himmeloghav Skrevet 4. april 2021 #1 Skrevet 4. april 2021 Hvor lett blir man smittet av de nye mutantene? Blir man smittet av å gå i matbutikken selv om man bruker munnbind? Blir man smittet av å snakke kort med en smittet uten å greie å holde avstand men med munnbind?
NorthernLight Skrevet 4. april 2021 #2 Skrevet 4. april 2021 himmeloghav skrev (6 minutter siden): Hvor lett blir man smittet av de nye mutantene? Blir man smittet av å gå i matbutikken selv om man bruker munnbind? Blir man smittet av å snakke kort med en smittet uten å greie å holde avstand men med munnbind? De er mer smittsomme. Hva sjansen er for å bli smittet i butikken vet jeg ikke. Hva tenker du @Robert Koch ? Burde man feks ha klasse IIR munnbind eller P2 maske eller bedre ? Hva med aerosoler i butikker? Har lest de kan være lenge i luften. 1
Gjest LadyTrouble Skrevet 4. april 2021 #3 Skrevet 4. april 2021 Ettersom matbutikker ikke overholder de nasjonale retningslinjene som gjelder nå der disse er tilpasset mutantviruset vil jeg tro det er veldig mulig at en del av "ukjent smittevei" er f.eks matbutikk.
Robert Koch Skrevet 4. april 2021 #4 Skrevet 4. april 2021 3 minutter siden, NorthernLight said: De er mer smittsomme. Hva sjansen er for å bli smittet i butikken vet jeg ikke. Hva tenker du @Robert Koch ? Burde man feks ha klasse IIR munnbind eller P2 maske eller bedre ? Hva med aerosoler i butikker? Har lest de kan være lenge i luften. Jeg tror vi har litt mangelfulle data - men om man skal si noe generelt, er det en betydelig økt smittefare med disse nye variantene. Jeg ville personlig ikke vært betenkt på å gå i matbutikker, men vil være nøye med avstand. Tøymunnbind anbefaler jeg av flere grunner ikke, og særlig ikke nå. Bruk skikkelige medisinske munnbind. IIR-munnbind har lite for seg. De gir samme beskyttelse som de øvrige, men beskytter også mot sprut av kontaminert materiale. De gir med andre ord ingen ekstra sikkerhet med mindre noen hoster slim eller spytt på deg. Og da er sjansen stor for at det treffer andre steder enn munnbindet. P2-maske er kanskje overkill? Det er i hvert fall relativt dyrt. Jeg fikk forøvrig en interessant opplysning fra USA, vedrørende avstand. I en studie fra New York fant man at ved en avstand på 3 fot eller 6 fot (1 - 1.8 meter) var ikke reduksjonen i smitterisiko mer enn ca. 10% mellom de to avstandene. Avstand og håndvask er det viktigste vi kan gjøre. Det er alltid en sjanse for at små dråper kan bli hengende i luften en stund. Jeg tror ikke dette er noe stort problem, men teoretisk kan aerosoler lande på frukt, grønnsaker eller andre fødevarer med lite emballasje. Det tror jeg er en undervurdert risiko. Jeg vil tenke at man skal holde en raus 2-meter for tiden. 6
Robert Koch Skrevet 4. april 2021 #5 Skrevet 4. april 2021 7 minutter siden, LadyTrouble said: Ettersom matbutikker ikke overholder de nasjonale retningslinjene som gjelder nå der disse er tilpasset mutantviruset vil jeg tro det er veldig mulig at en del av "ukjent smittevei" er f.eks matbutikk. Matbutikker er selvfølgelig et sårbart punkt, i og med at det er vanskelig å stenge dem ned. Det skjer nok en del underrapportert smitte i matbutikker. Det er varierende hvor flinke butikkene er på å tilrettelegge for smittevern. 1
Justlooking Skrevet 4. april 2021 #6 Skrevet 4. april 2021 himmeloghav skrev (35 minutter siden): Hvor lett blir man smittet av de nye mutantene? Blir man smittet av å gå i matbutikken selv om man bruker munnbind? Blir man smittet av å snakke kort med en smittet uten å greie å holde avstand men med munnbind? Så lenge man spriter/vasker hender og holder avstand går det sikkert helt fint 😊👍
zemer Skrevet 5. april 2021 #7 Skrevet 5. april 2021 Avstand er nok det aller viktigste. Vi i min familie har nå flere ganger hatt nærkontakt med smittede av den engelske varianten. Jeg satt også rett ovenfor ei i lunsjen. Vi ble ikke smittet, ikke de andre nærkontaktene heller. Jeg tror det har mye å si om den syke hoster mye eller ei. 1
LyseLine Skrevet 5. april 2021 #8 Skrevet 5. april 2021 Kompisen til typen er overbevist om at han ble smittet på butikken. Han har jobben sin hjemme, og det eneste han skal ha gjort utenfor leiligheten i det tidsrommet han realistisk sett kan ha blitt smittet er å handle mat og hente en pakke på posten (også i en matbutikk). Og det tror jeg han på, for han er visst veldig mye alene ellers også og sitter vel stort sett på nettet i fritiden, kan jeg tenke meg. Verdt å merke seg at dette var før munnbindpåbudet ble innført her, men. Og jeg kan ikke skjønne annet enn at han må ha vært veldig uheldig og at risikoen for å bli smittet på butikk hele tiden har vært lav, og sannsynligvis er enda lavere med et munnbindpåbud. Så man skal ikke ha noia for å gå på butikken. Vi har nok allikevel blitt enda litt mer forsiktige og flinke til å holde god avstand osv når vi handler nå. Det koster jo så lite uansett oppi alt dette her. Føler ikke at livskvaliteten forringes så veldig av å ikke tråkke oppi folk når jeg handler. 1
NorthernLight Skrevet 5. april 2021 #9 Skrevet 5. april 2021 LyseLine skrev (29 minutter siden): Kompisen til typen er overbevist om at han ble smittet på butikken. Han har jobben sin hjemme, og det eneste han skal ha gjort utenfor leiligheten i det tidsrommet han realistisk sett kan ha blitt smittet er å handle mat og hente en pakke på posten (også i en matbutikk). Og det tror jeg han på, for han er visst veldig mye alene ellers også og sitter vel stort sett på nettet i fritiden, kan jeg tenke meg. Verdt å merke seg at dette var før munnbindpåbudet ble innført her, men. Og jeg kan ikke skjønne annet enn at han må ha vært veldig uheldig og at risikoen for å bli smittet på butikk hele tiden har vært lav, og sannsynligvis er enda lavere med et munnbindpåbud. Så man skal ikke ha noia for å gå på butikken. Vi har nok allikevel blitt enda litt mer forsiktige og flinke til å holde god avstand osv når vi handler nå. Det koster jo så lite uansett oppi alt dette her. Føler ikke at livskvaliteten forringes så veldig av å ikke tråkke oppi folk når jeg handler. Man kan også feks bli smittet hvis man åpner kjøledøren på butikken, så glemmer seg å tar opp mobilen. Vasker seg når man går ut og når man er hjemme drar man opp mobilen når man spiser. Tror det er mange som ikke desinfiserer mobilen sin. 1
Anbefalte innlegg