Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har hatt det og har et bra tema/bøker/forfatter å anbefale??

Trenger tips!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jens Bjørneboe! ;)

Bøker: Haiene, Bestialitetens historie(en av bøkene), Jonas(ikke så gøy å lese, men en viktig bok), vi som elsket Amerika(frekk Bjørneboe med tøffe essay.. hehe.. er en essaysamling).

Min favoritt. Hadde han selv.. :)

Kommerselvfølgelig an på om du liker norsk litteratur eller ikke.. Du går glipp av noe dersom du velger en "moteforfetter", mener jeg.. Hvis du skal velge en av de moderne, så velg Saaby Christensen eller Jostein Gaarder.

Som evne, kan jeg vel anbefale eventyr med vekt på norske folkeeventyr..

Lykke til!

(Etter Bjørneboe, ville jeg faktisk satt Gaarder på lista mi..)

Skrevet

Amalie Skram. Hun skrev f.eks Hellemyrsfolket, Lucie, Forrådt...Hun selv levde et tragisk liv, og bøkene bærer preg av det. Men hun skrev godt, og er en av mine favorittforfattere. :)

Skrevet

Jeg skrev om Arnulf Øverland, for ganske mange år siden. :)

Skrevet

Amalie Skram er suveren for særemne. Spesielt ekteskapsromanene. De er greie å plassere tidsmessig, periodepreget er tydelig og de kan knyttes opp mot Skrams eget liv. I tillegg kan en dra inn aktuelle samfunnsaker som kvinnesak, "hanskedebatten" og sosiale forskjeller i samfunnet.

Som rosinen i pølsa går det greit å trekke fram hvorfor bøkene forstatt "lever" som aktuell litteratur i forhold til ekteskap og kvinnerolle.

Skrevet

Det aller første du skal gjøre er i hvert fall å søke på "særemne" her inne, for det har vært utallige tråder om det, og veldig mange gode tips! ;)

Skrevet

En av norges beste - og faktisk NÅLEVENDE - forfattere er Kjell Askildsen. Han har skrevet flest noveller, men også noen små romaner. Alt han gjør er utrolig gjennomtenkt og velskrevet, og vakkert, vakkert. Les f.eks. En plutselig frigjørende tanke, eller Thomas Fs siste nedtegnelser til almenheten.

Ikke vent til forfatterne er døde før de blir skrevet om! :)

fra aftenpostens nettsider:

Askildsen har vært betegnet som en fornyer av norsk novellediktning og en av genrens fremste i Norden. Oversatt til flere språk. Askildsen satt lenge i Det litterære råd, og i Kulturrådets prosautvalg . Han er to ganger hedret med Kritikerprisen, i 1983 og i 1991, Oslo Riksmålsforenings litterære pris i 1987, Aschehougprisen i 1991, Doblougprisen i 1995, Oktoberprisen 1997 og ble i 1992 innstilt til Nordisk Råds Litteraturpris. Han var festspilldikter i Bergen i 1990.

Skrevet

Skrev om Knut Hamsun. Faktisk mer interessant enn jeg trodde da jeg starta. Og masse stoff å ta av.

Skrevet

Det kan ofte være lettere å velge en av de gamle forfatterne (Hamsun, Ibsen, Skram etc) framfor nyere forfattere, rett og slett fordi det vil være lettere å finne bakgrunnslitteratur om de.

Velg en forfatter eller emne du liker. Det er utrolig tungt å lese bøker du ikke syns er interessante, men bare mååå lese.

Skrevet

jeg skrev om Henning Mankel. var lov å velge skandinaviske forfattere også. kjempespennende krimbøker.

Skrevet

Jeg er bibliotekar i vgs og arrangerer særemneuke i biblioteket for tredjeklassingene denne uka. Utrolig spennende å se hvor mye forskjellig de velger!

Anbefaler deg virkelig å bruke litt tid på å bestemme deg for noe som passer for deg, og velg gjerne noe litt kreativt - ikke ta noe som "alle andre" skriver om.

Skrevet

En i klassen min gjorde et meget vellykket prosjekt om tegneserier som særemne! Kjempespennende og interessant og høre på....

Selv hadde jeg krim som tema, gikk helt greit. Jo Nesbø. Laget en film også. Prøv å vær kreativ og finn på noe "ekstra" om du skjønner. Da blir læreren imponert skal du se... :) Lykke til!

Skrevet

Tegneserier ja :)

Prøvde å "overtale" en elev til å skrive om det i sta jeg, men læreren like ikke ideen så det stoppet opp. Læreren viste lite om tegneserier og følte seg vel for usikker på dette selv, så derfor sa hun nei. Kjipt... Men neste år skal jeg få dem med på det!

Skrevet

Du vil imponere stort om du velger en av de litt tyngre dikterne her i landet. Som Kolbein Falkeidet eller Stein Mehren osv.

En link sånn i farta Stein Mehren

Lykke til!

Skrevet

Ja, det er "lettere" å skrive om en av de gamle fordi et finnes så mye stoff, men da forventes det gjerne også mer.

Da jeg skulle skrive særemne var det en i klassen som valgte hamsund, og siden min norsklærer hadde skrevet sin oppgave i norsk hovedfag på universitetet om nettopp ham... ja så la hun mer merke til hva som manglet enn hva som va skrevet der, et strategisk dårlig valg. Når det finnes SÅ mye litteratur forventes det også MYE mer. Og lærerer ER faktisk bare personer de også, og lar seg påvirke. en forfatter de ikke vet mye om vil nå engang naturlig nok være lettere å imponere med. analyse av bøker de ikke har lest er lettere enn en bok de selv har analysert ørten ganger og underviser om

Jeg skrev om Jostein Gaarder. Jeg leste (vel, lese omigjen, jeg hadde jo allerede lest bøkene) sofies verden, Kabalmysteriet og I et speil i en gåte, som var "hovedboken" min (vi skulle analyser en og "omtale" to) Min lærer hadde aldri lest I et speil, i en gåte, og visste ikke stort mer om Gaarder enn de to setningene i læreboka vår. Det var ikke lett å finne stort mer å skrive om ham haller, men jeg lette opp det jeg fant. Det forventes ikke en like kraftig boigrafi om Gaarder som om Hamsund, men det krever mer å få tak i det lille som finnes, men det er lærerikt og sånnsett en bedre læreprosess enn å finne frem nærmeste bok om Hamsund og kopiere...

Uansett anbefaler jeg deg å velge en forfatter eller et tema som du LIKER, det gjør det mye lettere å skrive en god oppgave.

Skrevet

Det er veldig fint å ikke lage en standard-oppgave også. Bare skrive om en forfatter og om noen bøker.

vi blanda litt, vi. Hadde et hovedtema og jobba utifra det. Hadde temaet "familierelsjoner og kommunikasjon" eller noe i den duren. Skrev referat på nynorsk om "Alma" av Oskar Braaten. Deretter anmeldelse av "Huset med den blinde glassveranda" av Herbjørg Wassmo, og analyse av "kjærlighet" av Hanne Ørstavik. Så sammenlignet jeg de tre bøkene med utgangspunkt i problemstillingen.

Vi hadde en egen vri, og alle måtte skrive referat, anmeldelse og analyse - men sammenligningsdelen ble lagt størst vekt på.

Det var et bra opplegg, for vi lærte ulike teknikker samtidig som vi leste og kunne sammenligne stoffet.

Gjest Gjest_Bjørg_*
Skrevet

Skrev selv om Erlend Loe. Synes han er vanvittig morsom og hulder en knapp på forfattere som morer deg! Studerer selv litteratur for tiden og det er innmari viktig å være ordentlig engasjert når det kommer til forfatteren du arbeider med. Ellers blir det du produserer bare halvhjertet og uten særlig driv.

En annen god er Jostein Gaarder. Sier ikke du skal fordype deg i Spfies Verden (Gud hjelpe meg), men har innmari mange morsomme bøker, som Kabal Mysteriet og Jule Mysteriet.

Bare styr unna Margit Sandemo er du snill... Kunne ikke tenke meg noen værre å lese en oppgave om.

Skrevet

Jeg skrev om Astrid Lindgren! Noe jeg vil anbefale. Artige bøker og artig dame!

Skrevet

Kommer jo an på hva du synes er interessant også da. Hva med norske samtidsforfattere?

Unni Lundell?

Erlend Loe?

Lars Saabye Christensen?

Tove Nilsen?

Knut Faldbakken?

-viXen-

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...