Gå til innhold

Kan jeg gi barn ulike støtte på bakgrunn av at de har to veldig ulik økonomisk situasjon?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har to barn som begge har familie. En familie har høy inntekt og en annen lav. Jeg ser godt forskjellen i det daglige. En drar på ferie. En er hjemme. En har råd til sommerferie, mens den andre er permittert.

Jeg har mulighet og ønsker å bidra litt til de som har minst. Iallfall sånn at de kan få seg en sommerferie. 

Er det mulig når man har 2 barn og ikke vil skape gnisninger mellom søsken og jeg som mamma.

Noen råd i denne situasjonen?

Anonymkode: 3e40e...8e0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det barnet som tjener godt burde jo ønske at ditt andre barn som tjener dårlig får hjelp av deg ? Synes det er helt greit å gjøre forskjell når situasjonen er slik. det er jo naturlig at du gir til den som har minst i alle fall når det er barn inni bildet. jeg hadde ikke hatt noe problem med det om det var mine barn. 

• Liker 20
AnonymBruker
Skrevet
indigob skrev (2 minutter siden):

Det barnet som tjener godt burde jo ønske at ditt andre barn som tjener dårlig får hjelp av deg ? Synes det er helt greit å gjøre forskjell når situasjonen er slik. det er jo naturlig at du gir til den som har minst i alle fall når det er barn inni bildet. jeg hadde ikke hatt noe problem med det om det var mine barn. 

Hvorfor skal den som har stått på og jobbet seg opp dit den er straffes for det? 

Anonymkode: c78ba...338

• Liker 41
AnonymBruker
Skrevet

Dette er en vanskelig situasjon. Om du gir begge barna en viss sum, så kan de ene bruke det på "moro", mens de andre må bruke det på å leve. Gir du kun til de med lite, kan de andre føle seg straffet for å ha gjort det bra i livet. 

Anonymkode: 0ff64...1ec

• Liker 17
Skrevet

Du kan gjøre akkurat det du vil med pengene dine.

Om det fører til gnisninger mellom barna dine tror jeg du er mer kvalifisert til å svare på enn oss. Du vet om slikt faller i god jord hos dine barn eller om de lett henger seg opp i forskjeller og mener det er urettferdig.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Snakk med barna. Spesielt med den som har best råd. Jeg ville glatt unnet min søster det, men hadde satt pris på å bli spurt.  Min søster hadde ikke unnet meg det, så da hadde det vært greit om hun også ble spurt,  slik at hun kunne få sagt nei. Ellers hadde jeg fått så mye surt at pengene hadde kommet med en så stor bismak at det ikke hadde vært verdt det. 

Anonymkode: 224cd...59f

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde unnet søskenet mitt det om det var meg. Skjønner godt at du tenker slik ❤️

Anonymkode: b92e8...37c

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Var i litt samme situasjon, med min bror.. han fortjener alt det beste , så jeg sa til mine foreldre at jeg ønsker de sponset dem med en ferietur inkl lommepenger :)  Så det fikk de , og syns det var virkelig vel fortjent ❤️

Anonymkode: 3f719...193

• Liker 14
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvorfor skal den som har stått på og jobbet seg opp dit den er straffes for det? 

Den straffes ikke for det. Hvordan straffes den ? For meg så er det en selvfølge at det barnet som sliter økonomisk får hjelp. herregud, håper da virkelig om det var mine barn at barna mine var oppdratt til å hjelpe dem som ikke har! Som søsken så burde da den som har råd til både ferier og annen luksus unne sine tantebarn det samme uten å måtte ha noe selv! er du så grisk ?

• Liker 23
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Anonymkode: c78ba...

Barnet har vel ikke stått på og jobbet seg opp noe sted?

Anonymkode: 7776b...8b5

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det mest riktige er å gi lik sum til begge barna dine. 

Anonymkode: e7ca2...2c8

• Liker 7
Skrevet

Så hvis man har 2 barn og den ene havner i en kjip situasjon og trenger økonomisk hjelp mens den andre ikke trenger det , så kan man ikke hjelpe den ene uten og hjelpe den andre ? Det kalles HJELP fordi man gir det til den som trenger det. Kan vel hende det barnet som ikke trenger hjelp nå trenger hjelp senere ? hvis barnet som tjener mest virkelig har et problem med at mor hjelper det barnet som sliter så sier det litt om hens holdninger.

• Liker 19
Skrevet

Min bror og meg har veldig annerledes økonomisk situasjon. Jeg har lederstilling på jobb, jobber fulltid og bor alene. Har kun meg selv å tenke på, og kan bruke pengene mine deretter. Broren min derimot har vært permittert over lenger tid, har forloveden sin som er sykemeldt og en "stesønn" å tenke på. Foreldrene mine hjelper han/de med penger tidvis - og jeg tenker at det er den mest naturlige ting i verden. Føler ikke at jeg straffes på noen som helst måte for å tjene bedre og ha mer penger mellom hendene. Den økonomiske situasjonen er annerledes, det er bare sånn det er, og da tenker jeg det er selvsagt at foreldrene mine hjelper de dersom de skulle trenge det, nettopp fordi jeg ikke trenger hjelp i min situasjon. Foreldrene mine har heller aldri bedt meg om "tillatelse" til å hjelpe de eller noe slikt, men ja.

• Liker 20
AnonymBruker
Skrevet

Mine foreldre hjelper søstra mi økonomisk. Det gjør de ikke med meg og broren min, som begge har jobber hvor vi tjener godt. Søstera mi er arbeidsledig og sliter psykisk. Foreldrene mine har vært veldig åpne om det, og forklart hvorfor de gir søstera mi penger og ikke oss. Jeg og broren min har full forståelse for det. Vi trenger jo ikke noe ekstra. 

Anonymkode: 840e4...b9a

• Liker 20
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Det jo ikke gitt at det er mitt barn som har den høyeste inntekten i sin familie. Partner kan ha det. 

Og hvem mine barn har valgt som partner er ikke mitt bord. Heldig er jeg for begge har en god partner jeg setter pris på og som gjør barnet mitt godt.

Anonymkode: 3e40e...8e0

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fatter ikke dem som ikke unner søsken som har mindre hjelp, særlig når de har mer enn nok selv. Hadde det vært snakk om akkurat nok (og gode økonomiske valg) vs. litt for lite (og dårlige økonomiske valg/sløsing) hadde det jo vært noe annet.

Men sikkert lurt å snakke med dem som har mest før du hjelper, for å forebygge dårlig stemning.

Hilsen ei med god økonomi og utdannelse som unner søster med lavere utdannelse hjelp.

Anonymkode: c7fe8...f98

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Jeg klarer meg også en del bedre økonomisk enn mitt søsken. Jeg og mannen har greit betalte jobber mens min bror er ufør med minstesats og gift med en dame som heller ikke tjener så mye.

Jeg har null innsikt i hva og hvor mye foreldrene våre sponser for ham, det har aldri vært tatt opp, jeg har bare fått med meg tilfeldig at de hjelper ham. Og ikke føler jeg det er min sak heller. Jeg har fått forståelsen av at det blir litt, og det er selvsagt helt greit. Jeg føler ikke at jeg blir "straffet", det er jo ikke mine penger eller noe jeg har rett på som jeg mister? Om min bror ikke hadde hatt behov for noe hjelp, så hadde vel foreldrene våre heller brukt de pengene på seg selv, ikke gitt dem til meg.

MEN jeg setter veldig pris på at de tilbringer omtrent like mye tid med alle barnebarna. Det kunne jo fort ha blitt sånn at de tok med hans barn på ferie eller kino og ikke mine fordi han ikke har råd selv f.eks. Og da er det det med tid sammen som ville vært sårt, ikke pengene. Men sånn gjør de det ikke heldigvis. :) Når de inviterer så inviterer de alle eller bytter på, også gir de heller ham ekstra utenom.

Anonymkode: cd3dc...d07

• Liker 11
Gjest Fnuggolina
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Folk med lavinntektsyrker står ofte mer på og jobber enn oss med høy utdanning og middels/høy inntekt.

Om man i tillegg har god økonomi pga partner har man iallefall ikke noe å klage på, da kom man jo til et ferdigdekket bord sånn indirekte. 

AnonymBruker
Skrevet

Kjenner at det kommer veldig an på mye annet som det ikke sies noe om. Hvor mye hjelper du de forskjellige familiene i hverdagen? 

Min bror får maaaaasse hjelp fra våre foreldre, både økonomisk og med barn og oppussing og alt mulig. Også påspandering av ferier. Jeg og min familie får ingenting utenom jul og bursdag. Vi så vel foreldrene mine tre ganger i hele fjor. Og før noen nevner corona så er det min bror som bor på et sted med smitte, ikke jeg eller foreldrene våre. Men min bror bor nærmere, og derfor drar foreldrene mine dit minst en helg i måneden. Minst. De har vært på ferie betalt av mine foreldre hvert eneste år før corona. Jeg får stadig høre hvor synd det er i min bror og familien hans, de har det jo så knagert. 

Og her sitter vi da. Jeg vet at jeg og min mann samlet har høyere inntekt enn min bror og familien, men vi har og større utgifter (f.eks studielån, som min bror ikke har). De prioriterer annerledes,  med nyere biler og oppusset hus. Så da har de ikke råd til ferie. Men heldigvis dekker foreldrene våre det da, samt en hel haug med andre ting. Begge familier tjener samlet normalt bra. 

Min bror påstår det er fordi de bare har mer til felles enn det de har med meg. Hvorfor det betyr at besteforeldrene heller tilbringer masse tid med min brors barn og tilsynelatende driter fullstendig i mine, det vet jeg ikke. 

Bare noen tanker fra et barn som aldri får hjelp, men som sitter og ser at bror og familien får alt.. 

Anonymkode: 48691...967

• Liker 15

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...