Gå til innhold

Noen her som har fått påvist dyskalkuli i voksen alder?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvordan gikk du frem? Har alltid hatt en mistanke om at noe er galt med meg når det gjelder matte. Har aldri klart å lære meg det/forstå det og har alltid gjort det dårlig på prøver uansett hvor hardt jeg har jobbet.

Anonymkode: 9fb9c...36b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Fortsetter under...

AnonymBruker

Fikk det påvist først på høyskolen. Da var jeg 23 år. Nevropsykologisk utredning. Skulle vært plukket opp allerede på barneskolen, så hurra for fungerende skole....

Anonymkode: a6d5c...ce8

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tusen takk! Hvordan gikk dere frem for å få henvisning? Og må en ta med noe form for dokumentasjon? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Just now, AnonymBruker said:

Tusen takk! Hvordan gikk dere frem for å få henvisning? Og må en ta med noe form for dokumentasjon? 

Gikk til fastlegen. Sa det som det var. Skjønner NULL av matte om det går over et visst nivå. Ble henvist videre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Trenger man diagnosen når man er voksen? Dvs har det noen fordeler?

Anonymkode: c1d9a...799

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Just now, AnonymBruker said:

Trenger man diagnosen når man er voksen? Dvs har det noen fordeler?

Ga meg ro i sjelen. Trodde jeg var stokk dum, håpløs og lav IQ. Viste seg på tester fra nevropsykolog at jeg har høy IQ, men har dyskalkuli. Ga meg mot til å fortsette utdanningen og få litt tilrettelagt. Har mastergrad nå, takket være legen tok meg alvorlig.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ga meg ro i sjelen. Trodde jeg var stokk dum, håpløs og lav IQ. Viste seg på tester fra nevropsykolog at jeg har høy IQ, men har dyskalkuli. Ga meg mot til å fortsette utdanningen og få litt tilrettelagt. Har mastergrad nå, takket være legen tok meg alvorlig.

Det var veldig bra for deg! :) Jeg strøyk i matte på vgs og klarte såvidt å få 2 som privatist. Er irritert over mattelæreren(e) som ikke sendte meg til PPT eller hjalp meg. Jeg skulle nok hatt spesialundervisning. Men i stedet har jeg kjempet unødvendig hardt alene. Jeg vet at jeg har diagnosen, for har ellers veldig gode karakterer, men er ikke testet.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har alltid blitt sett på som dum når det gjelder matte, og det gikk hardt utover selvtilliten min da jeg pugget for harde livet til matteprøver, tentamen, eksamen. Jeg fikk alltid dårlig karakterer i matte, nå er jeg voksen og har tatt en utdannelse, men ville bli sykepleier, men det kunne jeg se langt etter grunnet mattekravet som er kjempeviktig! 

Ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi har en datter vi mistenker har dyskalkuli. Har bekymret oss til skolen i alle år. Ser ikke ut til at det skjer noe videre. Nå ser jeg at vi kan kontakte fastlegen for henvisning til utredninging. Helt nytt for oss. Vil det hjelpe henne å få en diagnose? Vil hun få rett på mer hjelp? Mer tilpasning? 

Kan noen som vet mer om dette komme med noen råd?

Anonymkode: e6a9b...31c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan dere gi noen eksempler på hvor dere sliter? Er det på enkle oppgaver feks pluss og minus og prosent eller mer kompliserte ligninger? Hvor går grensen?

Anonymkode: 9cc7d...81e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Vi har en datter vi mistenker har dyskalkuli. Har bekymret oss til skolen i alle år. Ser ikke ut til at det skjer noe videre. Nå ser jeg at vi kan kontakte fastlegen for henvisning til utredninging. Helt nytt for oss. Vil det hjelpe henne å få en diagnose? Vil hun få rett på mer hjelp? Mer tilpasning? 

Kan noen som vet mer om dette komme med noen råd?

Anonymkode: e6a9b...31c

Ja det vil hjelpe og ja hun vil få mer tilpasning. Mitt råd er å få hjelp av læreren til å kople på ppt 

Anonymkode: 2117e...8cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan dere gi noen eksempler på hvor dere sliter? Er det på enkle oppgaver feks pluss og minus og prosent eller mer kompliserte ligninger? Hvor går grensen?

Det er vel stort sett bare pluss og minus jeg klarer å håndtere. Jeg vil tro at matte ble veldig vanskelig for meg fra 4.klasse. jeg teller alltid på fingrene, noe som er et tegn. Jeg har også dårlig retningssans. Jeg sliter ikke med økonomi, (noe som kan være et tegn) men det er hovedsaklig mannen i huset som styrer med det.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Forstår lettere matte som jeg man se på som i bilder.

Eks: hvor mye er en mil- jo fra hjemsted til byen.

Å regne med abs er unaturlig, ikke logisk for meg med brøk, ligninger er gresk. 

Anonymkode: d9bbe...5d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
17 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er vel stort sett bare pluss og minus jeg klarer å håndtere. Jeg vil tro at matte ble veldig vanskelig for meg fra 4.klasse. jeg teller alltid på fingrene, noe som er et tegn. Jeg har også dårlig retningssans. Jeg sliter ikke med økonomi, (noe som kan være et tegn) men det er hovedsaklig mannen i huset som styrer med det.

Jeg trodde jeg var stokk dum når det gjaldt matte. Fikk laveste ståkarakter når jeg gikk ut ungdomsskolen og fikk 2 på vdg. Et fag jeg må ta på studiet nå som innebærer mye matte; algebra, funksjoner mm og jeg grudde meg veldig for å ta det fordi jeg var sikker på at det ikke kom til å gå, men surprise. Er det faget som det har gått best i så langt på arbeidskravene fordi det er en dyktig foreleser som forklarer det med teskje, bruker humor og forenkler komplekse problemstillinger til lett forståelige sammenhenger.

Ergo så tror jeg det handler mye om hvordan man får ting forklart og at det er mange der ute som tror de er dumme i matte uten å ha noen grunn til det. At de kunne gjort det veldig godt i faget hvis de hadde fått presentert ting på en litt annen måte og at de til og med kunne synes det var gøy og nyttig.

Anonymkode: 3c677...1e6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg har dyskalkuli, fikk diagnosen i en alder av 30. Jeg gikk allmennfag som voksen og skjønte ikke så mye av matte. Jeg hadde alltid feil svar på oppgavene og klarte ikke skjønne at det var mulig.  En dag satte læreren seg ved siden av meg og skulle hjelpe med med oppgavene. Da så ha det med en gang. Jeg klarte ikke skrive av oppgavene riktig. Pluss, minus og ja alle tegnene ble vekslet om akkurat som det passet seg.

Jeg fikk time hos PPT i midten av Juli og alle avsluttende eksamener var allerede tatt, så jeg endte opp på en 2 i matte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 9 måneder senere...
On 5/21/2021 at 6:01 PM, AnonymBruker said:

Jeg har alltid blitt sett på som dum når det gjelder matte, og det gikk hardt utover selvtilliten min da jeg pugget for harde livet til matteprøver, tentamen, eksamen. Jeg fikk alltid dårlig karakterer i matte, nå er jeg voksen og har tatt en utdannelse, men ville bli sykepleier, men det kunne jeg se langt etter grunnet mattekravet som er kjempeviktig! 

Ts

Hva ble du?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...