Gå til innhold

Hvordan få barnet til å sove?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en sjuåring med adhd. Fram til skolestart, sovnet han lett og sov natta gjennom. Etter skolestart har søvn blitt gradvis et større problem. Han er så avhengig av nok søvn for å fungere. Jeg har prøvd alt jeg kan tenke meg, men han nekter. Han skriker, ødelegger ting og blir helt spinnvill. I starten fordi han ble sint, nå fordi han vet han får oppmerksomhet på det. Hører og ser forskjell på ansiktet hans. 

problemet er at han vet at jeg ikke takler det fordi jeg er redd for naboene. Når han står og hopper så hardt i gulvet mens han skriker, at taklampa til naboen under nesten detter ned, så får jeg rett og slett panikk. Etter MYE jobbing og at jeg lå inne hos han, så hadde jeg endelig funnet en noe bedre døgnrytme på han. Også kom klokkestillingen! 

nå er han kronisk overtrøtt og raser rundt til 21.30-22 på kvelden. Helt umulig å få han i seng før. Melatonin er prøvd, han blir dårlig i magen av den, så det utgår. Men nå er jeg så fortvila og sliten! Sliten av alt bråket og den evige kampen om leggetid. Er det noen som har noen gode råd? 

og før folk roper om cos kurs og manglende kontroll osv. vi følges opp hos bup, jeg har vært på cos kurs, men han utnytter kjapt alt som foreslås av ideer for en bedre legging og det eneste de står igjen med nå er «faste leggerutiner» som han har hatt hele veien. 

Anonymkode: 4ac18...f9f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som en fortvilende situasjon for dere begge. Siden det startet ved skolestart: Hvordan trives han på skolen? Er det noe som gjør han urolig som kommer til syne ved leggetid? Eventuelt er han overstimulert, kan det hjelpe å roe ned tidligere på ettermiddagen? 

Anonymkode: ad7ca...b58

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Oi, dette hørtes tøft ut.
Kanskje du kan høre med legen om det er noe annet enn melatonin som kan fungere? 

Anonymkode: 0f3e6...7cd

AnonymBruker
Skrevet

Dette er en problemstilling du kommer til å møte hver klokkestilling så her må dere kanskje være litt påpasselige før. Ikke ta hele klokkestililnga med en gang - kanskje ta en halvtime sakte i en uke før klokkestillinga og en halvtime sakte i uken etterpå. Femten minutter av gangen...?

Hva dere skal gjøre her og nå har jeg ikke noen gode tips til.

Anonymkode: 64121...6f1

AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som en vanskelig situasjon. ❤️ Hvordan reagerer du når han blir slik? Blir du sint, irritert...? Er viktig at du er trygg og rolig (sikkert lettere sagt enn gjort..) ❤️

Prøv å ha fokus på å roe ned før leggetid. Ta en varm dusj/bad, lese, god kveldsmat. Ikke for mye stimuli. Å ikke start leggerutiner for sent. Har dere tatt denne problemstillingen opp med bup?

forresten, blir han medisinert for adhd? Evt når startet han opp på dette?(tenker bivirkninger). 

Anonymkode: a48ea...3cb

Gjest Powerball
Skrevet (endret)

Du er en superflink mamma, glem ikke det 💝

Har du tatt det opp med ham?

"Hva tror du vi kan gjøre for at det skal bli lettere for deg å legge deg fint på kvelden?"

Kan det ha sklidd litt ekstra ut i påskeferien med mye godteri, lite rutiner/forutsigbarhet og sene morgener (slik det ofte gjør hos de fleste barnefamilier når det er ferie)? ADHD-barn er jo ekstra sårbare når det blir brudd på rutiner. De er så avhengige av forutsigbarhet. 

Det ser dessverre også ut til at han manipulerer deg og snurrer deg rundt lillefingeren. Kan du få noe veiledning der? Han blir fort stor og sterk 💚

Endret av Powerball
AnonymBruker
Skrevet

Kan han være overstimulert? Jeg tenker særlig siden dette kom i forbindelse med skolestart. Se over aktivitetene hans i løpet av ettermiddag og se om det finnes noe der? Også mye skjerm rett før sengetid kan forpurre melantonin-produksjonen. 
Ofte er det ikke annen årsak enn at man kommer inn i en vond sirkel. Med aksjon-reaksjon. Prøv å ta det opp på Bup, de har møtt mange som denne karen. Lykke til! 

Anonymkode: cc954...e4c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...