AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #1 Skrevet 4. april 2021 Vi venter barn og tenker å fortelle det til familie etter 12 uker. Til andre vil vente etter UL uke 18. Men hvordan sier vi dette på en grei måte til familie? Jeg vet familie på begge sider vil bli veldig glad, og jeg tror nok også at begges mødre vil slite med å holde det hemmelig. Vi vil bare ikke at alle skal vite om det før det er "safe". Det samme gjelder fødsel. Vi kommer sikkert til å gi beskjed med en gang til familiene våre, men vi vil jo selv være de første som annonserer det på Facebook osv. Har jo sett flere tilfeller der andre gratulerer paret på Facebook med bilder osv uten at de selv har fått gjort det. Så ja, hvordan ta det opp? I forkant? Si det/skrive i melding når baby er født? Anonymkode: acb2b...028
Eksplisitt Skrevet 4. april 2021 #2 Skrevet 4. april 2021 Tenker du både bør si det når du annonserer det, og minne på det regelmessig underveis i svangerskapet. Nevn før du føder, når du annonserer til dem, og et par dager etterpå at du setter pris på at de holder det for seg selv. Da forstår de at det betyr mye, og "glemmer det" ikke. 5
AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #3 Skrevet 4. april 2021 Vi sa vi ikke ville ha barnet vårt på Facebook, barnet skal ikke være klistra i sosiale medier før det i det hele tatt vet hva det er. Så ingen skrev verken om graviditet eller fødsel. Anonymkode: d00ea...002 6
Snurrepurre Skrevet 4. april 2021 #4 Skrevet 4. april 2021 Når det kommer til å annonsere graviditet så må dere bare forvente at jungeltelegrafen kommer til å gå. Jeg har fått vite om graviditetene til sikkert 15 ulike par FØR uke 12, fordi de har fortalt det til familie og nære venner - som «bare forteller det til deres nærmeste» 😂 folk klarer ikke holde på gode nyheter 💜 aldri vært borti noen som har annonsert graviditet for noen andre på fb. Men der kan dere bare lukke profilene deres for posting. 2
AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #5 Skrevet 4. april 2021 Ta på sånn funksjon at du må godkjenne tagger, og ting folk prøver å poste på veggen din. Også kan du si at du ønsker å fortelle andre det selv. Det er jo tross alt din nyhet. Hvis du absolutt ikke tror mødrene klarer å holde på det, hadde jeg kanskje ventet med å si det🙃 Anonymkode: f4ecc...e5a 2
Snurrepurre Skrevet 4. april 2021 #6 Skrevet 4. april 2021 Må også føye til at det nok ikke er særlig mye mer safe i uke 18 enn i uke 12 - men ta en tidlig ultralyd før annonsering til familie? Så vet dere iallfall at alt er bra 🙂 5
AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #7 Skrevet 4. april 2021 Herregud. Er virkelig eierskap til den idiotiske Facebookoppdateringen en så viktig greie? Syns hele opplegget er Harry, og det er helt åpenbart hva dere skal gjøre i denne situasjonen: si det rett ut at dere ikkr ønsker at folk gratulerer før dere får lagt ut ting selv. Anonymkode: b82b5...037 6
AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #8 Skrevet 4. april 2021 Vi stengte Facebook i dagene etter fødsel slik at ingen kunne poste på sidene våre før vi fikk annonsert fødselen selv. Jeg har opplevd at en venninne fikk fødselen annonsert på Facebook av en kompis av mannen hennes som gratulerte før de rakk å gjøre det selv, og de syntes det var veldig sårt. Så vi ønsket å unngå det samme selv. Anonymkode: b18f0...007 2
AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #9 Skrevet 4. april 2021 Snurrepurre skrev (1 time siden): Må også føye til at det nok ikke er særlig mye mer safe i uke 18 enn i uke 12 - men ta en tidlig ultralyd før annonsering til familie? Så vet dere iallfall at alt er bra 🙂 Det finnes tilstander man kan oppdage på OUL som man ikke kan se på ultralyd i uke 12 som ikke er forenlig med liv. Selvfølgelig sjelden, men jeg forstå godt at man ønsker å vente til etter OUL før «alle» får vite om graviditeten. Anonymkode: b18f0...007 1
Snurrepurre Skrevet 4. april 2021 #10 Skrevet 4. april 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Det finnes tilstander man kan oppdage på OUL som man ikke kan se på ultralyd i uke 12 som ikke er forenlig med liv. Selvfølgelig sjelden, men jeg forstå godt at man ønsker å vente til etter OUL før «alle» får vite om graviditeten. Anonymkode: b18f0...007 Det er også ting man kan se mellom uke 11-13 som er vanskeligere å oppdage ved OUL. Men forstår hva du mener. Likevel er ikke dette snakk om en stor forskjell i sannsynlighet for om det går bra eller ikke. Det er selvfølgelig opp til foreldrene når de ønsker å dele, men da ville jeg holdt helt tett til OUL om de ikke vil at det skal spre seg 🤷🏼♀️
AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #11 Skrevet 4. april 2021 Ingen bryr seg om andres annonsering på fb, så jeg skjønner ikke helt greia med at det skal være så spesielt. Man trykker liker for å være høflig men det er virkelig ikke noe som er så viktig som de som skal ha barn tror... Når dere forteller at dere er gravide må dere bare si at det er veldig viktig at de ikke sier det videre, si feks at det er fordi dere vil fortelle det selv eller noe. Jeg kan forstå at man kanskje ikke ønsker at hele verden vet man er gravid med en gang, og det forstår vel familien også. Man kan ikke gjøre noe annet enn å si ifra. Men dere kan jo også tenke over om det virkelig er viktig å vente til etter uke 18 istedet for å bare naturlig la folk få vite det med en gang familien har fått vite det.. det er igjen sannsynligvis ikke såå mange som bryr seg sånn veldig mye utenfor nær familie og nære venner... Anonymkode: 41157...153 10
AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #12 Skrevet 4. april 2021 26 minutter siden, AnonymBruker said: Ingen bryr seg om andres annonsering på fb, så jeg skjønner ikke helt greia med at det skal være så spesielt. Man trykker liker for å være høflig men det er virkelig ikke noe som er så viktig som de som skal ha barn tror... Når dere forteller at dere er gravide må dere bare si at det er veldig viktig at de ikke sier det videre, si feks at det er fordi dere vil fortelle det selv eller noe. Jeg kan forstå at man kanskje ikke ønsker at hele verden vet man er gravid med en gang, og det forstår vel familien også. Man kan ikke gjøre noe annet enn å si ifra. Men dere kan jo også tenke over om det virkelig er viktig å vente til etter uke 18 istedet for å bare naturlig la folk få vite det med en gang familien har fått vite det.. det er igjen sannsynligvis ikke såå mange som bryr seg sånn veldig mye utenfor nær familie og nære venner... Anonymkode: 41157...153 Enig... synes det er villt at noen foreldre tror og legger saa mye i denne annonseringen.. bryr meg svaeert lite om slike og at andre faar barn...ok grattis......men synes d er kleint aa “aa holde det hemmelig”...annonsere at baby er her (ingen andre bryr seg virkelig) osv.......og fb er harry. Anonymkode: c8f07...7f8 4
AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #13 Skrevet 5. april 2021 Da ville jeg enten offentliggjort det i uke 12, eller ventet med å fortelle til etter OUL. Anonymkode: 9908e...06b
AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #14 Skrevet 5. april 2021 Vi har med begge våre fortalt nærmeste familie i uke 8-14, andre nære venner etter OUL i uke 18-20 og det har aldri vært noen som har røpt graviditeten. Det er jo bare å si "det er fremdeles tidlig, så vi vil ikke at det fortelles videre". Vi har ikke lagt ut noe på sosiale medier før en kort melding etter fødselen. Anonymkode: d20f1...074
AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #15 Skrevet 5. april 2021 Jeg har ikke fortalt det til noen andre enn foreldre og søsken. Han har fortalt det til hele verden, men det bryr jeg meg ikke om, treffer dem aldri, ikke på FB heller. Tror ikke jeg er venn med barnefar på FB engang. Synes han er klein på FB og han lurte på hvorfor vi ikke stod på som i forhold. Han har visst til og med hengt opp ultralydbilde på jobben sin ... Altså ................................................... Javel Anonymkode: 7e5d7...08b 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #16 Skrevet 5. april 2021 46 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg har ikke fortalt det til noen andre enn foreldre og søsken. Han har fortalt det til hele verden, men det bryr jeg meg ikke om, treffer dem aldri, ikke på FB heller. Tror ikke jeg er venn med barnefar på FB engang. Synes han er klein på FB og han lurte på hvorfor vi ikke stod på som i forhold. Han har visst til og med hengt opp ultralydbilde på jobben sin ... Altså ................................................... Javel Anonymkode: 7e5d7...08b Det høres jo ut som dere to har et veldig fint forhold og godt utgangspunkt for å få barn sammen, da? 🤔 Anonymkode: d20f1...074 11
Brunello Skrevet 5. april 2021 #17 Skrevet 5. april 2021 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Vi sa vi ikke ville ha barnet vårt på Facebook, barnet skal ikke være klistra i sosiale medier før det i det hele tatt vet hva det er. Så ingen skrev verken om graviditet eller fødsel. Anonymkode: d00ea...002 Det er jo slikt Facebook er til for. Eneste grunnen til at man har tidligere klassekamerater og andre perifere som «venner» er at det er hyggelig å se når det skjer noe viktig i livet deres. Når det gjelder selve problemstillingen i HI, er det ganske enkelt å komme andre i forkjøpet. Det er bare å legge ut melding relativt kort tid etter at barnet er født (det går fint uten at det tar bort fokuset fra barnet). Når det gjelder det å ikke fortelle om en graviditet, er det som andre også påpeker lett at det kommer ut. Det er mange måter det kan komme ut på. De stolte besteforeldrene kan eksempelvis ta en tur innom spedbarnsavdelingen i klesbutikken og møte på kjente (som skjønner hvem som er gravid) og så har man ryktet ute. 2
AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #18 Skrevet 5. april 2021 Vi fortalte det til nærmeste familie rundt uke 10, og sa bare at vi ikke ønsket at andre skulle få vite noe før etter OUL, så de måtte holde det for seg selv frem til det. Var ingen sure miner av den grunn, selv om de selvsagt gledet seg til å fortelle vennene sine at de skulle bli besteforeldre. Kommer til å gi samme beskjed før fødsel, da jeg ser for meg at spesielt svigermor kan være litt kjapp i avtrekkeren med å dele på snap og fb at hun har blitt bestemor. Tenker det er greit å gi tydelig beskjed om at vi ønsker å dele med nære venner og familie før de begynner å kringkaste det til folk rundt seg Anonymkode: dee48...257 1
Amatariel Skrevet 5. april 2021 #19 Skrevet 5. april 2021 Man må bare si som sant er - at de ikke skal fortelle om graviditeten videre. Dette inkluderer andre venner, familiemedlemmer, nabokjerringen og selvfølgelig Facebook. Om dere har medlemmer i familien du ikke tror kan holde en slik ting for seg selv, så ville jeg faktisk vurdert å ikke si noe til denne/disse personene heller før uke 18. Vi fortalte det ikke til noen før etter OUL, og det var utrolig deilig.
AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #20 Skrevet 5. april 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Da ville jeg enten offentliggjort det i uke 12, eller ventet med å fortelle til etter OUL. Anonymkode: 9908e...06b Hvorfor det? Det må da kunne gå an å forvente at voksne mennesker klarer å holde tett noen uker. Vi sa det til våre foreldre, søsken og bestevenner i uke 12, og det ble ikke spredt videre. Så begynte vi så smått å si det til andre etter OUL. Anonymkode: dc9b8...a5c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå