke sikkert at noen som leverer søknad nå i Oslo vil vente 30 måneder. Spesielt når du beregner 8 mnd der hvor det nå skal være 3. At alt er forsinket på grunn av korona og overalt jobbes det med mindre kapasitet, bør ikke overraske noen. Poenget er at den normale ventetiden før korona (før 11.03.2020), var totaltsett i Oslo var 24 måneder. Det er også mye i forhold til våre naboland. Nå har den bare økt med 6 måneder... Anyway. Jeg setter strek for denne diskusjonen nå. Anonymkode: 9d769...ef2 1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #39 Skrevet 4. april 2021 (endret) Regulering av innvandring er en offentlig, politisk debatt. Det er velkjent at mange ønsker seg hit pga gode velferdsordninger, også mange europeere søker hit til "Lykkelandet" pga god velferd. Flere har problemer med å forsørge seg selv nettopp pga mangel på utdanning og manglende språkkunnskaper. De fleste som kommer hit fra et ikke-EU land er definitivt ikke bedre stilt, tvert imot. Å mene denne innvandringen bør reguleres strengt er helt legitimt, og ikke brudd på noe KG-regelverk. Det handler rett og slett om at mange av de som kommer i denne kategorien hverken har utdannelse eller forutsetninger for å ta en, mange er analfabeter, og mange har ingen interesse av å integreres eller forholde seg mer til nordmenn/norsk kultur/samfunn enn høyst nødvendig. Så har vi kategorien en annen allerede har nevnt, nemlig menn som henter seg utenlandsk kone, gjerne en de kvitter seg med før hun har noe særlig rettigheter og dermed kan kastes ut av landet. Jeg syns det er helt greit at det da er så lang saksbehandlingstid at de som bare vil ha med seg siste ferieflørten går lei. Når man får full tilgang til det norske velferdssystemet ved å ha en norsk ektefelle og flytte hit så syns jeg man må tåle å vente 30 mnd midt i en pandemi. Mange venter på ting midt i en pandemi, det er ikke verre for ts enn for folk som venter på andre ting. Jeg kjenner for øvrig to stykker som har fått sin ikke-EU ektefelle til Norge og bosatt seg her, begge ektefellene var utdannede folk fra USA, og de ventet ikke lange tiden før alt var i orden, så tenker det er en grunn til at noen må sjekkes så nøye at det tar 30 mnd. Anonymkode: 18e8a...1c8 Ryddet for sitat av slettet innhold, og svar til dette. Perelandra, mod. Endret 8. april 2021 av Perelandra 3
AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #40 Skrevet 4. april 2021 (endret) AnonymBruker skrev (På 5.4.2021 den 0.34): Regulering av innvandring er en offentlig, politisk debatt. Det er velkjent at mange ønsker seg hit pga gode velferdsordninger, også mange europeere søker hit til "Lykkelandet" pga god velferd. Flere har problemer med å forsørge seg selv nettopp pga mangel på utdanning og manglende språkkunnskaper. De fleste som kommer hit fra et ikke-EU land er definitivt ikke bedre stilt, tvert imot. Å mene denne innvandringen bør reguleres strengt er helt legitimt, og ikke brudd på noe KG-regelverk. Det handler rett og slett om at mange av de som kommer i denne kategorien hverken har utdannelse eller forutsetninger for å ta en, mange er analfabeter, og mange har ingen interesse av å integreres eller forholde seg mer til nordmenn/norsk kultur/samfunn enn høyst nødvendig. Så har vi kategorien en annen allerede har nevnt, nemlig menn som henter seg utenlandsk kone, gjerne en de kvitter seg med før hun har noe særlig rettigheter og dermed kan kastes ut av landet. Jeg syns det er helt greit at det da er så lang saksbehandlingstid at de som bare vil ha med seg siste ferieflørten går lei. Når man får full tilgang til det norske velferdssystemet ved å ha en norsk ektefelle og flytte hit så syns jeg man må tåle å vente 30 mnd midt i en pandemi. Mange venter på ting midt i en pandemi, det er ikke verre for ts enn for folk som venter på andre ting. Jeg kjenner for øvrig to stykker som har fått sin ikke-EU ektefelle til Norge og bosatt seg her, begge ektefellene var utdannede folk fra USA, og de ventet ikke lange tiden før alt var i orden, så tenker det er en grunn til at noen må sjekkes så nøye at det tar 30 mnd. Anonymkode: 18e8a...1c8 Ryddet for sitat av slettet innhold, og svar til dette. Perelandra, mod. Dette vitner tydelig om at du ikke vet hvor omfattende intervjuet med politiet er. Du blir raskt avslørt om det er ferieflørten du har tatt med deg. Anonymkode: 9d769...ef2 Endret 8. april 2021 av Perelandra 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå