Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Typer mel?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, 

Jeg handler litt mel og ser foreløpig at det kun finnes en type mel i butiken. Det er møllerens mel. Jeg føler ikke at det et det beste melet, da jeg bodde i utlandet var melutvalget stort og mye av melet var bra til forskjellige typer bakseter. 

Jeg har sett at caputo mel kan være bra. Men hva slags typer mel finnes det, kan noen av dere dele litt meltips. 

Til pizza, kake, bakst etc? 

Setter stor pris på det. 

Anonymkode: 27773...9e6

AnonymBruker
Skrevet

Møllerens er et merke og ikke en type mel. Bare tatt ut fra hodet finnes Møllerens hvetemel i (minst) alle disse versjonene:

• tipo 0, som er finere malt enn "vanlig" hvetemel
  • "vanlig" finmalt siktet hvetemel
  • sammalt hvete fin
  • sammalt hvete grov 
  • hvete helkorn (ok, dette er vel strengt tatt ikke mel, for det er jo ikke malt, men det er hvete og det er fra Møllerens)

Helkorn og de to sammalt-typene brukes naturlig nok til grov bakst som grovt brød og grove rundstykker, blandet med vanlig siktet.

Vanlig siktet hvetemel brukes til mye slags baking. Dette passer veldig godt både til søt gjærbakst, til vafler og til deiger og kakerører uten gjær. 

Tipo 0 brukes til pizzabunner fordi man får en skikkelig smidig deig som kan bakes kjempetynt når den er så finmalt. Dette pga at man får mer ut av glutenets egenskaper. 

Anonymkode: 045d0...d6c

AnonymBruker
Skrevet

Er du kun ute etter hvetemel, eller ønsker du tips om andre meltyper?

Anonymkode: fca8a...c2c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...